Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Jag förstår vad du menar, men jag ser det som att när hästen är med mig och jobbar ska den helst vara koncentrerad på mig, när den har sin lediga tid i hagen får den gärna showa och visa upp sig för sina polare som är underlägsna honom/henne.

Om du upplevde hästen som ledsen är det ju inte bra, så ska det ju inte vara. Men jag vill inte ha en häst brevid mig som tittar på allt och alla utom mig som försöker de den signaler för vad den ska göra.
Ger du signaler hela tiden?
Kan den inte få gå som du vill o ändå titta?

Det finns många som blir rabiata bara hästen rör sig ett enda steg i gången eller att den tittar på ngt- eller rör på ena örat.
man kan skaffa skygglappar.:idea:

Nej det låter mer som en självvald ledare utan självförtroende.
hästen ser rätt dåligt framåt o har en vidare vidvinkelsyn än vi.
Ska dem blunda eller trubbas av helt?

Det gäller ju mer att NÄR man vill ngt så lyssnar den.

Om man vill ha en så stark ledarposition- hur kan man då lämna den i hagen eller i boxen?- en bra ledare gör ej så, utan finns tillhands jämt.
Bli vän med er häst istället.
Umgås med den o var en god förebild.

Ella_99 och heidi maria.

Googla!
Se t ex på: http://64.233.183.104/search?q=cach...-Join_Up.htm+Join+up&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se

Tycker du att bilderna stämmer in på beskrivningen av hur Join up går till?

Jag ser det som att tjejen har samarbete och god kontakt med hästen och är långt ifrån att ha något behov av Join up.

Vad säger ni övriga? TS?

LIA

Jo, jag kanske har missuppfattat vad man menar med Join Up. Men jag tycker ändå att det sättet som visas på bilderna och på det sättet jag gjort det har fungerat jättebra. Och det är ju samma princip, eller hur? Fast man läser av hästen och "uppför sig" därefter. Man anpassar sig efter hästens signaler och "tar bara till" så mycket som behövs. Dålig förklaring kanske. Inge bra på sånt :p

Kan ge ett exempel på hur jag skulle tänka. Om hästen reagerar för bara att jag pekar med handen mot dess bakdel för att den ska röra sig framåt behöver jag ju inte använda stora rörelser eller ljud. Hästen är redan hyffsat uppmärksam och känslig för mitt kroppspråk, vilket är superbra! Då lyssnar den också och det kan jag testa genom att stanna, byta varv, öka och minska avståndet mellan oss osv.

Om hästen däremot struntar i min lilla hjälp visar jag tydligare för att hästen ska förstå/respektera mina signaler. Precis som jag gör i ridningen. Sedan berömmer jag omedelbart genom att sänka handen och bara följa hästen med blicken. Försöker den stanna, minska avståndet mellan oss utan att jag visat att jag respekterar det ger jag återigen signal att den ska respektera avståndet mellan oss och fortsätta framåt. Jag driver den framåt. När den koncentrerar sig på mig och respekterar mina signaler bjuder jag in den. Men jag vill fortfarande kunna öka avståndet mellan oss igen. Inte som att jag driver ut hästen ur min flock, utan bara för att den ska respektera det avstånd jag vill ha mellan oss.

Någon som förstår vad jag syftar på? :D

Senast ändrad av en moderator:

Förstår du ungefär vad jag menar/vill? Är det rätt eller fel enligt dig? Hur vill du att dina hästar ska "vara" mot dig?

Vore intressant om du berättade lite också :)

Kan säga direkt att jag skulle aldrig leka med hästarna i hagen.
Inte med föl, inte med märrar och inte med hingstar.

Varför?
Därför att när dom leker med varann så kommer både fram och bakben farandes i glädjeskutt och inte sällan så träffar dom varann av misstag.

Dom pallar smällar, men inte jag.

Ser när dom högdräktiga "öltunnorna" busar runt, reser sig på bakben, landar med framben och slår rakt ut för att direkt efter ha alla fyra i luften. Dessa är otympliga, kanske några veckor kvar till fölning och borde vara osmidiga..men det är dom inte.
Och skulle jag då befinna mig för nära så kan vad som helst hända.

Vidare anser jag att hästar visst får titta på saker. Så mycket dom vill bara dom inte springer över mig. Svansen får vara rakt upp och spelar roll om dom stilar upp sig för flickor..så länge dom inte springer över mig.

Det jag kräver är att jag kan använda grimma, leda från punkt A till B utan stopp.

Exempel på hur vi leder hingst.

nutteut.jpg

I vanlig grimma, vid bogen.
Denna bild har jag visat för längesedan här.
Hingsten går med vanligt grimskaft och tittar påp flickor som fjantar i hage brevid vägen. Vid något tilfälle kröker han nacke och hummar. Spelar roll...bara han inte springer över oss.

När det gäller töserna så är vi också ganska "frispråkiga".
Vi har få krav men dom följs till punkt och pricka. Släp, hovslagare juver är viktigast att vara fostrad på.

Leder man sto och föl går lös till hage så kan ju ungen få för sig att gå på upptäcksfärd. Mamma blir orolig och vill hålla uppsikt. Kan bli svår att hålla.
Skulle aldrig rycka eller skälla påp mamma.
Hon ÄR inte ouppfostrad. Hon är mammig och jag är en nöt som lät ungen gå för sig själv.

Däremot vet samma mamma vad som gäller om jag tar ut henne ur box för att spola ben alternativt hovslagare. Då står man still och ungen får gapa bäst den vill.
Hur kan det då fungera?
Jo, man behåller iskallt lugn och följer hovslagarrutiner.
Då blir märra också lugn.

För mig spelar det ingen roll om märrarna får näsborrar stora som tekoppar vid intag i stallet dagen före julafton.
Jag går in men inte dom.
Är jag en dålig ledare? Tro?
Litar dom inte på mig??

Nää det är inte det det handlar om.
Om AM ställer en julgran med glitter och röda kulor vid havrekärran så är det väl självklart att inte töserna går in på en gång.
Men jag analyserar inte sönder hästen för det.
Nää..sätter mig på brunnslocket på plan och ser en bunt fjantiga märrar.

Vägen för dom är lång eller?
Dörren-julgran-havre i box. Än har inga märrar stått ute julnatten :D

Fattar du vad jag menar?
Jag håller på med 500 kilo häst och behöver inte träna presseningar..
Dom har full koll på mig..då det krävs.
Jag kräver inte 100 procent lydnad av märrarna. Alltså att följa med mig in och glo på julgran...
Men jag kräver att min hantering med dom sker så riskfritt som möjligt. För min egen del.

AM

Jo, jag förstår och tänker lite på samma sätt. Men samtidigt vill jag alltid kunna flytta hästen och få dess koncentration. Jag kräver den inte hela tiden, men om jag ber om den vill jag få den. Börjar hästen tramsa bredvid mig flyttar jag bara henne lugn ett steg åt sidan och fortsätter sedan. Hon får titta på annat, men hon ska hela tiden hålla det avstånd och den position jag bett henne om. Gör hon inte det visar jag tillbaka henne dit, hela tiden lugnt men bestämt.

Angående att jag leker med min häst. Det gör jag för att vi ska utveckla vårt samspel och kommunikation och respekt för varandra. Och jag har hela tiden full kontroll på min häst när vi leker. Hon skulle aldrig våga sparka mot mig. Och jag kan hela tiden stanna henne och öka avståndet mellan oss. Sen vill jag alltid ha ett relativt stort avstånd mellan oss för att undervika sådana situationer som kan inträffa...

Man behöver ju inte dra allt till sin spets ;) Men en häst som "showar" och stirrar på andra hästar, julgranskulor och gör allt annat än att koncentrera sig på sitt jobb tycker jag låter skitjobbigt. Att hästen sen tar sig en titt på nåt läskigt tycker jag i alla fall är helt okej, så länge den lyssnar på mig och gör det jag ber den om. Jag tycker det känns som att ju mer jag tränar och jobbar med min häst desto godare vänner blir vi, samtidigt som jag blir en starkare ledare :) Vi är polare och gör roliga o spännande saker tillsammans, men i grund o botten bestämmer jag ändå spelreglerna.
På senaste tid har hon nästan blivit extremt uppmärksam på mig, bara jag rör på handen eller tittar på henne står hon där typ "vad ska vi göra nu?", det känns som hon ser det som nån slags tävling att vara så lydig som möjligt o få massa beröm :) Men jag försöker lära henne att så länge jag inte tittar på henne kan hon slappna av (lite svårt dock :p )

Delvis kl. Jag förstår inte riktigt hetsen med join-up. vad är det som är så farligt? nar du longerar driver du också din häst runt runt , utan att låta den stanna. Vad är det som är så farligt?

Sen det här med att "utesluta ur flocken" som ska vara så grymt... Om hästen tar illa upp är den väl redan en flockmedlem som lyssnar på dig och vill vara med, då visar den det med sitt kroppsspråk och är välkommen till min flock. Bryr den sig inte eller visar sig hotfull och dominant mot mig när jag försöker driva den ut vill jag ju inte ha den hos mig innan den kommer tillbaka med ett bättre sinnelag och är beredd att lyssna på mig.

Släpp in en unghäst på betet efter halva sommaren så får du se en jäkla join up... båda gångerna hos oss har den hållit på i tre dagar till hästen i fråga till slut accepteras av de andra och är mkt "tacksam och lydig när den får vara med. "

Att stå i rundkorarll och pressa en rädd häst hårt och bryta ner den är väl en annan sak.. men det är inte det som är riktig nh. Nh är ju att mötas på halva vägen med våra språk och säga till hästen vad den ska göra på ett logiskt och bra sätt.

Precis vad jag har försökt säga men inte hittat orden :bow::bow:

Apropå avtrubbad så kan de nog bli det av annat också. Provred en "jätte-trevlig" häst som "kunde ridas av alla" o hade "mycket pass i sig". Hästen var död, hälsade inte, tittade inte på mig, enda gångarten den kunde var skritt o ja, grispass om man nu tycker att det är en gångart. Tro inte det berodde på join-up utan snarare några år i turridning. BTW köpte jag inte hästen.

Själv har jag aldrig medvetet gjort en join-up, men löslongerar då o då. Om jag börjar göra något annat, tex svara i telefon så stannar han o tittar på mig. Han kommer inte fram till mig o det kräver jag inte heller, däremot så arbetar vi med tex tempoväxlingar, halter o övergångar på kommando. Han lyssnar bra på röst, position och kroppsspråk o jag ser det som en bra komplettering till ridningen. Men vi gör det för att han ska få röra sig utan ryttare, inte som en ledarskaps lek. Vad tycker ni om det? Är det att likställa med att utesluta en individ ur flocken som är den hårdaste bestraffningen?
Han verkar iallafall inte tycka det, det ser mest ut som att han är på semester:D

Man behöver ju inte dra allt till sin spets ;) Men en häst som "showar" och stirrar på andra hästar, julgranskulor och gör allt annat än att koncentrera sig på sitt jobb tycker jag låter skitjobbigt.

För mig skulle hästen vara hjärndöd om den inte fick reagera på just julgranskulorna.

Du kan alltså inte förstå att 364 dagar på året så står det en havrekärra där. Likaså på morgonen när tanterna går ut ur stallet.
På kvällen när dom ska in så har jag placerat spektaklet i stallet.
Och du kan inte sätta dig in i hästens reaktion.. :confused:
Tycker det blir enbart jobbigt och ser inte som hästen ser på saken.

Så långt har det alltså gått med den sk. moderna hästhanteringen och förståelse för hästars reaktioner i olika situationer :confused:

AM (som numer struntar i julgran med röda kulor)

Det är klart att de ska få reagera på saker. Min ena tycker det är skitkonstigt om det helt plötsligt står en traktor vid vägrenen som normalt sett är helt fri, eller när vi kom ur ett skogsparti o det stod en barnvagn vid vår stig:smirk:
Men det gör mig ingenting eftersom han skiter i bilar på de vägar som är trafikerade, han är inte rädd för vildsvin eller rådjur eller älg eller hundar heller för den delen. Men jag tänker inte begära att han aldrig ska få titta på något eller aldrig reagera på något som är annorlunda.

Det är ju så hästar funkar.
INGET i hästens vardag får förändras- de ser det direkt.:bow:

Som när det snöar på den där stora läskiga stenen. Sen när det smälter bort är det ju skillnad igen:rofl:

Själv har jag aldrig medvetet gjort en join-up, men löslongerar då o då. Om jag börjar göra något annat, tex svara i telefon så stannar han o tittar på mig. Han kommer inte fram till mig o det kräver jag inte heller, däremot så arbetar vi med tex tempoväxlingar, halter o övergångar på kommando. Han lyssnar bra på röst, position och kroppsspråk o jag ser det som en bra komplettering till ridningen. Men vi gör det för att han ska få röra sig utan ryttare, inte som en ledarskaps lek. Vad tycker ni om det? Är det att likställa med att utesluta en individ ur flocken som är den hårdaste bestraffningen?
Nej, men så är det inte Join up heller. :)

LIA

Delvis kl. Jag förstår inte riktigt hetsen med join-up. vad är det som är så farligt? nar du longerar driver du också din häst runt runt , utan att låta den stanna. Vad är det som är så farligt?

Join-up och longering är två helt olika saker med olika innebörd. Läs gärna LIA:s länk för att vara med om vad vi diskuterar om.

:bow::bow::bow:

Precis så gör jag/tycker jag!!!

Behöver inte skriva ett eget inlägg;) i den här tråden (gjort det i den andra Join-up tråden).

MIk

Bilderna jag talade om, var dom som Ella_99 länkade till!

Det var inte meningen att du skulle titta på ponnyn, utan läsa texten. :( ;)
Alltså den kortfattade beskrivningen av Join up.

LIA

Jaha då förstår jag. Ja Ella_99 verkar ha jättebra kontakt med sin häst, och jag ahr förstått att hon jobbat join-upliknande från början för att visa att hon är värd att lyssna på. I stora drag stämde beskrivningen i artikeln med den bild jag har. Man måste naturligtvis inte vara utklädd till tiger dårå, men det var ju bara för att göra det roligt och tydligt för barnen.

För mig skulle hästen vara hjärndöd om den inte fick reagera på just julgranskulorna.

Du kan alltså inte förstå att 364 dagar på året så står det en havrekärra där. Likaså på morgonen när tanterna går ut ur stallet.

Så långt har det alltså gått med den sk. moderna hästhanteringen och förståelse för hästars reaktioner i olika situationer :confused:

AM (som numer struntar i julgran med röda kulor)

Jamen det är väl klart jag inte går på hästen med repet om den kikar på något, men det som är bra med nh liknande metoder är att man får hästen att förstå att jag är en trygg och bra ledare. Om jag då går förbi julgranskulorna och inte bryr mig ett smack tänker hästen "åh vad skönt, de verkar inte vara farliga" Om jag däremot lämnar hela ansvaret till hästen att avgöra när något är farligt eller inte är det kalrt den hoppar runt och vill inte gå när jag går mot något den tror den ska bli uppäten av. Det är då det blir problem när man ska göra något som hästen inte är van vid.

*KL*

Jag har alltid fått lära mig att en häst ska få en koncekvens direkt efter den har gjort något fel, nu menar jag inte slag, det kan räcka med en harkling, ett nej eller vad som helst.
Jag kan inte ta ut hästen en halvtimme senare o göra en Join-up på den för då sätter den inte det i sambande med felet den gjorde tidigare. Hur många hästar förstår eg. sambandet med en Join-up o att den varit olydig, eller på något annat sätt gått emot dig?
Förstår verkligen en häst varför den stöts bort ifrån flocken (dig)?
Vad jag har förstått så ska en häst lyda minsta vink o bete sig som en robot efter en Join-up, men en häst är en individ, med egna känslor o tankar. Har oxå alltid fått lära mig att hästen har en medfödd flyktinstinkt o det ska man väl ändå inte ta ifrån dom.

Skulle man göra så här mot en människa, skulle det klassas som psykiskt lidande

:bow::bow::bow:

håller helt med dig.. //Emma som har två hästar som får bli rädda och som då helst springer till matte..

Senast ändrad:

Leker inte heller med mina.
Om man skull busa igång dem så svarar de fort o triggar igång varandra blixtsnabbt. en bakutspark åt sidan- inte för att träffa men sen sen prutt o iväg.

Måste oxå tillägga att en del är vansinnigt dumma vid ridning.
Min märr var lite rädd för andra i ridhuset i början.
Ngt år senare då den var van kändes den vid ett tillfälle "konstig". Vänder mig om o då har en ponny kommit upp i ars..t. Herregud hon kunde ha fått huvudet avsparkat. Hästen har en enorm räckvidd med sina långa ben.
Lite OT. Men folk går sällan så nära främmande hästar, men man rider hursomhaver:eek: Hur tänker folk:confused:

Nämen herre gud, inte tar man väl och gör iordning hästen för att gå ut på volten om den naffsar eller beter sig illa. Sunt förnuft har ju inge mått dåligt av. Dessutom har jag aldrig sett join up som nån metod att bestraffa, utan ett sätt att visa hur det är för hästen när man bygger upp en relation med den.

Självklart ska en tillsägelse komma genast om hästen beter sig illa.

Jag tycker många har en jätteskum bild av hela grejen. Jag tycker det är naturligt att bygga upp en hälsosam respekt mellan sig och hästen hur man gör det är väl upp till var och en. Jag tycker de flesta nh-principer är mkt vettiga och logiska.

Hästen ska inte bete sig som en robot, men när man gör det till hästen eget val att bli din följeslagare är den nöjd med det, den har ju valt själv.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Behöver hjälp av en Uppsala bo
  • Vad gör vi? Del CCIV