Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Jag måste säga att jag håller med mycke av det du skriver och du verkar ha en jättefin kontakt med din häst :love: Efter allt jag har läst om er verkar det som hon verkligen litar på dig och ser dig som sin ledare :)

Hur tillrättavisade du då? Kan du ge ett exempel? När man gör join-up får hästen även då en konsekvens för sitt beteende, att gå.

Jag kan använda allt från en gest, en tyst harkling till att ge hästen en smäll. Allt beroende på sortens olämpliga beteende till vilken sorts individ det är och vad det olämpliga beteendet består i och berodde på. Till allra största delen är min hantering väldigt lågmäld och sker med automatik. Jag berömmer och bekräftar hästen väldigt ofta och det gör att många olämpliga beteenden försvinner av sig själva eftersom de allra flesta hästarna gärna vill vara till lags. Angående konsekvens och beröm är det också mycket viktigt att det sker i absolut tidsföljd från det olämpliga beteendet precis som med beröm.
[/QUOTE]

Jag säger inte att du har fel, men tycker alltid det är roligt att höra andra hästmänniskors filosofier och tankesätt, man kan alltid lära sig någonting.

Det var en positiv inställning!:bow:

Vill jag ha hästens uppmärksamhet räcker det med att prata med den för att den ska lystra. Tycker du det är rätt at använda flockens skarpaste konsekvens (uteslutning- betydligt skarpare än ex.vis ett hugg) för bristande uppmärksamhet?

Oj, tack! :o

Haha, fast så duktig är jag inte precis. Ella är ganska lätt att ha och göra med. Men man lär sig så länge man lever, och bara genom buke har jag lärt mig massor och fått massor med frågor som ploppat upp i huvudet.

Men jag är inte så duktig. Har ju i stort sett bara hanterat min egen häst så det jag kan är ju utifrån vad jag lärt mig av henne :D

Jag är inte emot join-up.
Jag är inte heller emot en fysisk tillrättavisning om den är befogad.
Jag ser inte dessa två ting som motpoler, utan som olika sätt som kan användas vid olika behov.
Jag har aldrig haft egen häst i box, varför det vs varandra vet jag inte heller.

Jag kan använda allt från en gest, en tyst harkling till att ge hästen en smäll. Allt beroende på sortens olämpliga beteende till vilken sorts individ det är och vad det olämpliga beteendet består i och berodde på. Till allra största delen är min hantering väldigt lågmäld och sker med automatik. Jag berömmer och bekräftar hästen väldigt ofta och det gör att många olämpliga beteenden försvinner av sig själva eftersom de allra flesta hästarna gärna vill vara till lags. Angående konsekvens och beröm är det också mycket viktigt att det sker i absolut tidsföljd från det olämpliga beteendet precis som med beröm.

Någon har sagt "Gör det du först kommer att tänka på, det blir ofta fel annars". Och det kanske stämmer. Eftersom en tillrättavisning måste komma på en gång så måste det ju vara mildare att ge hästen en smäll (om det är vad man gör av ren reflex) än att vänta och fundera på vad man ska göra, och sedan efter 10 sekunder tillrättavisa hästen.

Jag får alltid dåligt samvete när jag tillrättavisat min häst (även om det var befogat). Jag känner mig hemsk faktiskt. Vet inte varför.

Det var en positiv inställning! :bow:

Ja, som de flesta andra hästintresserade vill jag ju lära mig så mycket som möjligt, och det går ju inte om man helt stänger av andra filosofier och bara kör sitt eget race, och jag vet att det finns många, många, många mer erfarna hästägare än mig här på Buke..

Ja, som de flesta andra hästintresserade vill jag ju lära mig så mycket som möjligt, och det går ju inte om man helt stänger av andra filosofier och bara kör sitt eget race, och jag vet att det finns många, många, många mer erfarna hästägare än mig här på Buke..

Ja precis så är jag också! Jag skriver mina egna tankar, idéer och teorier om någonting och diskuterar dem med andra. Då lär man säg jättemycket och får nya sätt att se på saker och ting :D

Men sen är ju hästens ens lärare (eller min iaf), så det är av den jag lär mig mest.

Kl

Kan inte låta bli att fråga...

VARFÖR håller man på med join up?????

Vad vill man uppnå som övriga aldrig uppnår??

Någon skrev...och den följde mig som en hund efteråt..

Och?? Går jag ut i hästhagarna så kommer hästarna fram. Går jag sedan efter staketet så följer alla efter.. som ett pärlhalsband.

Vad tränar man? Ledarskap??

Ledarskap för vad/vem?

VAD exakt blir enklare om man håller på med join up?

Och som slutfråga.
Är det antingen eller?

Join up..bo fritt i skogen
Ickejoin up..bo i box och lid-tig och ät trä

AM

Nu trodde man att det var hugg o slag som gällde- för att man inte vet annat.
Ett nej- räcker väldigt långt.

Visst är det bättre med NH om man inte kan behärska sig, men vad tusan- det är då nog mer människan som måste tränas.

hästar har som regel inga problem- bara flaskuppfödda hästar kan bli mer odrägliga.

Jag har iaf upplevt att min häst blev mycket mer koncentrerad på mig.

Detta är ju såklart en grund för att man ska kunna "leka" med hästen och bygga upp ett fint samspel, att man har hästens koncentration/uppmärksamhet och att den respekterar en och har förtroende för en. Detta upplevde jag att jag fick bla genom att göra en Join Up (eller vad man ska kalla det). Det var en ganska drastisk ändring från innan och efter det att jag gjort en Join Up.

Innan lyssnade hon på mig och följde mig osv. Hon förstod mig, men ibland kunde hon bli väldigt okoncentrerad och rädd. Nu är hon väldigt koncentrerad på mig hela tiden och vi förstår varann mycket bättre! Vårt samspel har utvecklats jättemycket :)

Det är ju liksom hästens egna sätt att sätta rangordningen i flocken. Att man flyttar den andra (vad jag har förstått/upplevt iaf). Därför respekterade iaf Ella mig och ja, det har iaf hjälpt mig jättemycket.

Kan t ex ta en situation där hon blir rädd. Då tittar hon på mig om jag blir rädd, eftersom jag är hennes ledare. Numera är hon även nästan fullt koncentrerad på mig och mina signaler när vi ska gå igenom bommar eller hoppa (som hon är väldigt rädd för). Även fast hon tvekar ser jag att hon förstår och att hon egentligen vet att jag vill att hon ska hoppa. Man ser hur hon börjar tampas med sig själv, om hon ska våga eller inte.

Aja, kanske inte var så bra förklarat eller så bra exempel, men jag har iaf upplevt det väldigt positivt!

Kan försöka förklara bättre imorrn hur det fungerat för mig. Är så trött nu så jag knappt kan tänka^^

God natt :D

Enkla svar på frågorna:

Våra hästar går ute 24/365 för att det är det bästa, fr a mentalt, och mest naturliga för dom.

Join up har jag bara tillämpat ett fåtal gånger, och då på "kaxiga slynglar". ;)
Att använda join up regelmässigt anser jag vara förkastligt. När jag läser om bruket av detta i olika trådar, undrar jag varför man lär ut det till amatörer som inte har en aning om vad dom egentligen sysslar med. Det finns ingen som helst anledning att tillgripa detta verktyg på 99 % av vår "hästpark".

LIA

Visst är det bättre med NH om man inte kan behärska sig, men vad tusan- det är då nog mer människan som måste tränas.

Ja, men det är ju just de det bygger på! (iaf som jag ser det). Man talar ju hästens språk, och hästen kan det ju redan, instinktivt, så det är människan som måste lära sig. Och hästen är dess lärare :)

Så tänker jag iaf, och jag har lärt mig massor av min häst. Och nu när jag kan göra mig förstådd så att hon förstår och inga missförstånd sker, blir allt mycket lättare och roligare :bump:

Eller så är det så att du helt enkelt spenderar mer tid med din häst och märker att du lär dig läsa av henne, något som kommer (för flertalet) med erfarenhet.

Vill jag ha hästens uppmärksamhet räcker det med att prata med den för att den ska lystra. Tycker du det är rätt at använda flockens skarpaste konsekvens (uteslutning- betydligt skarpare än ex.vis ett hugg) för bristande uppmärksamhet?

Jag förstår inte varför det skulle va "skarpare" för en häst att bli driven än att bli huggen av en annan häst? Det är ju först om en annan häst INTE går undan som ledaren hugger? Eller egentligen går det inte att jämföra hugg och drivning på det där sättet, eftersom hugget är ett sätt att just driva bort en annan häst ifall kroppspråket inte räcker till.

En häst kan få ett hugg av en annan och ändå vara kvar i flockens närhet. En häst som utesluts av flocken lider betydligt mer än efter ett (oftast helt berättigat) hugg. Uteslutning av flock är det allra skarpaste flockmedlet.

En häst kan få ett hugg av en annan och ändå vara kvar i flockens närhet. En häst som utesluts av flocken lider betydligt mer än efter ett (oftast helt berättigat) hugg. Uteslutning av flock är det allra skarpaste flockmedlet.

Det är tyvärr inte lika självklart för mig som för dig. Hur VET du i vilken grad hästen lider av olika påverkan? Hur VET du hur det påverkar hästen? Hur VET du att hästen lider mer av att drivas för att sedan få återförenas när denne själv väljer att göra så, mot att få en hård smäll?

VARFÖR håller man på med join up?????

Vad vill man uppnå som övriga aldrig uppnår??

Någon skrev...och den följde mig som en hund efteråt..

Och?? Går jag ut i hästhagarna så kommer hästarna fram. Går jag sedan efter staketet så följer alla efter.. som ett pärlhalsband.

För att man har ett ledarskapsproblem, eller kanske ett tillitsproblem.. ja, hur man nu vill uttrycka det.

Man vill uppnå att hästen väljer att följa en, att den väljer människan som sin ledare.

Vissa uppnår detta utan joinup, som du tydligen. Det är inte märkvärdigare än så.

Dessutom har jag förstått det som att man använder joinup på "problemhästar" där det är en massa problem och som ska lösas snabbt.

Om det var mig du citerade angående att han följde som en hund, så var mitt problem att hästen var skiträdd för människor och gick inte att fånga alls, överhuvudtaget.

Delvis knapplån

Hur kan man påstå att hästen får välja ledare efter en join-up?

Hur många har den att välja bland??????

I mina ögon låter det inte som man ger hästen något direkt val.

Många erfarna hästmänniskor ÄR däremot den självklara ledaren. Inget direkt påtvingat ledarskap, öga mot öga utan man ÄR.

Den som redan är ledaren kan med små medel tillrättavisa förseelser fr¨n hästen sida. Årecis som en häst-ledare hade gjort. Det blri överhuvudtaget inga diskutioner från hästens sida.

Jag har tex kunnat styra enstaka hästar i en flock på 30-35 individer. Genom att med hjälp av deras namn och liknande fått dem att göra saker. Den jag kallade på kom, den jag bad stanna, stannade osv.
Samtliga hästar var fullständigt LÖSA.

Hur kunde det gå till utan att jag gjort en join-up med varje?

Förstår heller inte vad du menar med att en häst som drivs bort av ett hugg får vara kvar i flockens närhet, men om jag tolkar dig rätt så menar du att join up utesluter hästen? Den jämförelsen är jag inte alls med på. Då man utför join up håller man sig på en volt, hur långt ifrån flocken (mig) kommer hästen? Den är ju definitivt kvar i flockens närhet. :confused: Man jagar ju inte riktigt iväg den till grannstaden. En join up bygger på en häst som inte vill samarbeta. Man driver den bara istället för att låta den själv bestämma vad den behagar hitta på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday