Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Jag har tränat oändligt mkt o även läst massor med dressyrböcker o sett OS på TV- flera gånger o inte kan jag rida GP för det:angel:

Man måste ha talang oxå;)

Att hantera från marken är avsevärt mkt lättare, men det behövs många års rutin o olika hästar.

jag har inget i mot join up.och min häst har inget emot att stå i box,gillar nog boxen mer en hagen!:angel:vi prövade join up en gång och hon tog inte illa upp utan accsepterade mig.

som hästen högst upp, hon ser mest ointresserad ut. jovisst, hon märker att du är där det syns på öronen, men om hon är intresserad på dig eller är villig att vara med dig: det visar hon INGA tecken på.

och till fölbilderna: föl är alltid nyfikna och skall undersöka saker, bara för det så betyr det inte att dom vill sammarbeta med dig och är 100% uppmärksam på dig.

Kan bara gratulera då du gick in i den fällan jag gillrat...:devil::D
Just Diamanten hade 100 procent koll på vad jag pysslade med.
Hade mineralhinken i hand och hon bara väntade på att få äta upp allt själv:D:D
Så..tjaa...där hade du fel. Märra hade följt med mig till Västerås och hem igen om det hade varit så..

När det gäller föl så har du rätt i och för sig. Dom är födda nyfikna och har alltid ett härligt uttryck mot folk. För mig är dom som oskrivna böcker. Blanka och rena och ej sönder-repade.
Men dom har full koll ändå. Dom backar undan om jag vill och kommer fram och drar mig i håret om det är så. Jag visiterar dom och lyfter fötter. Kan trä på grimma och sätta fast dom. Så visst har dom koll på mig? Men i deras värld finns det en annan prioritetsordning. Först mamma, sedan flock och sen får jag då, i detta fall, finna mig som god trea. Helt ok.

Men med bilden ville jag förmedla just deras ansiktsuttryck och nyfikenhet..Det är också så jag vill se våra ston möta oss och andra människor. Inte med nåt undergivet tuggande och hängande huvud. Nää.

Så du menar, bara för att vi är yngre och inte är "utbildade" så kan vi mindre??

vad vet du egentligen om vad vi kan??

har hållt på med NH i snart 4 år och jag har hållt på med hästar i 7år.
så du menar då att allt jag säger och tycker är fel?? :confused:

bara för att DU tycker en sak och VILL att det skall vara rätt.

7 år är väldigt kort tid för att veta allt.. :crazy::angel:
Kunskapen för hästar, känslan för hästar kommer INTE via böcker utan i stället via erfarenhet och antal hästar man jobbar med dagligen.
Så länge man är öppen för andra så lär man sig mer. Men går man ut och anser att man kan för att man har hållit på i 7 år så är man på fel spår.

Själv har jag hållit på med häst DAGLIGEN i över 30 år. Innan dess var det mer si och så.
Har hanterat hundratals hästar, dragit ut över 150 föl minst..

Men jag söker råd i alla fall.
Min svärfar är över 80, har i sin familj hållit på med häst i 5 generationer.
Han är min läromästare. Han kan kliva in i stallet en morgon och säga:
- Har ni fått föl i natt? Det känns så på luften
(detta långt innan han har passerat alla 23 boxar)

Vi har förmånen att han tar och släpper ut någon gång i månaden så att vi får sovmorgon. Det kan hända att när vi sedan kliver upp och går ner till stallet hittar nån som står kvar inne.
-Tror att den hade lite temp, kan svärfar säga.
(hästen ligger då på 38.3. Onormalt högt för just den märren, men svärfar har inte tempat)

Allra mest imponerad blev jag när Martha här kom med sin fölmärr och hingst som vi skulle betäcka. Märra slog och såg tjurig ut.
Svärfar sa:
Hörrni (till mig och min gubbe)
-Den där märren vill inte ha frieri utan det ska vara hoppa upp, kliv av och dra.

(märra var just en sådan. Ju mer vi provade hingst destå argare blev hon)

Hur kan då han veta alla dessa saker?
Hur kan han ta vilken idiot som helst från punkt A till B?

Han har erfarenhet och känsla helt enkelt.
Inte tror jag att svärfar med sina dåliga höfter skulle få för sig att ta Think Tank (travarhingst modell BIG och HINGST med stort H) ut på en volt och jaga på och kolla öron.
Nä. Han gick in, satte på vanlig grimma, i bästa fall, eller la enbart grimskaftet runt halsen, och ledde ut Think Tank till hagen.

Svärfar skriker inte, vevar inte med armar eller analyserar..Han bara ÄR och han bara GÖR.
Och allt han säger lyssnar vi yngre på. Vi vill bli som han.

AM

Senast ändrad:

Kan bara gratulera då du gick in i den fällan jag gillrat...:devil::D
Just Diamanten hade 100 procent koll på vad jag pysslade med.
Hade mineralhinken i hand och hon bara väntade på att få äta upp allt själv:D:D
Så..tjaa...där hade du fel. Märra hade följt med mig till Västerås och hem igen om det hade varit så..

När det gäller föl så har du rätt i och för sig. Dom är födda nyfikna och har alltid ett härligt uttryck mot folk. För mig är dom som oskrivna böcker. Blanka och rena och ej sönder-repade.
Men dom har full koll ändå. Dom backar undan om jag vill och kommer fram och drar mig i håret om det är så. Jag visiterar dom och lyfter fötter. Kan trä på grimma och sätta fast dom. Så visst har dom koll på mig? Men i deras värld finns det en annan prioritetsordning. Först mamma, sedan flock och sen får jag då, i detta fall, finna mig som god trea. Helt ok.

Men med bilden ville jag förmedla just deras ansiktsuttryck och nyfikenhet..Det är också så jag vill se våra ston möta oss och andra människor. Inte med nåt undergivet tuggande och hängande huvud. Nää.

7 år är väldigt kort tid för att veta allt.. :crazy::angel:
Kunskapen för hästar, känslan för hästar kommer INTE via böcker utan i stället via erfarenhet och antal hästar man jobbar med dagligen.
Så länge man är öppen för andra så lär man sig mer. Men går man ut och anser att man kan för att man har hållit på i 7 år så är man på fel spår.

Själv har jag hållit på med häst DAGLIGEN i över 30 år. Innan dess var det mer si och så.
Har hanterat hundratals hästar, dragit ut över 150 föl minst..

Men jag söker råd i alla fall.
Min svärfar är över 80, har i sin familj hållit på med häst i 5 generationer.
Han är min läromästare. Han kan kliva in i stallet en morgon och säga:
- Har ni fått föl i natt? Det känns så på luften
(detta långt innan han har passerat alla 23 boxar)

Vi har förmånen att han tar och släpper ut någon gång i månaden så att vi får sovmorgon. Det kan hända att när vi sedan kliver upp och går ner till stallet hittar nån som står kvar inne.
-Tror att den hade lite temp, kan svärfar säga.
(hästen ligger då på 38.3. Onormalt högt för just den märren, men svärfar har inte tempat)

Allra mest imponerad blev jag när Martha här kom med sin fölmärr och hingst som vi skulle betäcka. Märra slog och såg tjurig ut.
Svärfar sa:
Hörrni (till mig och min gubbe)
-Den där märren vill inte ha frieri utan det ska vara hoppa upp, kliv av och dra.

(märra var just en sådan. Ju mer vi provade hingst destå argare blev hon)

Hur kan då han veta alla dessa saker?
Hur kan han ta vilken idiot som helst från punkt A till B?

Han har erfarenhet och känsla helt enkelt.
Inte tror jag att svärfar med sina dåliga höfter skulle få för sig att ta Think Tank (travarhingst modell BIG och HINGST med stort H) ut på en volt och jaga på och kolla öron.
Nä. Han gick in, satte på vanlig grimma, i bästa fall, eller la enbart grimskaftet runt halsen, och ledde ut Think Tank till hagen.

Svärfar skriker inte, vevar inte med armar eller analyserar..Han bara ÄR och han bara GÖR.
Och allt han säger lyssnar vi yngre på. Vi vill bli som han.

AM

Var i hans hantering kommer då kvasten in i bilden, om det är honom du kopierar? Det låter ju inte direkt som om han behöver banka till sig respekt. :confused:

Var i hans hantering kommer då kvasten in i bilden, om det är honom du kopierar? Det låter ju inte direkt som om han behöver banka till sig respekt. :confused:

Vissa människor behöver bara VARA o bara GÖRA, som svärfar. Vet inte om han behöver en kvast längre, kanske förut? Men liksom i en hästflock är det en äldre individ med ERFARENHET o KUNSKAP som är ledaren, man FÖLJER en sådan individ pga av att LEDARSKAPET är NATURLIGT - MAO inte genom övningar eller lekar, det bara ÄR.

Ni som någon gång haft en arbetsplats med en riktigt bra chef på, som också varit en naturlig ledare, vet vad jag menar. Har själv haft förmånen att ha en mycket bra kapten o en mycket bra löjtnant, gick inte att jämföra med gaphalsarna som man visserligen lydde men utan respekt eller egen vilja utan bara pga hot om repressalier. Ingen ville ju hugga ved en hel kväll. Kapten behövde aldrig ta till med sådant.
Ganska bra liknelse när jag tänker efter.

Kloka inlägg:bow: Absolut!

Det är en konst att vara en god ledare/ bra chef- som får sina undersåtar att VILJA göra sitt bästa.

De där som hotar med uteslutning ur flocken= passar inte mina regler så kan du sluta här.

De allra flesta har någon god sida.
Det gäller för ledaren att kunna ta tillvara på det o förvalta det i rätt riktning.

På just hans inrådan så är det bäst att reagera snabbt och låtsas som det regnar.
Hästens "olat" straffar sig själv.

Och tänk efter nu noga.
Märra som slår vet inte att det är jag som har en kvast.
Och nu pratar jag om dom där med långa mjuka borst.
Det är just därför vi fortfarande är vänner och jag behöver inte inta nån "dominat inslag"..
JAg bara säger..Oj då, vad hände nu??

Ungefär samma som elstaket.
Du tuggar eltråd..skyll dig själv för aj som fan vad ont det gjorde...

Du slår med bakfötter..aj som fan..vad vad det som hände???

När hästen tar i eltråden så får den allt veta att det var en dum idé.
Om jag står brevid så blir den ju inte rädd för mig men det lär sig snabbt att eltråd var dumt.
Exakt samma sak på stallgången då den slår.

AM

Av samma anledning är den nya plastplanken bra.
Den "ger igen"

hästarna tycker inte att det är trevligt att sparka mot dem.:mad::confused:

Antar att det är just så.

Vi brukar sätta gummivägg på sparkfior och dom slutar direkt.

Samma här.
Märra straffar sig själv med sin olat.
Slutar omgående att slå.

Genialiskt. :rofl:

AM

Alltså översittare... vad har du för bild på hästar eg. De är ju djur med fast rangordning, tror du att alla hästarna i hagen utom ledaren går omkring och är ledsna? Nej, de är trygga med att den mest lämpade fattar besluten och tacksamma och glada över att vara med.

Jo, men en bra ledare måste också vara rättvis och snäll. Den är snäll och godmodig mot alla som inte ifrågasätter dess plats. Den är trygg, självsäker och lugn och "vallar" flocken med lätthet. :)

Om man bara pressar ned hästen och har dominans och "att jag är ranghögre än hästen" i huvudet så bryter man snarare ner hästen. Jag visar hästen att det är jag som bestämmer genom att ta kontroll över den och kunna flytta den, men jag gör det vänskapligt och lugnt för hästen är ju min vän.

Jag vill kunna dominera min häst på ett fint sätt, men jag har ingen glädje av detta om min häst bara trycks ner och inte är glad och positiv! :)

Och jag tror att lady_mike har en jättefin kontakt till sin häst! Hästen ser inte glad ut alla gånger även fast den är det. När öronen t ex är bakåt/pekar ut mot sidorna och hästens övriga kropp är lugn och trygg så "betyder" det att hästen är koncentrerad på sin ledare till 100%, och inte behöver titta på annat eller spana efter ev. farliga saker eftersom den är trygg med sin ledare. Och sen är det klart att man inte bygger upp ett förhållande på en gång. Så man kan omöjligt se på två bilder hur ett förhållande mellan häst och människa ser ut. Dock visar ju bilderna kanske hur det var just då, i den situationen men det säger ingenting om hur det är nu^^

Jag blir ledsen för att hästarna missförstås.
Det är bara inom det nya som dominans, underkastelse o diverse annat förekommer.
Man borde mer se till att man själv gör rätt i första hand, än att försöka få hästen att ändra sitt kroppsspråk till något som man har fått för sig ska vara rätt.
Ingenstans säger någon - krama din häst- beröm- nä bara sluta pressa hästen en stund-eftergift.

Gubbarna som kan, har alltid haft ngn erfaren med sig som kan rätta till fel innan det eskalerar.
Ett körkort för häst borde verkligen lagstadgas.

Jo, men jag har t ex gjort MASSOR av misstag och kommer att fortsätta att göra det också! Säkert tusentals miljarder innan jag dör :D

MEN de flesta av dessa misstag har jag lärt mig något av. Om man bara lyssnar på hästen och är hela tiden beredd på att ändra sina åsikter och teorier så tror jag att man kan komma riktigt långt på det.

Jag har ju t ex bara läst lite i böckerna "Dansa med hästar" och "Hästens själ" och sedan testat mig fram. Har jag fått några frågor (får jag alltid iof, men några som förbryllar mig mycket) så brukar jag försöka läsa mig till olika teorier och sedan skapa en egen teori utifrån detta och hur hästen reagerar). Så egentligen är ju hästen den bästa läraren! :bow:

Så jag tycker inte att det är fel att lära av hästen, OM man hela tiden lyssnar och respekterar den och är ute efter vänskap och samspel. :)

Varför måste alla använda sin häst som en försökskanin:angel:

Lär av andras misstag, så slipper hästarna gå igenom en massa onödigt.
Fråga folk som du tycker verka kunna hantera sina hästar bra- utan krusiduller.

nu tror jag iofs att du verkar vara en som inte hittar på allt för mkt tokigheter- hoppas det:banana:

Har försökt att dunka in lite vett i mina grannars ungdomar-( föräldrar som inte kan ngt alls), men nej då. -Vi går den hårda vägen.:devil:

Sen har man alla möjliga dumma ursäkter att komma med när det ena med det 3-e händer.
Oftast beror det på hästen- att den är korkad eller ditten o datten- är sååå himla speciell:rofl:

...Varför måste alla använda sin häst som en försökskanin...

...Lär av andras misstag...

På dig låter det som att du aldrig har gjort något misstag med en häst :confused: :confused:

du är LÅNGT ifrån så perfekt som du tror du är!!

Ser här inte en häst som mår dåligt....

http://www.pixbox.se/pic_show_id14158271.html

Jag blir faktiskt alldeles bestört när jag ser den här avslutande bilden:eek:. Jag skulle själv skämmas om jag någonsin drivit fram en sådan underkastelse från ett djur jag hanterade.
Jag tycker både synd om hästen och synd om dig eftersom du tror att du behöver en total underkastelse från hästen för att känna dig som ledare. Det är för mig också förvånande att inte fler reflekterat som tillhör "join-up-gänget", är detta vad ni också vill åstadkomma?
Sorgligt i så fall.

Jo, men allvarligt talat så tror jag faktiskt att man lär bäst av sin häst. Om man är ödmjuk och alltid tar det lugnt och försiktigt och mer iaktar hästen än testar olika saker så tror jag att man lär jätemycket, och samtidigt bygger upp ett bra samspel med sin häst. Om jag t ex viftar lite med min hand mot Ella rumpa så rör hon sig. Då gick det upp för mig att Aha, hon föstod mig :idea: Eller om jag vrider mig när jag longerar henne, ja då byter hon varv.

Så enkelt var det. Men det kräver ju att man har hästens fulla koncentration, annars kan man inte lära sig så mycket av den. Och både jag och hästen måste tycka det är kul, annars kommer jag inte heller att lära mig något.

Så jag testar mig fram och det har blivit många missförstånd. Men jag försöker alltid använda så små signaler som möjligt och vill inte pressa min häst. Jag vill bara hjälpa henne att göra rätt, men samtidigt är det hon som lär mig. Eller jag lär mig av henne kanske man ska säga, för det är ju mitt val om jag ska lyssna på henne eller strunta i henne och bara köra på efter det jag läst ska vara bra och ge si eller så resultat...

Då lär man säg ingenting!

Och jag tror att lady_mike har en jättefin kontakt till sin häst! Hästen ser inte glad ut alla gånger även fast den är det. När öronen t ex är bakåt/pekar ut mot sidorna och hästens övriga kropp är lugn och trygg så "betyder" det att hästen är koncentrerad på sin ledare till 100%, och inte behöver titta på annat eller spana efter ev. farliga saker eftersom den är trygg med sin ledare. Och sen är det klart att man inte bygger upp ett förhållande på en gång. Så man kan omöjligt se på två bilder hur ett förhållande mellan häst och människa ser ut. Dock visar ju bilderna kanske hur det var just då, i den situationen men det säger ingenting om hur det är nu^^

Jag har hela tiden tyckt att din form av join-up varit väldigt "light" men här förlorade du verkligen i respekt. VAR läser du in någon glädje på en så underkastad och dominerad häst att den står och tuggar? Ser den glad och villig ut på bilden där den visserligen ser på "föraren" men har stora stressnäsborrar?
Lektion nr 1.
Hästar som ÄR glada och trygga SER också glada och trygga ut, hästar som ÄR kuvade och underkastade SER kuvade och underkastade ut.

Vissa människor behöver bara VARA o bara GÖRA, som svärfar. Vet inte om han behöver en kvast längre, kanske förut? Men liksom i en hästflock är det en äldre individ med ERFARENHET o KUNSKAP som är ledaren, man FÖLJER en sådan individ pga av att LEDARSKAPET är NATURLIGT - MAO inte genom övningar eller lekar, det bara ÄR.

:bow: Mkt bra inlägg! :bow:

Varför måste alla använda sin häst som en försökskanin:angel:

Lär av andras misstag, så slipper hästarna gå igenom en massa onödigt.
Fråga folk som du tycker verka kunna hantera sina hästar bra- utan krusiduller.

:bow: Också ett mkt bra råd:bow:

Sen brukar jag alltid ha som facit att om hästen är koncentration och den utstrålar glädje, harmoni, trygghet och STOLTHET, då har jag gjort rätt. Då har jag uppnått mitt mål för stunden. Visst kan min häst se mindre rolig ut på en hel del bilder, där hon mer liknar en kossa (förlåt Ella :angel:) men hon visar aldrig sorgsenhet eller att hon är ordentligt nedtryckt.

Och skulle hon visa det så förstår jag ju att då är nått fel. Då måste det bli roligare allting och jag måste fundera ut vad jag har gjort för fel. Jag har helt enkelt spårat ur på fel väg...

Men än så länge har det aldrig hänt (vad jag kommer ihåg...) och jag hoppas att jag aldrig gör så att det händer igen.

Men problem går ju i stort sett alltid att rätta till, bara man upptäcker dem och är beredd att ändra hela sitt tankesätt och teorier om det så skulle behövas :)

Jag har hela tiden tyckt att din form av join-up varit väldigt "light" men här förlorade du verkligen i respekt. VAR läser du in någon glädje på en så underkastad och dominerad häst att den står och tuggar? Ser den glad och villig ut på bilden där den visserligen ser på "föraren" men har stora stressnäsborrar?
Lektion nr 1.
Hästar som ÄR glada och trygga SER också glada och trygga ut, hästar som ÄR kuvade och underkastade SER kuvade och underkastade ut.

Ja. Men lady_mike kanske gjorde ett misstag, kanske pressade hästen för hårt. Det jag ville säga är att en häst som går lös med matte i skogen och sedan kommer travande glatt när hon visslar kan omöjligt vara så olycklig...

Sen har jag MASSOR av mindre smickrande bilder där hästen kanske ser lite mindre road ut. Men den är inte sorgsen eller rädd, utan trygg och säker men kanske är väldigt koncentrerad eller är trött och vill vara ifred. Men Ella är ändå villig att följa mig och göra det jag ber henne om, trots att hon inte alltid är så leksugen, och detta respekterar jag. Men jag vill ändå alltid kunna få hennes uppmärksamhet :)

Några bildexempel på ja, en häst som kanske inte ser så vidare jätteglad ut men som inte är sur, arg, rädd eller negativ iaf.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17190000-17199999/640x480/17190859.jpg

Här ser man förrästen hur hon tuggar lite när jag bjuder in henne till mig. Trots att hon bara stått stilla innan.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17130000-17139999/640x480/17138330.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16890000-16899999/640x480/16891009.jpg

En avslappnad och säker häst, men som inte dansar utan just då bara var alldeles trygg och säker i sig själv och bara ville va med sin matte :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar