Jörgen Wickman skadad....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare MysticDream
  • Startdatum Startdatum
Den här hästen hade enligt tränaren aldrig slagit mot en människa förr.........och helt klart har inga "farliga" hästar på banan att göra, men när en oförutsedd olycka händer måste det vara en mardröm för alla inblandade.

Att tränare med egen personal låter skötarna riskera livet borde vara straffbart :mad:
// Suzanne

Har dessvärre själv konsumenttestat slagjorden.
(Panikslagen över grannens kalvar :crazy:)
Om jag har fattat rätt så ska hästen inte "hinna" få kraft i sparkarna, min tjej liksom studsade mot slaggjorden och tillbaka ned, innan hon hunnit få höjd och kraft. Hon provade bara en gång, iofs i speedcart som är längre o tyngre.
Ursäkta, vilka ringar, fattar inte :confused:
Har en dubbelsydd lädergjord, spännena kanke kan släppa inuti gjorden, men gå av?

vissa slaggjordar har ringar på sidorna som spännet som ska sitta runt skalmen är fästa i...det är där som dom flesta smäller av,
din häst slog nog inte ut med all kraft då om hon bara studsade... om dom slår för att döda så då viker sig allt vad utrustning heter! :crazy:
nej jag tycker du gör rätt i att ha en dubbelsydd!
:)

Ok då fattar jag :bump:
Och nej, hon skulle aldrig slå för att göra mig illa, hon blev rädd bara. Hon är världens goaste tjej, har haft det tufft som liten bara...
(hon försökte däremot göra sig av med förra ägaren, de slutade i ett krondike. Det funkade ju för han ville inte ha med henne att göra heller) :devil:

Jo du. Var med om ett ettårigt kallblodssto som krökte skalmarna på en järnvagn med hjälp av slaggjorden.

Även om hästen aldrig hade slagit förr så fanns det ju en anledning till att han skulle kvala när han har godkänd start i november. Att han skulle krångla var nog inte helt oförutsett... Jag har aldrig sett hästen själv men enligt en kompis var han en känd "förbrytare". En häst som är oregelig anser jag vara "farlig" även om den aldrig har slagit.

Nu vet jag ju inte hur det var i detta fallet , men det finns ju en hel del hästar som slåss...och jag fattar inte att ägare/tränare har mod att låta andra människor riskera livet för deras hästar
Det där är en mardröm för mig som har en häst som gärna slåss.. Jag är så glad att jag har Lasse som är lugnet själv och som känner henne sen inkörningen som vet vad han "kan göra" och inte "kan göra" med henne..
Jag vetti f*n om jag skulle våga sätta upp nån annan kusk bara så där och skulle jag göra det skulle jag väl antagligen "varna" honom/henne för ditten och datten, så h*n skulle nog inte ens våga köra henne till slut! Trots att hon inte är nån galning som slår som en kulstruta, så kan hon göra det och jag är livrädd för att någon ska göra sig illa.. :crazy:

Jag har upplevt det så att det ofta är de hästar "som aldrig slagit" förut som orsakar de värsta olyckorna? Där kusken/tränaren är totalt oförberedd...
Han man en som man vet kan slå osv. vidtar man ju vissa försiktighets åtgärder..

Tycker också att det borde vara obligatoriskt med slaggjord!
En häst är en häst och man kan aldrig veta vad dom tänker. En bekant hade en hingst en gång som var supersnäll. Han var mer som en valack. Så en dag när hästen var ca 9 år och dom var ute och körde snabbjobb på rakbanan så börjar hästen tokslå och sparkar tjejen ur sulkyn. Hon blir medvetslös och fick tillbringa en tid på sjukhus.
Hästen hade inte gjort något ont nån gång under hans livstid. Men även den snällaste häst kan få utbrott av nån anledning.
Min förra travare hade heller aldrig sparkat nån gång. Så när vi var ute och körde i skogen så slängde hon plötsligt upp en bakhov som träffade mig på benet och steget efter så flög hennes baksko av. När jag kom hem så hade hon ett sår på samma bakben som hon sparkat med. Alltså hade en baksko varit lös, träffat henne på det andra bakbenet som hon sparkade till med pga av smärtan.
Man vet aldrig när dom kan slå till... :crazy:

Har nu en "boxare" som jag förutom slaggjord även skaffat sulkett till. Kan med ett klart lättare samvete sätta upp en kusk bakom henne nu :smirk:

MVH Eem

Nu är det ju längesedan jag jobbade i travstall och har ju bara mina egna, men jag tyckte ofta att när de slog, så kunde man parera genom att böja halsen så rumpan nästan hamnade under skalmen, då kunde de inte lyfta ordentligt.. Petson, en av mina gamla sköthästar gjorde så och vi hade slagrem på honom, men det är klart, panik slår de så är det annorlunda för då hinner man inte med :o

Som sagt, det beror nog lite på hur de slår, när de "bara" hotar, studsar, slår långsamt eller vad man nu ska kalla det, så tycker jag iallafall att man brukar kunna parera :)

Alla har åsikter även om man inte vet några fakta...
Vem hade kunnat förutse en sådan här olycka? Donovan Probe är en familjehäst om än dock en bestämd herre som har bestämt sig för att han inte gillar att volta. Antar att detta inte blir bättre av irriterade kuskar varje gång som sliter, drar och skriker och viftar med spö... :confused:
Därav kvalen.
Denne häst har aldrig visat tendenser till att slå någonsin, hur skulle man kunna förutse att något så här hemskt skulle hända? Vad som har hänt så att han slog nu vet ingen av oss på detta forum eller ägarna. Möjligen de som var inom 5 meters radie från ekipaget?

Slagremmen var INTE av som det står i tidningarna, det är lögn. Det är mycket rutinerat travfolk som äger och tränar hästen - de vet hur man sätter på en dito.

Detta är en tragedi både för Wickman och ägarna och det är fruktansvärt vad man har vräkt ut lögner och hårda ord i media. Alla skriverier och spekulationer har tagits mycket hårt av familjen som äger D.P. Låt detta vara nu!

Jag förstår hur du menar, men tycker inte att det varit några särskilt hårda ord här.
(har inte läst i tidningarna så jag vet inte vilka lögner du menar)
Jag hoppas och tror att vi här på forumet har varit med tillräckligt länge för att veta att vad som helst kan hända när det är levande djur inblandade, särskilt när de är så stora som hästar.
Det går sällan att klandra någon för olyckshändelser.

Detta är en tragedi både för Wickman och ägarna och det är fruktansvärt vad man har vräkt ut lögner och hårda ord i media. Alla skriverier och spekulationer har tagits mycket hårt av familjen som äger D.P. Låt detta vara nu!

För det första har vi ju skrivit att vi tänker på och känner med ägaran och alla andra runt hästen!
Sen blev det ju en annan slags debatt... ang. hurvida en slaggjord skulle vara obligatoriskt i utrustningen eftersom att alla hästar kan slå... Detta var ju inget rikatat mot just detta fallet... Utan en allmän åsikt!

Denne häst har aldrig visat tendenser till att slå någonsin, hur skulle man kunna förutse att något så här hemskt skulle hända?
Måste ju då fråga varför hästen var utrustad med slaggjord?

Jag vet inte riktigt vad det är i mitt inlägg som du menar... Jag skrev: "Att han skulle krångla var nog inte helt oförutsett" Är det en lögn? Du skriver själv att hästen inte gillar att volta.

Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var att man i diskussionen tidigare i tråden lätt fick uppfattningen att olyckan hände med en häst som aldrig hade gjort något fel i hela sitt liv och som en dag plötsligt bara slår, så var inte fallet.

Till skillnad från dig som verkar vilja lägga locket på tycker jag att det är viktig att diskutera sådana här saker, naturligtvis med så mycket fakta som möjligt. Om man genom detta kan förhindra en enda olycka som annars hade hänt är det en jättevinst för alla.

En häst som visar att den inte gillar att volta försöker nog säga något som ingen vill lyssna på... att skylla på kusken i detta fallet tycker jag bara är lågt, riktigt lågt!

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 445
Senast: Raderad medlem 149524
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
839
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 708
Senast: Willys
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama