Sv: Join-up vs häst i box
Kan den inte få gå som du vill o ändå titta?
Det finns många som blir rabiata bara hästen rör sig ett enda steg i gången eller att den tittar på ngt- eller rör på ena örat.
man kan skaffa skygglappar.
Nej det låter mer som en självvald ledare utan självförtroende.
hästen ser rätt dåligt framåt o har en vidare vidvinkelsyn än vi.
Ska dem blunda eller trubbas av helt?
Det gäller ju mer att NÄR man vill ngt så lyssnar den.
Om man vill ha en så stark ledarposition- hur kan man då lämna den i hagen eller i boxen?- en bra ledare gör ej så, utan finns tillhands jämt.
Bli vän med er häst istället.
Umgås med den o var en god förebild.
Ger du signaler hela tiden?Jag förstår vad du menar, men jag ser det som att när hästen är med mig och jobbar ska den helst vara koncentrerad på mig, när den har sin lediga tid i hagen får den gärna showa och visa upp sig för sina polare som är underlägsna honom/henne.
Om du upplevde hästen som ledsen är det ju inte bra, så ska det ju inte vara. Men jag vill inte ha en häst brevid mig som tittar på allt och alla utom mig som försöker de den signaler för vad den ska göra.
Kan den inte få gå som du vill o ändå titta?
Det finns många som blir rabiata bara hästen rör sig ett enda steg i gången eller att den tittar på ngt- eller rör på ena örat.
man kan skaffa skygglappar.
Nej det låter mer som en självvald ledare utan självförtroende.
hästen ser rätt dåligt framåt o har en vidare vidvinkelsyn än vi.
Ska dem blunda eller trubbas av helt?
Det gäller ju mer att NÄR man vill ngt så lyssnar den.
Om man vill ha en så stark ledarposition- hur kan man då lämna den i hagen eller i boxen?- en bra ledare gör ej så, utan finns tillhands jämt.
Bli vän med er häst istället.
Umgås med den o var en god förebild.