Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

De flesta hästar flyttar sig efter ett hugg men förflyttningen kan vara minimal för att den huggande hästen ska vara nöjd. Hugget och "förflyttningen" är dessutom en konsekvens då den bitna hästen inte lyssnat elelr respekterat ett hot som kommer sig av att den gjort ngt otillåtet (typ tagit mat el. dyl). Lättförståeligt för de flesta hästar.

Jag undrar var du får detta ifrån?

/M

Så tolkade jag ditt första inlägg; att motståndare till join-up placerar sina hästar i box på natten och att många hagar går ut i minimala frimärkshagar.

Jag antar att de flesta av er som är motståndare till join-up placerar era hästar i box på natten?
Är inte då detta också psykiskt lidande?
Man stänger in ett flyktdjur i en trång box, den har ingen möjlighet att fly och oftast endast sikt utåt genom galler. Inget fysiskt sällskap heller.
På dagen får många hästar gå ut i minimala frimärkshagar utan sällskap, är detta då inte värre än att skicka iväg hästen på en join-up där det handlar om kanske 5-10 minuter någon enstaka gång, mot detta livslånga lidande som många hästar drabbas av.

Åsikter tack!

/M

Nej, jag vet faktiskt mycket väl hur hästar fungerar...

Men man kan ta mig tusan inte säga att hästen VÄLJER en människa som sin ledare.
På ett eller annat sätt så tvingas de faktiskt att se människan som sin ledare.

En dålig hästledare blir utmanad gång på gång, tills någon tillslut lyckas ta över rollen.
Likadant med en dålig människoledare.
Antingen så accepteras ledaren eller så blir det ständiga utmaningar.

:bow: tiotecken

hur många svenska hästar ska behöva vara problemhästar- på 2000-talet?
Mkt kunskap har gått förlorad o alltför många skaffar häst när de bara har ringa kunskap o erfarenhet.

Och just här slog du huvudet på spiken.
Hästkunskap grundar sig på erfarenhet av olika individer.
Sådan kunskap går sedan i generationer eller med en erfaren handledare brevid dag ut och dag in.

Den gamla erfarenheten försvinner och delvis ratas av dom yngre förmågorna som lätt luras in i trender.

Satt härom dagen och läste den nålade tråden på detta forum angående NH.
Diverse länkar bjöds ut och när man granskade dessa närmare så var mycket i skriften kommerciellt. Köp här..DVD köp där..grimma och allt annat som folk måste ha för att praktisera typ MR.

Den orutinerade med första häst sväljer alltihop.
Kollar DVD och ut och praktiserar.
Den funkade på den hästen så då ska det fungera på alla hästar..tror man.
Nu ska vi bli ledare, hejochhå.

Vad tappas då på vägen av den "sektliknande" medlemmen??
Jo, känslan att hålla på. På med ledarskap men förlorad vänskap.

Åter till den hästen som följer som en hund.
Det fungerade på den..men funkar det på alla?

Jag menar inte att klandra just den ägaren/hästen. Det blev ju bra resultat.

JAg skulle inte göra så. Min inställning till skygga/rädda individer är att man ger sådana TID. Massor med tid.
Jag tränger mig inte på utan väntar ut. Dom kommer förr eller senare fram. Helt säkert.

Jag håller nog med Lia i fallet. Join up behövs inte på 99 procent av fallen.
Så då måste man ju ta sig en tankeställare.
Varför håller så många på med just detta?

Och jag utveckar då Lias teori, fast hon kanske inte håller med mig:

Allt för många skaffar häst utan att ha gedigen hästkunskap.
Och bara för att man är psykolog eller högskoleutbildad så är man inte per automatik bra hästägare som förstår allt om hästens signaler.

Nää..kunskapen kommer med tiden och inga genvägar finns där.

AM

Senast ändrad:

Delvis kl. Jag förstår inte riktigt hetsen med join-up. vad är det som är så farligt? nar du longerar driver du också din häst runt runt , utan att låta den stanna. Vad är det som är så farligt?

Sen det här med att "utesluta ur flocken" som ska vara så grymt... Om hästen tar illa upp är den väl redan en flockmedlem som lyssnar på dig och vill vara med, då visar den det med sitt kroppsspråk och är välkommen till min flock. Bryr den sig inte eller visar sig hotfull och dominant mot mig när jag försöker driva den ut vill jag ju inte ha den hos mig innan den kommer tillbaka med ett bättre sinnelag och är beredd att lyssna på mig.

Släpp in en unghäst på betet efter halva sommaren så får du se en jäkla join up... båda gångerna hos oss har den hållit på i tre dagar till hästen i fråga till slut accepteras av de andra och är mkt "tacksam och lydig när den får vara med. "

Att stå i rundkorarll och pressa en rädd häst hårt och bryta ner den är väl en annan sak.. men det är inte det som är riktig nh. Nh är ju att mötas på halva vägen med våra språk och säga till hästen vad den ska göra på ett logiskt och bra sätt.

Och det är klart att det finns hästar som är "snälla" av naturen och finner sig i att vi beter oss konstigt, "skriker på ett främmande språk" ( som hästar förmodligen ser vårt skumma kroppspråk) och gör sitt bästa för att vara till lags. Då funkar det säkert utmärkt utan att befästa rangordning i den bemärkelsen.

Sedan synen på att häsar blir kränkta av att någon bestämmer över dem... Det om något är väl att ge hästarna mänskliga tankar. Flockdjur är väl trygga och tacksamma över att ha en stabil och duktig ledare som ordnar upp om det blir läskigt och som fattar kloka beslut så det går bra för flocken. Det är ju ingen kränkning utan hjälp.

Bra förklarat tycker jag! :bow:

För övrigt hittade jag en bild på en mycket duktig tjej som jobbar med sin häst. Ungefär såhär upplevde jag att Ella reagerade efter att hon travat runt mig ett par varv. Helt lugnt alltihopa, och jag fick hennes fulla koncentration, uppmärksamhet, förtroende och respekt.

Här ser man hur hästen börjar lyssna och slappna av.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14488012.html

Här slappnar den av fullständigt, blir trygg och har fullt förtroende och koncentration på människan.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14488011.html

Är ju bara bilder, men jag tycker att det visar en annan sida av "Join Up" än de flesta uppfattar det som.

*vill inte ha någon diskution om bilderna eller hur tjejen jobbar, eftersom jag inte frågat om jag fått länka till dem. tyckte bara att de visade ett fint exempel på hur Join Up kan vara/är positivt.

Jättefina bilder, det är så jag också ser det, och så det förmodligen ska se ut. Hästen sänker huvudet och vinklar örat mot den som driver den. Visar att den är underkastad och lyssnar på kroppsspråket men absolut inte rädd.

Jättefina bilder, det är så jag också ser det, och så det förmodligen ska se ut. Hästen sänker huvudet och vinklar örat mot den som driver den. Visar att den är underkastad och lyssnar på kroppsspråket men absolut inte rädd.

Varför ska den visa att den är underkastad???? :confused:
Till vilken nytta?

AM

Hästen visar att den vill vara med en. Att den respekterar en som sin ledare. Inte att den känner sig kränkt eller rädd, utan att den accepterar en och har respekt för en. Att den litar på en och känner sig trygg/vill vara med en.

Så visar Ella sig för mig iaf. Det är så jag kunnat läsa av henne. Men sen kan hästen visa underkastelse för att den är rädd för en också. Då blir det ju en annan sak.

För att jag vet då att den villigt kommer att försöka göra som jag ber den.

Underkastad är ett ord som folk ser lite olika på, jag ser det i positiv bemärkelse. Det är inte så att den är rädd för mig eller känner att jag är nån sorts ond envåldshärskare som den måste krypa för utan att den vill lyssna på mig.

Att den visar sig underkastad är ju bara en min som hästen automatiskt gör när den är i dett sinnestillstånd som är bra om man vill be om något. Kikar på och lyssnar mot en för att se vad man vill.

Jag ser ingen Join up på bilderna, däremot div löshantering.
Kan du förklara hur du menar?

LIA

Jag såg bilden och jag vet vad ni menar..

Men om vi tar det lite mer praktiskt?

Den snart tvååriga hingsten hemma med svåra hovproblem går stolt in i transporten alla gånger och skriar högt.
Han följer efter mig in eller ut men inte går han med nåt sänkt huvud.

Däremot hade jag en halvblodsvalack uppstallad för nåt år sedan som jag betraktade som totalt hjärndöd.

När jag ledde honom in eller ut i hage så passerade vi en hage med tio icke dräktiga märrar.

Dessa stod och dräglade och bjöd ut sig som fnask efter staketet.

Valacken gick med sänkt huvud och stannade inte, tittade inte, hälsade inte på flickorna.
Hade jag gått över majbrasan så hade han följt efter.

Denne var tränad enligt join up med repgrimmor och hela alltihop.
Han var helt avstängd för yttervärlden. Gick efter överallt. Stannade man så stannade han. Kom aldrig upp vid sidan utan gick långt bakom.
Det tog ett par månader innan han började visa normal hästmaneer.

Alltså svans rätt upp och takta och showa för flickor.
Han upptäckte läskiga stenar och våran vimpel.
Just då blev han också mer flockmedveten. Klart trevligare häst.

AM

Nä man ser ju inte slutresultatet på bilderna, men hästen drivs iaf runt personen, vilket kanske resulterar i att personen låter hästen komma in och följa henne senare, dvs en genomförd join-up. Det syns i så fall inte på bilderna.

Nu var det inte mig du frågade men jag hade inte så mkt annat för mig:D

Men vad ska man kalla det då. Som jag ser det "driver" hon hästen runt sig. Hon ber hästen koncentrera sig på en.

Vad är en Join Up då? Måste det ske i full galopp eller? Kan man inte göra det lugnt och försiktigt?

Så länge hästen accepterar det avståndet man vill ha mellan sig och hästen och börjar koncentrera sig och lyssna på ledaren måste man väl inte jaga på hästen i full galopp heller...

Jag förstår vad du menar, men jag ser det som att när hästen är med mig och jobbar ska den helst vara koncentrerad på mig, när den har sin lediga tid i hagen får den gärna showa och visa upp sig för sina polare som är underlägsna honom/henne.

Om du upplevde hästen som ledsen är det ju inte bra, så ska det ju inte vara. Men jag vill inte ha en häst brevid mig som tittar på allt och alla utom mig som försöker de den signaler för vad den ska göra.

Förstår också vad du menar. Men att hantera hästen så ska ju bygga upp hästen, inte bryta ned den.

Jag vill ha min hästs fulla koncentration då jag ber om den. Hon ska inte ställa sig och beta eller titta på andra hästar när jag leder henne, men om jag däremot tillåter henne att göra annat eller visar att hon får äta etc, så får hon givetvis göra det. Men jag vill kunna få hennes uppmärsamhet när som helst.

Sen, om hon ser mig som sin ledare kommer hon även att börja härma mig. Springer jag och showar och "fnyser" och visar att allt är läskigt blir hon också på sin vakt. Springer jag däremot bara helt lugnt men ändå "luftigt" och så, gör hon också det. Lunkar jag omkring och glor ner i marken gör hon också det, om jag ber henne om det. Visar jag att hon får göra vad hon vill medan jag själv står och tittar eller går runt ställer hon sig och betar. Men hon har hela tiden ett öga mot mig och är beredd på att göra något.

Förstår du ungefär vad jag menar/vill? Är det rätt eller fel enligt dig? Hur vill du att dina hästar ska "vara" mot dig?

Vore intressant om du berättade lite också :)

Jag vet inte riktigt vilka bilder du menar... försökte söka lite.

Artikeln du länkade till var väl gullig, söt ponny. (Såg bara en bild där ungen satt på den) Jag kan tycka att join up kan vara bra att prova för att utvärdera sin relation med hästen lite. Se om hästen lyssnar på dig när du driver den osv. Är hästen uppmärksam på dig kommer den förmodligen visa de tecken man tittar på i princip direkt och därmed få komma in. Så oavsett hur relationen var skadar det säkert inte relationen, snarare tvärt om.

Bilderna jag talade om, var dom som Ella_99 länkade till!

Det var inte meningen att du skulle titta på ponnyn, utan läsa texten. :( ;)
Alltså den kortfattade beskrivningen av Join up.

LIA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar