Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

så du menar att du alltid har full uppmärksamhet från din häst redan långt innan du ens börjar sadla på din häst??
låter högst osannolikt.
Hur fick du till det där? Jag har uppmärksamhet från hästen när jag ber om och behöver det. Räcker inte det?

Skulle jag inte få den uppmärksamheten, skulle jag först och främst leta orsaken hos mig själv. Inte skulle jag ta till en join up, det är då säkert.

F ö finns det uppenbarligen ett antal olika uppfattningar om vad join up är för något.

LIA

Jag tycker inte det är ett kraftigt verktyg.. Inget sker i hejdlöst sken eller en massa panik. Jag står i mitten o motar bort henne från mej tills hennes attityd är en annan.
Snabbt o effektivt. Handlar om några minuter så är det över. Nu säger inte jag att jag utövar detta flera gånger i månaden. Som du ser på bilderna är det rätt länge sedan nu.

Så som MR:s eget uttalande Men för de flesta hästar räcker det med denna gång..

Bääsan har haft lite trotsiga ideer för sej denna sommar. Då har jag gått tillbaka i träningen o börjat om.

Sen är det viss skillnad då Monty utför detta på sina djur o en annan svensson.. Jag ligger liksom inte på hans nivå o lär så heller aldrig göra. Självklart siktar jag högt o gör mitt bästa.

Men om han tog över min tjej så skulle hon säkerligen bete sej annorlunda.

Min häst är inte skygg på något direkt sätt mot mej eller människor. Möjligen ute i naturen o grannens soptunna:smirk:. Men hon sköter sej på order även om den fortfarande är läskig.

Och kolla på mina bilder.. Tycker du att detta på något sätt ser ut att vara styggt mot hästen?

Jag har inga problem med min tjej som jag anser vara "problem". Och jag är fullt övertygad att det har o göra med att jag gjort som jag gjort.

Jag tycker det är jätte bra att du har dina metoder spom funkar för dej..

Men varför ska jag lägga ner något som för mej är ett fungerande koncept?

Jag har en enkel häst.

Jag kan leda henne utan grimma vart som hellst.

Jag har vid fler än ett tillfälle släppt henne lös i skogen medans jag plockar svamp.. När jag ropar på henne o hunden så är hästen vid mej föra hunden ens reagerat på att jag ropat.

När hästen inte ville gå in i transporten så gick jag tillbaka till grunden o började om.= join up Nu kan jag laste henne.

När hästen krypit under trådarna o rymmt så kommer hon när jag ropar.

Vem som hellst kan sköta/rida o hantera henne utan bekymmer.

Utan tvekan den mest lätthanteliga häst jag någonsin mött.

Varför ska jag ge upp något som fungerar??

Lägger in dessa igen
Ser här inte en häst som mår dåligt....

http://www.pixbox.se/pic_show_id15459319.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id15453285.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id15459322.html

Här avslutade vi...

http://www.pixbox.se/pic_show_id14158271.html

F ö finns det uppenbarligen ett antal olika uppfattningar om vad join up är för något.

LIA

Kan hålla med om detta. Kan ju va ett problem i ämnet..

Så jag skriver här vad jag tänker mej då man uttrycker ordet join up...

Man driver/motar bort hästen från sej tills hästen vill komma självmant. Jag förväntar mej då ett lågt huvud o tuggande.

Men för mej behöver det inte ske i sken.

Enstaka bilder är svåra att bedöma ett skeende utifrån men dom verkar helt OK, förutom kanske den sista som känns inte så kul för mig. Influeras förmodligen också av din kommentar där.

... tills hennes attityd är en annan.
Vad är det med hennes attityd som kräver en join up? Jag menar, "normalt" har man befäst förhållandet en gång för alla och därefter brukar det kunna räcka med mildare tillsägelser. Själv har jag lätt att överse med om hästen inte är överens med mig ibland. Även dom måste väl ha sina ups and downs, huvudsaken att dom uppför sig som "folk" och någorlunda gör det jag ber om.

Få se om det bär åt Hälsingland i framtiden. ;)

LIA

Hoppar in i tråden såhär på julaftonsmorgonen :D

När jag gör en Join Up gör jag det för att jag vill ha hästens koncentration och därmed också förtroende och respekt. Eftersom hästen inte är koncentrerad på mig börjar jag ta kontroll över dess rörelser med mitt kroppspråk. Jag driver fram hästen, vänder håll och gör hela tiden något nytt för att jag ska få dess fulla koncentration. Till slut är hon så fullt koncentrerad på mig att hon vänder bara jag vrider på mig.

Då mär jag fått dess fulla koncentration låter jag hästen komma till mig, och då har hon också sänkt huvud och slickar sig lite om munnen.

Såhär jobbar jag med henne då och då, men jag behövde bara göra det en gång för att hon skulle se mig som sin ledare.

Nu visar jag henne på längre avstånd från mig och sen jobbar jag lite som att jag longerar fast löst då, och byter varv och stannar med endast små signaler. Och Ella tycker det är jättekul att få nya utmaningar att lösa :bump:

F ö tycker jag inte att det är nått fel i att hästen tuggar. Min häst tuggar t ex när jag kliar henne, när hon är koncentrerad på mig till 110% och även lite andra stunder då och då. Hon tuggar liksom när hon är avslappnad och nöjd med situationen och känner sig trygg. Men då tuggar hon inte så febrilt som föltugg eller som vissa hästar kan göra när de är stressade och inte förstår under ridningen. Men då är det nog mer av rädsla och stark underkastelse, inte det här lugnet och vänskapliga blicken som min häst har.

God Jul alla bukare och era hästar! :love:

Jag tycker inte det är ett kraftigt verktyg.. Inget sker i hejdlöst sken eller en massa panik. Jag står i mitten o motar bort henne från mej tills hennes attityd är en annan.
Snabbt o effektivt. Handlar om några minuter så är det över. Nu säger inte jag att jag utövar detta flera gånger i månaden. Som du ser på bilderna är det rätt länge sedan nu.

Så som MR:s eget uttalande Men för de flesta hästar räcker det med denna gång..

Bääsan har haft lite trotsiga ideer för sej denna sommar. Då har jag gått tillbaka i träningen o börjat om.

Sen är det viss skillnad då Monty utför detta på sina djur o en annan svensson.. Jag ligger liksom inte på hans nivå o lär så heller aldrig göra. Självklart siktar jag högt o gör mitt bästa.

Men om han tog över min tjej så skulle hon säkerligen bete sej annorlunda.

Min häst är inte skygg på något direkt sätt mot mej eller människor. Möjligen ute i naturen o grannens soptunna:smirk:. Men hon sköter sej på order även om den fortfarande är läskig.

Och kolla på mina bilder.. Tycker du att detta på något sätt ser ut att vara styggt mot hästen?

Jag har inga problem med min tjej som jag anser vara "problem". Och jag är fullt övertygad att det har o göra med att jag gjort som jag gjort.

Jag tycker det är jätte bra att du har dina metoder spom funkar för dej..

Men varför ska jag lägga ner något som för mej är ett fungerande koncept?

Jag har en enkel häst.

Jag kan leda henne utan grimma vart som hellst.

Jag har vid fler än ett tillfälle släppt henne lös i skogen medans jag plockar svamp.. När jag ropar på henne o hunden så är hästen vid mej föra hunden ens reagerat på att jag ropat.

När hästen inte ville gå in i transporten så gick jag tillbaka till grunden o började om.= join up Nu kan jag laste henne.

När hästen krypit under trådarna o rymmt så kommer hon när jag ropar.

Vem som hellst kan sköta/rida o hantera henne utan bekymmer.

Utan tvekan den mest lätthanteliga häst jag någonsin mött.

Varför ska jag ge upp något som fungerar??

Lägger in dessa igen
Ser här inte en häst som mår dåligt....

http://www.pixbox.se/pic_show_id15459319.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id15453285.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id15459322.html

Här avslutade vi...

http://www.pixbox.se/pic_show_id14158271.html

Förstår inte alls problemet heller. Om det handlar om att hästen "tvingas" till någonting med hjälp av ett "skarpt verktyg" så kan man ju undra hur man då ser på dressyr och hoppning i tävlingsnivå där hästen tvingas till att utföra vissa saker vare sig den vill eller inte. Har hittills inte stött på en dressyr ryttare som sagt "nä du vet min häst vill inte göra det här i höger galoppen, det märks tydligt på grund av att hon inte vill anstränga sig, så vi struntar i det helt enkelt".... ;) "Kanske det kommer en dag när hon känner sig villig att utföra en galoppiruett utan att jag pressar henne, så vi väntar på det, annars känner hon sig kränkt"....
Känns som om vissa join up motståndare saknar lite perspektiv.:)

Vad grundar du ditt påstående på?

Vem har du lärt dig av?

Har du överhuvudtaget läst inlärningspsykologi?

Etologi?

På vilket vis effektivt?

De tverkar på vad du skriver som om din häst först gick på bakbenen och du sedan fick ordning på den med join - up?

Så det är då säkert den erfarenhet du har.

Men alla hästar går inte på bakbenen - ganska få faktiskt.

Menar du att man måste läst inlärningspsykologi eller etologi för att få yttra sig?
Skärp dig och kom ned på jorden! Pinsamt.

Hur fick du till det där? Jag har uppmärksamhet från hästen när jag ber om och behöver det. Räcker inte det?

Skulle jag inte få den uppmärksamheten, skulle jag först och främst leta orsaken hos mig själv. Inte skulle jag ta till en join up, det är då säkert.

LIA

Och varför skulle du inte använda dig av en join up?
Vf verkar du tycka att det är något negativt..? :confused:

För mig iaf, och för många andra är det ett sätt att kunna "starta" en häst och även påkalla sig uppmärksamhet innan ett rid-tärningspass.

Hat aldrig hört om flera "olika uppfattningar" ang. join up... :confused:

Förstår inte alls problemet heller. Om det handlar om att hästen "tvingas" till någonting med hjälp av ett "skarpt verktyg" så kan man ju undra hur man då ser på dressyr och hoppning i tävlingsnivå där hästen tvingas till att utföra vissa saker vare sig den vill eller inte. Har hittills inte stött på en dressyr ryttare som sagt "nä du vet min häst vill inte göra det här i höger galoppen, det märks tydligt på grund av att hon inte vill anstränga sig, så vi struntar i det helt enkelt".... ;) "Kanske det kommer en dag när hon känner sig villig att utföra en galoppiruett utan att jag pressar henne, så vi väntar på det, annars känner hon sig kränkt"....

:bow: :bow: :bow:

Uppmärksamhet innan rdning:confused:

Mina hästar vet vad dom skall ske redan vid sadling- än mer vid uppsittandet.

Verkar vara mkt osäkerhet med i spelet.:angel:

Enstaka bilder är svåra att bedöma ett skeende utifrån men dom verkar helt OK, förutom kanske den sista som känns inte så kul för mig. Influeras förmodligen också av din kommentar där.

Vad är det med hennes attityd som kräver en join up? Jag menar, "normalt" har man befäst förhållandet en gång för alla och därefter brukar det kunna räcka med mildare tillsägelser. Själv har jag lätt att överse med om hästen inte är överens med mig ibland. Även dom måste väl ha sina ups and downs, huvudsaken att dom uppför sig som "folk" och någorlunda gör det jag ber om.

Få se om det bär åt Hälsingland i framtiden. ;)

LIA

Vad är det för fel på den sitsta bilden??? Är det fel att hästen ger sej nu?? Hon visar sej totalt underlägsen. Och det är ju det som är målet med hela grejjen. Det är min favoritbild av dem.

Oftast då jag gjort detta är då hon är trotsig som jag tidigare skrivit. Jag har haft henne sen hon va 2 år. Och då har en o annan liten trots kommit. Den värsta kom nu i vår. Hon har vid 2 tillfällen vänt rumpan åt mej då jag ska hämta henne. Hon har oxå gjort 1 antydan till att sparka. Vilket hon aldrig gjort tidigare. Hon har slutat vara hjälpsam vid påtagning av grimman vid ett o annat tillfälle. Så då gjorde jag en join up o detta problem va plötsligt ur världen.

Nån gång då hon vägrat komma i hagen så har jag gjort en join up. Jag tänker inte krångla. Men det brukar ge sej efter ett varv i hagen. Hon vet ju vad jag är ute efter.

Visst kan man fundera på om hon har ont o ska kollas av vet osv. Men eftersom jag inte mött problemet mer så tvivlar jag på att hon har ont.

Gällande hennes attityd så är det ju den jag hade problem med. Så det va ju den som skulle ändras.
Jag strävar efter att han 100% kontroll på min häst. Och då krävs det att hennes attityd är den rätta.. Inte sant?

Go jul by the way!!!

kl

småläste i Dansa med hästar idag, o där skrivs det en hel del om personlighetens inverkan på ledarskapet. En flockledare behöver inte vara flockens fysiskt starkaste individ, men den har starkast personlighet o ingen kommer på tanken att ifrågasätta denna individ. om det är oro i leden så förekommer det längre ner på rangordningen, de med hög rang kan använda små signaler o ändå bli åtlydda.
Skulle tro att det samma gäller för människor, vissa behöver inte befästa sitt ledarskap med vare sig join-up eller andra "lekar", utan visar sin dominans i kroppsspråket vid hanteringen så tydligt att det inte förekommer "diskussioner" mellan häst o ryttare öht.

Måste vara underbar på vissa punkter då.. Min häst har inte klarat en side pass.. Så jag bråkade inte med henne utan har lite försiktigt testat lite då o då.. Tex då jag vill att hon ska gå åt sidan men oftast bara går hon åt det håll jag vill. Ingen sidorörelse. Plötsligt kom den.. O nu sitter den klockrent:bump:.. ca 1 år har jag sakta försökt.. Men jag är ju inte ute för att tävla så jag har all tid i världen att vänta ut hennes svårigheter.;)

kl

småläste i Dansa med hästar idag, o där skrivs det en hel del om personlighetens inverkan på ledarskapet. En flockledare behöver inte vara flockens fysiskt starkaste individ, men den har starkast personlighet o ingen kommer på tanken att ifrågasätta denna individ. om det är oro i leden så förekommer det längre ner på rangordningen, de med hög rang kan använda små signaler o ändå bli åtlydda.
Skulle tro att det samma gäller för människor, vissa behöver inte befästa sitt ledarskap med vare sig join-up eller andra "lekar", utan visar sin dominans i kroppsspråket vid hanteringen så tydligt att det inte förekommer "diskussioner" mellan häst o ryttare öht.
Det är därför som det - för hästen- avspeglar sig om den har en osäker hanterare- som "makes fuzz over nothing"= gör en höna av ett ägg/ feltolkar.

lady mike skulle dö när min häst vänder upp baken o backar mot mig:devil: Han vill bli kliad mellan bakbenen:rofl:

om jag inte har lust- köper han det. Som den skulle ha blivit behandlad av en trygg ledare- inte en osäker mobbare som försöker att med hot o våld- klättra i rang.

Senast ändrad:

Det är därför som det - för hästen- avspeglar sig om den har en osäker hanterare- som "makes fuzz over nothing"= gör en höna av ett ägg/ feltolkar.

lady mike skulle dö när min häst vänder upp baken o backar mot mig:devil: Han vill bli kliad mellan bakbenen:rofl:

om jag inte har lust- köper han det.

Men vända rumpan för att bli kliad är en helt annan sak än att vända rumpan o hota:cool:..

Min häst får vända rumpan m hon vill bli kliad. Eller bara ändå.. Så länge resten av henne är possitiv eller neutral.

Du har aldrig funderat på VARFÖR den gör så????

tydligen utgör du ett hot mot den.

:bump::bump: Nu en dum undran!!VAD ÄR EN JOIN_UP?
Vad har det med en box att gjöra..Om jag har fattat rät så är det ett sät att knäcka hästen på? och det fins det många sätt att gjöra.
Men kan någon beskriva hur man gjör.Är det en liten coral som hjäller? då tycker jag att man knäcker hästen den gjör vad som hälst för att komma i från..det får man inte gjöra med mäniskor....
:bump:Jag hoppas att någon svarar utförligt hur man går till väga.:bump:Chik..som är en häst med egna åsikter och får ha det för det är min bästa kompis och ingen maskin som det värkar vara många som tror att dom har..:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar