Jörgen Wickman skadad....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare MysticDream
  • Startdatum Startdatum
Humlan måste vara fel konstruerad? :angel: För slaggjorden sitter lös när hon står på gången men spänns när hon börjar röra sig? :confused: :D

:rofl: :rofl: :rofl:....mååånga slaggjordar har jag satt på i mina dagar, men ingen som blir hårdare när man kommer ut :rofl: :rofl: :rofl:...är du SÄKER på att det är en häst :p :p..eller har hon ett baksteg som bara går upp o ner(korset då?)

:o :o :o Jag tror hon är en häst? Kan vara en förvuxen Pitbull oxå? :o :o :o

Jag tror jag kommit på anledningen (har tänkt) :D Hon är så himla lång och står ofta "bakom" sig men bakbenen... vilket gör att hon blir högre när hon börjar gå?! Sen har vi alltid satt slaggjorden på samma sätt och det var först nu jag började tänka efter.. :D :rofl: :D

Men om man jämnför med er beskrivning sitter den nog ganska löst ändå.. Men att sätta den ännu hårdare? Hua? Det skulle ta hus i helvete! :crazy: Lasse är iallafall nöjd med hur den sitter och han är ju den ända som sätter sig bakom henne i sulk så... Fast hon brukar sluta slå efter värmnigen... som då sker i långvagn såklart...

Det är ju inte så konstigt eftersom man idag nästan bara har den på hästar som kan och har slagit..
Det är ju sant, tyvärr.
Själv skulle jag inte gärna sätta mig bakom en helt främmande häst utan slaggjord.
Finns det bättre och sämre slaggjordar?
Har svårt att tro att en välskött lädergjord går av...
Har dessutom bara varit med om kontroll av utrustning en enda gång, och den gick fort...

just det...vid ringarna går dom av, dom jävlarna, .....så nu har jag införkaffat en "hel"(utan ringar) i dubbelsydd nylon...dom håller om hästarna börjar slå...nackdelen är väl att får man en nog tokig en så böjer den vagnen istället..
Eftersom jag har konvalecenter så har jag ALLTID slagrem, inte för hästarna är tokiga men en del har ganka mycket överskottsenergi..fast det har blivit mycket, mycket bättre sen jag skaffade walkern...där kan man jogga dom i några dagar(inte hela dagar :rofl: :rofl:) innan man ska ut på första joggingturen....MYCKET brall blir det :D :D

*Konstaerar att Martha inte behöver köpa några trisslotter för spänningens skull* :D

Om vagnen böjer sig så är det väl bäst att studsa ur?

Tyvärr....

...är min erfarenhet att hästen inte behöver slå med speciellt mycket allvar för att böja skalmarna. Det räcker med ett skutt om du har en fullvuxen häst. Men det är helt klart med mer allvar än "knip" i vagnen, men det behöver absolut inte vara så allvarligt så man funderar på att hoppa ur.

Slaggjorden får i mitt tycke....

...gärna ankras ordentligt med gummiremmar som säkerhet både på ryggen och vid skalmarna. Kan göra mycket så slagisen absolut inte flyttar sig när dom börjar skutta omkring.

Det absolut underbaraste jag sett var en tvååring med slaggjorden sittandes framför korset, ditknuten med balsnöre. Sedan var den spänd så pass att det inte bara var en handsbredd under, du fick nog in en halv häst på varje sida...... :crazy:.....lämna slaggjorden hemma lika gärna i så fall :smirk:

Re: Slaggjorden får i mitt tycke....

Ja...såna har man ju sett...Huuuaaa
gummiremmar på skalmarna och en "sporr rem" på ryggstycket som "förlängning" så man får slagremmen längre bak har jag ju alltid, sen omlott mellan "svanskappe"glipan"
(många citationstecken :D)

Jag har för mig att det skall finnas/fanns nån slags slagbåge man kan fästa på vagnen :confused:
en båge som hindrar hästen att komma upp när den slår, inte över korset utan mer så att benen inte kan komma upp...tycker jag verkar som en bra ide....knepigt att det inte syns mer(kanske jag har drömt :crazy:)
Den är ju inte i vägen nånstans, mer än om hästen slår.....

Självklart med gummiremmar på skalmarna, dom behöver ju inte slå för att den ska flytta sig fram eller bak på skalmen... den kan ju glida ändå. Högst upp har jag alltid nylon- eller läderrem som håller den på rätt plats. :)

Jag tror du redan fått svar. Men vanligast är att gjorden ligger framför korset och då har den ingen effekt.

Den kanske "hängde med" som decoration..... :rofl:

då vet du inte hur hårt en häst kan slå!!
den kanske håller första,andra och tredje gången men fjärde smäller den av...
men man har iaf.. fått en chans att parera den och kanske till och med slänga sig av! :bump:

Även jag vill sända en tanke till tränaren/ägaren/skötaren till hästen.
Man känner ju alltid ett ansvar för hur hästen sköter sig.
Att något sådant här ska hända är väl varje tränares mardröm. :(

// Suzanne

Nu vet jag ju inte hur det var i detta fallet , men det finns ju en hel del hästar som slåss...och jag fattar inte att ägare/tränare har mod att låta andra människor riskera livet för deras hästar :crazy:
Jag hade en sån hemma, jag vägrade köra honom och jag red bara...trots detta så startade hästen...hmmm, han hade ca 1,5 miljon på sig.......men hur mycket är ett liv värt :confused:
'jag fattar inte att tränare tar emot såna hästar, sen dessutom så är det nån stackars stallpersonal som får hand om hästen....
Men det är ju högst olyckligt om en häst som aldrig haft tendenserna förut gör en sån här sak...och jag tycker det är helt rätt beslut att låta hästen sluta tävla :bow:

som skötare får man stå ut med massor :( inte var det ofta som "min" tränare körde den nya hästen först, utan jag. oftast utan en aning om hur hästen var, då blev det slaggjord på i förebyggande syfte... men visst, om hästen var snäll och tränaren visste det - då kunde han minsan ta första turen :mad:
min sista körning i detta stall var en oinkörd 3 åring(!) som jag tömkört och kört med 2 ledare. sista dagen fick "TJ" för sig att han och jag skulle köra - sagt å gjort. han ledde och jag satt i vagn, han provade å springa en bit och hästen började "buppa" så det la vi av med. på hem vägen SLÄPPER "TJ" och säger -"du ska ju ändå sluta så det gör inget om du åker ur" :mad: 2dgr senare var hästen uppsagd - ingen ville ens ta i henne... ibland är man inte värd mycke, suck
som tur är så är det bara en handfull tränare som inte bryr sig om sin personal, all heder till alla som GÖR det :bow:

"TJ"= tränar :devil:
:angel:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 445
Senast: Raderad medlem 149524
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
839
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 708
Senast: Willys
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur