Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

tänk om du har fel.
Allt är inte svart eller vitt.

Lite självrannsakan är inte fel ibland:idea:

tänk om du har fel.
Allt är inte svart eller vitt.

Lite självrannsakan är inte fel ibland:idea:

Men min häst har haft trots i sommar. Och eftersom det blev bättre med en join up så va problemet ur världen.

En häst som ser sin ägare som ett hot skulle inte komma då matte ropar. Skulle inte kunna vara lös i skogen. Skulle inte låta sin matte lyfta på hovarna. osv...
Jag rannakar nog mej själv ska du se. Men då jag tydligen löste det så va det ju inge mer med det.. Inte sant?????:cool:

Senast ändrad:

Å vad i hela friden är trota:confused::rofl:

klart att den kommer. Den vet ju vad som händer annars:devil: hästminne:bow:

Aha Trots.
har aldrig hört ngn säga något dylikt:confused:

tror att den har tröttnat på dig eller har haft ont.

hade du inte haft den sen den var 2?

Senast ändrad:

För att förtydliga hur jag ser på join up så ska inte hästen skrämmas till lydnad.. Det är INTE vad det hela handlar om.

Men hon är inte välkommen till mej förän hon är med på vad som gäller. Och vid några tillfällen så har detta testats. Men jag har då alltid löst det utan bekymmer eller fått en psykiskt störd häst.

Inte söker den din uppmärksamhet på EN enda bild o fort går det= misslyckad övning.
titta på näsborrarna. man kan tro att den behövt det för att den är ouppfostrad.

Knutarna på grimman ska ej sitta upp på nacken. Den är för stor.

om din häst normalt är så lydig så ska det räcka att bara gå ifrån den eller i värsta fall fösa iväg den några meter- i skritt o sen be den komma.

Senast ändrad:

Inte söker den din uppmärksamhet på EN enda bild o fort går det= misslyckad övning.
titta på näsborrarna. man kan tro att den behövt det för att den är ouppfostrad.

Knutarna på grimman ska ej sitta upp på nacken. Den är för stor

Ja.. Grimman är förstor. Men den duger. Men det handlade inte detta om..

Min tjej om någon är inte ouppfostrad. Hon sprang. O va lite trotsig som sagt. Och dessa bilder visar när jag motar bort henne. Inte då hon ger sej. =Så ännu inte klar övning!!!!!!

Ja näsborarna?? Och?? Ser hon panisk ut??
Börjar fundera på om du ens vet vad du pratar om alls. Bara för att de är lite stora så betyder inte det att jag jagat sk*ten ur henne.. Hon fick springa tills hon gav sej.

Här är slutresultatet

IGEN
http://www.pixbox.se/pic_show_id14158271.html

hästen står o hänger o TITTAR fortfarande ej på dig- har bara gett upp för sin ledare som överdriver- i ordets rätta bemärkelse.

Man ska inte alls jaga på den allt som går. Du har missförstått hela idén.

om man vill ha en uppgiven häst som med jämna mellanrum får nog- ja då är det en bra metod.

hästen står o hänger o TITTAR fortfarande ej på dig- har bara gett upp för sin ledare som överdriver- i ordets rätta bemärkelse.

Man ska inte alls jaga på den allt som går. Du har missförstått hela idén.[/QUOTE]

Men snälla läs!!!!!! Annars slutar vi denna diskution..
Jag talar om att jag INTE jagar om den allt som går. Det ska INTE gå hett till. Tidigare har jag skrivit att vill hon trava så är det okej....

Gå igenom nu ALLA inlägg jag skrivit så kanske du finner svar på dina frågor o jag behöver inte sitta o upprepa allt fler gånger.

Jag är helt med på iden......

Å du undrar inte varför den vänder upp rumpan.

Vem som helst kan få en häst att bli "dum" eller "trotsig"

Ston tar inte vilken skit som helst- de har integritet
man måste vara rättvis mot dem.

om man tittar på galoppbilderna, näsborrarna o uppgivenheten= summan av kardemumman.
Men det var DEN underkastelsen som mike ville ha- inte kontakten.

hästen frågar inte med sitt kroppsspråk -Vad vill du?
Utan- Jag ger upp!

Senast ändrad:

Å du undrar inte varför den vänder upp rumpan.

Vem som helst kan få en häst att bli "dum" eller "trotsig"

Ston tar inte vilken skit som helst- de har integritet
man måste vara rättvis mot dem.

Jag anser att de ska veta vem som är ledare. O jag ger då inte min häst någon "skit".. Vart fick du det ifrån? Min häst är mit hjärta o jag har lagt ner väldigt mycket jobb, tid o energi på att få henne till den hon är.

Jag är mer än lovligt nöjd med resultatet. En lätthanterlig häst som alla kan sköta o rida. Jag tar med mej handikappade till henne som får leda henne o hon beter sej som en ängel. Barn kan hänga o skrika runt henne o hon står blixt stilla.
Men just som trots. Har haft henne sen 2 års ålder. on är nu 5,5.. Nu kom den riktigt första trotsen. Haft smågrejjer för sej förr. Men inte som det jag tidigare beskrivit.
Därför jobbade jag om henne..

Nu så tar hon "skit"..
Innan så är jag ett "hot".. Du ändrar dej lite om hur hemsk jag är mot min häst som är så väldigt enkel o lydig. Men som vid tillfällen försökt klättra på rangstegen. Och för mej så är det naturligt. Då löser man det. O sen är det bra.. Så går man vidare.

Men vem har sagt att man inte är rättvis mot hästen. Visst iaf jag kräver att jag har dominansen över min häst men hon skulle aldrig se mig som en ledare och vilja vara med mig om inte jag var rättvis och behandlade henne med respekt. Det är jag helt säker på!

För att få hästens förtroende, respekt och koncentration krävs det ju att man är en rättvis ledare som är snäll, lugn och trygg i alla lägen! Hur ska hästen annars kunna lita på en? Varför skulle hästen annars tycka att det är kul att leka med en, om den bara såg en som en bråkstake som bara vill skapa bråk och stark dominans hela tiden.

Rangordningen bestämmer man, sedan är det inte mer med det. Och skulle det vara så att den ifrågasätts frågar iaf jag först mig själv varför och sedan visar jag hästen att jag är högst i rang och att det är tryggt att vara med mig. :)

(Vet att det inte var riktat mot mig, men jag var bara tvungen att svara. Tycker att "NH"-tänket misstolkades lite. Eller iaf så som jag tänker^^)

om man tittar på galoppbilderna, näsborrarna o uppgivenheten= summan av kardemumman.
Men det var DEN underkastelsen som mike ville ha- inte kontakten.

hästen frågar inte med sitt kroppsspråk -Vad vill du?
Utan- Jag ger upp!

Ser gärna att jag både har underkastelse o kontakt. Och får jag henne att ge mej det första så kom det andra på samma veva.
En häst visar inte underkastelse för att sedan dissa ledaren.

Ser ingen uppgivenhet i bilderna. Hon galopperar! Vill inte ge sej. Du läser inte bilderna bra. Hon kikar på mej men vill inte riktigt ge sej.

Näsborrarna visar inget som uppgivenhet.

Å vad i hela friden är trota:confused::rofl:

klart att den kommer. Den vet ju vad som händer annars:devil: hästminne:bow:

Aha Trots.
har aldrig hört ngn säga något dylikt:confused:

tror att den har tröttnat på dig eller har haft ont.

hade du inte haft den sen den var 2?

Alltså vad är du för människa egenltigen?
om hästen är lös i skogen och har chans att sticka men inte gör det så gör den inte det för att den är rädd (en hästs främsta försvar är just att fly :smirk: ) så tro inte att hästen stannar kvar för att den torr att den ska få "ovett" annars.
den gör det för att den respekterar sin ägare och ser denna som ledare.

yikes. va trångsynt du är alltså.

För en gångs skull hålller jag med LIA i en diskussion:banana:
Kan bara hålla med. :)

Hon verkar vara den enda i detta, (Lia ursäkta uttrycket) NH-gäng som vet vad hon pratar om utifrån erfarenhet av flera hästar under en längre tid.

Och till NH-gänget räknar jag ej med Axel som här ifrågasätter konstiga teorier..ifrågasätter, med rätta.

Den hästen ser allt annat än glad ut :crazy:

AM

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar