Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Nu hänger jag inte med alls. Förklara det här för mig för jag är tydligen väldigt okunnig på det här med hästhantering.
Vad har hästen för valmöjlighet? Antingen lyda eller vara utstött ur flocken. Är det det hästarna har att välja mellan?

Ja den väljer att antingen komma till mig och lyssna på mig eller inte komma till mig. Vad har hästen för val i den hantering som anses vara "normalt vett"? Antingen går den fram för skänkeln, eller så blir det "förstärkning" med spöt. Antingen går den runt mig när jag longerar, eller så blir det vift med longerpisken. Det är ingen som helst skillnad utam att vi visar det på det språk hästen förstår.

Det är så när vi har hästar som våra husdjur, de måste lyssna på oss, annars blir det farligt. Hur man visar för hästen är upp till var och en, men jag tycker detta är det tydligaste och mest logiska viset.

Fast jag driver inte bort en häst när jag vill att den ska komma:confused:
Kommer den inte så hämtar jag den, kopplar den, flyttar mig o säger -Kom! Är tydlig! Precis som jag lär en valp att gå i koppel.

Berömmer sen givetvis.

Senast ändrad:

Vi människor kan inte bestämma oss för att bli ledare för hästen men vi kan bestämma oss för att försöka. Valet är alltid hästens om den anser dig vara en ledargestalt eller inte. Om man nu vill försöka bli ledare vad är då fel med att försöka efterlikna hästens språk i flocken.
När det gäller den här diskussionen tror jag inte det viktiga är huruvida man använder sig av NH eller inte utan vilken attityd jag har gentemot hästen. Är det viktigast att ständigt kräva lydnad eller är det viktigtast att jag vet att jag kan få hästen att lyda om/när jag behöver. De här olika attityderna förekommer nog inom alla inriktningar och därför har vi så olika bilder av varandras hantering av hästar.
Jag har varit i stall där vissa icke NH-människor har dragits runt av sina hästar, andra haft en fantastisk fin kontakt och ytterligare andra har haft uppgivna hästar. Jag har å andra sidan varit bland NH-människor där samma variation har funnits.
Jag tror att det är bra att försöka lära sig hästarnas språk men inte glömma bort att vi inte är hästar och aldrig kommer att bli det heller.
Men det är riktigt roligt när man kan ha sin häst lös och be henne att gå runt mig, eller trava när jag gör det, stannar när jag gör det osv. Men i mitt fall vill jag inte ha en rundcorall utan en ridbana eller hage där min häst kan gå iväg om hon känner behov av det. Problemet med en rundcorall är ju att hästen inte har någon hörna att ställa sig i och visa att den inte vill vara med längre. Om nu hästen gör det så är det ett bra tillfälle att tänka till för oss människor vad det var vi sa till hästen egentligen. Det funkar inte i en rundcorall tycker jag.

Lite funderingar från
Annika

Utan att hänga ut människan på bilden, ställer jag mig tveksam till vad bilderna visar, jag tog mig friheten att titta på alla bilder..

Och kan säga att jag är både imponerad och fundersam, eftersom jag tycker hästen ser, som tidigare tagits upp i tråden, avtrubbad ut?

Jag skulle kunna både få lägga en pressening o ett paraply på min häst, men hon skulle reagera på ett "hästigt" sätt, hon skulle vara tveksam, tills jag sa det var ok, hon skulle acceptera, men inte stå o se ut som hon sover eller inte bryr sig?

När man talar hästar i naturen, så är det väl så att när fara/nyhet händer, samlas flocken, finns där ingen fara enligt ledare osv nedåt, så finns fortfarande ett viss avvaktande inför "det nya"/faran...
Det känns inte i min värld varken normalt eller naturligt för en häst att inte bry sig, inte visa nyfikenhet, avvakande eller något alls egentligt??
För mig känns det som hästen resignerat och gett upp? :crazy:

Det syns att det där har de tränat på förut. Hästen ser avslappnad ut tycker jag. Trots det kan ma se på tex bilden med rubriken "Hjälp!! Fladdrande drake!Blåste massor!" att hästen kikar och rycker till lite bakåt, men tycker inte den behöver fly iväg eftersom matte står tryggt framför.

Jag tycker tvärt om att hästarna ser lugna men nöjda ut när de hoppar och galopperar omkring. De lyssnar lite bakåt med ena örat på de flesta bilder för att lyssna efter vad som händer.

Jag förstår överhuvudtaget inte att man kan tycka att hästarna ser ledsa ut i den länken. Tvärt om blir jag ledsen när man ser hästar som stegrar och protesterar för att de är rädda och inte har någon trygg punkt att förlita sig på. Och hästar som försöker gapa för hårt tryck i tyglar osv. Hästarna ser ju jättefriska, välmående och fridfulla ut i länken!

Ja usch, och som laternativ till det du beskrev så har vi möjligheten att lyssna på hästen och använda dess naturliga instinkter till att få dess förtroende. Några hästviskare och longerpiskor hoppas jag väl att du inte tror nh handlar om?

Det beror nog på vilken nh person du frågar...

Okej, men det kanske finns flera sätt att göra det på. Flera sätt att tänka.

Jag tänker såhär:
Om hästen väljer att gå ifrån mig driver jag iväg den och min häst stannar då och lunkar tillbaka till mig. Jag tar koncentrationen och tar över rollen som ledare iom att göra det och hästen vilol då vara med mig igen. Så har jag uppfattat det iaf, när jag gjort så med Ella. Istället för att hon springer iväg är det jag som driver iväg henne.

Då kan jag också be henne komma till mig genom mitt kroppspråk. :)

Tror att det är så hästar gör också. Ella förstår liksom mina signaler när jag gör på det sättet. Man tar liksom hästens koncentration och när den visar att man har fått den visar man att hästen får komma tillbaka till min sida igen.

Hehe, det har jag lyckats klura ut iaf. Har funkat för mig, fast jag kanske tänker fel? Men varför får jag hennes uppmärksamhet när jag gör så i så fall?

:D

Ja absolut. men då pratar jag om folk som kan. Det finns alltid folk som kallar allt möjligt för lite vad de vill och gör helt fel. Jag förmodar att alla som är hoppryttare är stolta över sin sport men ändå tar avstånd från barrering och att de som älskar trav fördömer dopning. Det finns alltid rötägg överallt som förstör för andra.

Jag som trodde att hästar pratar med varandra;) gnäggar, skriker eller mullrar lite.
jag visslar på mina.

Intressanta funderingar tycker jag :)

Håller med dig. Fint skrivet!

Det syns att det där har de tränat på förut. Hästen ser avslappnad ut tycker jag. Trots det kan ma se på tex bilden med rubriken "Hjälp!! Fladdrande drake!Blåste massor!" att hästen kikar och rycker till lite bakåt, men tycker inte den behöver fly iväg eftersom matte står tryggt framför.

Jag tycker tvärt om att hästarna ser lugna men nöjda ut när de hoppar och galopperar omkring. De lyssnar lite bakåt med ena örat på de flesta bilder för att lyssna efter vad som händer.

Jag förstår överhuvudtaget inte att man kan tycka att hästarna ser ledsa ut i den länken. Tvärt om blir jag ledsen när man ser hästar som stegrar och protesterar för att de är rädda och inte har någon trygg punkt att förlita sig på. Och hästar som försöker gapa för hårt tryck i tyglar osv. Hästarna ser ju jättefriska, välmående och fridfulla ut i länken!
Eftersom det är ögonblicks bilder, är det omöjligt att dra en exakt slutsats.
Hur hästarna i sig ser ut eller vad de gör på bilderna tänker jag inte kommentera eftersom personen på bilden varken kan besvara frågor eller bemöta kritik...

Men jag tycker inte hästen ser vaken ut, den bryr sig liksom inte... sen om det har med träning, tidpunkt, ras eller foder att göra spelar ingen roll... Jag tycker bara inte det ser normalt ut :crazy:

Var hos en fd. vän vars 2-åring varit på nh klinic, en skarp liten dam och ägarinnan visa stolt resultatet..
En helt "död" häst som bara stod rakt upp o ner medans hon hoppade runt, flaxa med paraplyer och gud vet allt... Jag mådde bara illa, för hästen bara stod där, totalt avstängd?
Lita av samma som jag ser på vissa bilder som länkats. :( Men som sagt, det är bara bilder, irl kanska jag skulle bli jätte impad, även om det inte är vad jag vill uppnå med min häst på det sättet.

Ja det är klart, på långt avstånd tar både de och vi till rösten. Men i sin vardagliga interaktion med varandra är vi nog alla överens om att de använder mest minspel och kroppsrörelser och sin kroppsposition gentemot varandra för att visa vad de vill. Och då är det ju det som faller sig naturligast att uppmärksamma för våra oftast ganska tysta vänner. (iaf jämfört med oss som kacklar på utan en tyst stund när vi kommunicerar).

Det tycker jag är synd att inte folk använder sig av mer. Vi tror att vi måste vifta och kraxa för att hästen ska förstå när det egentligen bara behöver pekas lite allar tittas.

Ja absolut. men då pratar jag om folk som kan. Det finns alltid folk som kallar allt möjligt för lite vad de vill och gör helt fel. Jag förmodar att alla som är hoppryttare är stolta över sin sport men ändå tar avstånd från barrering och att de som älskar trav fördömer dopning. Det finns alltid rötägg överallt som förstör för andra.

Ja men vem kan då?
Nh är väl den mest lummiga och okonkreta "gren" du kan sysslesätta dig med inom hästeri?
Den som lyckats med en häst, den kan?

De NH personen jag stött på ger jag inte 5 öre för o det är folk som jobbar med NH o "problemhästar" och ska hitta lösningar... Som var med och tog hit NH till sverige...

Barriering är djurplågeri o doping är fusk...

Jo, jag pratar också med min häst. Kan inte vissla så jag ropar istället^^

Men det jag menade var att jag inte tror att "ledarhästen" kopplar fast de andra i linor, backar och säger - kom. Säger inte att det är fel, men jag tror att det är något man måste lära hästen i så fall. Att den ska komma till mig när jag säger "kom". :)

Om man istället jagar iväg hästen och den vänder och kommer tillbaka till en, så är det inget jag lärt min häst iaf. Det var liksom bara en grej jag testade och det fungerade. Hon förstod mig.

Så det jag syftade på var att NH (eller ja, det tankesättet) bygger ju på att man använder hästens språk. Nu har ju jag inte gått nån kurs utan jag måste lära mig min hästs språk helt på egen hand, vilket tar lite tid. Men jag testar mig fram^^

Iaf, så undrar jag varför det skulle vara fel att driva iväg hästen om den ignorerar en och inte vill vara med en, och sen vänder den och kommer tillbaka till den. Då måste det ju ha varit det som fick den att ångra sig. Som en övertygelse att ska du vara med mig och vara trygg måste du lyssna på mig också. Ungefär den uppfattningen jag fått mig när jag gjort såhär med Ella, de gånger hon ignorerat mig.

Undrar bara varför det skulle va fel?

Jo, jag pratar också med min häst. Kan inte vissla så jag ropar istället^^

Men det jag menade var att jag inte tror att "ledarhästen" kopplar fast de andra i linor, backar och säger - kom. Säger inte att det är fel, men jag tror att det är något man måste lära hästen i så fall. Att den ska komma till mig när jag säger "kom". :)

Om man istället jagar iväg hästen och den vänder och kommer tillbaka till en, så är det inget jag lärt min häst iaf. Det var liksom bara en grej jag testade och det fungerade. Hon förstod mig.

Så det jag syftade på var att NH (eller ja, det tankesättet) bygger ju på att man använder hästens språk. Nu har ju jag inte gått nån kurs utan jag måste lära mig min hästs språk helt på egen hand, vilket tar lite tid. Men jag testar mig fram^^

Iaf, så undrar jag varför det skulle vara fel att driva iväg hästen om den ignorerar en och inte vill vara med en, och sen vänder den och kommer tillbaka till den. Då måste det ju ha varit det som fick den att ångra sig. Som en övertygelse att ska du vara med mig och vara trygg måste du lyssna på mig också. Ungefär den uppfattningen jag fått mig när jag gjort såhär med Ella, de gånger hon ignorerat mig.

Undrar bara varför det skulle va fel?

Bara en undran.. säger inte att du har fel, jag ropar på min häst med namn o hon kommer..

Hur ofta behöver en ledar häst driva bort en häst från flocken för att den ska vilja vara en del av flocken??

Hörru

Jag kan sitta o kackla i flera timmar med folk o mitt i detta säger jag hästarna eller pållarna- då kommer hunden som man tror har gått i ide:crazy:

Mina hästar har ett stort ordförråd för att jag snackar mkt med dem.

Det behöver inte vara ett enstaka ord, utan inbäddat i en mening.
Har iofs haft den ena i 16 år- sen föl o den andra i 8 år.
den äldre är helt klart smart. o lyssnar mkt.

du vet att de kissar i hink va:banana::D

Senast ändrad:

Eftersom det är ögonblicks bilder, är det omöjligt att dra en exakt slutsats.
Hur hästarna i sig ser ut eller vad de gör på bilderna tänker jag inte kommentera eftersom personen på bilden varken kan besvara frågor eller bemöta kritik...

Men jag tycker inte hästen ser vaken ut, den bryr sig liksom inte... sen om det har med träning, tidpunkt, ras eller foder att göra spelar ingen roll... Jag tycker bara inte det ser normalt ut :crazy:

Var hos en fd. vän vars 2-åring varit på nh klinic, en skarp liten dam och ägarinnan visa stolt resultatet..
En helt "död" häst som bara stod rakt upp o ner medans hon hoppade runt, flaxa med paraplyer och gud vet allt... Jag mådde bara illa, för hästen bara stod där, totalt avstängd?
Lita av samma som jag ser på vissa bilder som länkats. :( Men som sagt, det är bara bilder, irl kanska jag skulle bli jätte impad, även om det inte är vad jag vill uppnå med min häst på det sättet.

http://www.pixbox.se/pic_show_id14935525.html
Den här minen har du nog själv sett tex efter ett pass när hästen nöjt och belåtet släpps in i hagen. Det tycker iaf jag är tydligt.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14935527.html
Här ser man att hästen tänker "ojdå, vad händer nudå?? och blir lite paff, men ändå mer nyfiken är rädd.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14951236.html
Och vad har vi här då? ett fint paraply! jag tycker hästarna verkar allt annat än avtrubbade, bara väldigt nyfikna och trygga. Inga magsårspatienter här inte som måste skygga för faror och försöka bedöma risker själv när ryttaren tvingar honom till läskiga platser.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14488235.html
Det du ser när du säger att hästen är avtrubbad ser jag som en häst som inte säker efter något med blicken för tillfället, för det är bättre att lyssna på vad matte har att säga där på ryggen så ordar hon allt. Väldigt fin kontalkt tjejen verkar ha med båda sina hästar. jag önskar att jag hade sån tillit och uppmärksamhet från mina. Tycker du de ser ut att lida och må dåligt?

Ja ionget emot det, jag använder också rösten och kacklar med dem. Jag menade bara att det är en hel värld av outnyttjade kommunikationsmöjligheter som hästarna naturligt har lätt för att lyssna på. Coolt att de kissar i hink:)

Alltså, detta gjorde jag för ganska länge sedan. Typ i slutet av sommaren och sen en gång när jag lekte med henne och första snön kommit. Då var hon väldigt okoncentrerad och ignorerade mig. Ibland när jag kom till hagen satte Ella iväg i full fart och då drev jag bara på henne lite så stannade hon och lunkade tillbaka till mig.

Men till saken. Vad är det som skulle vara fel med det, om hästen förstår det?

http://www.pixbox.se/pic_show_id14935525.html
Den här minen har du nog själv sett tex efter ett pass när hästen nöjt och belåtet släpps in i hagen. Det tycker iaf jag är tydligt.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14935527.html
Här ser man att hästen tänker "ojdå, vad händer nudå?? och blir lite paff, men ändå mer nyfiken är rädd.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14951236.html
Och vad har vi här då? ett fint paraply! jag tycker hästarna verkar allt annat än avtrubbade, bara väldigt nyfikna och trygga. Inga magsårspatienter här inte som måste skygga för faror och försöka bedöma risker själv när ryttaren tvingar honom till läskiga platser.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14488235.html
Det du ser när du säger att hästen är avtrubbad ser jag som en häst som inte säker efter något med blicken för tillfället, för det är bättre att lyssna på vad matte har att säga där på ryggen så ordar hon allt. Väldigt fin kontalkt tjejen verkar ha med båda sina hästar. jag önskar att jag hade sån tillit och uppmärksamhet från mina. Tycker du de ser ut att lida och må dåligt?

Jag ber att få återkomma, för jag hade tydligen missat de flesta bilder :o
Blir en annan helhet när jag upptäckt att det går att bläddra o dra lite hit o dit ;)
Japp, hästen ser ut att vara vid liv ;) Var nog snabb att dra paralellen med min fd. väns hjärntvättade häst :(

Senast ändrad:

Bara en undran.. säger inte att du har fel, jag ropar på min häst med namn o hon kommer..

Hur ofta behöver en ledar häst driva bort en häst från flocken för att den ska vilja vara en del av flocken??

Oftast bara en gånng. Ifrågasätts det upprepas det. Du har väl sett hästar som är "elaka" och plötsligt bara flyger på en annan häst. Då har den andra hästen oftast inte respekterat att ledaren bett denna flytta på sig eller liknande med sitt subtila fina kroppsspråk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(