Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Delvis knapplån

Hur kan man påstå att hästen får välja ledare efter en join-up?

Hur många har den att välja bland??????

I mina ögon låter det inte som man ger hästen något direkt val.

Många erfarna hästmänniskor ÄR däremot den självklara ledaren. Inget direkt påtvingat ledarskap, öga mot öga utan man ÄR.

Den som redan är ledaren kan med små medel tillrättavisa förseelser fr¨n hästen sida. Årecis som en häst-ledare hade gjort. Det blri överhuvudtaget inga diskutioner från hästens sida.

Jag har tex kunnat styra enstaka hästar i en flock på 30-35 individer. Genom att med hjälp av deras namn och liknande fått dem att göra saker. Den jag kallade på kom, den jag bad stanna, stannade osv.
Samtliga hästar var fullständigt LÖSA.

Hur kunde det gå till utan att jag gjort en join-up med varje?

Det är ingen här som säger att join up är det enda sättet.

Menar du att hästen har flera ledare att välja bland då rangordningen bestäms i hagen? Tror du att de röstar? :rofl:

Nej, jag vet faktiskt mycket väl hur hästar fungerar...

Men man kan ta mig tusan inte säga att hästen VÄLJER en människa som sin ledare.
På ett eller annat sätt så tvingas de faktiskt att se människan som sin ledare.

En dålig hästledare blir utmanad gång på gång, tills någon tillslut lyckas ta över rollen.
Likadant med en dålig människoledare.
Antingen så accepteras ledaren eller så blir det ständiga utmaningar.

Det är ingen här som säger att join up är det enda sättet.

Menar du att hästen har flera ledare att välja bland då rangordningen bestäms i hagen? Tror du att de röstar? :rofl:

Älgen menar nog snarare att man ger inte hästen ett val..
Ni talar om att hästen väljer "dig" som sin ledare, det stämmer ju inte riktigt, hästen har valet, lyd eller spring...

Men om de vill till det de är vana vid, borde det väl inte vara ett lidande?? :confused:
T ex en häst som inte trivs med sitt arbete i en paddock, brukar visa tydligt att den inte trivs med att t ex inte vilja gå in i paddock?
En häst som rids varje dag, men som inte gillar sin sadel, brukar ju visa det, trots att det är en vana...

Så en häst som vill gå in, tror jag faktiskt inte lider i sin box?

Nää de gör den sannerligen inte, eller en del, de kan ju vila och slappna av där för inget händer.

Tror TS mest tog de som ett exempel på vad som är psykiskt lidande för en del, tex dem som börjar med olater och itne slappnar av i sin box. . . .

Om ni vill se på join up på det sättet så är det självklart ert val.

Jag ser det abosolut inte så.
Om man skaffar sig en häst så är det väl rätt självklart att man tänker ta sig an den hästen och vill ha en bra relation till den hästen. Eftersom jag är betydligt smartare än hästen kan jag klura ut sätt att få hästen att göra som jag vill och acceptera mig som ledare. Det MÅSTE INTE ske genom join up, men jag finner det ett bra sätt.

Kan inte se det som negativt att jag får hästen att välja mig som ledare, hur manipulerad den än blir. Ni kan vrida och vända på det i all oändlighet, men fortfarande så är det så att det är jävligt opraktiskt då hästen har ledarrollen.

Jag har själv inte praktiserat någon sorts medveten NH tidigare, utan bara varit lugn och bestämd med mina tidigare hästar. Det har också fungerat bra. Nu fick jag hem en nykastrerad hingst som bestämt på sommarbetet, och hade förmånen att ha en duktig NH tjej i mitt stall som underlättade mitt arbete med honom betydligt.

Då man istället väljer att använda fysik betraffning då hästen inte beter sig optimalt, underkastar den sig också, men sätter den på plats fysiskt och visar att man är starkare. Har den då något val? Då man fysiskt visar sig starkare genom att bestraffa med ett slag, väljer hästen då att nej, jag vill nog hellre att Brunte i hagen ska bestämma över mig?
Om hästen tar det beslutet, bör man då acceptera det?

Åter igen.
Join up är inte det enda sättet, och jag är säker på att många andra sätt fungerar, eftersom jag själv inte ägnat mig åt NH tidigare. Tycker dock att NH är ett bra sätt att hantera hästen, av det jag sett hittills, väljer självklart ut de bitar jag gillar bäst.

Men diskussionen om att join up inte ger hästen ett val tycker jag är korkad. VILL vi att hästen ska ha ett val? Jag vill vara ledare över min häst, och jag använder mitt intellekt för att ta mig dit, gör inte ni?

Tyck precis som ni vill, gör precis som ni vill. Jag har ingen aning om hur ni hanterar era hästar, men jag tror nog att ni gör det på ett bra sätt. Dock har JAG valt att kika närmare på Join up, och det större begreppet NH.

Jag förstår att diskussionen hamnar ur fokus då man ställer Join up mot att ha hästen i box, vilket nog inte var TS tanke, utan hon menade nog att många som ni, tycker väldigt illa om denna typ av NH, och kallar det psykisk misshandel, men ni tänker kanske inte likadant då det gäller andra delar av hästens psykiska välbefinnande. Dock har det nog ställt till det en del och fått focus att hamna på fel saker.

Nu har jag diskuterat klart tack för mig, ;)

/Jag som inte ger min häst valet att välja sig själv som flockledare.

Läser du vad man skriver?

Du verkar få saker och ting om bakfoten....

Ingen häst VÄLJER sin ledare.

Det var det jag ifrågasatte.

HUR man sedan blir ledare kan variera. Också hurdan ledare man blir.

Hur kan man påstå att hästen får välja ledare efter en join-up?

Hur många har den att välja bland??????

I mina ögon låter det inte som man ger hästen något direkt val.

Jag håller med dig, att driva runt hästen i en liten corall tycker jag är att tvinga hästen att välja människan som ledare.

Att göra det på en ridbana eller lös i hagen går lika bra, man får bara vara mer försiktig. Dessutom tror jag att joinup bara är det allra första steget mot att hästen ska välja människan som ledare. Sedan följer andra typer av övningar där man flyttar hästen på olika sätt samt att man visar att man tar hand om "farliga" situationer. det är DÅ man verkligen blir vald.

Det lustiga är att ingen här (än) verkar vara emot join-up. Den enda som tycker något är plågsamt är TS som tycker vi som har häst i box utsätter dom för livslångt lidande!?
Jag tror som sagt inte att dom lider av något av alternativen men tydligen måste ett av dom vara plågsamt och dessutom helt okombinerbart?? (Finns det ordet?)

JAG säger inte att det är ett livslångt lidande att ha häst i box.
Men i andra trådar finns det flera som påstår att en häst som blir utsatt för join-up är utsatt för psykiskt lidande, alltså borde dessa människor tycka att det är ett livslångt psykiskt lidande att ha häst i box. Om du läser första inlägget igen så kanske du ser att jag riktat frågan till dessa människor.

Jag gillar inte att ha häst i box, men ser det som ett måste att mina föl och unghästar vänjer sig vid det. Dels för att det inte är möjligt att ha hästen på lösdrift överallt och alltid och så är det bra vid eventuell skada eller om man för annan anledning behöver åka till klinik eller ska ha hästen uppstallad vid tävling o.s.v.

/M

Skitsnack:devil:... I vårt stall har vi våra hästar på lösdrift året om i stora kuperade hagar. Vi har dock möjlighet att stalla in vid behov (häst nyduschad efter dressyrträning etc).
Vissa är väldigt nh-inspirerade (dock i en lugnare skala än vad som presenteras här på forumet), andra använder sig av helt vanlig hästhantering (den vanliga hanteringen och NH sammanfaller i många fall).

Vart får du dina fördomar ifrån?:confused:

Jag har klart deklararat min åsikt om join-up i andra trådar så jag orkar inte dra det här. Vi kan väl kort summera det som att join-up inte är något jag känner något som helst behov av att utsätta min häst för.....

Jag har inga fördomar, jag bara ställer frågor.

/M

Läser du vad man skriver?

Du verkar få saker och ting om bakfoten....

Ingen häst VÄLJER sin ledare.

Det var det jag ifrågasatte.

HUR man sedan blir ledare kan variera. Också hurdan ledare man blir.

just det.
den får dras med sin ägare oavsett om den är en trygg eller fruktansvärt osäker individ.
Vad skulle hästen föredra?

Jag håller med dig, att driva runt hästen i en liten corall tycker jag är att tvinga hästen att välja människan som ledare.

Att göra det på en ridbana eller lös i hagen går lika bra, man får bara vara mer försiktig. Dessutom tror jag att joinup bara är det allra första steget mot att hästen ska välja människan som ledare. Sedan följer andra typer av övningar där man flyttar hästen på olika sätt samt att man visar att man tar hand om "farliga" situationer. det är DÅ man verkligen blir vald.
Då tvingar man den att klara av konstiga/ ej verklighetsbaserade saker.

Jag har på över 30 år aldrig behövt rida på eller under en pressenning, däremot har det varit nödvändigt att de skulle kunna gå inunder en elkabel som jag lyfter upp. då har vi tagit det då.
Dessutom har jag förstått det som att man använder joinup på "problemhästar" där det är en massa problem och som ska lösas snabbt.
På såna ja- en quick fix.

hur många svenska hästar ska behöva vara problemhästar- på 2000-talet?
Mkt kunskap har gått förlorad o alltför många skaffar häst när de bara har ringa kunskap o erfarenhet.

Senast ändrad:

Jag vet inte om du läst mitt inlägg men min hästhållning är att ha hästen på lösdrift. Jag tyckte mest ts vädrade sina fördomar ang. att om man inte gillar lösdrift så har man automatiskt hästen på box och i frimärksstora hagar vilket är rent skitsnack. Lika dumt som att uttala sig om att de som intresserar sig för nh och join-up är de som aldrig blev tillräckligt bra ryttare och därför ägnar sin tid till att "leka" med hästen. Det finns inga likhetstecken mellan hästhållningen och inställningen till join-up.
.

Jag undrar var du får detta ifrån?

/M

Vilken generalisering:rofl:
Så det är bara NHfolk som begriper sig på bra hästhållning:confused:

Mina hästar kan klia varandra, stå inne o titta ut o går i stora hagar.
Den hästen som står lägre i rang o som oxå behöver mest mat skyddar jag- dens ledsagare.

Om naturen alltid ska få ha sin gång skulle jag ha en som rullar fram o en mager häst.

Är helt med på Sars linje.
en trygg människa behöver inte beté sig som en dålig ledare som mobbar/ missbrukar sin ställning.

Vad är det jag generaliserar? Jag ställer en fråga bara.

/M

Liksom flera andra begriper jag inte vad join-up och box har med varandra att göra.

Så jag antar att din fråga är rent allmänt, är det inte en massa saker som vi gör med våra hästar som är emot deras natur?

Nej, frågan är ställd till de som är emot join-up, läs första raden i mitt inlägg.

Det var inte bara frågor utan även påståenden.
Partisk uppfattning.

Nu får du gärna förklara vad du menar. Vad är det för påståenden du skriver om? Var har jag uttryckt en partisk uppfattning?

/M

Läs ditt eget inlägg en gång till.
Trådens början.

Så här är mitt inlägg med extra förklaringar och förtydlingar:

En liten fråga till er som är emot join-up och ser det som psykiskt lidande. = Jag riktar mig till de som är emot join-up, de som skrivit i tidigare trådar att join-up är ett psyksikt lidande för hästen.

Varför är det så hemskt? - har inte fått något bra svar på denna fråga än.

Jag antar att de flesta av er som är motståndare till join-up placerar era hästar i box på natten? - ser du frågetecknet?

Är inte då detta också psykiskt lidande? - ytterligare ett frågetecken.

Man stänger in ett flyktdjur i en trång box, den har ingen möjlighet att fly och oftast endast sikt utåt genom galler. Inget fysiskt sällskap heller. - detta är ett påstående

På dagen får många hästar gå ut i minimala frimärkshagar utan sällskap, - ytterligare ett påstående
är detta då inte värre än att skicka iväg hästen på en join-up där det handlar om kanske 5-10 minuter någon enstaka gång, mot detta livslånga lidande som många hästar drabbas av. - Här ser jag att jag glömt sätta ut frågetecken, men ser inte hur man kan läsa det utan att få det till en fråga? Nu har tydligen många gjort det så jag passar på att förtydliga nu att detta som ni tar som ett påstående är en FRÅGA!!!

/M

En häst kan få ett hugg av en annan och ändå vara kvar i flockens närhet. En häst som utesluts av flocken lider betydligt mer än efter ett (oftast helt berättigat) hugg. Uteslutning av flock är det allra skarpaste flockmedlet.

Jamen om hästen står kvar när en annan hugger den får den ju ett hugg till och ett till och kanske en spark eller flera tills den flyttar på sig? :confused:

en häst kan få ett hugg men ändå vara kvar i flocken. De allra flesta gångerna är hugget en konsekvens utav att den bitna hästen inte har lyssnat på ett hot. När en häst drivs ur flocken får den överhuvudtaget inte komma i närheten.
Join-upen arbetar efter samma princip, hästen drivs bort och får inte komma nära. Skarpt enligt mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar