Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Jag har ganska många hästar (6st) har aldrig gjort en enda Join-up o har ändå underbar kontakt med mina hästar. Mina hästar gör som de blir tillsagda utan en massa krångel.
Dessutom låser jag in mina stackars hästar i boxar under natten, där de får lida nått oerhört, sova på en torr bädd o i lugn o ro käka sitt hö, fy vad jag är hemsk:eek:.
Dessutom provade jag att ha shettisarna på lösdrift, men jag upplevde hästarna mer stressade av det, de var ofta de sprang sig svettiga nattetid, de var strul vid fodringar, då de sprang mellan foderhögarna o ingen kunde stå o äta i lugn o ro. Provade dessutom med att ställa in en rundbal i hagen o ha fri tillgång på grovfoder, då var de de 2 som var högst i rang som åt de andra 2 fick stå vid sidan om o titta på. Nu när hästarna är inne på natten är de mer harmoniska, inga problem när jag släpper ut dem på morgonen o det ligger höhögar ute, alla går till var sin hög o står där o mumsar, inget springa runt mellan högarna längre. Dessutom har de 8 ha hage att röra sig på.

*kl*

För det första: Jagh ar sett join-up användas på helt fel sätt, MEN då var det liksom inte join-up utan snarare någon som tagit join-up och gjort om det helt till sin egen grej, med stress och spring inne i boxen och spö i huvudet om hästen inte vände.
Fruktansvärt, och stressande.

Men det som jag vill kalla join-up är den ursprungliga, rätt använda join-up som jag bl.a sett herr. join-up himself utföra.
Och då ser jag inte problemet längre.

Nog är det en ganska skarp bestraffning mot hästen, men vi måste ju ändå försöka sätta saker i sitt perspektiv! Vi vill lära hästen något eftersom vi är hästens flockledare och hästen ska lyda oss. Självklart är det väl bättre att integrera hästens eget språk i detta?
Vi tar helt enkelt ett språk hästen förstår och använder det för att lära den det vi vill, eftersom vi som människor numera är hästens flockledare och en stor del i hästens liv.

Alternativet? Att prata på människans språk? Då är det som gjort för kommunikationsmissar, det har väl alla sett någon gång.

Sen vet jag inte hur det är med de som är motståndare mot join-up här, men jag ser iaf på en häst när den blir stressad. Vare sig det handlar om ridning, att den inte trivs i sin box elelr att den intre trivs med join-up, så ser man det på den.
Och jag har ännu inte sett det på en häst som varit med i en väl utförd join-up. (Lägger in ett stort OBS här! Jag skriver väl utförd. Menar alltså en BRA join-up och inte en missförstådd skräp-join-up som är fel utförd)

Dagens morgontrötta ord från Ia! :)

/Ia

Jag tycker att jag varit rätt klar i min definition; jag ser join-up som en skarp konsekvens (uteslutning av flock) som inte följer någon sorts olämplig handling från hästens sida. Därför blir den psykiskt stressande för hästen. För mig personligen har den heller inget berättigande eftersom den inte behövs i min hantering.
Sedan förstår jag givetvis att det finns flera på forumet som verkar använda den väldigt måttfullt etc.

I mina öron haltar det här resonemanget då du omöjligt kan veta hur hästen uppfattar denna handling, som är någonting som finns med i deras sociala samspel med varandra sedan så länge hästen funnits, och mycket väl kan vara en del av deras nedärvda minne.
Min poäng är att du kan bara sätta dig in i hur det skulle ha känts för en människa, men då tar du med i beräkningen hur vi fungerar mentalt, med vår förmåga till logiskt tänkande, vilket inte fungerar likadant för hästen.

Jag säger absolut inte att du nödvändigtvis har fel, jag säger bara att du inte kan veta att det verkligen förhåller sig så. Det tycker jag att du ska ha med i beräkningen innan du börjar muttra om psykisk misshandel.
Jag tror att detta är lite vad TS är ute efter.
I ena andetaget pratar man om psykisk misshadel och värnar om hästens mentala hälsa, och i andra andetaget ställer man ett flyktdjur i en box, vilket sannerligen inte ÄR optimalt för dess mentala hälsa.
Har själv min häst i utebox, mest för att ingen annan möjlighet finns där jag står, men kan inte påstå att det är det bästa för hästen.

Försöker inte på något vis klanka ned på din hästhållning vilket jag inte vet någonting om, utan bara belysa aspekter i detta för mig underliga resonemang som jag och säkert många andra har svårt att svälja.

Och jag skrev *kl*, alltså knapplån.

Svarade inte på ditt inlägg (elelr någon annans för den delen) utan lånade första bästa knapp.

I mina öron haltar det här resonemanget då du omöjligt kan veta hur hästen uppfattar denna handling, som är någonting som finns med i deras sociala samspel med varandra sedan så länge hästen funnits, och mycket väl kan vara en del av deras nedärvda minne.
Min poäng är att du kan bara sätta dig in i hur det skulle ha känts för en människa, men då tar du med i beräkningen hur vi fungerar mentalt, med vår förmåga till logiskt tänkande, vilket inte fungerar likadant för hästen.

Eftersom både du och jag är människor kan vi naturligtvis bara föreställa oss hur hästen upplever det hela. Och bara en utav oss är intresserad av att få hästen att visa underkastelse.
Jag ser stor skillnad på hästens kroppspråk ifråga om olämplig handling följt av konsekvens jämfört med en konsekvens (bortdrivning, uteslutning av flock) som inträffar oavsett handling.

Jag säger absolut inte att du nödvändigtvis har fel, jag säger bara att du inte kan veta att det verkligen förhåller sig så. Det tycker jag att du ska ha med i beräkningen innan du börjar muttra om psykisk misshandel.

För det första muttrar jag inte, jag pratar klart och tydligt. Det är för övrigt något du inte vet utan som du antagit precis som du antagit att join-up skulle vara något som gynnar hästen.
Om man inte är helt övertygad om att det är positivt för hästen ser jag än mindre skäl att utsätta den för en join-up.

Jag tror att detta är lite vad TS är ute efter.
I ena andetaget pratar man om psykisk misshadel och värnar om hästens mentala hälsa, och i andra andetaget ställer man ett flyktdjur i en box, vilket sannerligen inte ÄR optimalt för dess mentala hälsa.
Har själv min häst i utebox, mest för att ingen annan möjlighet finns där jag står, men kan inte påstå att det är det bästa för hästen.

Jag vet inte om du läst mitt inlägg men min hästhållning är att ha hästen på lösdrift. Jag tyckte mest ts vädrade sina fördomar ang. att om man inte gillar lösdrift så har man automatiskt hästen på box och i frimärksstora hagar vilket är rent skitsnack. Lika dumt som att uttala sig om att de som intresserar sig för nh och join-up är de som aldrig blev tillräckligt bra ryttare och därför ägnar sin tid till att "leka" med hästen. Det finns inga likhetstecken mellan hästhållningen och inställningen till join-up.

Försöker inte på något vis klanka ned på din hästhållning vilket jag inte vet någonting om, utan bara belysa aspekter i detta för mig underliga resonemang som jag och säkert många andra har svårt att svälja.

Eftersom det i vårt fall är jag som har den mer "naturliga" hästhållningen så skulle det väl snarare vara jag som skulle klanka ner på dig. Men det gör jag inte.

Spontant kan man väl säga att en dålig hästmänniska kan ju få en häst att lida av ett vanligt ridpass, eller en skoning, eller en rykt för den delen.

Om joinup görs enligt tanken "gör som jag vill eller spring" så tycker jag att det åtminstone inte låter vidare trevligt. Knappast psykisk misshandel, om man jämför med alla inspänningar och prylar vi tvingar p många hästar.

Men varför måste hästen springa i en joinup? Så har jag då aldrig gjort. Vi har bara gått lugnt och fint, när hästen tittar på mig så går jag bort och när hästen fokuserar på annat går jag mot hans svans och petar till den om jag kommer nära. Tar inte många minuter innan han följer mig som en hund.

Men om man slutar jämföra vad som är minst/mest lidande för hästen då?
Jag vet inte på hur många sätt en join-up kan göras o vilka som är rätt och inte, men jag tror att när man säger join-up så uppfattar de flesta det som att man, som jag skrev, Lyd eller spring..

Sen om man knallar runt lite, som du beskriver saken så är det ju mysigt..
Men jag tror inte det är vad folk syftar på när man talar om psykisk misshandel..

Vilken generalisering:rofl:
Så det är bara NHfolk som begriper sig på bra hästhållning:confused:

Mina hästar kan klia varandra, stå inne o titta ut o går i stora hagar.
Den hästen som står lägre i rang o som oxå behöver mest mat skyddar jag- dens ledsagare.

Om naturen alltid ska få ha sin gång skulle jag ha en som rullar fram o en mager häst.

Är helt med på Sars linje.
en trygg människa behöver inte beté sig som en dålig ledare som mobbar/ missbrukar sin ställning.

Uddatyp!
och en häst lämnar inte sin box trots att de brinner..
Det här är ngt från förr i tiden då många hästar inte fick vara ute.

En liten fråga till er som är emot join-up och ser det som psykiskt lidande.

Varför är det så hemskt?

Jag antar att de flesta av er som är motståndare till join-up placerar era hästar i box på natten?
Är inte då detta också psykiskt lidande?
Man stänger in ett flyktdjur i en trång box, den har ingen möjlighet att fly och oftast endast sikt utåt genom galler. Inget fysiskt sällskap heller.
På dagen får många hästar gå ut i minimala frimärkshagar utan sällskap, är detta då inte värre än att skicka iväg hästen på en join-up där det handlar om kanske 5-10 minuter någon enstaka gång, mot detta livslånga lidande som många hästar drabbas av.

Åsikter tack!

/M

Eftersom både du och jag är människor kan vi naturligtvis bara föreställa oss hur hästen upplever det hela. Och bara en utav oss är intresserad av att få hästen att visa underkastelse.
Jag ser stor skillnad på hästens kroppspråk ifråga om olämplig handling följt av konsekvens jämfört med en konsekvens (bortdrivning, uteslutning av flock) som inträffar oavsett handling.

För det första muttrar jag inte, jag pratar klart och tydligt. Det är för övrigt något du inte vet utan som du antagit precis som du antagit att join-up skulle vara något som gynnar hästen.
Om man inte är helt övertygad om att det är positivt för hästen ser jag än mindre skäl att utsätta den för en join-up.

Jag vet inte om du läst mitt inlägg men min hästhållning är att ha hästen på lösdrift. Jag tyckte mest ts vädrade sina fördomar ang. att om man inte gillar lösdrift så har man automatiskt hästen på box och i frimärksstora hagar vilket är rent skitsnack. Lika dumt som att uttala sig om att de som intresserar sig för nh och join-up är de som aldrig blev tillräckligt bra ryttare och därför ägnar sin tid till att "leka" med hästen. Det finns inga likhetstecken mellan hästhållningen och inställningen till join-up.

Eftersom det i vårt fall är jag som har den mer "naturliga" hästhållningen så skulle det väl snarare vara jag som skulle klanka ner på dig. Men det gör jag inte.

Nu tycker jag att du är löjlig.
Snacka om att slänga skit omkring sig. Jag försöker diskutera det här som en vuxen människa, och du är bara intresserad av att vara så elak som möjligt.
Usch.:mad:

I andra trådar var generaliseringen- om man inte sysslar med NH så slår man sin häst till lydnad.
Man ser inte hur det skulle gå till på annat vis.

Titta lite mer intresserat runtikring.

Jag är varken löjlig, slänger skit omkring mig eller är elak. Usch på dig själv.

I andra trådar var generaliseringen- om man inte sysslar med NH så slår man sin häst till lydnad.
Man ser inte hur det skulle gå till på annat vis.

Titta lite mer intresserat runtikring.

Har inte sagt att man slår sin häst bara för att man inte sysslar med NH. Var god citera var jag skulle ha sagt det. Om du läst in det någonstans får det stå för dig.
Det jag sagt är att jag inte tycker att det är speciellt smart att slå sin häst med en kvast, att det är förkastligt rent av. Om du tar åt dig av det är inte mitt problem.

Och bara en utav oss är intresserad av att få hästen att visa underkastelse.

Har du tillrättavisat din häst någongång då du tyckt att den uppfört sig på ett mindre bra sätt?

Lika dumt som att uttala sig om att de som intresserar sig för nh och join-up är de som aldrig blev tillräckligt bra ryttare och därför ägnar sin tid till att "leka" med hästen. Det finns inga likhetstecken mellan hästhållningen och inställningen till join-up.

Jag uppfattade dig generellt som snorkig och läste lite snabbt vidare från underkastelsebiten, uppfattade det så som att du sade att du tyckte att de som inte blev tillräckligt bra ryttare ägnar sin tid till att leka med hästen.

Ber om ursäkt för den missuppfattningen.

hästar är vanedjur..dom vill till de dom är vana vid.

min häst stog vid grinden kl 3 på betet tillome med massor av kompisar..men sen när vi inte tog in hästen så upptäckte hon tillslut sin nya vana att gå ute och då ville inte hon stå i sin box sen nåt längre tag när ja tog in henne.

Hästar är ganska lata djur och dom tycker att det är helt okej att vi tar in dom eftersom dom vet att maten ligger klar i boxen, dom slipper arbeta själva.

Jag hade ett sånt sto, hon stod vid grinden o gnäggade så fort hon såg oss i bilen. Hela hagen var full med mat (nyss släppt på sommarbete) men hon skulle in, för att få maten serverad.

När man inte tog in henne, så gick hon surt iväg och rev lite i gräset.

Man hör ju många som säger: "min häst är så hungrig, fast den går på sommarbete" och så tar man in dom och stödfodrar.

Hästarna är små lurifaxar

Jag uppfattade dig generellt som snorkig och läste lite snabbt vidare från underkastelsebiten, uppfattade det så som att du sade att du tyckte att de som inte blev tillräckligt bra ryttare ägnar sin tid till att leka med hästen.

Ber om ursäkt för den missuppfattningen.

Ursäkten noterad och godtagen;)

Ja, det har jag. Jag är då helt nöjd med att hästen avhåller sig från det oönskade beteendet.

Men när du tillrättavisar hästen så underkastar den sig dig. Böjer sig för din vilja.

Kl
Tänk om inackorderingsstalägare, betäckningsstationer o ställen som tar emot ston för fölning skulle köra NHövningar med alla.

Ta Nafayette t. ex.
Som har 40 hästar.

Dit kommer det en märr som rör fel på ena örat:rofl:
nu måste jag ta den till ridbanan o jaga runt den högdräktiga märren:idea:

Jag skulle bli vansinnig:devil:

Nä Nh kommer från när Parelli o grabbarna tar sig an vilda eller felhanterade hästar.
Sen har de fattat att det är många som har problem.

De har så pass mkt i huvudet att de ser vilka som behöver fostras.
Sen att de tycker att det är kul att showa lite extra- visa musklerna :Där bara för att få beundran
antar att även de tycker synd om många hästar vars ägare gör helt fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar