Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lydig är _inte_ = harmonisk
Det krävs mer än så.
Är generalens soldater lyckliga... lydiga förvisso
Vidare så reagerade jag på detta med 2 meter mellan öronspetsarna...
jag kan som du säger inte veta, och hur just du gör är heller inte så intressant.
Det som är intressant är att världen är mycket större än join up, och lydiga hästar MYCKET större. Om det var i den här tråden som Morvan länkade tll Andrew Mc Lean så gå in där
Jo, men varför inte helt enkelt säga att man ÄR ledaren. Man har tagit komandot.
Varför säjer så många att (inte bara du) att hästen väljer.
Men gud. :smirk:
Lydig måste inte vara harmonisk. Men via join-up och andra nh lekar får du inte en häst som är totalt hjärndöd.
Vill du att hästen ska hoppa runt på bakbenen runt dig när du leder den? Är det vad du kallar för en harmonisk häst
(Har inte läst riktigt allt men ganska mycket, och jag förstår inte vad det finns att tjafsa om. Join up är ett träningssätt som fungerar på väldigt många hästar, det FINNS andra sätt också, men många av dem är inte fullt så effektiva som join up är.)
Om du inte får uppmärksamhet, ska du leta efter orsaken hos dig.En join up kan man göra varje gång man skall börja ett tränings pass, för att se så att hästen är uppmärksam. Det behövs inte bar göras en gång. för tänk, ute i vildmarken är inte en unghäst vrång bara en gång utan flera gånger. då gör ledarstoet en "join up" med han/hon flera gånger för att få det är bli lyhörd, sluta tjafsa och börja lyssna istället. men du tycker alltså att ledarstoet gör fel??
Vad grundar du ditt påstående på?
Vem har du lärt dig av?
Har du överhuvudtaget läst inlärningspsykologi?
Etologi?
På vilket vis effektivt?
Det verkar på vad du skriver som om din häst först gick på bakbenen och du sedan fick ordning på den med join - up?
Så det är då säkert den erfarenhet du har.
Men alla hästar går inte på bakbenen - ganska få faktiskt.
Jodå, visst har jag sett det. Men vad har det med join up att göra?Har inte du sett hästar utöva sin dominans på andra genom att valla en häst en lov runt i hagen, bara för att de kan det? Det behöver inte vara vild jakt, utan att hästen helt enkelt travar bakom och styr den andra hästen. Det är för att demonstrera för både de andra och hästen framför att han bestämmer.
Det händer ofta och ingen i flocken tycker det är konstigt. Det är bara för att upprätthålla sin position som ledare.
Det är klart att vi som ledare över hästen helst bör vara ranghögre. Men nu är ju faktum det, att hästar även av andra anledningar låter sig ledas av människor, medgörliga som dom är.
"Din" rang bestäms av dina inre egenskaper, inte av en eller annan "NH-lek". Att kalla join up för "lek" är f ö missvisande.
Om min häst i en situation tvekar att gå fram för att hon är osäker på något, så vill jag att hon trots allt gör det om jag ber henne. Inte för att jag brukar jaga ut henne ur flocken, utan för att jag visat henne att jag är en trygg person hon kan lita på.
LIA
Verkar som om det är du som behöver träna dig? Varför blir du spänd? Det är nästan ännu viktigare att du är avslappnad då, även om du använder kroppsspråket.
En join up, rätt gjord, behöver inte upprepas. Dessutom är det mycket få hästar man alls behöver göra det med. Så jag undrar vad det är du kallar join up?
Om du har en så "väldigt enkel o lätt häst att hantera", varför skulle du behöva ett så kraftigt verktyg? En sådan häst klarar man lätt och bättre med betydligt mildare medel. Om hästen inte vill komma till dig i hagen, varför inte försöka fundera på orsaken?
LIA
Är hästen så vrång mot dig att du behöver stöta bort den innan varje träningspass......ja inte är dte hästen som gör fel i så fall.
Om du inte får uppmärksamhet, ska du leta efter orsaken hos dig.
Betr vad ledarston gör, bör du nog läsa på lite bättre.
LIA
Det är klart att vi som ledare över hästen helst bör vara ranghögre. Men nu är ju faktum det, att hästar även av andra anledningar låter sig ledas av människor, medgörliga som dom är.
"Din" rang bestäms av dina inre egenskaper, inte av en eller annan "NH-lek". Att kalla join up för "lek" är f ö missvisande.
Om min häst i en situation tvekar att gå fram för att hon är osäker på något, så vill jag att hon trots allt gör det om jag ber henne. Inte för att jag brukar jaga ut henne ur flocken, utan för att jag visat henne att jag är en trygg person hon kan lita på.
LIA
Om du inte ser det som kraftigt verktyg, undrar jag igen vad det är du gör?Jag kallar inte en join up för ett kraftigt verktyg.. Har du vägarna förbi hälsingland inbjuder jag dej att komma o kolla på när vi jobbar.