Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Jag har absolut inget emot join-up men detta livslånga lidande du skriver om låter lite märkligt?
Min häst går iof inte i någon frimärksstor hage utan en stooor en med gott om sällskap men ändå står hon vid grinden framåt eftermiddagen och vill in, även på sommaren när hon ska gå ute dygnet runt. Om jag släpper henne från hagen springer hon själv in i stallet och rätt in i sin box.
Märkligt sätt att visa sitt lidande och sin avsky för att vara instängd...

Jag tror inte att det är boxvistelsen som gör att hästar i allmänhet frivilligt går till sin box, utan matlusten.
Mina hästar har fri tillgång ute och skulle inte byta det mot boxvistelse.
Många hästar får kanske två kilo grovfoder vid 12 och tas sedan in vid 6-7, och får då mat inne. Hade dom fått lite mer mat, lite oftare när dom är ute hade kanske inte boxlängtan varit så stor.

Detta är en relativt ny teori jag har, och jag vill gärna höra kritik!

Jag tror inte att det är boxvistelsen som gör att hästar i allmänhet frivilligt går till sin box, utan matlusten.
Mina hästar har fri tillgång ute och skulle inte byta det mot boxvistelse.
Många hästar får kanske två kilo grovfoder vid 12 och tas sedan in vid 6-7, och får då mat inne. Hade dom fått lite mer mat, lite oftare när dom är ute hade kanske inte boxlängtan varit så stor.

Detta är en relativt ny teori jag har, och jag vill gärna höra kritik!

Jag tror inte att hästar lider av att stå i box på natten, däremot kombinerat med en hage i storleken frimärke får hästen väldigt begränsat utrymme vilket inte kan vara bra. Då skaffar de sig ofta tråkiga ovanor, vilket jag tror beror på att de inte mår speciellt bra.
Tror dock att det ligger mycket i det du säger.

Jag har inget emot Join Up. Tycker det är ett fint sätt att få kontakt och koncentration av sin häst. En början till att kommunicera. Men det är förutsatt att det görs på rätt sätt. Att man lyssnar till hästen och kan läsa av den. Annars kan det nog lätt bli en stresssituation där hästen känner sig trängd...

Men om man inte har en tydlig rangordning med sin häst och hästen förstår än så blir det nog ett "livslångt lidande" iom att den hela tiden velar mellan om den har högre rang än människan eller lägre. Den måste hela tiden ifrågasätta rangordningen, och det tror jag kan vara jobbigt och kännas otryckt för hästen!

Men man behöver ju inte gör detta genom en så kallad Join Up. Jag tror att det är ett bra och naturligt sätt för hästen att förstå en och att kunna börja kommunicera. Jag har upplevt det som att jag fick min hästs fulla koncentration, respekt och tillit då jag gjorde en slags Join Up. Och den enda jag egentligen gjorde var att visa henne runt mig och hålla henne i en lugn trav hela tiden, tills hon började lyssna och koncentrera sig på mig istället för på allt runt omkring. Och den koncentrationen har jag faktiskt kvar! :)

Så jag har goda upplevelser av det iaf. Och jag tror att det kan vara ett bra sätt att visa sin häst att man är dess ledare och en början på ett fint förtroende mellan häst och människa.

Intressant! Kan du utveckla lite mer exakt vad det var du gjorde??:bump:

Men när du tillrättavisar hästen så underkastar den sig dig. Böjer sig för din vilja.

Min häst upphör med det olämpliga beteendet för att han får en konsekvens på ett beteende (= mkt lättförståeligt både mellan häst-häst och häst-människa). Han varken tuggar eller sänker sig, d.v.s. ingen underkastelse i den bemärkelsen. Däremot accepterar han min vilja. Även jag accepterar ibland hans vilja utan att för den skull underkasta mig eller förlora ngt sorts ledarskap.

Ja, alltså, jag trodde också att joinup var något man gjorde för att etablera ett förtroende hos hästen (det var därför jag gjorde det iaf) sedan är det väl inget man går ut och "tränar" så att säga?

Om jag skulle jobba med hästen från marken och det skulle vara respektlös på något vis tar man ju tag i det då, på olika sätt beroende på situationen. Men man lär ju inte släpa ut en häst från stallet och börja köra joinup som någon bestraffning hoppas jag?
Då fattar ju hästen ingenting...

Av Parelli-folk som jag lärt känna nu har jag fått höra att Parelli förut höll på med den här "springa-omkring-joinupen" men att han nu kommit på(?) att man kan göra precis samma sak lika effektivt på ett mycket mjukare sätt.
Och så bra som det funkade på min rädda lilla unghäst, kunde jag bara bli "frälst" :angel:

Jag tror inte att hästar lider av att stå i box på natten, däremot kombinerat med en hage i storleken frimärke får hästen väldigt begränsat utrymme vilket inte kan vara bra. Då skaffar de sig ofta tråkiga ovanor, vilket jag tror beror på att de inte mår speciellt bra.
Tror dock att det ligger mycket i det du säger.

Jag tror inte att man kan dra "hästar" över en kam.
Vårat sto blev nog aldrig riktigt avslappnad på lösdrift, hos sin nya ägare trynar hon tryggt i box på natten och är mkt nöjd.
Min valack äter knappt ens inne om jag är i närheten, då far han bara omkring och ber att få komma ut. Och av döma hur boxen brukade se ut på morgonen vilade han inte mkt på natten heller...

Man får se till varje unik häst vad som är bäst för dem.

*delvis KL*

Kom att tänka på en sak angående denna underkastelse som diskuteras väldigt mycket.

Min häst visar ju iof underkastelse iom att hon vinklar örat mot mig, sänker huvudet och slickar sig lite runt mun. Hon visar underkastelse genom att följa mig, istället för att jag följer henne. Så måste det ju vara för att det ska finnas en tydlig rangordning som gör hästen trygg och säker, eller hur?

Jag tror knappast att hästen visar det pga att den känner sig ordentligt nedtryckt och rädd för människan (om den gör det lugnt, alltså utan stress och rädsla). Den visar ju sin underkastelse för att den accepterat människan som sin ledare och för att slippa slåss om rangordningen. Den väljer alltså att se människan som sin ledare och känner sig trygg hos denna. Den ber om att få vara i människans närhet och få denna tryggheten som människan (flocken) innebär.

Det är iaf så jag upplevt det med Ella. :)

Men sen, om man glömmer bort den biten att vara en snäll, lugn och trygg ledare och börjar slåss och skrika tror jag faktiskt inte att hästen känner sig trygg i sin ledares närhet. Den förstår kanske inte vad ledaren vill, och blir då rädd och ifrågasätter kanske ledarens roll eller trycks ner och blir "deprimerad". Hehe, svårt att förklara hur jag tänker, men är det nån som förstår? Vad tror ni?

Jag tror inte att man kan dra "hästar" över en kam.
Vårat sto blev nog aldrig riktigt avslappnad på lösdrift, hos sin nya ägare trynar hon tryggt i box på natten och är mkt nöjd.
Min valack äter knappt ens inne om jag är i närheten, då far han bara omkring och ber att få komma ut. Och av döma hur boxen brukade se ut på morgonen vilade han inte mkt på natten heller...

Man får se till varje unik häst vad som är bäst för dem.

Men jag sade ju just att jag inte tror att hästen lider av att stå i box, men tror inte att någon häst mår bra av att stå i frimärkshage plus box, dvs aldrig kunna röra sig fritt. Det var bara det jag sade. Det tror jag faktiskt är sant för de flesta hästar. Har de däremot ordentlig hage hela dagarna tror jag att det är en annan femma.
Eller menar du att det finns hästar som mår bra av pytteliten hage och sedan stå i box förutom tiden de rids?

Jag tror knappast att hästen visar det pga att den känner sig ordentligt nedtryckt och rädd för människan (om den gör det lugnt, alltså utan stress och rädsla).

Nej precis.
En rädd häst flyr, den följer inte människan. De är väl flyktdjur främst och tamdjur sedan?

Så som jag ser det har du en sådan kontakt med din häst att du inte skulle behöva join-up för att din häst skulle välja att följa dig och vara med dig. Har man en nog god kontakt så går det automatiskt och för mig är inte join-up den rätta metoden.

Intressant! Kan du utveckla lite mer exakt vad det var du gjorde??:bump:

Okej, ska försöka. Första och enda gången jag gjort en Join Up med min häst var för nån månad sen. Då hade vi lekt i hagen och vissa dagar var hon jättebra koncentrerad på mig och följde varende steg jag tog, och andra dar blev hon rädd för minsta lilla. Hon var inte helt trygg och förstod mig till 100%.

Så jag och mamma byggde en liten "picadero" (inhägnat område) så jag lättare skulle kunna få hennes koncentration.

Och just den dan var hon väldigt okoncentrerad. Stod och skrek till hästarna i hagen en bot bort och sprang runt och hade sig^^

Så jag kände att jag inte fick nån kontakt med henne. Hon ignorerade mig och såg mig inte som hennes ledare. Så jag började lite lätt ta kontakt med henne genom att försiktigt föra henne framåt runt mig. Hon gnäggade förstås fortfarande till de andra hästarna och så, men så länge hon travade lugnt runt mig gjorde jag ingenting. När hon försökte vända och byta håll, visade jag bara tillbaka henne igen genom att följa med henne och vifta lite lätt med spöet.

Sen bytte jag håll på henne på samma sätt som jag bytt tillbaka innan och så snart började hon vinkla ena örat mot mig, sänka huvudet och fippla lite med läpparna. Då vände jag mig genast om och sänkte blicken, och hon lunkade in vid min sida, men stannade nån meter ifrån. Så visade jag henne att hon fick komma nära och då klev hon in så att hon stod precis bredvid mig. Hon var helt lugn och brydde sig inte om hästarna som sprang och skrek i hagen där borta eller något annat runt om. Hennes fulla koncentration var riktad mot mig. Så sen gick jag i lite sepentiner och volter, och stannade, backade och sprang osv. Hon följde varenda steg men respekterade mig och höll sig ca 2 meter bakom.

Det kändes härligt att få hennes fulla koncentration så, på bara några minuter och utan att jag gjort något speciellt. Hade ju i princip bara stått där och bytt position osv, beroende på om jag ville att hon skulle vända, sakta ner, stanna eller öka. På så sätt fick jag hennes koncentration, respekt och förtroende och det håller faktiskt i sig, även fast jag ibland får påminna henne om att vara lite mer "med" och få hennes koncentration. Som ibland när vi springer så är hon inte alls med utan lunkar efter, men oftast tycker hon att det är jättekul att busa med matte :p

Aja, ungefär så gjorde jag, och jag upplevde inte någon stark underkastelse. Men jag behövde ju inte göra så mycket heller.

hade hon däremot gått emot mina hjälper och kommit mot mig eller liknande hade jag såklart varit hårdare. Det gäller ju att lära sig läsa av hästen :) Så man vet hur man ska reagera, och sedan hela tiden behålla lugnet och använda sig av så små signaler som det bara går. Så att man tillslut börjar dansa :love:

Förstod du ungefär hur jag gjorde/menade?

Jo, fast att göra en Join Up hjälpte mig jättemycket för att få hennes fulla koncentration och respekt. Det blev som att hon fick fullt fötroende för mig och verkligen förstår och lyssnar på mig till 95% numera. Och jag hoppas att det någon gång ska kunna bli 100%, oavsett vilken situation det gäller :D

Liksom flera andra begriper jag inte vad join-up och box har med varandra att göra.

Så jag antar att din fråga är rent allmänt, är det inte en massa saker som vi gör med våra hästar som är emot deras natur?

Säkert.

MEN en tamhäst är för det mesta van sedan födseln vid att stå i box på natten. Inte tror jag att den tänker "nääää, jag vill ut och springa på stäppen i stället". Boxen ingår i livet.

Sen tänker jag på arabhästens historia, man säger att man tog in de värdefullaste hästarna i bediuntältet på natten för att skydda dom mot tjuvar. Det ska vara en delförklaring till arabens människovänliga lynne.

Vi människor formar alltså tamhästen hela tiden genom hur vi behandlar den och avlar på den. Och man kan inte enligt min åsikt hela tiden prata oml hur vildhästar har det eller hur hästar är sinsemellan när man ska prata om hur tamhästar umgås med människor.

Sen allt det där med Join-up och NH ger mig inte in på, jag är den sorten som plockar russinen ur dom flesta kakorna, är inte hängiven åt en viss hästhållningsteori, sånt tycker jag liknar religion.

Betr mina hästar så ägnar jag mig inte åt att fundera över vem som är ranghögst, ledare osv, jag vill bara umgås med alla hästar på ett mjukt sätt och om de passerar någon gräns så säger jag ifrån tydligt och omesigt men jag är inte ute efter att hävda "rang". En normaluppfostrad häst vet när den har gjort fel och matte/surrogatmatte är sur - och ger efter. Så jag tror inte att man behöver en massa knepiga knep till sådana hästar.

Vad ouppfostrade/vildhästar beträffar så kan man nog behöva alla möjliga sorters knep. Sådana hästar har jag aldrig jobbat med så jag känner mig inte kvalificerad att uttala mig. :cool:

Men jag sade ju just att jag inte tror att hästen lider av att stå i box, men tror inte att någon häst mår bra av att stå i frimärkshage plus box, dvs aldrig kunna röra sig fritt. Det var bara det jag sade. Det tror jag faktiskt är sant för de flesta hästar. Har de däremot ordentlig hage hela dagarna tror jag att det är en annan femma.
Eller menar du att det finns hästar som mår bra av pytteliten hage och sedan stå i box förutom tiden de rids?

Nä, inga hästar kan må bra av ingen rörelsefrihet. Såklart.
Men vissa hästar kan faktiskt lida av att stå i box, ville jag bara påpeka. Precis som med allt annat måste man se till individen.

Det var inget påhopp på dig, bara en reflektion. :idea:

Nä, inga hästar kan må bra av ingen rörelsefrihet. Såklart.
Men vissa hästar kan faktiskt lida av att stå i box, ville jag bara påpeka. Precis som med allt annat måste man se till individen.

Det var inget påhopp på dig, bara en reflektion. :idea:

Då är jag med. :D

Min häst upphör med det olämpliga beteendet för att han får en konsekvens på ett beteende (= mkt lättförståeligt både mellan häst-häst och häst-människa).

Hur tillrättavisade du då? Kan du ge ett exempel? När man gör join-up får hästen även då en konsekvens för sitt beteende, att gå.

Jag säger inte att du har fel, men tycker alltid det är roligt att höra andra hästmänniskors filosofier och tankesätt, man kan alltid lära sig någonting.

Eftersom både du och jag är människor kan vi naturligtvis bara föreställa oss hur hästen upplever det hela. Och bara en utav oss är intresserad av att få hästen att visa underkastelse.
Jag ser stor skillnad på hästens kroppspråk ifråga om olämplig handling följt av konsekvens jämfört med en konsekvens (bortdrivning, uteslutning av flock) som inträffar oavsett handling.

Har bara läst hit..
meeen.. det är en konsekvens av en handling; nämligen att hästen har uppmärksamheten borta från människan. Det är en medveten handling från hästens sida, och vi kräver bara uppmärksamheten. Får vi inte den måste hästen få veta att vi krävde något av den. Så fort den gör rätt får den ju eftergift.

*delvis KL*

Kom att tänka på en sak angående denna underkastelse som diskuteras väldigt mycket.

Min häst visar ju iof underkastelse iom att hon vinklar örat mot mig, sänker huvudet och slickar sig lite runt mun. Hon visar underkastelse genom att följa mig, istället för att jag följer henne. Så måste det ju vara för att det ska finnas en tydlig rangordning som gör hästen trygg och säker, eller hur?

Jag tror knappast att hästen visar det pga att den känner sig ordentligt nedtryckt och rädd för människan (om den gör det lugnt, alltså utan stress och rädsla). Den visar ju sin underkastelse för att den accepterat människan som sin ledare och för att slippa slåss om rangordningen. Den väljer alltså att se människan som sin ledare och känner sig trygg hos denna. Den ber om att få vara i människans närhet och få denna tryggheten som människan (flocken) innebär.

Det är iaf så jag upplevt det med Ella. :)

Men sen, om man glömmer bort den biten att vara en snäll, lugn och trygg ledare och börjar slåss och skrika tror jag faktiskt inte att hästen känner sig trygg i sin ledares närhet. Den förstår kanske inte vad ledaren vill, och blir då rädd och ifrågasätter kanske ledarens roll eller trycks ner och blir "deprimerad". Hehe, svårt att förklara hur jag tänker, men är det nån som förstår? Vad tror ni?

Precis :bow::bow::bow:

Har bara läst hit..
meeen.. det är en konsekvens av en handling; nämligen att hästen har uppmärksamheten borta från människan. Det är en medveten handling från hästens sida, och vi kräver bara uppmärksamheten. Får vi inte den måste hästen få veta att vi krävde något av den. Så fort den gör rätt får den ju eftergift.

Just det! :bow::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17