Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Då kanske jag ska ge dig lite mer på fötterna.

Om vi först tar vilka som blir utfrysta/mobbade:
Vanligt med "felfärgade" så som ljusa fuxar eller skimlar. Då i större flockar med enbart bruna/svarta. Naturligtvis finns det undantag.

I en homogen grupp. Så som 10 travarston eller 10 arabston.
Stoppa in fel sort så som fjording eller halvblod så blir det en viss utfrysning.

KAn väl lägga till att mobbning förekommer mest bland vuxna djur och flockar med märrar (ungston)

Har däremot aldrig varit med om mobbning bland unghingstar.
(däremot kan en unghingst mobba en hel grupp)

En mobbad häst är:

Ensam och inte i ett gruppförhållande eller parhäst.
(ston går ofta två och två, unghingstar mer gruppvis)

Den är alltid sist in i stallet. ALLTID.

Den kan vara ganska svår att komma underfund med då man kan själv tycka att inte alla hjärnceller kommer överens.

Den kan sätta upp fasad mot folk och bli dum. Men är oftast känslig för häftiga gester.

En häst som blir utfryst har dåligt självförtroende.

Den kan faktist stundtals bli apatisk (i våra ögon) men är antagligen ledsen i sin otrygga värld.

Alla lågrangade/utfrysta som vi haft har vi tagit ur flocken och så har dom fått gå för sig själva i trädgården i slutet av dräktigheten.

SAMTLIGA vill ha sällskap vid fölning. ALLTID.

När det gäller en homogen flock med enbart ungston så är mobbningen ännu värre.
Mobbarna kan stå vakt vid karet så kraken inte får komma och dricka.
Dom håller den långt utanför gränserna.
Dom ser helst till att den befinner sig utanför sitt revir/staket.
Och dom håller på och mobbar tills individen försvinner därifrån.
Ungston fortsätter att mobba samma individ TROTS att det kommer nya indvider in i flocken.

Jag behöver väl knappast tillägga att en mobbad individ, inte håller hull trots mat upp till hakan.
Den ÄR jätteledsen och du får säga precis vad du vill om detta.

AM

Mobbing är fortfarande ett mänskligt fenomen och inte applicerbart på hästar. De fungerar inte likadant som vi.
Deras hjärnor är inte uppbyggda likadant, de har inte tillgång till vårt logiska tänkande och kan därför inte dra slutsatser och se samband på det sätt vi kan.
DET är min poäng. Jag är inte ute efter underkastelse, som jag skrivit tidigare, men det verkar vara dödfött. Du tillhör dem som bestämt att du kan bäst och alla andra kan ingenting. Du får gärna tycka så, om det berikar din vardag. Jag tycker fortfarande att det är jävligt osmart att slå ett instinktdrivet flyktdjur med kvast.

Du kommer och pratar om "livsverk"...
Det är ett talesätt som jag iaf lärt mig att använda.

Jag tycke att det är fruktansvärt att se dessa hästar med inåtvänd blick, hängande öron och tuggande munnar. Det är uttryck för stress, underkastelse, osäkerhet och uppgivenhet. Jag skulle vilja veta vad hästen har för puls när de är i det där stadiet..... Nästa steg är att hästen lägger sig ned och spelar död.
Hästen har tre försvar flykt, väpnat försvar och spela död, i den ordningen.

Och åter till vildhästarna, hur ser en unghäst ut som visar underkastelse till sin ledare, eller bara en häst i lägre rang än en häst med högre rang?
Ser den "glad" och "lycklig" ut?
Öronen framåt och med höjt glatt huvud?
Nope, ksulle inte tro det.
Jag må va ung men har faktiskt litt vett i skallen.
Jag har sjäv tränar hästar i picadero och dom har alltid bibehållit lugnet, hur skulle den annars våga lägga sig ned och rulla? verkligen vilja följa efter mig, även om jag går fram/båk/sidan eller springer?
har ALDRIG slagit någon av mina hästar så det ända dom vet som händer om dom s k "trostar mig" är att jag stirrar på dom i ögonen och manar (inte jagar!) på dom ut på "spåret" igen tills h*n visar sin uppmärksamhet (örat mot mig, gärna lite vän i kroppsspråket oxå ev sänker ned huvudet) detta sker end. i trav så jag jagar inte på dom i snabbare gångart då båda hästarna har svårt för galopp på volt och jag vill INTE stressa upp dom.

Men du kanske menar att mina hästar känner sig "hotade" och "mobbade" när jag helt utan problem har nått så långt att jag kan rida på henne utomhus, utan stängsel runt omkring i alla gångarter, på volter, skänkelvikningar och öppna utan träns?
Hon kan stå helt lös vart som helst, hon har aldrig visat tecken på att vara rädd för mig och det ser jag på henne då jag varit med henne när hon varit stressad och livrädd, så som hon var direkt när hon kom till oss, vi kunde inte ens röra henne utan att hon högg.
vi började om med henne, precis som om hon vore unghäst och började jobba mer efter natural-metoden och jag tycker i alla fall inte att hon verkar livrädd.
och den andra hästen.
han fick vi för ca 7år sedan. han skadade sig dock nästan direkt då vi fick han eftesom han tidigare gått som galopphäst så han hade veranstränging i framebenen.
förr förra året kunde vi sätta igång med han igen, dock har vi inte kommit lika långt med honom, men jag har iaf den kontakten med han så att vi respekterar varandra till 100%, han har ALDRIG haft tendens till att kasta av mig eller göra mig illa från marken.
jag har så att när jag har lust så kan ja komma ut i hagen, hoppa upp på hans rygg, välja gång art på honom och få stopp på han även om våran andra häst rusar iväg. men det kanske du kallar att han mår psykiskt dåligt och jag arebtat fel med honom?? :confused:

Vanligt med "felfärgade" så som ljusa fuxar eller skimlar. Då i större flockar med enbart bruna/svarta. Naturligtvis finns det undantag.

Stoppa in fel sort så som fjording eller halvblod så blir det en viss utfrysning.

KAn väl lägga till att mobbning förekommer mest bland vuxna djur och flockar med märrar (ungston)

En mobbad häst är:

Den kan vara ganska svår att komma underfund med då man kan själv tycka att inte alla hjärnceller kommer överens.

Den kan sätta upp fasad mot folk och bli dum. Men är oftast känslig för häftiga gester.

Den kan faktist stundtals bli apatisk (i våra ögon) men är antagligen ledsen i sin otrygga värld.

Alla lågrangade/utfrysta som vi haft har vi tagit ur flocken och så har dom fått gå för sig själva i trädgården i slutet av dräktigheten.

Ungston fortsätter att mobba samma individ TROTS att det kommer nya indvider in i flocken.

Jag behöver väl knappast tillägga att en mobbad individ, inte håller hull trots mat upp till hakan.

AM

lika barn leka bäst helt enkelt

Mobbing är fortfarande ett mänskligt fenomen och inte applicerbart på hästar. De fungerar inte likadant som vi.
Deras hjärnor är inte uppbyggda likadant, de har inte tillgång till vårt logiska tänkande och kan därför inte dra slutsatser och se samband på det sätt vi kan.
DET är min poäng. Jag är inte ute efter underkastelse, som jag skrivit tidigare, men det verkar vara dödfött. Du tillhör dem som bestämt att du kan bäst och alla andra kan ingenting. Du får gärna tycka så, om det berikar din vardag. Jag tycker fortfarande att det är jävligt osmart att slå ett instinktdrivet flyktdjur med kvast.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Jag applicerar inte mänskligt fenomen på djur. Definitivt inte.
Men du efterlyste svar angående mobbning/utfrysning av djur.

Du har inte hört talats om hästar som slutar äta för att dom deppar ihop??? Nähä...
Inte heller hästar som slutar prestera då dom bytt skötare?? Nähä
Och du har inte hört talats om total utmobbning av hästar. Sådana som drivs ut av nån anledning..

Igentligen är termen mobbning helt fel.
Skulle hellre kalla den för utfrysning.

Stämmer bättre då det är en katastrof för hästen som flockdjur.
Det är ju i flock den har trygghet.

Så då är det väl inte så konstigt om den blir nervös/deppig vid utfrysning.

Du fortsätter och snackar kvast...
Men jag har än inte fått svar på exemplen jag drog för ett tag sedan.

Men du kanske har fri betesgång och lösdrift utan tak???
Du kanske släpper hästen helt och hållet??

För något elstaket lär du väl aldrig använda......

AM

Senast ändrad:

Jag applicerar inte mänskligt fenomen på djur. Definitivt inte.
Men du efterlyste svar angående mobbning/utfrysning av djur.

Du har inte hört talats om hästar som slutar äta för att dom deppar ihop??? Nähä...
Inte heller hästar som slutar prestera då dom bytt skötare?? Nähä
Och du har inte hört talats om total utmobbning av hästar. Sådana som drivs ut av nån anledning..

Igentligen är termen mobbning helt fel.
Skulle hellre kalla den för utfrysning.

Stämmer bättre då det är en katastrof för hästen som flockdjur.
Det är ju i flock den har trygghet.

Så då är det väl inte så konstigt om den blir nervös/deppig vid utfrysning.

Du fortsätter och snackar kvast...
Men jag har än inte fått svar på exeplena jag drog för ett tag sedan.

Men du kanske har fri betesgång och lösdrift utan tak???
Du kanske släpper hästen helt och hållet??

För något elstaket lär du väl aldrig använda......

AM

Självklart använder jag elstaket.
MOBBING är ett ord som betyder att några individer är elaka mot en annan individ, så du har rätt i att det uttrycket var fel.

Nej jag har inte fri betesgång, inte lösdrift inte lössläppt häst. Min häst går ute från morgon till kväll, men sover i utebox eftersom lösdrifter inte är vanliga där jag bor. Vad är du ute efter att bevisa? Det vi pratade om var underkastade hästar var det inte? Min häst blir varken slagen eller utfryst. Varken av mig eller hagkompisarna.
Fortsätt gärna detta oerhört facinerande resonemang.;)

En mobbad häst är:

AM

Du och Axel skriver mkt kloka inlägg (dessutom med bildbevis på hur man ÄR- och har ett gott samspel med hästarna utan att behöva jaga omkring dem). :bow:

Skrev ju det för en stund sedan ju..

Vad händer om hästen tuggar elstaket?
Jo den får sig en jävel, flyger högt och gör aldrig mer om det.
Du kan stå brevid men du kommer inte att få skulden.

Detta är helt ok inlärning av hästar tycker du eftersom du använder elstaket.

Då tar vi kvasten.

Hästen slår och får en kvast i baken. Eller tja. Om man står och borstar hästens sida så når man inte bak. Utan kvasten landar ungefär strax ovanför hasen. eftersom jag håller den med hand så blir inte slaget hårdare än en dask med handen. Men överasskningen destå större. (Att jag använder kvast och inte hand är för att hästen inte ska veta att jag gjorde så. Och att den inte ska nå mig om den slår igen. )

Hästen hoppar till i sidled och så fortsätter man borsta.
Jag som står brevid får inte skulden för det som hänt.
Eller om man säger så här. Hästen vet inte att det var jag som gjorde så.

Exakt samma inlärningssystem. Hästen lär sig själv.

Likaså gummimattor på väggar...slutar slå där.

Du har nu inget annat för dig än att just hacka om kvasten.
Din bild är att jag står där och bankar skiten ur alla dräkttiga märrar.
Gärna med båda händerna, Så mycket jag orkar och väldigt ofta.

Jag skrev förut att 1 på 100 får man ta i med. Då med kvast.
Detta har du hakat upp dig på.
När jag försöker förklara så kontrar du om att jag tycker att jag vet bäst.

Och jag har även skrivit att nää..jag vet inte bäst. Då svärfar vet bättre.

Du ser bara en jäkla sopborste i ögonen så fort jag skrivernåt. Resten skiter du ju i..

Antagligen för att du vet mycket bättre.. :smirk:

AM

Och åter till vildhästarna, hur ser en unghäst ut som visar underkastelse till sin ledare, eller bara en häst i lägre rang än en häst med högre rang?
Ser den "glad" och "lycklig" ut?
Öronen framåt och med höjt glatt huvud?
Nope, ksulle inte tro det.:

Du fattar inte vad jag menar. Du kan aldrig bli en "hästledare" eftersom att du inte är en häst. Tuggandet används av unghästar/föl när de hälsar på äldre hästar för att de känner sig osäkra och visar sin underkastelse. Inte vill jag att min häst gör så mot mej, visar osäkerhet och undrkastelse??!!:eek:.
Jag har aldrig sagt att hästar i det fria alltid är "lyckliga" och mår bra. Men vi borde vilja att de ska vara det i våran vård, eller??

Och , ja hästar mobbar/fryser ut varandra i flockar pga av olka anledningar. Skillnaden är att när en häst blir bortmotad i en vild flock så kan den gå iväg och bilda en ny flock med andra solitärer, vilket den inte kan i en hage därav måste vi se om dessa hästar och göra det bättre för dem, vi måste SE hästen. Desutom har inte vilda hästar revir utan många haremsflockar lever på samma område i "storflockar". De rivaliserar bara om områdena när det blir mat och vattenbrist.

Jag har aldrig sagt att du inte har något vett i huvudet men jag tror nog att du kommer att ha en annan syn på saker och ting om X antal år, det kallas att mogna:smirk:.

Du får rida dina hästar hur du vill, det bryr jag mig inte om. Men ni ungdomar har en tendens att tro att ni är odödliga och att det händer inte mej, min häst skulle aldrig göra så, den är så lydig, mm mm mm.
Jag red också i grimma och grimmskaf utan hjälm på fälten när jag var 12. Vi lärde våra shettisar sitt, ligg och rulla runt och allt möjligt, det är inte så svårt.

Att tro att man vet allt, kan allt och alltid gör rätt/har rätt är ett tydligt tecken på okunskap.

Senast ändrad:

Kl

Fortsättning kvast..

Det var denna det gällde.

sweetbete04.jpg

Som vi behövde sådan här till:

varningf%F6rsweet.jpg

Stenhård märr som var rent farlig med främmande i hagen...

AM

Du fattar inte vad jag menar. Du kan aldrig bli en "hästledare" eftersom att du inte är en häst. Tuggandet används av unghästar/föl när de hälsar på äldre hästar för att de känner sig osäkra och visar sin underkastelse. Inte vill jag att min häst gör så mot mej, visar osäkerhet och undrkastelse??!!:eek:.
Jag har aldrig sagt att hästar i det fria alltid är "lyckliga" och mår bra. Men vi borde vilja att de ska vara det i våran vård, eller??

Och , ja hästar mobbar/fryser ut varandra i flockar pga av olka anledningar. Skillnaden är att när en häst blir bortmotad i en vild flock så kan den gå iväg och bilda en ny flock med andra solitärer, vilket den inte kan i en hage därav måste vi se om dessa hästar och göra det bättre för dem, vi måste SE hästen. Desutom har inte vilda hästar revir utan många haremsflockar lever på samma område i "storflockar". De rivaliserar bara om områdena när det blir mat och vattenbrist.

Jag har aldrig sagt att du inte har något vett i huvudet men jag tror nog att du kommer att ha en annan syn på saker och ting om X antal år, det kallas att mogna:smirk:.

Du får rida dina hästar hur du vill, det bryr jag mig inte om. Men ni ungdomar har en tendens att tro att ni är odödliga och att det händer inte mej, min häst skulle aldrig göra så, den är så lydig, mm mm mm.
Jag red också i grimma och grimmskaf utan hjälm på fälten när jag var 12. Vi lärde våra shettisar sitt, ligg och rulla runt och allt möjligt, det är inte så svårt.

Att tro att man vet allt, kan allt och alltid gör rätt/har rätt är ett tydligt tecken på okunskap.

Jag menar aboslut INTE att jag kan mycket om hästar.
men jag håller mig till en teori ang. hästhållning. jag använder mig av natural-metoden för att det funkar för mig och mina hästar.
det finns inget som bevisar att detta är fel, likaså att det inte är fel att rida och hantera sina hästar med normal-metoden. jag har gjort mitt val och föredrar hur s k "NH gurus" (som roberts, parelli, desmond samt moore och så vidare) arbetar. och jag försöker skapa mina egna uppfattningar om deras olika arbeten och arbeta efter det. har varit på clinics med både desmond, roberts och parelli och fått hjälp av dessa, men ja, jag har mycket kvar att lära.
men bara för att man arbetar med en viss metod betyr inte det att man är okunnig bara för att vissa anser så.
Som Pat Parelli säger "Natural Horsemanship är så enkelt att till och med vuxna kan lära sig det" :bow:

Men jg håller inte på med små ponnyer, utan jag håller på med större hästar, gammla som unga.

"inte så svårt" beror helt på hur man gör det....

Det jag vänder mig emot är att använda sig av en "metod" och inte se till varje individ istället och anpassa hantering till individen utan att kalla det något speciellt (som man till och med har tagit patent på namnet:D).

Men du måste väl förstå att dessa herrar (som du räknade upp) tjänar grova pengar på sina böcker, clinics, dvd mm mm. Det har ju blivit en komersiell cirkus av alltsamans som sedan får sina "följare" som inte alls har samma kunskaper som dom = pannkaka

Jag säger inte att du är en av de rabiata men du har ett ganska aggressivt sätt att försvara dej och de som tycker som du. Flera i den här tråden (inte du) skriver att de VILL ha hästens totala underkastelse och för att få det så gör de si eller så, de kan däremot inte svar på varför de eftersträva detta tillstånd hos hästen. Der enda som sägs är att de vill ha uppmärksamhet, koncentration mm, men det borde man väl kunna få ändå.

Jag är mkt mer för att hästen får lära sig själv vissa skaker "a la elstaketet". Jag "komunicerar" med mina hästar med rösten och genom att beröma rätt beteende och ignorera/"bestraffa" felaktigt beteende. Bestraffningen kan bestå av ett bestämt ljud eller en knuff/putt samtidigt som ett bestämt ljud. Vissa hästar kräver ständig "uppfostran" medans andra är mera "lätta" att ha att göra med, detta eftersom de är OLIKA, precis som vi.

Ni som argumenterar för Join upp mm i den här tråden är väldigt unga och ni pratar om erat sätt ungefär som om ni har uppfunnit hjulet igen och att allt annat är fel sätt.
Jag tycker att join up är fel! Men jag tycker även att rollkur, barrering mm är fel även om jag ägnar mej åt dressyr, hoppning och fälttävlan.

Vad är skillnaden att lära en shettis rulla runt och en stor häst??? Vi red inte på shettisarna för övrigt. Det jag menar är att det inte är något unikt att man kan lära hästar konster och rida dem utan utrustning.

och att ha hästen i en liten box utan att kunna fly eller nånting om de är nåt kan man ju lika gärna tycka att de med är psykiskt lidande för hästen.

Fast om hästen har en annledning att villja fly från den plats den befinner sig på när den är i sin box då är någonting väldigt fel. Hela poängen med boxen är att det är en välkännd och trygg miljö för hästen. Där den kan slappna av och trivas.

En orsak till att man kan vilja visa hästen att jag är över den i rang även fast jag är männsika är att det medföljer en hel del mkt lämpliga principer. Tex så respekterar hästen automatiskt ditt personliga utrymme, går inte i "knät" på dig eller tränger dig med bogen. Den lyssnar när du flyttar på hästen med kroppsspråket. Den litar på dig när du begär konstiga saker av den, tex gå in i stallet med julgranskulor eller gå förbi lastbilar. Allt det kan en skicklig ryttare få med sig upp på ryggen, och du får den typen av känslighet som en häst helt med på noterna visar upp. Som ser det som en lek/dess uppgift att noga gå och lyssna efter om något begärs där uppifrån och utföra det så snabbt som möjligt.

Sådan går att lära på andra vis också med tiden, men då en sak i taget istället för ett paketkoncept. Dessutom kan en människa med väldig pondus kan få ledarskapt på andra vis än via join up. Trots det tycker jag det är ett fantastiskt hjälpmedel som är logiskt och fint. Varenda häst fungerar på samma vis i det hänseendet iom att det har det flockbeteendemönstret. Däremot får man anpassa hur kraftigt kroppsspråk man använder, vilket tempo man begär och hur länge man håller på efter varje enskild individ. Man måste vara uppmärksam på hästen i fråga, precis som i all hantering.

En tafflig person har svårt att få ett starkt band till en häst överhuvudtaget, oavsett metod. Människor är ju olika precis som hästarna.

Har du ens sett Agnes och Ella träna eller?
Ne, tordde väl det.
Hur kan du då ens påstå att dom inte har en fin och bra relation till varandra?
likaså Michaela med Bääs, du har endast sett ett få bilder, hur kan du då sitta och bedömma ett helt livsverk??

jag har blivit mycket irriterad när jag läst den här tråden men nu vart jag ritkigt förbannad.
vem är du att säga att dom gör rätt eller fel?
tror du att du är någon slags expert eller??

GAH BLIR GALEN PÅ DAGENS MÄNNISKOR!!

Nä jag behöver inte se dom och jag skrev att man INTE kan bedöma efter bilder, om du läser trots din ilska:rofl:

Jag skrev att av det Ella99 SKRIVER hon skriver massor om sin lilla häst så jag utgår från att hon älskar henne vilket jag skrev. Bara det.

Du vet väl förresten ingenting om vem eller vad jag sett av bukefolk:eek:

Skrev ju det för en stund sedan ju..

Vad händer om hästen tuggar elstaket?
Jo den får sig en jävel, flyger högt och gör aldrig mer om det.
Du kan stå brevid men du kommer inte att få skulden.

Detta är helt ok inlärning av hästar tycker du eftersom du använder elstaket.

Då tar vi kvasten.

Hästen slår och får en kvast i baken. Eller tja. Om man står och borstar hästens sida så når man inte bak. Utan kvasten landar ungefär strax ovanför hasen. eftersom jag håller den med hand så blir inte slaget hårdare än en dask med handen. Men överasskningen destå större. (Att jag använder kvast och inte hand är för att hästen inte ska veta att jag gjorde så. Och att den inte ska nå mig om den slår igen. )

Hästen hoppar till i sidled och så fortsätter man borsta.
Jag som står brevid får inte skulden för det som hänt.
Eller om man säger så här. Hästen vet inte att det var jag som gjorde så.

Exakt samma inlärningssystem. Hästen lär sig själv.

Likaså gummimattor på väggar...slutar slå där.

Du har nu inget annat för dig än att just hacka om kvasten.
Din bild är att jag står där och bankar skiten ur alla dräkttiga märrar.
Gärna med båda händerna, Så mycket jag orkar och väldigt ofta.

Jag skrev förut att 1 på 100 får man ta i med. Då med kvast.
Detta har du hakat upp dig på.
När jag försöker förklara så kontrar du om att jag tycker att jag vet bäst.

Och jag har även skrivit att nää..jag vet inte bäst. Då svärfar vet bättre.

Du ser bara en jäkla sopborste i ögonen så fort jag skrivernåt. Resten skiter du ju i..

Antagligen för att du vet mycket bättre.. :smirk:

AM

Jag kommer aldrig att tycka att det är okej att damma på ett flyktdjur med kvast, just därför att det är ett flyktdjur. Enligt min erfarenhet är hästen sällan elak utan oftast otrygg och rädd. Finns inga problemhästar, det är människornas hantering som är problemet.
Elstaketet är en säkerhetsåtgärd för att förhindra lösspringande hästar, vilket säkert är anledningen till att du också har det.

Det jag vänder mig emot är att använda sig av en "metod" och inte se till varje individ istället och anpassa hantering till individen utan att kalla det något speciellt (som man till och med har tagit patent på namnet:D).

Men du måste väl förstå att dessa herrar (som du räknade upp) tjänar grova pengar på sina böcker, clinics, dvd mm mm. Det har ju blivit en komersiell cirkus av alltsamans som sedan får sina "följare" som inte alls har samma kunskaper som dom = pannkaka

Jag säger inte att du är en av de rabiata men du har ett ganska aggressivt sätt att försvara dej och de som tycker som du. Flera i den här tråden (inte du) skriver att de VILL ha hästens totala underkastelse och för att få det så gör de si eller så, de kan däremot inte svar på varför de eftersträva detta tillstånd hos hästen. Der enda som sägs är att de vill ha uppmärksamhet, koncentration mm, men det borde man väl kunna få ändå.

Jag är mkt mer för att hästen får lära sig själv vissa skaker "a la elstaketet". Jag "komunicerar" med mina hästar med rösten och genom att beröma rätt beteende och ignorera/"bestraffa" felaktigt beteende. Bestraffningen kan bestå av ett bestämt ljud eller en knuff/putt samtidigt som ett bestämt ljud. Vissa hästar kräver ständig "uppfostran" medans andra är mera "lätta" att ha att göra med, detta eftersom de är OLIKA, precis som vi.

Ni som argumenterar för Join upp mm i den här tråden är väldigt unga och ni pratar om erat sätt ungefär som om ni har uppfunnit hjulet igen och att allt annat är fel sätt.
Jag tycker att join up är fel! Men jag tycker även att rollkur, barrering mm är fel även om jag ägnar mej åt dressyr, hoppning och fälttävlan.

Vad är skillnaden att lära en shettis rulla runt och en stor häst??? Vi red inte på shettisarna för övrigt. Det jag menar är att det inte är något unikt att man kan lära hästar konster och rida dem utan utrustning.

Klassisk Dressyr? Det är också ett begrepp där man säljer böcker, har "clinics" och tjänar jättemycket pengar på hästmänniskor som vill träna och tävla. :bump:
DU skriver att du tar avstånd från avarterna i dessa dicipliner, men då det gäller NH förkastar du hela konceptet?

Fast det stämmer inte. Även vilda vargflockar kan utse en individ som mobbas, mobbingen stärker banden i den övriga flocken.

Jo det stämmer. Vi talar hästar. Hästar har inte samma funktioner som vi mentalt. Läs en bok. Mobbing är mänskligt, hästar mobbar inte varandra, de driver inte bort varandra för att jävlas utan på blodigt allvar. De driver bort varandra som en del i flockens sociala samspel, inte för att mobbas. Finns utmärkta böcker om biologisk psykologi där det förklaras mycket bra varför människan på många sätt är unik från djuren i sitt sätt att resonera. Prefrontal Cortex. Där har du den stora skillnaden. Djur mobbar inte varandra. Det är det bara människor som gör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 098
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar