Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

men min ena häst är under igångsättning och står i en frimärkesstor hage för att hon inte ska göra illa sig,QUOTE]

Göra illa sig??

Det händer väldigt sällan att en häst skadar sig allvarligt i en hage, om det händer har man bara otur.
Men om du hela tiden tänker "om jag släpper ut han i den där stora hagen kommer han att knäcka benet" Tro inte att du är snäll mot hästen då, för du är bara elak som "håller hästen fast" mot vad dens egentligen natur innebär.

Jo, alltså: han ville dit där han skulle kunna få mat, där han kan överleva. alltså han ville inte in i själva stallet

*kl*
Min häst står i stallet ytterst sällan.. Förr tog jag in henne om natten. Då ville hon in. För att hon va van vid det..

Nu går hon ute dygnet runt.. Hon kommer in i stallet varje morron o kväll för att äta. Sen börjar hon stampa för hon vill ut. Därför hon är van att det är så det ska va.

Join up = toppen om man frågar mej.......

Då frågar jag dig- varför är det toppen?

LIA

För att jag fått en bra kontakt med en häst som alltid kommer. Även då hon är på rymmen så behöver jag bara ropa.

Är det så att hon inte vill komma direkt så spänner jag mej i hela kroppen o tar bestämmda/hårda steg mot henne så vänder hon o kommer mot mej med tugg direkt.

OK, men varför join up?
Hade du inte kunnat skaffa den goda kontakten på annat, positivt sätt?
Kroppsspråk använder man utan att blanda in join up.

LIA

I vilket av hästens kroppsspråk symboliserar snurrande rep?
Svansen:rofl:

Brukar din hästs svans snurra som en propeller :p
Att snurra med repet är ju bara ett sätt att förstärka sitt kroppspråk på en häst som kanske är lite dominant eller nonchalerar en. Personligen så räcker det för mig att bara höja handen någon centimeter eftersom min häst är extremt känslig och lyhörd för mitt kroppspråk. I början fick jag kanske höja och sänka armen några gånger och det tror jag hästen ser ungefär som en häst som hotar genom att slänga med huvudet.

OK, men varför join up?
Hade du inte kunnat skaffa den goda kontakten på annat, positivt sätt?
Kroppsspråk använder man utan att blanda in join up.

LIA

Jag ser en join up som ett possetivt sätt. Precis som all träning så blir jag spännd då hon gör fel. Och avslappnad då hon gör rätt.

Oftast då jag gör en join up är i hagen. Nu när min häst blev 5 år så ar hon börjat testa grenser. Som att inte komma i hagen. Då gör jag en join up.. Räcker med några minuter så är det klart.

Finns massor av sätt att komma i kontakt med sin häst. O jag försöker göra så många övningar/träningar/lekar som man kan komma på.

Vad är så negativt med att göra en join up? Viftandet med ett grimsaft?
Jag kan efter varje övning veva grimskaftet över huvudet, på sidrona o runt henne utan att ens öronen rör sej.. Ser inga problem med det jag gör. Annat än att jag har en väldigt enkel o lätt häst att hantera. O det är väl inte på en fläck fel?

För mig skulle hästen vara hjärndöd om den inte fick reagera på just julgranskulorna.

Du kan alltså inte förstå att 364 dagar på året så står det en havrekärra där. Likaså på morgonen när tanterna går ut ur stallet.
På kvällen när dom ska in så har jag placerat spektaklet i stallet.
Och du kan inte sätta dig in i hästens reaktion.. :confused:
Tycker det blir enbart jobbigt och ser inte som hästen ser på saken.

Så långt har det alltså gått med den sk. moderna hästhanteringen och förståelse för hästars reaktioner i olika situationer :confused:

AM (som numer struntar i julgran med röda kulor)

Du läser då verkligen inte vad man skriver :smirk: Jag skrev ju att det är okej att hästen tittar (reagerar) så länge den utför sitt arbete. Eftersom jag i egenskap av hästens ledare visar att det inte är farligt är det inte okej att den skuttar omkring som en villvetting eller försöker vända (och det gör den inte heller om den ser mig som sin ledare)
Om hästen blir rädd för något är det ju inte så att man spöar den utan man håller sig helt enkelt lugn och säger "okej, du är rädd men det är inget att oroa sig för och nu gör vi det här"

Du läser då verkligen inte vad man skriver :smirk: Jag skrev ju att det är okej att hästen tittar (reagerar) så länge den utför sitt arbete. Eftersom jag i egenskap av hästens ledare visar att det inte är farligt är det inte okej att den skuttar omkring som en villvetting eller försöker vända (och det gör den inte heller om den ser mig som sin ledare)
Om hästen blir rädd för något är det ju inte så att man spöar den utan man håller sig helt enkelt lugn och säger "okej, du är rädd men det är inget att oroa sig för och nu gör vi det här"

Håller med dej.. Hästen får reagera över nåt nytt underligt.. Men ska inte flyga i taket om man som ledare talar om att jag är inte rädd.

Bääsan kan flyga i taket fö småstenar på grusvägen:smirk:. Men fortsätter så länge jag ber henne. Även om hennes öronspetsar har ca 2 meters mellanrum så gör hon det jag kräver av hene.

Ser inga problem med det jag gör. Annat än att jag har en väldigt enkel o lätt häst att hantera. O det är väl inte på en fläck fel?

Tja fel och fel.

Frågan är ju vad an själv vill ha, och hurman vill ha relationen med hästen. Och vad man anser hästen skall få rut av det.

Är det bara en lydig häst man vill ha, så kör hårt.:angel:

Men vill man ha en "harmonisk" häst får man tänka ett par varv extra.

Det kan ju också bero på vilken syn man har på hästar. Är de " maskiner" som skall fungera....

Eller är det egna individer, med egna behov - som du och jag...

Så jag ser nog en fläck fel

Tja fel och fel.

Frågan är ju vad an själv vill ha, och hurman vill ha relationen med hästen. Och vad man anser hästen skall få rut av det.

Är det bara en lydig häst man vill ha, så kör hårt.:angel:

Men vill man ha en "harmonisk" häst får man tänka ett par varv extra.

Det kan ju också bero på vilken syn man har på hästar. Är de " maskiner" som skall fungera....

Eller är det egna individer, med egna behov - som du och jag...

Så jag ser nog en fläck fel

Jag ser nog min häst som både harmonisk och personlig.... Jag skulle aldrig drömma om att be henne vara en maskin som bara lyder. Jag rider inte för att tävla utan för att ha kul...

Du vet inte alls hur min relation till min häst ser ut. Men vi är väldigt samspelta.
Så vad du menar är jag lite förvånad över.

Att jag gör en join up betuder inte spring din morrhoppa annars ska du få se på f*n!!!!! Det ska inte vara hets o galenskap.

Nej jag kan inte veta hur du och din hästs relation ser ut, men jag kan veta en del om hur djur fungerar då jag har utbildning i både häst och psykologi. och är insatt i de mekanismer som styr inlärning och det psykiska välmåendet.

Det jag svarade på var ditt citat. Du menade att det inte var en fläck fel att hästen var enkel och lätt att hantera, jag vill bara påpeka att det är mer komplicerat än så.

Lydig är _inte_ = harmonisk

Det krävs mer än så.

Är generalens soldater lyckliga...
lydiga förvisso

Vidare så reagerade jag på detta med 2 meter mellan öronspetsarna...

jag kan som du säger inte veta, och hur just du gör är heller inte så intressant.
Det som är intressant är att världen är mycket större än join up, och lydiga hästar

MYCKET större. Om det var i den här tråden som Morvan länkade tll Andrew Mc Lean så gå in där

Jo, alltså: han ville dit där han skulle kunna få mat, där han kan överleva. alltså han ville inte in i själva stallet

Nu fattar jag inte vad du menar.

De flesta hästar går väl dit maten är. Är den ute vill de vara där. Är den inne vill de vara där...

Ska man göra ett liknande experiment ska hästen ha tillgång till samma mat på båda ställena och i alla väderlekar, alal timmar på dygnet.

Nej, det är inte ett frustande. Då ser inte näsborren ut på det viset.

Ska se om jag kan hitta några bra förklarande bilder..

Jo då^^ Eller iaf Ella ser ut så när hon frustar. Näsborrarna vibrerar liksom, rynkar sig :D

Jag tror iaf att hon ser ut så. Måste kolla nästa gång hon gör det.

Hur ska jag agera enligt dej??? Min häst som skrivet är rädd för småsten på grusvägen?

Bli förbannad o tvinga på och inte ta hänsyn till hennes rädslor.

Eller vända o gå hem/ta annan väg?

Jag kräver att hon fortsätter med det vi gör.. Dissar hennes ideer o gör ingen big deal av det. Utan kör på. Vilket är ett fungerande koncept med min häst. Och det har jag kommit fram till genom att ta hänsyn till henne som individ. Och jag har ju aft henne länge nog att veta vad som får henne att lita på mej... Ju mindre bråk desto bättre. Men vidare ska vi.

Jag ser min häst som harmonisk.. Lydig oxå för den delen. Jag vet skillnaden.

Jag är fortfarande inte med på vad du hakar upp dej på....

Senast ändrad:

Gällande 2 meter mellan öronspetsarna... Det visar att hon är rädd för något.. Och det är ok. Hon får vara rädd.. Men det ska inte spela ut i nåt hejvilt kastande/stegrande/bockande osv. Utan vidare på turen eller vad det är vi gör.. Hon ger sej oftast rätt fort.

Håller med fullständigt :) Så där är min häst också :) Att bli arg på henne funkar inte det minsta lilla, utan de som funkar bäst är bara att hålla sig lugn och försätta framåt utan att göra nån grej av det hela. När hon märker att jag inte jagar upp mig blir hon också lugn :)

Och jag tror faktiskt att lydig häst=harmonisk häst rätt så ofta (inte alltid) En häst som har en konsekvent, trygg och stark ledare och som vet vad som gäller är ofta en trygg och harmonisk häst :)

Jag ser en join up som ett possetivt sätt. Precis som all träning så blir jag spännd då hon gör fel. Och avslappnad då hon gör rätt.
Verkar som om det är du som behöver träna dig? Varför blir du spänd? Det är nästan ännu viktigare att du är avslappnad då, även om du använder kroppsspråket.

Oftast då jag gör en join up är i hagen. Nu när min häst blev 5 år så ar hon börjat testa grenser. Som att inte komma i hagen. Då gör jag en join up.. Räcker med några minuter så är det klart.

Finns massor av sätt att komma i kontakt med sin häst. O jag försöker göra så många övningar/träningar/lekar som man kan komma på.

Vad är så negativt med att göra en join up? Viftandet med ett grimsaft?
Jag kan efter varje övning veva grimskaftet över huvudet, på sidrona o runt henne utan att ens öronen rör sej.. Ser inga problem med det jag gör. Annat än att jag har en väldigt enkel o lätt häst att hantera. O det är väl inte på en fläck fel?

En join up, rätt gjord, behöver inte upprepas. Dessutom är det mycket få hästar man alls behöver göra det med. Så jag undrar vad det är du kallar join up?
Om du har en så "väldigt enkel o lätt häst att hantera", varför skulle du behöva ett så kraftigt verktyg? En sådan häst klarar man lätt och bättre med betydligt mildare medel. Om hästen inte vill komma till dig i hagen, varför inte försöka fundera på orsaken?

LIA

En join up, rätt gjord, behöver inte upprepas. Dessutom är det mycket få hästar man alls behöver göra det med. Så jag undrar vad det är du kallar join up?
Om du har en så "väldigt enkel o lätt häst att hantera", varför skulle du behöva ett så kraftigt verktyg? En sådan häst klarar man lätt och bättre med betydligt mildare medel. Om hästen inte vill komma till dig i hagen, varför inte försöka fundera på orsaken?

LIA

En join up kan man göra varje gång man skall börja ett tränings pass, för att se så att hästen är uppmärksam. Det behövs inte bar göras en gång. för tänk, ute i vildmarken är inte en unghäst vrång bara en gång utan flera gånger. då gör ledarstoet en "join up" med han/hon flera gånger för att få det är bli lyhörd, sluta tjafsa och börja lyssna istället. men du tycker alltså att ledarstoet gör fel?? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar