Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Alltså vad är du för människa egenltigen?
om hästen är lös i skogen och har chans att sticka men inte gör det så gör den inte det för att den är rädd (en hästs främsta försvar är just att fly :smirk: ) så tro inte att hästen stannar kvar för att den torr att den ska få "ovett" annars.
den gör det för att den respekterar sin ägare och ser denna som ledare.

yikes. va trångsynt du är alltså.

Tack...

Tiotio

Hon ger sej. Visar tydligt att hon är låg i rang. Varje gång en häst inte har öronen spikad frammåt så betyder det inte att hästen inte mår bra.

att den ska tåla allt säger väl en del.
lär barn att uppföra sig rätt med djur.

Jag förstår att du vill ha en dominant ställning mot din häst, men räkna med fler bakutsparkar.

Jag anser inte att hon försöker att klättra, bara behålla lite av sin personlighet.

en unghäst som är gjord till robot o man är stolt över det.:cry:

förstår att man måste utsätta polishästar för en hel del, just för att klara av sitt yrke, men för övrigt.

Men istället för att bara berätta att du tycker att NH är fel kan du ju utveckla dig lite och berätta just vad du inte tycker om och varför. :)

Sen finns det många olika tankesätt, teorier och erfarenheter, men grunden är (som jag fattat det) att man använder hästens kroppsspråk för att börja kommunicera och förstå varann :D

Kan inte tänka mig att detta är Montys tanke med det hela.

du ska skapa en bra relation med din häst. inte bli en översittare.

Detta är inget som ska behöva göras med en redan superlydig häst- man bryter ner den.

att den ska tåla allt säger väl en del.
lär barn att uppföra sig rätt med djur.
Du ska ju få allt att låta som ett lidande. Du har aldrig tänkt på att min häst kanske tycker det är ok ?. Hon ser inte ut att lida då det är barn/handikappade runt henne. Det handlar inte om att Tåla. Utan att hon är Väluppfostrad o vet att man inte sparkar.

Jag förstår att du vill ha en dominant ställning mot din häst, men räkna med fler bakutsparkar.
Har inte haft några mer problem med detta sen vi gjorde en join up. Som jag vid flera tillfällen skrivit. Tror det va i juni vi gjorde den. Ett ag sen alltså.!

Jag anser inte att hon försöker att klättra, bara behålla lite av sin personlighet.
Nä för du vet ju allt. Även om du inte va på plats.

en unghäst som är gjord till robot o man är stolt över det.:cry:
Min häst är allt annat än en robot. En mycket färgstark tjej. Mycket personlighet o alla som känner henne tycker hon är en underbar dam. Att du tror det får stå för dej.

förstår att man måste utsätta polishästar för en hel del, just för att klara av sitt yrke, men för övrigt

Min häst litar på mej. Hon sköter sej. Hon är den tveklöst bästa häst jag haft. Och hennes personlighet är kvar. Skulle aldrig tdrömma om att han en tråkig slöboll utan idér.

Hur många gånger ska jag förklara att problemen är lösta o då är problemet borta. Altså har det funkat.. Varför sluta med något som fungerar?

Kan inte tänka mig att detta är Montys tanke med det hela.

du ska skapa en bra relation med din häst. inte bli en översittare.

Detta är inget som ska behöva göras med en redan superlydig häst- man bryter ner den.

Jag HAR en bra relation med min häst. Är ingen översittare. Du anstränger dej för att förvrida allt.. Vilket är mycket trist..

De finns många fantastika tillvägasätt att få kontakt med sina djur. Bara för att ett inte passar dej så är det inte fel sätt.

Hon ger sej. Visar tydligt att hon är låg i rang. Varje gång en häst inte har öronen spikad frammåt så betyder det inte att hästen inte mår bra.

Begriper ändå inte..

Jag skulle då inte vilja ha en märr som måste se ut så där för att bli accepterad av mig (om vi nu ska ta och vända på alltihop)

Jag vill ha ett glatt leede av dom och ett nyfiket ansiktsuttyck som gör att dom kommer till mig med stoltheten i behåll.

Diamant är en stark ledarmärr..men vi är vänner på bådas villkor.

diamantsept07.jpg

Likaså fölen hemma. Dom kommer till mig NÄR DOM VILL och med mycket tålamod och tid så gör dom också det.
Tränger mig inte på, utan väntar ut dom.
Och ja, vi har inga fria zoner utan ganska mycket närkontakt.
Unghingstar framför allt skulle lätt bli knäckta av att bli rundschasade.
Dom skulle inte förstå för dom vill ju vara nära.

flerfol.jpg

Väldigt nära... :D

lillgiddnyfiken.jpg

AM

Senast ändrad:

Min häst står inte sådär maniskt varje gång hon ser mej. Utan då hon vi jobbat med just en join up pga att hon hotat att spraka mej som exempel. Det får hon aldrig göra.. Någonsin!!!

http://www.pixbox.se/pic_show_id14666497.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id14824557.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id14670906.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id14670908.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id14666501.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id15092324.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id14206743.html

Har vanilga bilder jag oxå.. Inte bara då jag "torterar" min häst.

förstår att man måste utsätta polishästar för en hel del, just för att klara av sitt yrke, men för övrigt.

Antar att du här syftar på att man "tränar" hästen över presseningar osv. Jag har iof aldrig gjort det men jag har gått över små plastpåsar och strykt med dem över min hästs kropp.

Detta har jag inte gjort för att hon ska lära sig att de inte är farliga, utan att hon ska lära sig att vara lugn och trygg med mig i alla situationer. Det är ju när hästen blir rädd som man verkligen ser vilket förhållande man har till varann. Och det är inte särskilt ofta jag kommer i sådana situationer så därför brukar jag "bygga upp" några såna för att testa och få henne att lita på mig och vara trygg, trots den läskiga plastpåsen eller liknande. :)

Kan ta ett exempel. Idag när vi fixade iordning hästarna för att vandra ner till grannen med en chokladask stod Ella lös på gången medan jag höll på och grejade med diverse tomtesaker. Så började mamma leta i en plastpåse som var typ en meter från henne. Hon höjde huvudet och tittade förskräckt på den prasslande saken samtidigt som hon vinklade öronen åt olika håll (ena bakåt och ena framåt) och sneglade på mig. Hon stod blick stilla och bara väntade på min signal. Trots att stalldörren var öppen och hon var helt lös rörde hon sig inte en enda millimeter.

För ett år sedan hade hon flygit tvåp meter upp i luften och flytt antingen in i boxen eller ut ur stallet^^

Samma sak när vi skulle gå ut. Mamma gick ut ur stallet med Pysen och jag hade ställt Ella på gången med tränset på, medan jag gick och hämtade vantar. Så hon fick åter igen en gnutta panik i ögonen (väldigt rädd om sin lilla stallkompis) och tvekade lite om hon skulle följa efter eller inte. Men när jag sa "Woow" (stanna) så stannade hon och väntade på mig. Jag kunde fixa och dona och hon stod lugnt kvar och väntade, trots att Pysen gått.

Så andledningen till att jag tränar lite med läskiga saker och bygger upp "´farliga situationer" är för att jag ska kunna behålla min hästs fulla uppmärksamhet även då hon blir rädd och osäker.

Tror även att det är därför de flesta andra också tränar att gå över presseningar och dylikt. Eller? :D

Men istället för att bara berätta att du tycker att NH är fel kan du ju utveckla dig lite och berätta just vad du inte tycker om och varför. :)

För mig är NH ett modeuttyck av hästfolk från yngre generation.

NH-folk för mig fokuserar på "ledarskap", drar upp "visan vildhästar" och ska markera "position"

NH-folk tjatar om LEDARSKAP och att hästar ska vara undergivna.
Hästar ska TUGGA och visa RESPEKT för LEDAREN.

Hela den filosofin kastar jag i sjön då jag inte vill ha en sådan relation till mina hästar.

Dom lyssnar men vi är vänner.
Har ingen slavisk pli. Dom kan få gå före mig om dom vill..
Men jag är etthundra procent SÄKER på att jag kan styra och ställa med dom ändå.

Jag tycker hela detta NH-snack är förlorad på grund av att allt med hästar blir "överstyrt" "sönderanalyserat"
Jag umgås med hästar.
Har hästar som helttidsyrke.
Har förmånen att jobba med över 70 hästar/år.
Nya individer föds hos oss varje år.

Och trots att vi har så många så har vi bra relation och inte en enda gång behövt jaga ut häst på volt.

Sedan kan man definiera NH på olika sätt.
Vissa använder NH-böcker som Bibeln..värstinggrupp.

Andra, som t.ex. Lia använder NH uttryck som en form av hästhållning och sätt att vara...mer i vår linje.

AM

Fast hästar kan skilja på en presenning o vatten.

Öva istället att den ska gå över diken o broar- verkliga saker- om den inte redan är det.

hästar har en instinktiv känsla på hur kärrmark betér sig- om den bär eller inte.

klarar den av älg?

Men varför skulle man bryta ner hästen? Vad har man för nytta av att vara en översittare? Jag vill också att min häst ska vara min vän, men hon ska samtidigt respektera mig som den ranghögre och också om hon anser mig vara bra, även som sin ledare. Gör hon inte det är det ju mig det är fel på. Det är ju aldrig fel på hästen. Det är jag som måste lära mig hennes språk och kunna dominera henne på ett fint och rättvist sätt. :)

Här t ex har hon fått stå och äta och jag har gått runt lite och donat med annat. Så på första bilden ber jag henne komma till mig, och hon gör det glatt! Hon är lugn och trygg och vill vara mig till lags. Det är precis detta jag vill. Kunna få hennes koncentration när jag ber om den^^

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17180000-17189999/640x480/17189349.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17180000-17189999/640x480/17189350.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17180000-17189999/640x480/17189351.jpg

Vet att det forfarande inte var riktat till mig. Men jag tycker att ni drar alla över en och samma kam genom att säga att alla NH-are i denna tråd har fel... I så fall vill jag ha en grundlig förklaring till varför vi har fel?!

Inte heller här är hästen uppmärksam mot dig på en enda bild.
-Å vad kul:banana:
-Är du här.:)
-Vad ska vi göra?

DEN reaktionen vill jag ha- med vaket uttryck.

en annan har fullt sjå att kunna ta kort iom att de kommer för nära kameran.
Titta på Naffas föl:love::bow:

Kan bara säga att du Ella verkar ändå trevlig prick med ditt arbete ihop med din häst.

Så mina inlägg är inte riktade direkt till dig.

Jag tror inte att just DU slaviskt går efter LEDARSKAP och annat.
Än har du en kompis i din vita häst..är ganska säker på det om man tänker på vad du skrivit.

Så ta inte åt dig...jobba på bara men behåll vänskapen. ;)

AM

Även om du är ung, så verkar du vara en mjuk människa. Det avspeglas oxå på din häst.

Inte heller här är hästen uppmärksam mot dig på en enda bild.
-Å vad kul:banana:
-Är du här.:)
-Vad ska vi göra?

DEN reaktionen vill jag ha- med vaket uttryck.

en annan har fullt sjå att kunna ta kort iom att de kommer för nära kameran.
Titta på Naffas föl:love::bow:

Kanske för att jag visade allmänna bilder då folk tycks tro att jag tvingar min häst till konstant lydnad o tuggande med lågt huvud utan en tillstymelse till egna idér.

Och kolla på galoppbilden igen.. Hon har visst kontakt med mej.. Ett öra är riktad på mej då hon är uppmärksam på mej.. Men det borde du ju sett redan.. Du som läser dom bilderna så bra.

Även om du är ung, så verkar du vara en mjuk människa. Det avspeglas oxå på din häst.

Precis så tänkte jag också då Ellas häst inte visar den typ av "underkastelse" som andra här tycker verkar helt ok.

Den vita hästen har än sin stolthet kvar.
Matte får jobba på att förtjäna hennes vänskap :D
Har man skaffat märr..så har man. ;) Eller hur?

AM

Precis så tänkte jag också då Ellas häst inte visar den typ av "underkastelse" som andra här tycker verkar helt ok.

Den vita hästen har än sin stolthet kvar.
Matte får jobba på att förtjäna hennes vänskap :D
Har man skaffat märr..så har man. ;) Eller hur?

AM

Är jag de andra här?

När du har slutat att jaga på den ska den stanna o vända sig mot dig- MED ett vaket uttryck- högt huvud med öronen framåt o då ska du bjuda in den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar