Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Är hästen så vrång mot dig att du behöver stöta bort den innan varje träningspass......ja inte är dte hästen som gör fel i så fall.

Lydig är _inte_ = harmonisk
Det krävs mer än så.
Är generalens soldater lyckliga... lydiga förvisso
Vidare så reagerade jag på detta med 2 meter mellan öronspetsarna...
jag kan som du säger inte veta, och hur just du gör är heller inte så intressant.
Det som är intressant är att världen är mycket större än join up, och lydiga hästar MYCKET större. Om det var i den här tråden som Morvan länkade tll Andrew Mc Lean så gå in där

Men gud. :smirk:
Lydig måste inte vara harmonisk. Men via join-up och andra nh lekar får du inte en häst som är totalt hjärndöd.
Vill du att hästen ska hoppa runt på bakbenen runt dig när du leder den? Är det vad du kallar för en harmonisk häst :confused:

(Har inte läst riktigt allt men ganska mycket, och jag förstår inte vad det finns att tjafsa om. Join up är ett träningssätt som fungerar på väldigt många hästar, det FINNS andra sätt också, men många av dem är inte fullt så effektiva som join up är.)

Jo, men varför inte helt enkelt säga att man ÄR ledaren. Man har tagit komandot.
Varför säjer så många att (inte bara du) att hästen väljer.

Det är hästen som väljer att lyssna på dig.
OM man själv bara tagit kommandot, så väljer ju tydligt hästen inte att lyssna på dig. MEN om du visar att "jag inger trygghet och respekt. Du är säker hos mig, för du vet att inget kommer hända dig om du alltid lyssnar på mig, och alltid gör som jag säger", så kommer hästen VILJA följa dig.

I en vildhästflock är det inte precis så att hästarna får välja. Den hästen som är starkast vallar runt de andra hästarna för att visa sin dominans. Hästarna som är lägre i rang lider inte! De vill ha en trygg och säker ledare som "bestämmer" vad som är farligt och vad som inte är det. Så småningom vill också hästarna följa denna ledare eftersom att de vet att de kan vara trygga o lugna.

Men gud. :smirk:
Lydig måste inte vara harmonisk. Men via join-up och andra nh lekar får du inte en häst som är totalt hjärndöd.
Vill du att hästen ska hoppa runt på bakbenen runt dig när du leder den? Är det vad du kallar för en harmonisk häst :confused:

(Har inte läst riktigt allt men ganska mycket, och jag förstår inte vad det finns att tjafsa om. Join up är ett träningssätt som fungerar på väldigt många hästar, det FINNS andra sätt också, men många av dem är inte fullt så effektiva som join up är.)

Vad grundar du ditt påstående på?

Vem har du lärt dig av?

Har du överhuvudtaget läst inlärningspsykologi?

Etologi?

På vilket vis effektivt?

De tverkar på vad du skriver som om din häst först gick på bakbenen och du sedan fick ordning på den med join - up?

Så det är då säkert den erfarenhet du har.

Men alla hästar går inte på bakbenen - ganska få faktiskt.

En join up kan man göra varje gång man skall börja ett tränings pass, för att se så att hästen är uppmärksam. Det behövs inte bar göras en gång. för tänk, ute i vildmarken är inte en unghäst vrång bara en gång utan flera gånger. då gör ledarstoet en "join up" med han/hon flera gånger för att få det är bli lyhörd, sluta tjafsa och börja lyssna istället. men du tycker alltså att ledarstoet gör fel??
Om du inte får uppmärksamhet, ska du leta efter orsaken hos dig.
Betr vad ledarston gör, bör du nog läsa på lite bättre.

LIA

Att driva en häst framför sig är något som händer ofta i hästflockar. (Hur ofta beror lite på hur villig ledarhästaen är att röra på sig). Har inte du sett hästar utöva sin dominans på andra genom att valla en häst en lov runt i hagen, bara för att de kan det? Det behöver inte vara vild jakt, utan att hästen helt enkelt travar bakom och styr den andra hästen. Det är för att demonstrera för både de andra och hästen framför att han bestämmer.

Det händer ofta och ingen i flocken tycker det är konstigt. Det är bara för att upprätthålla sin position som ledare.

Vad grundar du ditt påstående på?

Vem har du lärt dig av?

Har du överhuvudtaget läst inlärningspsykologi?

Etologi?

På vilket vis effektivt?

Det verkar på vad du skriver som om din häst först gick på bakbenen och du sedan fick ordning på den med join - up?

Så det är då säkert den erfarenhet du har.

Men alla hästar går inte på bakbenen - ganska få faktiskt.

Jag har ingen utbildning. Har lärt mig av ett flertal tränare, egna erfarenheter, sett filmer, läst böcker. MÅSTE man ha en utbildning - som dessutom (av vad du säger) inte verkar fungera så bra som andra utbildningssätt fungerar?

Och det är effektivt på det sättet att hästen förmodligen väljer att se mig som sin ledare i och med att jag har sagt: "följ mig eller spring runt runt - vilket väljer du?"

Nej, för det första har jag inte behövt göra join up med min häst, då jag anser att andra metoder kan fungera bättre, men skulle hon försöka sticka upp mot mig hade jag genast drivit bort henne och gjort en join up.

Och nej, alla hästar går inte på bakbenen, det sa jag inte heller. Vad jag menade var att du verkar anse att en "harmonisk häst" är en sådan som kollar på saker, går med högt buret huvud, är uppmärksam, blir rädd för saker osv. osv. Detta är ingen harmonisk häst. Det är n häst som inte har en säker ledare. Hade den haft det, hade den varit lugn i alla lägen (men naturligtvis fått titta på saker och reagera!) och hade alltid lytt och lyssnat på sin ledare.

*kl*
Jag tycker det här är en väldigt intressant tråd. Fölk verkar ha väldigt olika uppfättning både om join-up och om ledarskap överhuvudtaget.

Jag ser det såhär: ska vi tvinga hästen att göra en massa konstigheter och gå till läskiga platser är det väldigt jobbigt för den att behöva fixa och bedöma alla faror själv. Hos hästar som är väldigt rangstyrda är det en väldig trygghet om ledaren är med och kan varna om något farligt händer och avgöra när det inte är farligt. Det är iaf vad jag har upplevt. Om man kräver hästen att lyda när dess egen bedömning är att något är livsfarligt ar det klart den protesterar om den tycker att den har den mest ranghöga positionen.

Och jag tycker att join up är väldigt tydligt och bra sätt att säga att jag bestämmer på hästarna aget språk. Om hästen skulle vara rädd eller stressad efter övningarna har man ju gjort helt fel.

Vi bestämmer över hästen, men vi ska inte vara över i rang, hur går det ihop?

Har inte du sett hästar utöva sin dominans på andra genom att valla en häst en lov runt i hagen, bara för att de kan det? Det behöver inte vara vild jakt, utan att hästen helt enkelt travar bakom och styr den andra hästen. Det är för att demonstrera för både de andra och hästen framför att han bestämmer.

Det händer ofta och ingen i flocken tycker det är konstigt. Det är bara för att upprätthålla sin position som ledare.
Jodå, visst har jag sett det. Men vad har det med join up att göra?

Behöver man tillgripa join up för att upprätthålla sin position som ledare, har man inte tillräckliga kvalitéer för att vara ledare. Jag har aldrig behövt göra någon join up med mina egna hästar, dom accepterar mitt ledarskap ändå.

LIA

Nej precis, oftast bör man ju inte behöva hålla på och upprepa sånt, men inte heller fel att göra liknanade övningar då och då. Tycker man det är intressant och roligt är det ju bra att varva ridningen med lite lekar/övningar vid hand. Måste ju inte vara en hel join up heller.

Det är klart att vi som ledare över hästen helst bör vara ranghögre. Men nu är ju faktum det, att hästar även av andra anledningar låter sig ledas av människor, medgörliga som dom är.
"Din" rang bestäms av dina inre egenskaper, inte av en eller annan "NH-lek". Att kalla join up för "lek" är f ö missvisande.

Om min häst i en situation tvekar att gå fram för att hon är osäker på något, så vill jag att hon trots allt gör det om jag ber henne. Inte för att jag brukar jaga ut henne ur flocken, utan för att jag visat henne att jag är en trygg person hon kan lita på.

LIA

Det är klart att vi som ledare över hästen helst bör vara ranghögre. Men nu är ju faktum det, att hästar även av andra anledningar låter sig ledas av människor, medgörliga som dom är.
"Din" rang bestäms av dina inre egenskaper, inte av en eller annan "NH-lek". Att kalla join up för "lek" är f ö missvisande.

Om min häst i en situation tvekar att gå fram för att hon är osäker på något, så vill jag att hon trots allt gör det om jag ber henne. Inte för att jag brukar jaga ut henne ur flocken, utan för att jag visat henne att jag är en trygg person hon kan lita på.

LIA

Enligt mig är olika nh-övningar just ett sätt att visa hästen att jag är en trygg person att lita på :)

Tycker också att tråden är mycke intressant :) jag har liksom alltid sett nh (eller egentligen kör jag me en salig blandning på vår häst, en mix som jag tycker passar oss och som känns logisk för hästen, det "bästa ur allt" enligt mig :) ) som det "mjuka" sättet, så det är intressant att se att folk verkar tycka att det är det är "elaka" metoder.

Verkar som om det är du som behöver träna dig? Varför blir du spänd? Det är nästan ännu viktigare att du är avslappnad då, även om du använder kroppsspråket.

Ja man kan ju vända på det mesta.. Jag använder mej av att spänna kroppen för att driva uväg o visa att jag är missnöjd.. Och ska du fortsätta vända på alla detaljer så kommer jag att lägga mej i diskutionen för allt hackande känns onödigt.

En join up, rätt gjord, behöver inte upprepas. Dessutom är det mycket få hästar man alls behöver göra det med. Så jag undrar vad det är du kallar join up?
Om du har en så "väldigt enkel o lätt häst att hantera", varför skulle du behöva ett så kraftigt verktyg? En sådan häst klarar man lätt och bättre med betydligt mildare medel. Om hästen inte vill komma till dig i hagen, varför inte försöka fundera på orsaken?

LIA

självklart behövs den upprepas. Hon har genom åren testat gränserna. Hästar kan göra sånt då de vill pp i rang. Särskillt då det är unghästar. Min blir 6 år till våren. Har haft en hel del trots för sej denna sommar.

Jag kallar inte en join up för ett kraftigt verktyg.. Har du vägarna förbi hälsingland inbjuder jag dej att komma o kolla på när vi jobbar.

Jag är inte ute för att skrämma min häst. Men hon får springa så länge hon inte vill ge sej. När hon ger sej är hon välkommen. Och hon är en så väldigt enkel häst att hantera för att jag har kört på den här typen av uppfostran..

Är hästen så vrång mot dig att du behöver stöta bort den innan varje träningspass......ja inte är dte hästen som gör fel i så fall.

nej, hästen gör inte fel bara för att den i ögonblicket inte har lust att sammarbeta. jag sa aldrig att man ska göra en join up innan varje rid-/motion- eller träningspass, men man kan göra det någon gång ibland inann man börjar.
detta är ju mest för att uppkalla uppmärksamhet från hästen.
funkar bra för mig i alla fall och hästen visar sin tacksamhet mot mig genom att lita på mig och vara harmonisk och lugnt.

brukar alltid göra en join up med mitt vbl innan jag sitter upp, börjar arbeta vid töm eller vad min avsikt att arbeta med hästen än är.
gör det mest för att hon har haft ont i ryggen och gillar då inte att bli sadlad. då gör jag en join up med henen först, kontrollerar så hon lystrar till mig, sedan börjar jag sadla och ev tränsa henne oxå. det här är ett sätt jag märker att hon uppskattar då hon inte stretar emot eller försöker rusa iväg (brukar inte använda mig av en liten corall/picadero utan oftast en stor ridbana.

detta har även resulterat i att jag kan ha henne lös på gården och hon följer mig när jag vill, stannar när jag säger till osv.

så jag förstår inte varför du tycker att arbeta från hästens perspektiv är fel..? :confused:

Om du inte får uppmärksamhet, ska du leta efter orsaken hos dig.
Betr vad ledarston gör, bör du nog läsa på lite bättre.

LIA

så du menar att du alltid har full uppmärksamhet från din häst redan långt innan du ens börjar sadla på din häst?? :confused:
låter högst osannolikt.

ang. ledarstoet, jag vet hur dom beteer sig.
har läst väldigt mycket om det, sett filmer och utifrån egna erfarenheter då jag och mina föräldrar åkte till island för att studera dom vilda hästarna så har jag sett hur dom beteer sig.
har även ett väldigt strongt sto hemma som beter sig på ett sådant sett som jag beskrivit mot dom andra hästarna.
unga som gamla.

LIA

För en gångs skull hålller jag med LIA i en diskussion:banana:

Jag förstod det som att du ofrivilligt blev spänd när hästen "gjorde fel". Själv försöker jag ha en avslappnad attityd, oavsett.

Ang att upprepa join up. MR:s eget uttalande:
Har man en häst där skyggandet är ett problem, kan det löna sig att upprepa Join-Up då och då. Men för de flesta hästar räcker det med denna gång, även om man sedan ständigt arbetar utifrån samma modell: Att använda hästens naturliga beteende för att frivilligt följa människan.

Jag kallar inte en join up för ett kraftigt verktyg.. Har du vägarna förbi hälsingland inbjuder jag dej att komma o kolla på när vi jobbar.
Om du inte ser det som kraftigt verktyg, undrar jag igen vad det är du gör?

LIA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar