Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

så en häst som växt upp på ett bra lösdrift i en flock skulle börja krubbita, väva och boxvandra hysteriskt?

de har ja lite svårt att tänka mej faktiskt..däremot hästar som redan börjar kan fortsätta trots bara utevistelse..men de är en annan sak.

Men skulle en häst uppväxt i ett bra stall få en beteendestörning då?
De flesta hästar är väl uppfödda i stall och i min värld är iallfall beteende störningar väldigt ovanliga?

de tror inte ja handlar om stallen..tror de mer handlar om hästens psyke för o klara av att stå mycke i stall.

sen är de klart om de är väldigt lugnt och litet stall så klarar väl dom flesta de..samma med sura o griniga hästar som sparkar i väggar och biter o har sej...kan säkert också ha med att dom står inne för mycket att göra.
och de är de många hästar som gör.

Håller med dig! :bow:

Min häst står i box och hon tar inte illa utav det. Inte heller har hon tagit illa eller ens visat denna starka underkastelse som många säger att man får vid en Join Up. Hon vinklade bara örat mot mig, sänkte huvudet och "lekte" lite med läpparna och bad om att få vara i min närhet.

Hon står och väntar vid grinden varje gång jag hämtar henne när det är mörkt och på morgonen när det fortfarande är mörkt ute har hon ingen lust att komma ut :p

och en gång när jag ramlade av gled sadeln runt. Så Ella sprang hem i fullpanik med sadeln slängandes under magen och inte sprang hon ut till hästarna i hagen. Nä, hon sprang förbi dem och raka vägen hem till stallet och in i boxen.

Haha, min häst älskar sin box, även fast jag tror hon kan känna sig instängd och orolig om jag lämnar henne själv i stallet... Men det är ju en sådan situation som inte går att lösa alla gånger, och hon brukar lugna ner sig och äta hö efter ett tag iaf :D

Så jag tror inte att någonting av dessa är särskilt plågsamma för hästen. Faktiskt^^

För mig är det en nyhet att många är emot join-up. Men det är kanske så att mindre seriösa "tränare" använder sig av metoden, gör på fel sätt och sedan sprider sig dåliga rykten kring metoden? Precis som med mycket annat inom hästvärlden!

Annars håller jag med dig om att det där med att stänga in hästar i små boxar och små rasthagar inte är något vidare.

ja är öppen för alla grejer..min häst står på box och verkar trivas sålänge de inte går för lång tid.
lösdrift hade han väl trivts bäst med igenligen men nu går inte de..så ja är inte emot boxar.

men när folk säger att join up är psykisk misshandel och är så emot de borde ju de va lika fel o ställa in hästen i box och sånt med..som går emot igentligen allt som hästen vill o lever för..

Det lustiga är att ingen här (än) verkar vara emot join-up. Den enda som tycker något är plågsamt är TS som tycker vi som har häst i box utsätter dom för livslångt lidande!?
Jag tror som sagt inte att dom lider av något av alternativen men tydligen måste ett av dom vara plågsamt och dessutom helt okombinerbart?? (Finns det ordet?)

jo men som i andra trådar nu när folk som säger att dom är så emot join up..för de borde enligt dom då va lika mycket psykisk misshandel för hästen att va instängd i boxar o små hagar.

äsch va rörigt de blev allting..ja vet inte..min pålle står i box och trivs..och mår bra av join up också.

Jag antar att de flesta av er som är motståndare till join-up placerar era hästar i box på natten?
Är inte då detta också psykiskt lidande?
Man stänger in ett flyktdjur i en trång box, den har ingen möjlighet att fly och oftast endast sikt utåt genom galler. Inget fysiskt sällskap heller.
På dagen får många hästar gå ut i minimala frimärkshagar utan sällskap, är detta då inte värre än att skicka iväg hästen på en join-up där det handlar om kanske 5-10 minuter någon enstaka gång, mot detta livslånga lidande som många hästar drabbas av.

Åsikter tack!

/M

Skitsnack:devil:... I vårt stall har vi våra hästar på lösdrift året om i stora kuperade hagar. Vi har dock möjlighet att stalla in vid behov (häst nyduschad efter dressyrträning etc).
Vissa är väldigt nh-inspirerade (dock i en lugnare skala än vad som presenteras här på forumet), andra använder sig av helt vanlig hästhantering (den vanliga hanteringen och NH sammanfaller i många fall).

Vart får du dina fördomar ifrån?:confused:

Jag har klart deklararat min åsikt om join-up i andra trådar så jag orkar inte dra det här. Vi kan väl kort summera det som att join-up inte är något jag känner något som helst behov av att utsätta min häst för.....

Senast ändrad:

de tror inte ja handlar om stallen..tror de mer handlar om hästens psyke för o klara av att stå mycke i stall.

sen är de klart om de är väldigt lugnt och litet stall så klarar väl dom flesta de..samma med sura o griniga hästar som sparkar i väggar och biter o har sej...kan säkert också ha med att dom står inne för mycket att göra.
och de är de många hästar som gör.

Men du sa ju själv att hästar är vane djur, vilket då borde vara ok att välja dem stå på stall mycket?

Surande kan ju oxå bero på boxgrannen, att de inte får mat i tid, de får för lita mat osv...
Hästar kan sura på en lösdrift oxå, men då hör du inte det lika tydligt..

Men nu går vi ju ifrån ämnet, det handlade om ett livslångt lidande att stå i box, inte att vissa hästar har beteendestörningar eller sparkar i väggen av olika orsaker...

Men det är väl ingen som ifrågasätter att alla hästar förmodligen skulle trivas utmärkt själva i en flock på hela på gotland med en liten människa som kom 3 gånger om dagen med mat?

Men lösdrift är inte heller frihet, det finns fortfarande staket o avgränsingar och i massa fall "dumma" kompisar som hänvisar vart man får stå o inte..

Aha, jag har nog helt missat dessa trådar för jag har aldrig hört någon påstå att det skulle vara psykisk misshandel med join-up.
Jag blev bara fundersam varför vissa verkar tycka att allt dom inte själva håller på med är misshandel, varesig det handlar om vilken gren man sysslar med (dressyr, western, trav, hoppning osv), om man skor sin häst eller ej, vad man fodrar med så är det alltid någon som påstår att just DET är djurplågeri. :cool:

Varför jämföra de två sakerna? O_o De har ju inte alls med varandra att göra!
Varför tror folk att de kan förklara att något är bra, genom att jämföra med något som är dåligt, tom när de inte ens har med varandra att göra?!

Jag är inte mot join-up. Visst, jag tycker det är ganska meningslöst många gånger.
Ja, jag har provat. Med lyckade resultat (dvs hästen följde efter mig och kom in till mig).
Men join-up kan vara riktigt hemskt också. Vet man inte vad man sysslar med och glömmer att lyssna på hästen (let's face it.. det är det en hel del som gör) bygger man inte upp någonting, man tvingar bara hästen att följa med en och bryter snarare ner den. Det blir som att kommendera istället för att be snällt och lyssna på svaret, så att säga. Och join-up är en av de NH övningarna som är nästan lättast att göra ''fel'' på.
Vissa hästar lyssnar inte utan blir bara rädda och fattar ingenting (speciellt om den dumma människan är bara lite för hård i signalerna), även om de levt i flock. Detta är ffa hästar som levt med människor och redan har ett visst förhållande till oss.

Men är den rätt utförd, dvs med känsla och kommunikation (inte bara att leta olika tecken utan att tyda hela hästen) så visst kan det vara en trevlig övning.

En liten fråga till er som är emot join-up och ser det som psykiskt lidande.

Varför är det så hemskt?

Jag antar att de flesta av er som är motståndare till join-up placerar era hästar i box på natten?
Är inte då detta också psykiskt lidande?
Man stänger in ett flyktdjur i en trång box, den har ingen möjlighet att fly och oftast endast sikt utåt genom galler. Inget fysiskt sällskap heller.
På dagen får många hästar gå ut i minimala frimärkshagar utan sällskap, är detta då inte värre än att skicka iväg hästen på en join-up där det handlar om kanske 5-10 minuter någon enstaka gång, mot detta livslånga lidande som många hästar drabbas av.

Åsikter tack!

/M

Vad i hela fridens namn har de två sakerna med varandra att göra?

Senast ändrad:

man ser ju på hur många stressrealaterade problem hästen får i boxar..krubbitning, boxvandrare, vävning osv...de här får inte hästar som inte står i box.

Jodå, det kan dom få. Har varit en tråd nyligen om just vävning. Och en person hade en häst som vuxit upp på lösdrift och även vävt där.

Kicki :)

skrev att dom oftast inte får de i en bra flock på lösdrift.

jo..såg nu att ja glömde skriva de, tänkte väl de bara..trodde ja skrivit de.

Gör som jag vill eller spring!
Är de inte vad det går ut på?? :crazy:

Spontant kan man väl säga att en dålig hästmänniska kan ju få en häst att lida av ett vanligt ridpass, eller en skoning, eller en rykt för den delen.

Om joinup görs enligt tanken "gör som jag vill eller spring" så tycker jag att det åtminstone inte låter vidare trevligt. Knappast psykisk misshandel, om man jämför med alla inspänningar och prylar vi tvingar p många hästar.

Men varför måste hästen springa i en joinup? Så har jag då aldrig gjort. Vi har bara gått lugnt och fint, när hästen tittar på mig så går jag bort och när hästen fokuserar på annat går jag mot hans svans och petar till den om jag kommer nära. Tar inte många minuter innan han följer mig som en hund.

kl

Kan nån tala om för mej hur ett psykiskt lidande kan uppstå ur en join up?

Försöker fortfarande få klarhet i det, jag också, tydligen finns de som tycker så men de har lite svårt att motivera det. Jämför det tydligen med mobbing...:crazy:

Jag tycker att jag varit rätt klar i min definition; jag ser join-up som en skarp konsekvens (uteslutning av flock) som inte följer någon sorts olämplig handling från hästens sida. Därför blir den psykiskt stressande för hästen. För mig personligen har den heller inget berättigande eftersom den inte behövs i min hantering.
Sedan förstår jag givetvis att det finns flera på forumet som verkar använda den väldigt måttfullt etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar