Sv: Join-up vs häst i box
Jag har iaf upplevt att min häst blev mycket mer koncentrerad på mig.
Detta är ju såklart en grund för att man ska kunna "leka" med hästen och bygga upp ett fint samspel, att man har hästens koncentration/uppmärksamhet och att den respekterar en och har förtroende för en. Detta upplevde jag att jag fick bla genom att göra en Join Up (eller vad man ska kalla det). Det var en ganska drastisk ändring från innan och efter det att jag gjort en Join Up.
Innan lyssnade hon på mig och följde mig osv. Hon förstod mig, men ibland kunde hon bli väldigt okoncentrerad och rädd. Nu är hon väldigt koncentrerad på mig hela tiden och vi förstår varann mycket bättre! Vårt samspel har utvecklats jättemycket
Det är ju liksom hästens egna sätt att sätta rangordningen i flocken. Att man flyttar den andra (vad jag har förstått/upplevt iaf). Därför respekterade iaf Ella mig och ja, det har iaf hjälpt mig jättemycket.
Kan t ex ta en situation där hon blir rädd. Då tittar hon på mig om jag blir rädd, eftersom jag är hennes ledare. Numera är hon även nästan fullt koncentrerad på mig och mina signaler när vi ska gå igenom bommar eller hoppa (som hon är väldigt rädd för). Även fast hon tvekar ser jag att hon förstår och att hon egentligen vet att jag vill att hon ska hoppa. Man ser hur hon börjar tampas med sig själv, om hon ska våga eller inte.
Aja, kanske inte var så bra förklarat eller så bra exempel, men jag har iaf upplevt det väldigt positivt!
Kan försöka förklara bättre imorrn hur det fungerat för mig. Är så trött nu så jag knappt kan tänka^^
God natt