A
Allimac76
Sv: Join-up vs häst i box
Mobbing är fortfarande ett mänskligt fenomen och inte applicerbart på hästar. De fungerar inte likadant som vi.
Deras hjärnor är inte uppbyggda likadant, de har inte tillgång till vårt logiska tänkande och kan därför inte dra slutsatser och se samband på det sätt vi kan.
DET är min poäng. Jag är inte ute efter underkastelse, som jag skrivit tidigare, men det verkar vara dödfött. Du tillhör dem som bestämt att du kan bäst och alla andra kan ingenting. Du får gärna tycka så, om det berikar din vardag. Jag tycker fortfarande att det är jävligt osmart att slå ett instinktdrivet flyktdjur med kvast.
Då kanske jag ska ge dig lite mer på fötterna.
Om vi först tar vilka som blir utfrysta/mobbade:
Vanligt med "felfärgade" så som ljusa fuxar eller skimlar. Då i större flockar med enbart bruna/svarta. Naturligtvis finns det undantag.
I en homogen grupp. Så som 10 travarston eller 10 arabston.
Stoppa in fel sort så som fjording eller halvblod så blir det en viss utfrysning.
KAn väl lägga till att mobbning förekommer mest bland vuxna djur och flockar med märrar (ungston)
Har däremot aldrig varit med om mobbning bland unghingstar.
(däremot kan en unghingst mobba en hel grupp)
En mobbad häst är:
Ensam och inte i ett gruppförhållande eller parhäst.
(ston går ofta två och två, unghingstar mer gruppvis)
Den är alltid sist in i stallet. ALLTID.
Den kan vara ganska svår att komma underfund med då man kan själv tycka att inte alla hjärnceller kommer överens.
Den kan sätta upp fasad mot folk och bli dum. Men är oftast känslig för häftiga gester.
En häst som blir utfryst har dåligt självförtroende.
Den kan faktist stundtals bli apatisk (i våra ögon) men är antagligen ledsen i sin otrygga värld.
Alla lågrangade/utfrysta som vi haft har vi tagit ur flocken och så har dom fått gå för sig själva i trädgården i slutet av dräktigheten.
SAMTLIGA vill ha sällskap vid fölning. ALLTID.
När det gäller en homogen flock med enbart ungston så är mobbningen ännu värre.
Mobbarna kan stå vakt vid karet så kraken inte får komma och dricka.
Dom håller den långt utanför gränserna.
Dom ser helst till att den befinner sig utanför sitt revir/staket.
Och dom håller på och mobbar tills individen försvinner därifrån.
Ungston fortsätter att mobba samma individ TROTS att det kommer nya indvider in i flocken.
Jag behöver väl knappast tillägga att en mobbad individ, inte håller hull trots mat upp till hakan.
Den ÄR jätteledsen och du får säga precis vad du vill om detta.
AM
Mobbing är fortfarande ett mänskligt fenomen och inte applicerbart på hästar. De fungerar inte likadant som vi.
Deras hjärnor är inte uppbyggda likadant, de har inte tillgång till vårt logiska tänkande och kan därför inte dra slutsatser och se samband på det sätt vi kan.
DET är min poäng. Jag är inte ute efter underkastelse, som jag skrivit tidigare, men det verkar vara dödfött. Du tillhör dem som bestämt att du kan bäst och alla andra kan ingenting. Du får gärna tycka så, om det berikar din vardag. Jag tycker fortfarande att det är jävligt osmart att slå ett instinktdrivet flyktdjur med kvast.