Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Jag har aldrig hanterat en sådan häst, men jag skulle förmodligen börja såhär:

Jag har hästen i en lång lina och sedan ber jag med mitt kroppspråk att den ska flytta sig för mig. Alltså utan att röra hästen, utan med mjuka rörelser och ett "värdigt" sätt ber jag hästen flytta sig. Gör den inte det skulle jag visa den in på en liten volt runt mig och sedan stanna den och sätta igång igen. För att sätta igång en kommunikation mellan mig och hästen och visa att jag är den som dominerar, och jag gör det på ett fint sätt.

Det är så jag gjort med min häst när hon blivit rädd/tveksam t ex vid lastning. Då har jag testat att gå in, funkar inte det backar jag ner henne igen och sedan flyttar jag henne och låter henne gå runt mig i en cirkel för att få hennes koncentration (så att hon respekterar mig och litar på mig).

Kan man dominera hästen på ett fint sätt blir man också älskad och hästen litar på en.

Detta har Ella lärt mig, genom att jag testat mig fram och det fungerar faktiskt väldigt bra för henne iaf^^

En liten fråga till er som är emot join-up och ser det som psykiskt lidande.

Varför är det så hemskt?

Jag antar att de flesta av er som är motståndare till join-up placerar era hästar i box på natten?
Är inte då detta också psykiskt lidande?
Man stänger in ett flyktdjur i en trång box, den har ingen möjlighet att fly och oftast endast sikt utåt genom galler. Inget fysiskt sällskap heller.
På dagen får många hästar gå ut i minimala frimärkshagar utan sällskap, är detta då inte värre än att skicka iväg hästen på en join-up där det handlar om kanske 5-10 minuter någon enstaka gång, mot detta livslånga lidande som många hästar drabbas av.

Åsikter tack!

/M

Jag ser det inte som ett psykiskt lidande med Join up. Men kanske onödigt att gå på mer än vad som behövs.

Sedan så förstår jag inte vadför sätta saker mot varandra. Kan inte allt vara så bra som möjligt för alla _individer_

Så som du sätter upp det beskriver du ju självklart inget bra hästliv.

En grupp som fungerar bra, kan gå i en större gemensam box, men hästarna väljer ju inte sin grupp själva :idea:

Du skriver att den inte kan fly i boxen, för vissa hästar kan det vara skönt att inte behöva fly... Man måste se till individen. Många hästar upplever en trygghet inne i boxen - det finns ju inget att fly ifrån....

I den naturliga världen jagas vissa hästar bort, men i vår hästhållning så kommer de ju inte undan....
Kanske nåt att tänka på:idea:

Däremot tycker jag att alla hästar borde ha större boxar och att gallrerna oftast är onödiga

Det "värsta" lidandet är nog att inte kunna "bete sig som en häst" dvs vara social med andra, beröring är viktigt. Leta föda och bli stimulerad i hagen.

Eller föresten - det är nog ännu värre att vara en mobbad häst i en grupp.

Det går nog inte att generalisera i hästhållning, man måste se till den enskilda individen:idea:

Senast ändrad av en moderator:

KL

För att få lite perspektiv på saker å ting föreslår jag, för er som inte redan varit där, följande hemsida (tillhör den australiensiske etologen och hästtränaren Andrew McLean): www.aebc.com.au

Han har forskat på inlärning hos häst i 25 år.

En solskenshistoria: När min häst kom tillbaka till hemmastallet från sommarbetet för 2 år sedan väntade 2 helt nya kamrater i hagen. När min häst släpptes in, nosade alla 3 på varandra under ca 5 min för att sedan lojt vandra iväg och beta tillsammans. Efter 10 min stod min häst och en av de andra och kliade varandra! Inte tal om nån häst-join up där inte..

God Jul från Morvan ;)

Okej, angående bilden.

Jag ser att hästen sänker huvudet och ser ut som den frustar eller liknande, vilket enligt mina "teorier" tyder på att hästen är avslappnad genom hela kroppen och koncentrerad. När jag rider frustar Ella när hon slappnar av riktigt ordentligt och är lösgjord och jobbar genom hela kroppen. Då är hon också fullt koncentrerad på mig.

Det jag ville visa på bilden var att "Join Up" inte alltid behöver betyda skrikande människor, panikslagna hästar och en väldig dominans, som det säkert också kan bli. Jag tycker bilderna visar de tre sakerna jag vill "ha med" i mitt förhållande till hästen; förtroende, koncentration och ömsesidig respekt :)

Nej, det är inte ett frustande. Då ser inte näsborren ut på det viset.

Ska se om jag kan hitta några bra förklarande bilder..

Men om du har tio olika saker att välja på blir det ett svårt val. Det ska vara lätt att välja rätt. *Tänker tillbaka på hur det var att jobba på ett dagis*

Och hur i all världen ska hästen veta att det är rätt??? Den har faktiskt inget VAL...

Hmm... Väljer kanske låter fel i dina öron. Men om vi säger såhär.

Hästen har ju inte så många valmöjligheter men när den visar att den respekterar en som ledare väljer den att bli den ranglåge och ha mig som sin ledare. Den känner sig trygg hos mig och vill vara med mig. Den vill följa mig eftersom jag betyder trygghet. Därför är den också koncentrerad på mig. När jag fått hästens koncentration, tillit och respekt ser den mig som sin ledare och respekterar att jag har högre rang en den själv. Jag tror inte att hästen känner sig "deprimerad" eller kränkt iom att jag tar över rangen utan snarare att den är lättad över att ha en trygg ledare att följa. Den är trygg i mitt sällskap och vill därför vara med mig. "Kampen" om rangordningen är alltså avgjord då.

Är du med på hur jag tänker?

Jo, men varför inte helt enkelt säga att man ÄR ledaren. Man har tagit komandot.
Varför säjer så många att (inte bara du) att hästen väljer.

om man har ett väldigt dåligt lösdrift o dålig flock för hästen som stressar så kanske..
men de utgår ja från att folk inte har..utgår från att folk har bra stall.

Och hur i all världen ska hästen veta att det är rätt??? Den har faktiskt inget VAL...

Jag håller inte med dig!! Fortfarande har den ett val, ett bra och ett dåligt. Du hanterar säkert hästen på samma sätt. Om hästen inte vill gå framåt tar du den i grimskaftet = tryck. När hästen VÄLJER att gå framåt slipper den trycket. Det är sådana val den ställs inför, svåra (dvs den möter ett motstånd på något sätt), lätta (den slipper motståndet). Säger motstånd för enkelhetens skull.

Jo, men varför inte helt enkelt säga att man ÄR ledaren. Man har tagit komandot.
Varför säjer så många att (inte bara du) att hästen väljer.

Jo, precis. Kanske är bättre att uttrycka det så. Man blir/är hästens ledare och den väljer att följa en just för att den ser en som sin ledare.

Tror vi menar samma sak fast beskriver olika :D

En normalt funtad häst rör sig ifrån dig när du snurrar ett rep, 99 procent av att du bara gör rätt gester och placerar dig rätt.
I vilket av hästens kroppsspråk symboliserar snurrande rep?
Svansen:rofl:

kl

alltså de här med att hästen inte har något val..
hästar har ju ännu mindre val i "normal" hantering, eller igentligen har den ju inte ett enda val..den måste alltid göra som vi vill..oavsett om dom vill de eller inte.
dom får ju aldrig ha någon egen ide igentligen..dom måste göra de vi vill eller de vi tycker dom ska göra..dom får ju aldrig välja vad dom vill.

Senast ändrad av en moderator:

Hästar har det som regel ganska behagligt.
jobbar 1 h. om dagen o sen fritid.

Önskar att jag hade det så;)

Ja jag läste nyligen ett reportage med honom.
Glöm ledarsskap var rubriken :D

Goid Jul till dig och din fina häst

Haha:) Nä det är bara att effektivt sätt att förstärka om den nonchalerar dig. Jag vill ju inte gärna skutta fram och försöka sparka hästen om det inte lyssnar på mig.

Jag har absolut inget emot join-up men detta livslånga lidande du skriver om låter lite märkligt?
Min häst går iof inte i någon frimärksstor hage utan en stooor en med gott om sällskap men ändå står hon vid grinden framåt eftermiddagen och vill in, även på sommaren när hon ska gå ute dygnet runt. Om jag släpper henne från hagen springer hon själv in i stallet och rätt in i sin box.
Märkligt sätt att visa sitt lidande och sin avsky för att vara instängd...

Ger du hästen mat inne i stallet??

Isfl: där har du anledningen att hästen vill in.

Vi testade det här på en häst, vi gav han maten ute (på lite olika ställen, i hagen, utanför stallet, en bit ut i skogen osv) och visst, när v kom stod han vid grinden, för att han var hungrig. men han vill inte in, eftersom han inte fått sin mat där.
Vi testade att släppa han lös med ett gäng andra hästar (som fått sin mat inomhus) och dom rusade in i sina boxar. jovisst, han följde efter in i stallen, men när alla hästar ställt sig på resp. plats rusade han ut igen för han ville inte vara inomhus.

Tänk från hästens perspektiv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA