Sv: Join-up vs häst i box
Varför jämföra de två sakerna?
De har ju inte alls med varandra att göra!
Varför tror folk att de kan förklara att något är bra, genom att jämföra med något som är dåligt, tom när de inte ens har med varandra att göra?!
Jag är inte mot join-up. Visst, jag tycker det är ganska meningslöst många gånger.
Ja, jag har provat. Med lyckade resultat (dvs hästen följde efter mig och kom in till mig).
Men join-up kan vara riktigt hemskt också. Vet man inte vad man sysslar med och glömmer att lyssna på hästen (let's face it.. det är det en hel del som gör) bygger man inte upp någonting, man tvingar bara hästen att följa med en och bryter snarare ner den. Det blir som att kommendera istället för att be snällt och lyssna på svaret, så att säga. Och join-up är en av de NH övningarna som är nästan lättast att göra ''fel'' på.
Vissa hästar lyssnar inte utan blir bara rädda och fattar ingenting (speciellt om den dumma människan är bara lite för hård i signalerna), även om de levt i flock. Detta är ffa hästar som levt med människor och redan har ett visst förhållande till oss.
Men är den rätt utförd, dvs med känsla och kommunikation (inte bara att leta olika tecken utan att tyda hela hästen) så visst kan det vara en trevlig övning.
En liten fråga till er som är emot join-up och ser det som psykiskt lidande.
Varför är det så hemskt?
Jag antar att de flesta av er som är motståndare till join-up placerar era hästar i box på natten?
Är inte då detta också psykiskt lidande?
Man stänger in ett flyktdjur i en trång box, den har ingen möjlighet att fly och oftast endast sikt utåt genom galler. Inget fysiskt sällskap heller.
På dagen får många hästar gå ut i minimala frimärkshagar utan sällskap, är detta då inte värre än att skicka iväg hästen på en join-up där det handlar om kanske 5-10 minuter någon enstaka gång, mot detta livslånga lidande som många hästar drabbas av.
Åsikter tack!
/M