Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Jo, Ella reagerar direkt om det är något som är nytt i hennes vardagliga miljö^^ Men när jag visar att det inte är farligt nosar hon lite på det och sen är det bra. Jag hjälper henne att förstå att det inte är farligt genom att gå fram till det och visa henne att jag inte är rädd. Då blir hon också lugn.

Ber jag henne gå förbi nått läskigt så gör hon det, trots att det är jätteläskigt. Hon har koncentrationen på mig och lyssnar för helt minimala signaler. Det är tom så att när hon blir rädd har hon ett ännu större behov av en trygg ledare och blir därför ännu mer fokuserad på mig, samtidigt som hon håller koll på det farliga.

Jag bestraffar inte min häst om hon blir rädd. Jag visar bara själv att jag inte är rädd och tar ev. hennes koncentration genom att flytta henne. :)

Men jag skulle säga till min häst om hon skulle sparka, hota eller försöka flytta mig på annat sätt. Det är väl självklart! (iaf för mig)

Men att göra en Join Up med hästen (eller vad man nu ska kalla det), eller på annat sätt få hästens fulla respekt, förtroende och uppmärksamhet är ju ett sätt att ta över rangen. Och har du högst rang och din häst är trygg med dig och ser dig som en god ledare så sparkar den inte mot dig (om den inte har ont eller blir väldigt rädd, för då anser jag att hästen kan sparka iaf. Men annars gör den inte det, det är jag övertygad om!)

Så om man först bygger upp ett förtroende där både häst och människa respekterar varann, men människan är ledaren och är den som har högst rang, så kommer också problemen att försvinna. Varför skulle en häst sparka mot en som den tycker om, känner sig trygg med och respekterar. Varför skulle en häst springa iväg från en som den är trygg med och vill vara med?

Jag kan inte riktigt förstå vad det är för fel i att hästen tycker om en och vill vara med en... Och ska man kunna bygga upp ett sådant förhållande är det ju viktigt att man själv är de ranghögre (ledaren), varför ska hästen annars lyssna på en?

*kanske har missuppfattat er, eller?*

Men att bygga upp ett förtroende gör man inte i Join up, utan man tar ett övertag iom att hästen inte kan fly.

det tar lite tid att visa att man är en värdig o trygg ledare.
Mycket av första intrycket är hur man agerar o vilken typ av energi man förmedlar.
Är det en stressad eller lugn människa- osäker mobbare/ eller en som agerar med pondus o tålamod:confused:

hästar känner av det snabbt.

Senast ändrad:

Ja en bra relation får man med tiden, en en inledande respekt och uppmärksamhet från hästen kan man få via lämpliga övningar, tex join up.

Jo, det är klart att man inte kan få en superbra relation bara genom att göra en "Join Up", men har man hästens koncentration, förtroende, respekt och pratar samma språk så tror jag faktiskt att man är en god bit påväg. Genom att göra en slags Join Up (vet inte vad jag ska kalla det annars) så får man ju detta av hästen, för stunden, och sedan kan man vidareutveckla det. Hästen ser en som sin ledare och då kan man bygga upp en fin relation tillsammans. Förstår du vad jag menar? Sen gjorde inte jag en Join Up från början, utan tränade "flytta undan" och "följa efter" (orkar inte förklara så ingående) och vi lekte och hon litade på och respekterade mig. Detta utan att jag gjort en "Join Up" (fast iof samma princip iom att jag flyttat henne och på så sätt fått henne att se mig som sin ledare). Men iaf, sen var hon okoncentrerad och vi hade inte riktigt den där kommunikationen hela tiden. Det var lite från dag till dag, så jag testade att göra som en Join Up, och då fick jag verkligen hennes uppmärksamhet! Så det blev som ett trappsteg i den eviga trappan i vårt förhållande. Var mycket som förändrades och många frågor som besvarades just vid det tillfället. Tror att det hjälpte både mig och Ella att bli tryggare tillsammans. Så upplevde jag det iaf :D

Det brukar räcka med daglig normal hantering.
Man kan gå ut o gå med sin häst- bara.

Jo, det kanske gör det för de flesta... Men Ella hade iaf aldrig vart såpass med mig och litat så mycket på mig om jag inte börjat "lekt" med henne. Och jag hade aldrig lärt mig läsa och förstå henne så bra. Visst skulle hon lyssna och respektera mig när jag ledde henne, visst skulle hon stanna när jag stannade och hon skulle stå still när jag bad henne. Men jag tvivlar starkt på att hon skulle traska ut ur stallet i kolsvarta natten helt löst efter mig och stanna, backa, öka/minska tempo osv när jag gjorde det. Trots att hennes hästkompis står i stallet och skriker tvekar hon inte att följa med mig ut. När vi går förbi vägen ner mot stallet travar hon bara efter. Så skulle hon aldrig gjort för ett år sedan! Eller för två månader sen. Lekarna har svettsat oss samman. Jag har ju inte tränat på detta utan så här bra var hon med mig första gången jag testade att gå ut så. Hon litade fullständigt på mig och hade all sin uppmärksamhet riktad mot mig.

Och när man kan göra sånt helt löst är det ju en bekräftelse på att hästen har förtroende för en. Då blir det också lättare att hantera hästen (som jag upplevt det) i allmänhet, t ex när den blir rädd osv, för att den litar på en.

Det går säkert att bygga upp ett sådant förhållande bara genom att gå fram och tillbaka till hagen med hästen och sen rida och borsta av den, men jag tror att det tar mycket längre tid... Plus att iaf jag tycker det är kul att leka med hästen och varje gång komma ytterligare lite närmre varann. Det ger en guldkant på vardagen och gör mig lycklig, att jag lär mig och hästen förstår mig. Härlig känsla när man upplever ett sånt samspel^^

Jo, det är klart att man inte kan få en superbra relation bara genom att göra en "Join Up", men har man hästens koncentration, förtroende, respekt och pratar samma språk så tror jag faktiskt att man är en god bit påväg. Genom att göra en slags Join Up (vet inte vad jag ska kalla det annars) så får man ju detta av hästen, för stunden, och sedan kan man vidareutveckla det. Hästen ser en som sin ledare och då kan man bygga upp en fin relation tillsammans. Förstår du vad jag menar? Sen gjorde inte jag en Join Up från början, utan tränade "flytta undan" och "följa efter" (orkar inte förklara så ingående) och vi lekte och hon litade på och respekterade mig. Detta utan att jag gjort en "Join Up" (fast iof samma princip iom att jag flyttat henne och på så sätt fått henne att se mig som sin ledare). Men iaf, sen var hon okoncentrerad och vi hade inte riktigt den där kommunikationen hela tiden. Det var lite från dag till dag, så jag testade att göra som en Join Up, och då fick jag verkligen hennes uppmärksamhet! Så det blev som ett trappsteg i den eviga trappan i vårt förhållande. Var mycket som förändrades och många frågor som besvarades just vid det tillfället. Tror att det hjälpte både mig och Ella att bli tryggare tillsammans. Så upplevde jag det iaf :D

Jag tycker nog att mycket som vi gör med hästarna har att göra med att vi (människor) egentligen inte kan så mycket, så därför provar vi alla möjliga metoder för att få hästen att lyda, och det blir ju också då många lycksökare som tar bra betalt för att dilla i oss en massa strunt.

Ta bara dom sk "hästviskarna" som kom ut till hästägarna i stallen, tog 500:- för en halvtimmes viskande, och ställde sedan e diagnos som väl säkert kunde passa in på de flesta hästar.

Dom blev hastigt färre efter en del avslöjanden i TV.

Vi har även haft en del massörer på det stall jag var i förut.
En häst blev helt förstörd och hade ont i flera veckor efter den massören (obs; inte min häst).

Eller alla osäkra hästägare som så fort hästen inte gör som vi vill, eller minsta lilla sår, så gapar alla unisont "RING VETERINÄREN".

Vi har blivit så fördummade att vi överhuvudtaget inte litar på att det finns någon som helst naturlig läkkraft, fast den bevisligen kan uträtta underverk.

Jag förstår inte: vad är vitsen med att jaga runt hästen i boxen, eller att piska upp den, så att den inte vågar röra sig.

Vad vill ni uppnå?

Jag hade en tant på mitt stall som gick in i hagen med longerpisken när hon hämtade sin häst, för hon hade problem att ta in den.

Vad ville hon uppnå?

Vad vill vi uppnå med våra hästar?

Vill vi ha kadaverdisciplin som i ryska eller kinesiska armén?
Är dom människorna lyckliga?

Blir våra hästar lyckliga av att vi absolut vill att dom sänker huvudet, slickar sig om munnen eller tuggar?
Har vi uppnått en inre frid hos oss själva?

Varför analyserar vi hästen i det oändliga, då det faktiskt bara är raka rör som dom väl förstår mest, om man kollar hur dom beter sig i flocken.

Varför ska det vara så komlicerat att ha häst nuförtiden?

Det förtar hela nöjet

Åter till den hästen som följer som en hund.
Det fungerade på den..men funkar det på alla?

Jag menar inte att klandra just den ägaren/hästen. Det blev ju bra resultat.

JAg skulle inte göra så. Min inställning till skygga/rädda individer är att man ger sådana TID. Massor med tid.
Jag tränger mig inte på utan väntar ut. Dom kommer förr eller senare fram. Helt säkert.

Är det min det?

Enligt PNH finns det INGET som funkar på samma sätt för ALLA. Man måste lära sig att se vad just den hästen behöver för approach.

Tid hade min häst fått, men man kan inte ha en häst lös i en hagen utan att man kan ta på den ens hur länge som helst.
Och det VI gjorde när vi gjorde "joinup" var absolut inte att tränga sig på. Det handlade om att väcka hästens nyfikenhet och visa att jag förstår det han försöker säga mig med sitt kroppsspråk. Jag visar honom att om han tittar på mig så vänder jag mig bort, tar bort trycket. (och i hans fall var tryck= mina ögon på hans kropp och min framsida mot honom)
Då kände han sig inte längre hotad.
Hade jag drivit runt honom hade han sprängt varje stängsel inom synhåll. Det vet jag, för jag testade detta först :angel:

Har jag sagt att jag piskar upp min häst eller jagar runt henne i boxen?

Nä, just det! Det jag kan har jag lärt mig genom att vara med min häst. Jag har aldrig "tränat" för någon NH-tränare. Har heller inte haft ute någon hästmassör, hästviskare eller liknande, även fast jag tror att det finns många sådana som verkligen är mycket duktiga och seriösa.

Men vad är det som är så komplicerat med att man leker med sin häst. Jag förstår inte det... Är det för att man gör det för att man vill bygga upp en relation, och att ni anser att man inte "behöver" göra det, och därför är det alltså helt fel? Tänk om både häst och människa tycker det är kul? Precis som ridningen? Är det helt fel då iaf, bara för att det inte behövs? Behövs ridningen då? Eller körningen? Nej, inte i vårt samhälle. Varför gör vi det då? Antagligen för att vi tycker att det är kul och att det är härligt att umgås med hästar.

Skulle vilja ha en förklaring till varför det är så fel...

Hästen ska inte bete sig som en robot, men när man gör det till hästen eget val att bli din följeslagare är den nöjd med det, den har ju valt själv.

Nu hänger jag inte med alls. Förklara det här för mig för jag är tydligen väldigt okunnig på det här med hästhantering.
Vad har hästen för valmöjlighet? Antingen lyda eller vara utstött ur flocken. Är det det hästarna har att välja mellan?

Bra förklarat tycker jag! :bow:

För övrigt hittade jag en bild på en mycket duktig tjej som jobbar med sin häst. Ungefär såhär upplevde jag att Ella reagerade efter att hon travat runt mig ett par varv. Helt lugnt alltihopa, och jag fick hennes fulla koncentration, uppmärksamhet, förtroende och respekt.

Här ser man hur hästen börjar lyssna och slappna av.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14488012.html

Här slappnar den av fullständigt, blir trygg och har fullt förtroende och koncentration på människan.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14488011.html

Är ju bara bilder, men jag tycker att det visar en annan sida av "Join Up" än de flesta uppfattar det som.

*vill inte ha någon diskution om bilderna eller hur tjejen jobbar, eftersom jag inte frågat om jag fått länka till dem. tyckte bara att de visade ett fint exempel på hur Join Up kan vara/är positivt.

Sista bilden där tolkar jag helt annorlund än dig.

Vad tycker du att hästen "säger?

Enligt mig undrar den vad den gjort för fel. Är faktiskt inte tillfreds. Kolla näsborren. Hästar talar med HELA kroppen. Inte bara ett vickat öra.

Nämen herre gud, inte tar man väl och gör iordning hästen för att gå ut på volten om den naffsar eller beter sig illa. Sunt förnuft har ju inge mått dåligt av. Dessutom har jag aldrig sett join up som nån metod att bestraffa, utan ett sätt att visa hur det är för hästen när man bygger upp en relation med den.

Självklart ska en tillsägelse komma genast om hästen beter sig illa.

Jag tycker många har en jätteskum bild av hela grejen. Jag tycker det är naturligt att bygga upp en hälsosam respekt mellan sig och hästen hur man gör det är väl upp till var och en. Jag tycker de flesta nh-principer är mkt vettiga och logiska.

Hästen ska inte bete sig som en robot, men när man gör det till hästen eget val att bli din följeslagare är den nöjd med det, den har ju valt själv.

Jag vill fortfarande ha svar på hur hästen VÄLJER?

Ska det vara ett val ska det finnas säg tio kandidater att välja på. DÅ är det ett VAL.

Okej, angående bilden.

Jag ser att hästen sänker huvudet och ser ut som den frustar eller liknande, vilket enligt mina "teorier" tyder på att hästen är avslappnad genom hela kroppen och koncentrerad. När jag rider frustar Ella när hon slappnar av riktigt ordentligt och är lösgjord och jobbar genom hela kroppen. Då är hon också fullt koncentrerad på mig.

Det jag ville visa på bilden var att "Join Up" inte alltid behöver betyda skrikande människor, panikslagna hästar och en väldig dominans, som det säkert också kan bli. Jag tycker bilderna visar de tre sakerna jag vill "ha med" i mitt förhållande till hästen; förtroende, koncentration och ömsesidig respekt :)

Nu hänger jag inte med alls. Förklara det här för mig för jag är tydligen väldigt okunnig på det här med hästhantering.
Vad har hästen för valmöjlighet? Antingen lyda eller vara utstött ur flocken. Är det det hästarna har att välja mellan?

Måste bara fråga :angel:

Vad har hästen för valmöjligheter om du leder den? Eller när du sätter på den grimman i hagen? Eller när den skos? Eller när den leds in i en transport?

Antingen lyder den eller så tar människan till hårdare metoder.

Ungefär samma sak är det ju också i en "Join Up", men där frågar man hästen om den vill vara med en (iaf gör jag så). Jag visar den vägen och den börjar koncentrera sig på mig och får respekt och trygghet med mig. Det är ju så hästar gör normalt när de bestämmer rangordningen, fast olika tydligt. Ibland syns signalerna inte ens och ibland är det väldigt tydligt. Det beror ju på vilket kroppspråk hästarna visar mellan varandra. Om de är beredde att slåss om rangordningen eller visar sig ranglåga med en gång.

Alltså, det gäller ju att läsa av hästen. Hur den reagerar när man driver/flyttar den mm. Man måste se när hästen respekterar en och är villig att lämna över rollen som ledare och litar på en. Man måste visa hästen att den kan känna sig trygg med en och kan lita på att man kan skydda den från faror. Flocken måste vara en trygg plats för hästen för att den ska må bra, och därför behövs också en tydlig rangordning med tydliga gränser.

När hästen respekterar en som ledare så ifrågasätter den troligtvis inte heller min roll som ledare i sådana situationer som lastning, när man leder den eller ska gå förbi nått läskigt. Visst kan hästen tycka att det är läskigt och verkar farligt men ju mer den litar på sin ledare desto mer inflytande får ledaren över hästen i svåra situationer. Då blir det lättare att visa hästen att det inte är farligt, genom att bara vara lugn och trygg. Men man måste ju vara konsekvent också och kan behöva vara hård och tydlig med sitt kroppsspråk också, om hästen börjar ignorera en eller får panik.

Nån som är med på hur jag tänker? Hur går det ihop med era erfarenheter?
Iaf är det så jag upplevt det med Ella. Berätta gärna om era erfarenheter och så. Hur ni tänker. Det är jätteintressant att läsa och väcker massor av funderingar.

Senast ändrad av en moderator:

Ska det vara ett val ska det finnas säg tio kandidater att välja på. DÅ är det ett VAL.

Men om du har tio olika saker att välja på blir det ett svårt val. Det ska vara lätt att välja rätt. *Tänker tillbaka på hur det var att jobba på ett dagis*

Hmm... Väljer kanske låter fel i dina öron. Men om vi säger såhär.

Hästen har ju inte så många valmöjligheter men när den visar att den respekterar en som ledare väljer den att bli den ranglåge och ha mig som sin ledare. Den känner sig trygg hos mig och vill vara med mig. Den vill följa mig eftersom jag betyder trygghet. Därför är den också koncentrerad på mig. När jag fått hästens koncentration, tillit och respekt ser den mig som sin ledare och respekterar att jag har högre rang en den själv. Jag tror inte att hästen känner sig "deprimerad" eller kränkt iom att jag tar över rangen utan snarare att den är lättad över att ha en trygg ledare att följa. Den är trygg i mitt sällskap och vill därför vara med mig. "Kampen" om rangordningen är alltså avgjord då.

Är du med på hur jag tänker?

Bra förklarat tycker jag! :bow:

För övrigt hittade jag en bild på en mycket duktig tjej som jobbar med sin häst. Ungefär såhär upplevde jag att Ella reagerade efter att hon travat runt mig ett par varv. Helt lugnt alltihopa, och jag fick hennes fulla koncentration, uppmärksamhet, förtroende och respekt.

Här ser man hur hästen börjar lyssna och slappna av.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14488012.html

Här slappnar den av fullständigt, blir trygg och har fullt förtroende och koncentration på människan.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14488011.html

Är ju bara bilder, men jag tycker att det visar en annan sida av "Join Up" än de flesta uppfattar det som.

*vill inte ha någon diskution om bilderna eller hur tjejen jobbar, eftersom jag inte frågat om jag fått länka till dem. tyckte bara att de visade ett fint exempel på hur Join Up kan vara/är positivt.

Utan att hänga ut människan på bilden, ställer jag mig tveksam till vad bilderna visar, jag tog mig friheten att titta på alla bilder..

Och kan säga att jag är både imponerad och fundersam, eftersom jag tycker hästen ser, som tidigare tagits upp i tråden, avtrubbad ut?

Jag skulle kunna både få lägga en pressening o ett paraply på min häst, men hon skulle reagera på ett "hästigt" sätt, hon skulle vara tveksam, tills jag sa det var ok, hon skulle acceptera, men inte stå o se ut som hon sover eller inte bryr sig?

När man talar hästar i naturen, så är det väl så att när fara/nyhet händer, samlas flocken, finns där ingen fara enligt ledare osv nedåt, så finns fortfarande ett viss avvaktande inför "det nya"/faran...
Det känns inte i min värld varken normalt eller naturligt för en häst att inte bry sig, inte visa nyfikenhet, avvakande eller något alls egentligt??
För mig känns det som hästen resignerat och gett upp? :crazy:

Jag tycker nog att mycket som vi gör med hästarna har att göra med att vi (människor) egentligen inte kan så mycket, så därför provar vi alla möjliga metoder för att få hästen att lyda, och det blir ju också då många lycksökare som tar bra betalt för att dilla i oss en massa strunt.

Ta bara dom sk "hästviskarna" som kom ut till hästägarna i stallen, tog 500:- för en halvtimmes viskande, och ställde sedan e diagnos som väl säkert kunde passa in på de flesta hästar.

Dom blev hastigt färre efter en del avslöjanden i TV.

Vi har även haft en del massörer på det stall jag var i förut.
En häst blev helt förstörd och hade ont i flera veckor efter den massören (obs; inte min häst).

Eller alla osäkra hästägare som så fort hästen inte gör som vi vill, eller minsta lilla sår, så gapar alla unisont "RING VETERINÄREN".

Vi har blivit så fördummade att vi överhuvudtaget inte litar på att det finns någon som helst naturlig läkkraft, fast den bevisligen kan uträtta underverk.

Jag förstår inte: vad är vitsen med att jaga runt hästen i boxen, eller att piska upp den, så att den inte vågar röra sig.

Vad vill ni uppnå?

Jag hade en tant på mitt stall som gick in i hagen med longerpisken när hon hämtade sin häst, för hon hade problem att ta in den.

Vad ville hon uppnå?

Vad vill vi uppnå med våra hästar?

Vill vi ha kadaverdisciplin som i ryska eller kinesiska armén?
Är dom människorna lyckliga?

Blir våra hästar lyckliga av att vi absolut vill att dom sänker huvudet, slickar sig om munnen eller tuggar?
Har vi uppnått en inre frid hos oss själva?

Varför analyserar vi hästen i det oändliga, då det faktiskt bara är raka rör som dom väl förstår mest, om man kollar hur dom beter sig i flocken.

Varför ska det vara så komlicerat att ha häst nuförtiden?

Det förtar hela nöjet

Ja usch, och som laternativ till det du beskrev så har vi möjligheten att lyssna på hästen och använda dess naturliga instinkter till att få dess förtroende. Några hästviskare och longerpiskor hoppas jag väl att du inte tror nh handlar om?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar