Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Men var får ni er kunskap ifrån :comfused:

Har inte djur känslor ?

Den del av hjärnan som hanterar känlsor är vädligt lik vår.
man behöver inte logik för att kunna känna - tvärtom....

Jasså. Vill du vara snäll och förklara på vilket sätt och varför? Mig veterligen finns inga undersökningar där man kommit fram till att djur och människor fungerar likadant mentalt. Länk vore uppskattat.

Att du inte har haft hand om "avarter" verkar ju solklart nu..

Säkerhet angående lösspringande hästar verkar ok??
Varför inte bara ha trästaket då???

För mig handlar det om säkerhet när jag kryper på alla fyra i en box där det finns ett ilsket sto som nyss fölat.
I slutänden handlar det om att få det nya fölet att överleva.
Och jag med för den delen..:smirk:

Och det verkar som ingen här har fått erfara sitt eget ansikte totalt söndersparkat med alla tänder utslagna..
Min karl har det..och jag lovar er...det är med blixtens hastighet sådant händer.
Och det är inte lätt att förekomma då vi, till skillnad från er, får nya hästar hela tiden som kommer och går.
Vi har inte er förmån att hålla på år ut och år in med samma häst.

Och i sådana sammanhang så är min metod att klargöra regler klart bättre.
För jag går då inte ut med en nytillkommen fölmärr som har 5 veckor kvar till fölning och jagar runt i nån Join Up.

Men det är så typiskt hästfolk.
På med helstängt och murfybländare och sätt er absolut inte in i hur andra människor har i sitt arbete med djur.

Man kan sitta här på nätet och tycka att alla hästar är goa och snälla. Ingen är elak...
Så kan man tycka enda fram till den dagen ni möter upp en märr som ÄR elak.
Fast risken är ju för er del ganska liten då ni enbart har ett mycket begränsat antal häst att pyssla med.

Köper jag 150 bingolotter så är ju chansen till storvinst större än om jag bara har en bingolott.
Vinsten i sådana här exempel är ju då avarten av häst som redan vid avlastning bestämt att Jag bestämmer..punkt slut.

Ni talar kvast..
Men helt ok med snurrande rep, kanske ha sporrar..kanske ha spö med sig vid ridning...

Jag behöver en kvast en enda gång.
Ni måste ut och bekräfta "ledarskap" flera gånger..konstigt.
Till och med Lia säger ju att Join Up är till för hästar av extremt slag och att just ingen behöver den typ av "tillrättavisning"

Och trots att jag och Lia är från skilda världar så tror jag på henne till etthundra procent.
Därför att hon, liksom oss har hållit på med fler en en handfull individer.

AM

LOL :D:rofl:

*kl*

Problemet i denna diskussion är att det finns för många människor med olika hantering. Vi har en klick hästmänniskor med likartad hantering som inte innebär join-up, man bara ÄR med sin häst.
Sedan har vi en annan klick med människor vars hantering innebär join-up med olika krav på underkastelse- allt från total underkastelse (vilket vi sett bilder på) till väldigt låg form av underkastelse om knappt någon. Det finns även de som rent teoretiskt inte gör några slags "join-uper" per definition men ändå anser att de gör det?!

Jag tror verkligen att du slagit huvudet på spiken, även om du inte kunde låta bli att slänga en känga mot alla som inte tänker som du... vad då ÄR? Använder man våld ÄR man inte bara. Dock tror jag att alla i denna tråden har hästhantering som skiljer sig åt på olika nivåer.

KL

Följer tråden o diskussionerna är intressanta. tyckte själv i trådstarten att en join-up inte är så farligt, även om jag aldrig gjort det själv, liksom jag inte heller tyckte att en kvast i rätt ögonblick är något att höja ögonbrynen över.
Nu efter x antal sidor o bilder på join-up:ade hästar måste jag säga att metoden antagligen bäst utförs av Monty enkom. Tror inte heller att han upprepar metoden, o är det inte vilda hästar han gör det med? Eller? För vissa av bilderna som förekommer är ju jättetråkiga. Tråden till ära var jag ute o plåtade mina hästar men batteriet lade såklart av när tankningen skulle ske. Hoppas jag kan peta in dem senare iaf.
Sen förstår jag inte varför vissa verkar tro att djur inte har känslor eller att mobbing inte finns bland hästar. Vissa härinne verkar inte veta så mycket om djur mer än en Disney-pluttenutt-version:(

Jasså. Vill du vara snäll och förklara på vilket sätt och varför? Mig veterligen finns inga undersökningar där man kommit fram till att djur och människor fungerar likadant mentalt. Länk vore uppskattat.
Behövs det undersökningar för att bevisa att djur har känslor.
titta hur hästen uppträder via sitt kroppsspråk!
Trodde att just NH var till för att lära folk att se det:crazy:

Är målet att ha en häst med hängande huvud o se ut som den skulle vilja lägga sig ner o dö- som om den vore väldigt sjuk?

då skulle en erlichiassjuk eller en med påverkad lever vara det ultimata tillståndet.
-JA den fogar sig:banana:

Vi läser ju av hur hästen mår. - när de inte kan tala om vad som är fel.

Förstår inte vad detta har med tråden att göra... :confused:

Jag förstår att du inte förstår...:smirk:

Det gäller hur man tar tag i urspårade märrar.

Håller man på att fjanta runt och tror att problem löser sig med lite övningar så kan man bli grundlurad när väl märra sätter hårt mot hårt.

En märr som tvingas till sk. underkastelse och en massa tuggande lär nog bli den mest jävliga senare i fölbox om hon är sådan sort.

Det HAR med tråden att göra eftersom dom flesta här inte har erfarenhet av visslande fötter och närstudie av häst-tänder.

Utan man tycker enbart, med den ringa erfarenheten av just sådana situationer, att en kvast är jättegrymt.

Och då menar jag att om man inte lär stoen att INTE slå vid vissa situationer så kan man få stå där med skägget i brevlådan sen.

Så att du inte förstår är helt ok...
Den dagen du hamnar i samma sits så vet du lite mer...

Allimac76 skrattar ihjäl sig.
Beror kanske på att h*n heller inte förstår allvaret i vissa situationer.

AM

Behövs det undersökningar för att bevisa att djur har känslor.
titta hur hästen uppträder via sitt kroppsspråk!
Trodde att just NH var till för att lära folk att se det:crazy:

Är målet att ha en häst med hängande huvud o se ut som den skulle vilja lägga sig ner o dö- som om den vore väldigt sjuk?

då skulle en erlichiassjuk eller en med påverkad lever vara det ultimata tillståndet.
-JA den fogar sig:banana:

Vi läser ju av hur hästen mår. - när de inte kan tala om vad som är fel.

Du är då mästaren på att tolka allt precis som du vill. Eller också förstår du inte alls svenska.
Det är inte LIKADANT som för människor. Våra hjärnor är annorlunda. Hurvida djur har känslor tror jag visst. Men mobbing som fenomen är mänskligt. MOBBING, inte känslor.

Men nu handlar det om människan som hanterar hästar o uppträder mobbinglikt mot dem.
Tror att man ser vad som försiggår o gör likadant- mobbar/ fryser ut den från flocken.
Hästar har mer "raka rör" o säger ifrån med allt från ett viftande öra till en regelrätt attack med fram eller bakkärra.

Ska vi börja gnägga likt en häst oxå;)

Men mobbing som fenomen är mänskligt. MOBBING, inte känslor.

Återigen är detta FEL, jag har skrivit det förr, mobbing är djuriskt o människor är också djur. Även vilda vargar mobbar.

Vet inte ni att Walt Disney producerat massvis av djurfilm o att han aplicerat MÄNSKLIGA värderingar på djuren o helt zonika klippt bort en massa obehagligheter?
Nafa har ju skrivit spaltmeter om mobbande unghästar, även unga delfinhannar driver runt i flock, mobbar, misshandlar o tom våldtar andra delfiner. LÄS MER innan du påstår att mobbing i djurvärlden inte finns.

Senast ändrad:

Återigen är detta FEL, jag har skrivit det förr, mobbing är djuriskt o människor är också djur. Även vilda vargar mobbar.

Vet inte ni att Walt Disney producerat massvis av djurfilm o att han aplicerat MÄNSKLIGA värderingar på djuren o helt zonika klippt bort en massa obehagligheter?

Jag tror att du ha fel.
Vad har DIsney med det att göra? Eller försöker du bara vara allmänt otrevlig?

Men nu handlar det om människan som hanterar hästar o uppträder mobbinglikt mot dem.
Tror att man ser vad som försiggår o gör likadant- mobbar/ fryser ut den från flocken.
Hästar har mer "raka rör" o säger ifrån med allt från ett viftande öra till en regelrätt attack med fram eller bakkärra.

Ska vi börja gnägga likt en häst oxå;)

Men du hästar förstår nog inte riktigt vad mobbing är förnågot...:p

Nej, jag försöker inte vara otrevlig, jag försöker säga att du inte är påläst. Bla har lejonhonors sex med varandra klippts bort då det inte passar in i den kristan heteroföreställningen om hur världen fungerar.

Nej, jag försöker inte vara otrevlig, jag försöker säga att du inte är påläst. Bla har lejonhonors sex med varandra klippts bort då det inte passar in i den kristan heteroföreställningen om hur världen fungerar.

:confused:
Men snälla, gå in på närmsta dagis om du vill diskutera disney.

Träningsmetoderna i Join~Up® beskrivs bäst i processen att rida in otämjda hästar.
En quick fix.

Vi gör inte så utan vänjer våra hästar- tämjer dem.
De har lärt sig från födseln att människor är goda o trevliga individer- inga rovdjur.

Om man måste använda Nh, så har ngt gått åt skogen på vägen.

vad har det med den här tråden att göra?
vad har det med hur man hanterar sin häsat att fgöra?

LÄs en riktig bok. En sådan som handlar om verkligheten.

Jag förstår att du inte förstår...:smirk:

Det gäller hur man tar tag i urspårade märrar.

Håller man på att fjanta runt och tror att problem löser sig med lite övningar så kan man bli grundlurad när väl märra sätter hårt mot hårt.

En märr som tvingas till sk. underkastelse och en massa tuggande lär nog bli den mest jävliga senare i fölbox om hon är sådan sort.

Det HAR med tråden att göra eftersom dom flesta här inte har erfarenhet av visslande fötter och närstudie av häst-tänder.

Utan man tycker enbart, med den ringa erfarenheten av just sådana situationer, att en kvast är jättegrymt.

Och då menar jag att om man inte lär stoen att INTE slå vid vissa situationer så kan man få stå där med skägget i brevlådan sen.

Så att du inte förstår är helt ok...
Den dagen du hamnar i samma sits så vet du lite mer...

Allimac76 skrattar ihjäl sig.
Beror kanske på att h*n heller inte förstår allvaret i vissa situationer.

AM

Jag skrattar åt det du sade att jag aldrig hanterat hästar med problem. Jag erkänner villigt att du garanterat hanterat fler hästar än mig, finns ingen diskussion. Men jag har haft hand om min del av svåra hästar under min tid på föräljningsstall. Ingen av dem hanterade jag med våld.

För mig handlar det om säkerhet när jag kryper på alla fyra i en box där det finns ett ilsket sto som nyss fölat.
I slutänden handlar det om att få det nya fölet att överleva.
Och jag med för den delen..:smirk:

Och det verkar som ingen här har fått erfara sitt eget ansikte totalt söndersparkat med alla tänder utslagna..
Min karl har det..och jag lovar er...det är med blixtens hastighet sådant händer.

Men för de flesta med egna hästar handlar det inte bara om att övereva eller skyffla hästen ut och in från hagen. Utan det handlar om att även hanteringen av hästarna är kul, intressant och viktig. Jag tycker det är lika viktigt att ha en väl hanterad häst som en välriden.

Och det är väl tur att vi inte har fått det. jag vet att sånt kan ske fort och det är därför jag tycker hantering är viktigt.

Men vidga dina vyer lite- ta de där berömda russinen ur kakan.

För en tävlingsryttare/ uppfödare blir det obligatoriskt med att ha välhanterade hästar.
de måste kunna hanteras i främmande miljöer, lastas o inte vara en fara för allt o alla o fara runt som skållade råttor.;)
De får automatiskt en bred miljöträning o lär sig att lita på sin matte.
Man förbereder den för vuxenlivet- skolar den.

Man behöver inte krångla till det så förbenat o snurra med rep etc.

Hmm:smirk:
Undrar hur ni ska fostra era barn en vacker dag:confused:
Låsa in dem eller slänga ut 2-åringen tills den knackar på dörren:eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 098
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden