Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Ja, det vet jag väl att dom gör. Det gör dom som rider för med, dom tjänar en jävla massa pengar. Det är därför man har det som jobb.
Bara för att du inte föredrar en viss metod så behöver det inte betyda att den metoden är fel skall du veta. hur gammal du än är.
Riktig natural-metod går ut på att man hanterar hästen med sitt kroppsspråk ut hästens perspektiv, har ingenting med att "trycka2 ner hästen att göra. Om du nu har sett en massa människor göra så så skall du inte tro att det är natural. Om du nu vet så mycket om hästar och olika metodet så varför tjatar du då om att natural ÄR FEL? du verkar ju inte ens veta vad det verkligen är!!

Ja, dom jag rider för tjänar pengar på mej (men knappast en jävla massa:crazy:), men det de lär ut är inte en metod de kommit på själva och tagit patent på, där i ligger en stor skillnad.

Så det finna alltså en "riktig" natural metod och en som inte är riktig, eller, vem bestämer vad som är på riktigt??
Och att driva hästen till total underkastelse är visst att trycka ned hästen. Jag har INTE sagt att allt med natural metoden är fel utan jag har sagt att jag tycker att join up och andra underkastelse övningar är fel.

Sedan är det ju så att även om en metod fungerar så är det inte alltid rätt/bra för hästen. Rollkur och barrering fungerar också....:eek: Det skulle var kul om de kunde göra en liknande studie på join up som de har gjort på rollkur där de har mätt hjärtfrekvens i olika situationer. Man kom då fram till att hjärtfrekvensen steg vid rollkur vilket då indikerar en ökad stress.

Hästar är stora, starka, stolta djur med mycket instinkter bevarade därför måste man hantera dem sunt förnuft, säkerhetstänkande och respekt.
Det finns inget som heter att "Min häst skulle aldrig springa bort/sparka/bocka/inte stå still mm mm". ALLA hästar har en gräns där instinkterna tar över, oavsett hur "uppfostrade" de är och vilken metod man använt sig av. När det händer så händer det, blixtsnabbt, därför måste man lära sig att förrutse sådana saker.

Vet du förresten något annat än natural metoden?? Har du någonsin granskat något som du sett och eller hört kritiskt, sett för och nackdelar och dragit egna slutsatser. Eller är det bar "ditt" som är det rätta??

Jag ska nog med hjälp av några andra starta ett varumärke:idea:
Join-In ska det heta:rofl:
Å vad rik jag ska bli.:banana: Hästägarna, men framförallt hästarna kommer att bli överlyckliga- Vilken bonus:bow:

Jag ska nog med hjälp av några andra starta ett varumärke:idea:
Join-In ska det heta:rofl:
Å vad rik jag ska bli.:banana: Hästägarna, men framförallt hästarna kommer att bli överlyckliga- Vilken bonus:bow:

Ha ha jag hjälper till:banana: Vi kan ju få in pengar i alla fall och folk går på det mesta så det ska nog funka:idea:

KL
Man blir fortfarande mycket fundersam över en del inlägg o användare här:crazy: Om join-up är en metod som används för att få en vildhäst tex att acceptera människan, hur kan då folk med vanliga beskedliga tamhästar hålla på med det i tid och otid??
Vem säger att man ska göra så var och varannan dag? Till exempel.

Senast ändrad av en moderator:

Självklart att jag blir ilsk, jag ids inte människor som sitter och kritiserar andras jobb så som ett gäng i den här tråden gör!
Vi som är för "join-up" och annat som har med "natural" att göra kritiserar inte ni som sitter där med era kandar stång och en pisk i varje hand (ta inte det här personligt men många som håller på med normal-metoden gör nästan så här)

Så jag har nog rätt att bli ilsk i denna situation.

Jag tror (utan att veta) att du och flera andra här är mkt unga och inte har så stor erfarenhet, men mycket åsikter, som man har när man är mkt ung, även om sånt man inte riktigt kan......Det är ingen kritik, utan mer som någon annan skrev längre tillbaka i tråden att med mer kunskap kan man ibland se saker annorlunda, tex behovet av sk join-ups.

:bump:Du menar du att hästar inte Mobbar..Du får gjärna ha ett annat namn på vad dom gjör mot varandra.Men du kan inte ha varit med så mycke.Känslor!! för ca50årsen trodde inte läkarna att spädban upplevde smärta.du är lika INTELIGENT som dom:bump:
För det första, tror du verkligen att en häst känner sig mobbad? Tror du att en häst känner sig kränkt? Tror du att hästen besitter mänskliga tankar? Tror du att den värderar sin omgivning och situationen som du gör?
Det tror inte jag. Jag tror inte att hästen känner sig mobbad, jag tror inte att det finns en enda häst som känner sig mobbad i Join up. Mobbing är ett mänskligt fenomen. Jag säger att du har hur fel som helst.
Det är vad jag är övertygad om. Jag skulle vilja ha en motivation till varför hästen känner sig mobbad, på vilket sätt och varför, gärna understött med fakta, inte dina fantasier.

Hittills upplever jag att du mest hoppat på och kritiserat alla andra utan att kunna motivera dina egna metoder eller varför de skulle fungera bättre än tex Monty Roberts, som är utvecklade under en livstid, då han studerat hästar, dragit slutsatser och provat sig fram. Menar du att du kan mer än honom och att dina metoder är bättre understödda? Förklara gärna utförligt.

*Knapplån*

Jag är säker på att trådskaparen har fått svar på sin fråga och flera frågor därtill, därför har tråden mer än nog fyllt sin funktion.

God fortsättning

önskar

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 098
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden