Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Håller med dig till viss del. Förstår precis vad du menar... Men om man håller på med NH (som jag ser det) vill man lära sig hästens språk och kunna kommunicera med den på så sätt. Man vill uppleva denna harmoni, glädje och trygghet som det ger att hästen verkligen litar på en och är positiv och glad till allt man gör tillsammans! Man behöver ju inte göra en slags Join Up (eller det jag gör kanske inte ska kallas för det... Hmm.. flytta-och-få-koncentration-respekt-och-förtroende-lek).

Andledningen till att jag kallar det jág gör med min häst för lek är just för att jag vill se det som en lek. Utan stora krav och "överdominans". jag vill att jag och min häst ska leka, att vi ska ha kul, men samtidigt finns det ju ändå ganska mycket allvar i leken. Hästen förstår mig och accepterar mig som sin ledare. Hon tycker om mig! Det är A och O för mig.

Sen respekterar jag min häst lika mycket som hon ska respektera mig (förutom om hon ifrågasätter min rangordning, då flyttar jag henne och funderar över bristen i mitt beteende). Men aja, åter till saken. Om min häst inte har någon glädje när vi leker. Om hon gör som jag vill och vill vara med mig men inte tycker att det är kul respekterar jag det och slutar omedelbums. Jag vill kunna få hennes fulla koncentration när som helst, men jag kräver den inte i onödan.

Samma sak om jag gosar med henne. Visar hon att hon vill vara ifred (genom att vända bort huvudet eller så) respekterar jag det och går därifrån. Jag tvingar inte min häst att göra saker bara för min egen tillfredsställelse och "välbefinnande". Mår min häst bra och ser mig som sin ledare mår jag också bra.

Leker gör jag om hon har lust och då för att vi ska ha kul och kunna förbättra samspelet och förståendet ännu mer och med ännu mindre signaler.

(men jag har inte gått nån NH-kurs eller läst så många böcker (2 st m a o, så jag vet kanske inte så mycket om NH egentligen :D Det jag kan har ju min häst lärt mig, och sen har jag fått inspiration, tankar och frågor utifrån böckerna som jag besvarat och skapat teorier om med hjälp av att jag lekt med min häst)

:p

Är jag de andra här?

Ja, det tycker jag då du läser av hästar och dess sätt att föra sig på helt annat vis än mig.

Mitt sätt kanske är helt fel..vad vet jag? Fast än har jag inte haft problem med dom.

Du tittar på öron..Jag tittar på HELA hästen.
Skillnad.

AM

Kan bara säga att du Ella verkar ändå trevlig prick med ditt arbete ihop med din häst.

Så mina inlägg är inte riktade direkt till dig.

Jag tror inte att just DU slaviskt går efter LEDARSKAP och annat.
Än har du en kompis i din vita häst..är ganska säker på det om man tänker på vad du skrivit.

Så ta inte åt dig...jobba på bara men behåll vänskapen. ;)

AM

Okej! Hehe, tack eller nått^^ Men jag tycker ändå att det är lite synd att man drar hela "NH-tänket" över en kam. Det var det jag reagerade på :D

Samma sak om jag gosar med henne. Visar hon att hon vill vara ifred (genom att vända bort huvudet eller så) respekterar jag det och går därifrån. Jag tvingar inte min häst att göra saker bara för min egen tillfredsställelse och "välbefinnande". Mår min häst bra och ser mig som sin ledare mår jag också bra.

Leker gör jag om hon har lust och då för att vi ska ha kul och kunna förbättra samspelet och förståendet ännu mer och med ännu mindre signaler.

(men jag har inte gått nån NH-kurs eller läst så många böcker (2 st m a o, så jag vet kanske inte så mycket om NH egentligen :D Det jag kan har ju min häst lärt mig, och sen har jag fått inspiration, tankar och frågor utifrån böckerna som jag besvarat och skapat teorier om med hjälp av att jag lekt med min häst)

:p

Det är dessa rader som gör mig helt övertygad att du går inte efter principer utan i stället känsla.

Det är JUST DETTA som gör skillnad mellan en bra hästmänniska och en väldigt bra hästkännare.

Känslan är viktigare än dominans och ledarskap. :D

Du kan kalla dig Nh-utövare eller vad du vill.
Jag skulle kalla dig...hmm...du håller på att bli en bra hästkännare

AM

När du har slutat att jaga på den ska den stanna o vända sig mot dig- MED ett vaket uttryck- högt huvud med öronen framåt o då ska du bjuda in den.

Här är bilden du är ute efter.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14491933.html

Men då jag vid tillfället inte fick den reaktion jag ville ha så fick hon fortsätta.

När jag kör detta i hagen är jag inte ute efter lågt huvud och tuggande utan då kan jag nöja mej med högt huvud osv.

Men just eftersom jag såg antydningarna med sparkande som lite värre en vardags hyss så ville jag köra fullt ut. Ha helt o hållet hennes underkastelse.

Inget jag kräver konstant.
Läs detta nu o ta det för vad det är!!
Min häst o jag är väldigt samspelta o nära "vänner" i allt vårat arbete. Det är mycket gos o hon följer mej i hagen då jag kommer med vatten eller fixar trådarna. Hon tävlar med bilen då jag kommer. (måste åka lägns hagen).

Mina stallkamrater har berättat att Bääs hör min bil innan de ens vet att jag kommer. Hon ställer sej vid grinden o gnäggar. När jag tutar åt henne så svarar hon med gnägg.

Jag har henne lös i skogen. Helt utan träns o sadel medans jag plockar svamp.. Jag kan lämna henne på gården om jag måste in o hämta något. Hon väntar troget på mej.

Jag har tagit prommenader utan grimma. Grannarna skrattar åt oss o vissa tycker jag är helt väck.
Jag har henne bakom mej då jag cyklar.

Låter det som om hon är en slav under mej? Eller som om vi är väldigt nära som häst o matte?

Det är dessa rader som gör mig helt övertygad att du går inte efter principer utan i stället känsla.

Det är JUST DETTA som gör skillnad mellan en bra hästmänniska och en väldigt bra hästkännare.

Känslan är viktigare än dominans och ledarskap. :D

AM

men de är ju den känslan som hela nh grejen går ut på..de handlar inte om dominans o att få hästen undelägsen o som en robot.
så ja förstår inte riktigt endå vad de är folk har emot nh så mycket..eftersom hela nh grejen bygger på att man ska få en bra känsla för hästen..

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det tycker jag då du läser av hästar och dess sätt att föra sig på helt annat vis än mig.

Mitt sätt kanske är helt fel..vad vet jag? Fast än har jag inte haft problem med dom.

Du tittar på öron..Jag tittar på HELA hästen.
Skillnad.

AM

Jag komenterade öronen. Men självklart tittar jag på hela kroppen. O ser fortfarande ingen rädd, uppgiven eller panisk häst.

Int heller på den då hon visar underkastelse. Men det har jag förklarat varför jag ville ha.

Men då jag vid tillfället inte fick den reaktion jag ville ha så fick hon fortsätta.
det är ju där du måste sluta. Du får inte vara långsint.
Vem har lärt dig detta?
Ngn tränare eller självlärt?

Går den ensam i hagen?

Jag tycker att du kunde skicka den där bilden som du är nöjd med- till -Monty o fråga.
glöm ej att tillägga hur lydig den är, ålder o kön.

Senast ändrad:

:bump:Du!! har fattat grejen..det är en sak i en liten inhägnad o frit.BRA::bump:

När jag kör detta i hagen är jag inte ute efter lågt huvud och tuggande utan då kan jag nöja mej med högt huvud osv.

Men just eftersom jag såg antydningarna med sparkande som lite värre en vardags hyss så ville jag köra fullt ut. Ha helt o hållet hennes underkastelse.

Inget jag kräver konstant.
Läs detta nu o ta det för vad det är!!
Min häst o jag är väldigt samspelta o nära "vänner" i allt vårat arbete. Det är mycket gos o hon följer mej i hagen då jag kommer med vatten eller fixar trådarna. Hon tävlar med bilen då jag kommer. (måste åka lägns hagen).

Mina stallkamrater har berättat att Bääs hör min bil innan de ens vet att jag kommer. Hon ställer sej vid grinden o gnäggar. När jag tutar åt henne så svarar hon med gnägg.

Jag har henne lös i skogen. Helt utan träns o sadel medans jag plockar svamp.. Jag kan lämna henne på gården om jag måste in o hämta något. Hon väntar troget på mej.

Jag har tagit prommenader utan grimma. Grannarna skrattar åt oss o vissa tycker jag är helt väck.
Jag har henne bakom mej då jag cyklar.

Låter det som om hon är en slav under mej? Eller som om vi är väldigt nära som häst o matte?

:bump:Nu undrar jag om någon kan svara på vad en join-up är:bump: chik:bump:
:bump::bump: Nu en dum undran!!VAD ÄR EN JOIN_UP?
Vad har det med en box att gjöra..Om jag har fattat rät så är det ett sät att knäcka hästen på? och det fins det många sätt att gjöra.
Men kan någon beskriva hur man gjör.Är det en liten coral som hjäller? då tycker jag att man knäcker hästen den gjör vad som hälst för att komma i från..det får man inte gjöra med mäniskor....
:bump:Jag hoppas att någon svarar utförligt hur man går till väga.:bump:Chik..som är en häst med egna åsikter och får ha det för det är min bästa kompis och ingen maskin som det värkar vara många som tror att dom har..:bump:

Är det en häst eller hund du vill ha?
Får den aldrig riktig motion som en häst behöver?
Promenader o cykelturer eller springa löst- är det allt?

Oj tack^^

Fast jag tycker nog att dominans och ledarskap är väldigt viktiga också! Det är ju liksom A och O att hästen respekterar en och ser en som sin ledare, annars skulle den inte vara trygg och det skulle förmodligen uppstå konflikter.

Men precis lika viktigt är det ju att lyssna till hästen (eller ja, det gör iaf jag hela tiden, även fast jag kan visa min dominans om jag inte får det svar jag vill ha). Alltså t ex när jag vill få henne att hoppa och hon blir rädd och trycker sig unda, förbi hindret (pratar om hoppning från marken nu) så visar jag min dominans genom att tillrättavisa henne och flytta henne tillbaka. Jag visar att det inte är farligt och då blir hon också trygg. Dominans och respekt är ju det hela som det bygger på.

Kan jag dominera min häst kommer hon också att älska mig och vara trygg med mig. Dock så lyssnar jag hela tiden på henne. Hela tiden ska det finnas ett samspel och kommunikation. Jag ska hela tiden kunna få hennes uppmärksamhet.

Och varje gång jag gjort något och iaktagit hur hon reagerat frågar jag mig själv varför hon gjorde si eller så? Hur var hennes attityd just då? Vad gjorde jag? Hur var min attityd? Vad kunde jag gjort istället (om det inte gick som jag tänkt). Jag bestraffar inte min häst utan tänker själv efter vad jag gjorde i den situationen. Men däremot kan jag visa min dominans genom att använda tydliga kroppssignaler och flytta henne, men alltid på ett lugnt och tryggt sätt.

Jag har gjort mängder med misstag och fel som gjort min häst rädd, osäker och förvirrad, men jag har lärt mig av de flesta och ju bättre samspel jag får med min häst och ju mer jag lär mig av henne desto obettydligare kommer misstagen att bli. Huvudsaken är ju ändå att jag lär av dem och ifrågasätter mig själv innan jag blir arg på hästen.

Så tänker jag. Dock kan det bli väldigt påfrestande med allt detta tänkande dag in och dag ut. kan ligga och fundera över detta mitt i natten eller under en lektion i skolan.

Men för att gå tillbax till ämnet (:angel:). Jag tycker att dominans, förtroende och koncentration är de viktigaste byggstenarna i ett förhållande. Och sen är det självklart för mig att jag hela tiden lyssnar, lär och respekterar min häst! Hur ska hon annars kunna lära mig saker om jag inte lyssnar på henne? Och varför skulle hon visa mig respekt om jag inte respekterar henne?

Nä, jag har mycket kvar att lära av min häst och det vill jag inte gå miste om! :bump:

det är ju där du måste sluta. Du får inte vara långsint.
Vem har lärt dig detta?
Ngn tränare eller självlärt?

Går den ensam i hagen?

Just vid detta tillfälle ville jag ha hela hennes underkastelse.. Vilket jag skrivit ner nu några gånger.

Som jag oxå skrev så släpper jag in henne för mindre. Som just den bilden.

Jag har läst, kollat filmer o lärt av andra tills jag hitta något som funkat för mej o min häst. Försöker anpassa efter oss.

Men jag ser inga problem. Har ju fått fram det jag ville med den träningen o har inte haft problem sen dess.

Se istället till vad det är jag beskriver den hon är. Den relation jag har till henne. Hur lätt vi har att jobba med varandra i övrigt. Men som ett tillfälle fick vi problem. Som jag åter igen fick bukt med utan bråk.

Och tyvär går den ensam i hagen. Har 2 hästar i hagen intill.
Men insparkade tänder fick hon senast hon gick med en annan häst. Jag skulle hellre ha henne med en annan men jag själv har inte råd med 2 hästar med allt vad det innebär och inte tid heller för 2 hästar. + vet räkningar för hennes svårigheter att komunicera finns inte.
Ingen vill heller ha sin häst med min. Har testat med olika hästar o hittils har det gått åt skogen.

Du gör verkligen allt för att få fram det värsta.

Är det en häst eller hund du vill ha?
Får den aldrig riktig motion som en häst behöver?
Promenader o cykelturer eller springa löst- är det allt?

Naturligtvis INTE. Jag rider min häst. Red in henne själv o gjorde ett bra jobb med det. Jag rider henne regelbundet. Jag har väntat ut henne och gått försiktigt fram hela tiden.

Inte en orolig blick vid varken sadel för första gånen eller då jag satte mej första gången.

Hon är underbar att rida o väldigt frammåt o possitiv.

O få nu inte detta till att hon är en robot igen. Jag hade förberätt henne en längre tid och gjorde inget förän hon kändes redo.

Du är m a o hennes allt.:crazy:

om du har ägt den sen den var 2 o aldrig gett den en chans att utveckla sitt språk med andra hästar.
hur ska hon då veta hur hon ska beté sig - mot dig eller andra hästar?
Skaffa en shettis som sällskap.
då kan hon få bossa lite- hästar behöver ha lite eget självförtroende- som denna häst har gett dig SÅ mycket av- eller hur!

:bump:HEJ !! Det är väl ingen som för söker få fram det värsta..Du berätar ju skälv11:bump:
Just vid detta tillfälle ville jag ha hela hennes underkastelse.. Vilket jag skrivit ner nu några gånger.

Som jag oxå skrev så släpper jag in henne för mindre. Som just den bilden.

Jag har läst, kollat filmer o lärt av andra tills jag hitta något som funkat för mej o min häst. Försöker anpassa efter oss.

Men jag ser inga problem. Har ju fått fram det jag ville med den träningen o har inte haft problem sen dess.

Se istället till vad det är jag beskriver den hon är. Den relation jag har till henne. Hur lätt vi har att jobba med varandra i övrigt. Men som ett tillfälle fick vi problem. Som jag åter igen fick bukt med utan bråk.

Men insparkade tänder fick hon senast hon gick med en annan häst. Jag skulle hellre ha henne med en annan men jag själv har inte råd med 2 hästar med allt vad det innebär och inte tid heller för 2 hästar. + vet räkningar för hennes svårigheter att komunicera finns inte.
Ingen vill heller ha sin häst med min. Har testat med olika hästar o hittils har det gått åt skogen.

Du gör verkligen allt för att få fram det värsta.

Du är m a o hennes allt.:crazy:

om du har ägt den sen den var 2 o aldrig gett den en chans att utveckla sitt språk med andra hästar.
hur ska hon då veta hur hon ska beté sig - mot dig eller andra hästar?
Skaffa en shettis som sällskap.
då kan hon få bossa lite- hästar behöver ha lite eget självförtroende-
som denna häst har gett dig SÅ mycket av- eller hur!

Åter.. LÄS!!!!!
Citerar mitt förra inlägg..

Hur långt ska det gå tillsman inte vill testa längre? Jag är inte gjord av pengar så jag kan kosta på henne en porslinsfasad direkt.

Hade en shettis.. Han kickade in tänderna på min tjej!

Och va inte dryg.. Då kan vi lägga ner det här.. Håll dej på en vuxen nivå.. Jag har inte kastat ut mej nåt som hellst personangerpp mot dej.

Och det är trist att du inte kan se något för vad det är.

:bump:Du kan du svara på vad en join-up är?? jag trode inte jag fans,har frågat det fler gånger..Tackar på för hand.chik:bump:
Ja.. Det är illa att min häst är lydig o kan gå lös i skogen medans jag plockar med annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.