Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Alltså, detta gjorde jag för ganska länge sedan. Typ i slutet av sommaren och sen en gång när jag lekte med henne och första snön kommit. Då var hon väldigt okoncentrerad och ignorerade mig. Ibland när jag kom till hagen satte Ella iväg i full fart och då drev jag bara på henne lite så stannade hon och lunkade tillbaka till mig.

Men till saken. Vad är det som skulle vara fel med det, om hästen förstår det?

Nej, jag har aldrig sagt att något alls är fel, funkar det så är det ju jätte bra?

Men min fråga var;
Hur ofta behöver en ledar häst driva bort en häst från flocken för att den ska vilja vara en del av flocken??

Eftersom det handlar om att behandla hästen som hästar behandlar varandra och tala samma språk osv... Därför undrade jag?

Jag förespråkar inte våld, för att hästar sparkar på varandra, jag bara undrar...

Fast jag är för energisk o lat för att alltid ge exakt rätt signaler varje gång- kan man det?

Med ett ord blir det inget missförstånd.

Använde först en visselton när de kissade sen la jag ihop det med ordet sen bara- kissa. Plus en morot förstås:rofl:

Hur skulle du signalera det med tecken?;)

Så gjorde jag med när min häst inte ville komma i början (testar-häst). Vi kände inte varandra då och han tog tillfället i akt helt enkelt. En timme tog det. Jag lockade, pockade, tänkte att ska vi ha det så här varje gång....

Tills slut gav jag upp, tänkte att vill han springa, jaa, då ska han få springa med! Jag jagade runt honom, jag drev honom. Tills slut landade vi att det inte var så kul att springa längre. Jag fick då ta honom. Detta upprepade sig ett par ggr, sen gav det sig. Jag hade alltid en morot med som belöning när han väl kom fram och han fick den på backen. Nu kommer faktiskt hästen till mig trots att han inte alltid får snask som belöning. Men detta är något vi har byggt upp tror jag under ett år. Jag är inte bara en fåne längre utan någon som är värd att visa lite respekt för.

Oftast bara en gånng. Ifrågasätts det upprepas det. Du har väl sett hästar som är "elaka" och plötsligt bara flyger på en annan häst. Då har den andra hästen oftast inte respekterat att ledaren bett denna flytta på sig eller liknande med sitt subtila fina kroppsspråk.

Jag kan läsa språket trots att jag inte är NH människa...
Jag vet att de fostrar, leder, lyder, bråkar osv...

Men jag har aldrig sett en häst bli bort jagad för att den inte vill tillhöra sin flock, däremot för att den äter före, står på fel plats och en massa andra olika anledningar..
O hästar har inte särskillt svårt kroppspråk heller..

Nä det är klart de vill vara med i flocken. Men de får bara vara med förutsatt att de gör som ledaren säger.

kan ju bara berätta det jag gör.

Om min häst blir okoncentrerad, börjar titta på annat eller går iväg från mig när jag bett henne vara med mig flyttar jag eller driver iväg henne. Alltså för att få kontakt med hästen igen. Jag "styr" henne genom att ändra min position och när jag fått hennes uppmärksamhet visar jag bara att hon får komma till mig igen :) Så tänker jag. Inte att jag driver ut henne från min flock kanske, utan mer att jag får tillbaka hennes koncentration på mig. Jag tar liksom över hennes vilja genom att flytta henne, om du förstår vad jag menar.

Usch, nu måste jag gå och lägga mig. Sitter mest och svamlar. Återkommer imorgon och "rättar" efter mig om jag sagt nåt luddigt som kan misstolkas^^

Godnatt alla glada! :bow:

Alltså det är ju ingen millimeterprecision det handrlar om. Häste springer inte fram med linjalen. Det är mer som att har du hästen uppmärksamhet kan du lära den flytta bakdelen, framdelen, hela hästen sidvärtes eller gå i olika riktningar genom att peka med fingret eller hela handen. Sedan kompletterar man med röst för att byta gångart eller hur man nu själv väljer att ha det.

Nä det är klart de vill vara med i flocken. Men de får bara vara med förutsatt att de gör som ledaren säger.

Ja det vet jag o som sagt undrade jag bara eftersom jag aldrig uipplevt det..
Jag förstår resonemanget.

Men det är ju skillnad på att mota bort fint och att jaga på den i en liten inhägnad tills den gör som man vill...
Det första är förnuftigt, det andra ren misshandel... I mina ögon

Men det är ju skillnad på att mota bort fint och att jaga på den i en liten inhägnad tills den gör som man vill...

Fast jag har sett andra hästar jaga, och det har inte varit speciellt fint. Inte i början iaf. Sen, vartefter tiden har gått, räcker det med en blick.

Jag tycker inte man ska behöva jaga på någon häst vettvilligt. Så som jag lärt mig ar att man väljer att hålla hästen i trav eller galopp vilket man nu väljer. Sedan trycker man på genom att gå mot den eller snurra med repet om det behövs när den försöker bryta av, Dvs trycket minskar när den svarar genom att öka. Man springer ju inte efter som en galning när hästen galopperar eller travar. Hästen kommer då efter en stund visa att den villigt går undan för dig men är nyfiken och vill komma till dig. De har ett instinktivt flockbeteendemönster allihop.

Det är så man kan se andra hästar göra i hagen. De kan trava efter och valla en av hästarna ibland för att visa att de kan. Moppsar inte den andra hästen utan går villigt dit den drivs blir det ju inga bett eller sparkar i det läget.

En jämförelse: Om jag till exempel som chef för ett företag ska anställa en person från Japan som jag inte har något genemsamt språk med från början kan ju jag bemöda mig att lära mig några enklare fraser på japanska för att få en smidig och bra start på vårt förhållande. Det viktigaste är kanske "goddag, det är jag som är din nya chef" och "följ med här, här borta är din arbetsplats idag" eller liknande.

Visst, jag kan skrika och gorma på svenska (klumpig eller ingen kommunikation mha kroppsspråket, mkt konstigt) eller helt enkelt tjata och gnata, eller dra av på lönen (påföljd för dåligt beteende) när han inte gör som jag säger. Han kommer säkert tids nog att börja förstå vad jag menar, men det är ju inte en trevlig start och han kommer inte känna sig trygg och välkommen på sitt nya jobb.

Och jag har ju trots allt anställt honom för att jag tycker det är roligt med andra kulturer, gillar att lära mig nya språk och för att han tillför en dimension till mitt företag (liv). Så jag är glad över att lära mig, och tycker det är superkul att kunna lite japanska.

Alltså, som jag tänker så är det ungefär såhär:

Om jag kommer i hagen ropar och hästen inte kommer. Okej, jag går och hämtar henne så. Springer hon iväg, fine hon vill inte vara med mig. Då ska jag visa henne att hon heller inte får vara med mig om hon inte koncentrerar sig och lyder mig. Så jag lägger till en drivande signal, t ex viftar till med handen/grimskaftet. Då är det hennes val om hon ska vara med mig eller inte. Det är hennes val om hon vill ha mig som sin ledare. Om inte går jag efter henne och driver henne försiktigt framåt och tar hennes koncentration genom att svänga henne. När hon koncentrerar sig bjuder jag in henne till mig.

Om jag jobbar med henne såhär i hagen eller i en mindre inhägnad och hon inte accepterar min dominans så skulle jag visa tydligare och flytta undan henne, för att markera att jag är den ranghögre. Allting mjukt och med fina hjälper. Jag springer inte runt och skriker efter hästen, utan går lugnt och försöker få hästens koncentration. Då jag fått den är det ett tecken på att hästen respekterar mig och har ett förtroende på mig. Kan jag dominera hästen på ett bra sätt kan den också lita på mig. :)

Om hästen försöker dominera mig eller ignorerar mig tar jag dess koncentration och rollen som dess ledare genom att flytta den. Jag tar kontroll över dess rörelser genom att ändra position och visa med min kropp åt vilket håll den ska röra sig. Då blir den också koncentrerad på mig.

Iaf så jag upplevt det. :D

En jämförelse: Om jag till exempel som chef för ett företag ska anställa en person från Japan som jag inte har något genemsamt språk med från början kan ju jag bemöda mig att lära mig några enklare fraser på japanska för att få en smidig och bra start på vårt förhållande. Det viktigaste är kanske "goddag, det är jag som är din nya chef" och "följ med här, här borta är din arbetsplats idag" eller liknande.

Visst, jag kan skrika och gorma på svenska (klumpig eller ingen kommunikation mha kroppsspråket, mkt konstigt) eller helt enkelt tjata och gnata, eller dra av på lönen (påföljd för dåligt beteende) när han inte gör som jag säger. Han kommer säkert tids nog att börja förstå vad jag menar, men det är ju inte en trevlig start och han kommer inte känna sig trygg och välkommen på sitt nya jobb.

Och jag har ju trots allt anställt honom för att jag tycker det är roligt med andra kulturer, gillar att lära mig nya språk och för att han tillför en dimension till mitt företag (liv). Så jag är glad över att lära mig, och tycker det är superkul att kunna lite japanska.
Men är det de alternativen som finns bara??
Antingen lär du dig japanska eller så skriker du o gapar på svenska?? Antingen kör du NH eller så skriker du åt hästen?

Jag jobbade med hästar i tyskland, kunde inte ett ord tyska när jag kom dit, men vi komunicerade med kroppen, ord o var det väldigt viktigt tog vi en tolkande person..
Jag lärde mig tyska eftersom...

Men hur gör du hästens signaler? Är det inte snarare så att du lär hästen vad dina signaler (kroppspråk) betyder, precis som Axel lär dem orden?

Fast jag har sett andra hästar jaga, och det har inte varit speciellt fint. Inte i början iaf. Sen, vartefter tiden har gått, räcker det med en blick.

Jag har sett hästar slå halft ihjäl varandra... Men betyder det är det är ok att jag pucklar på en häst då?

Ja alltså jag menar skriker ur hästens perspektiv, genom att vi gör vissa kraftiga kroppsrörelser och ställer oss på olika vis och uttrycker mig klumpigt på det viset, inte att jag skriker rent bokstavligen (eller det är det ju folk som gör ifs men det hör inte hit).

Precis, kroppen är superbra att kommunicera med, för i många fall är det ett universellt språk. Gör man sig stor och hög, viftar med hals eller armar eller strirrar någon i ögonen är man hotfull eller dominant. Gör man sig liten eller tittar ner i backen är man underlägsen och inte hotfull.

Jo jag tolkar hästens signaler och använder det för att visa hästen vad jag vill. Sedan kan det kopplas med alla möjliga signaler som jag väljer, tex peta sig i näsan eller hoppa på ett ben eller smacka. Men mest logiskt är ju att driva eller inbjuda åt olika håll och använda röst och kroppsspråk.

Alltså, som jag tänker så är det ungefär såhär:

Om jag kommer i hagen ropar och hästen inte kommer. Okej, jag går och hämtar henne så. Springer hon iväg, fine hon vill inte vara med mig. Då ska jag visa henne att hon heller inte får vara med mig om hon inte koncentrerar sig och lyder mig. Så jag lägger till en drivande signal, t ex viftar till med handen/grimskaftet. Då är det hennes val om hon ska vara med mig eller inte. Det är hennes val om hon vill ha mig som sin ledare. Om inte går jag efter henne och driver henne försiktigt framåt och tar hennes koncentration genom att svänga henne. När hon koncentrerar sig bjuder jag in henne till mig.

Om jag jobbar med henne såhär i hagen eller i en mindre inhägnad och hon inte accepterar min dominans så skulle jag visa tydligare och flytta undan henne, för att markera att jag är den ranghögre. Allting mjukt och med fina hjälper. Jag springer inte runt och skriker efter hästen, utan går lugnt och försöker få hästens koncentration. Då jag fått den är det ett tecken på att hästen respekterar mig och har ett förtroende på mig. Kan jag dominera hästen på ett bra sätt kan den också lita på mig. :)

Om hästen försöker dominera mig eller ignorerar mig tar jag dess koncentration och rollen som dess ledare genom att flytta den. Jag tar kontroll över dess rörelser genom att ändra position och visa med min kropp åt vilket håll den ska röra sig. Då blir den också koncentrerad på mig.

Iaf så jag upplevt det. :D

Jag förstår fortfarande vad det är du gör och det låter ju jätte bra, men det är väl inte vad man i allmänt tal kallar Join up, utan det är väl mer en mindre in hägnad o driva hästen, vilket säkert är jätte bra om man gör det rätt o vet vad man gör... Problemet är väl att alla inte riktigt har koll på vad de gör, utan det blir i slutänden en psykisk misshandel rakt av..

Men för att dra detta ännu mer off topic ;)
Säg att du har en ranghög eller i allmänhet vass häst o börjar jaga runt, risken att få slåss om saken är ju ganska stor, hur hanterar du det?
Har en häst som garanterat inte skulle låta dig gå "ostraffad" runt o jaga henne...

Klart du inte ska skada din häst, då har du ju ingen nytta av den sen:cool:. Men att ge en klatch med grimskaftet eller handen om det krisar är effektivt och jag har aldrig sett någon behöva ta i på det viset. Däremot har en del gjort oförsvarbara saker, och det är ju beklagligt och sker inom alla discipliner. Är det alltid lätt att göra rätt behövs det sällan mkt för att få hästen att göra det.

Är det en häst som hellre ger sig in i ett regelrätt slagsmål än travar runt dig så har du allmänt en väldigt farlig häst att hantera. Så länge det är tydligt vad du begär är det få hästar som inte skulle göra det. Inledande har du ditt grimskaft du kan snurra med så inte hästen väljer att gå mot dig. En normalt funtad häst rör sig ifrån dig när du snurrar ett rep, 99 procent av att du bara gör rätt gester och placerar dig rätt.

Går du på en häst extremt hårt när den är instängd kan en häst sparka för att helt enkelt skydda sitt liv. Den måste ju förstås alltid ha nånstans du vill att den ska gå, annars är det ju meningslöst att försöka driva den. Så till det läget hoppas jag väl ingen kommer.

Ja alltså jag menar skriker ur hästens perspektiv, genom att vi gör vissa kraftiga kroppsrörelser och ställer oss på olika vis och uttrycker mig klumpigt på det viset, inte att jag skriker rent bokstavligen (eller det är det ju folk som gör ifs men det hör inte hit).

Precis, kroppen är superbra att kommunicera med, för i många fall är det ett universellt språk. Gör man sig stor och hög, viftar med hals eller armar eller strirrar någon i ögonen är man hotfull eller dominant. Gör man sig liten eller tittar ner i backen är man underlägsen och inte hotfull.

Jo jag tolkar hästens signaler och använder det för att visa hästen vad jag vill. Sedan kan det kopplas med alla möjliga signaler som jag väljer, tex peta sig i näsan eller hoppa på ett ben eller smacka. Men mest logiskt är ju att driva eller inbjuda åt olika håll och använda röst och kroppsspråk.

Men det spelar ju egentligen inte så stor roll, hästen läs sig tolka dina signaler o det viktiga är ju att vara konsekvent.
En häst vars ägarinna är en flamsig, yvig o högljudd person blir ju förvirrad av en människa som är liten, fin och tyst... Förstår du mitt svammel? :o

Har en häst som är så otroligt tydlig i sitt kroppspråk att hon är jätte lätt att läsa o de dagar jag t ex är på dåligt humör, så bli hon på ett visst sätt, är jag på bra humör på ett annat sätt... Hon läser mig och handlar därefter..
Vilket betyder att jag inte är konsekvent i mitt hanternade eftersom jag är en "känslo människa", men poängen är att hon läser mig o jag henne... Trots att jag kan vara både yvig, lugn, högljudd o tyst.. Hon är van ;)
Kommer jag däremot till en kompis ställ, det alla är ganska lugna o tysta, brukar jag kunna pigga upp en o annan häst, de är liksom inte vana, med de vänjer sig fort att tolka mig :D

Är det en häst som hellre ger sig in i ett regelrätt slagsmål än travar runt dig så har du allmänt en väldigt farlig häst att hantera. Så länge det är tydligt vad du begär är det få hästar som inte skulle göra det. Inledande har du ditt grimskaft du kan snurra med så inte hästen väljer att gå mot dig. En normalt funtad häst rör sig ifrån dig när du snurrar ett rep, 99 procent av att du bara gör rätt gester och placerar dig rätt.

Går du på en häst extremt hårt när den är instängd kan en häst sparka för att helt enkelt skydda sitt liv. Den måste ju förstås alltid ha nånstans du vill att den ska gå, annars är det ju meningslöst att försöka driva den. Så till det läget hoppas jag väl ingen kommer.

Jag vet inte om jag håller med dig riktigt, finns ju massor av hästar med högre rang som är vana vid att "bestämma" en hel del i vardagen och går man då på, så slåss hästen om rangen... Det gör de i naturen och blir de provocerade så är det väl lätt att de gör ett utfall för att se vad som sker?

Varför rör sig en normalt funtad häst sig ifrån en människa som snurrar ett rep??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar