Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Tycker bara att det är oändligt olyckligt att man klättrar på rangskalan på bekostnad av hästen.Tycker du att den ser glad ut?

Om du slappnade av lite skulle det kunna bli hur bra som helst- du får inte bara dens respekt, utan även tilliten.
det är ju en unghäst.:eek:
Man måste ha humor när man håller på med hästar.

Såg du inte frihetsdressyren på Globen?
Där grinade flera av stona illa, utan att han brydde sig om det.:bow:

Trygg människa. Hästar har både humör o humor- om man tillåter det.

Oj, det måste jag ha missat :D Vart grinade de illa? Tjafsade de med varandra eller?

F ö är jag grymt imponerad av honom. Var underbart att se! Förmedlade precis den känsla jag känner när jag leker med min häst, fast på ren nybörjarnivå alltså i jämfört med honom :angel:

Nej de var lite motvilliga bara. Ponnyn o en till.
alla är inte lika o han klarar av dem- utan att kuva dem.

god fortsättning på dig o använd huvudet lite mer i din "lek" med Ella:mad:
Även om hon är snäll o ni har bra kontakt så KAN olyckor hända:eek:

Tycker bara att det är oändligt olyckligt att man klättrar på rangskalan på bekostnad av hästen.Tycker du att den ser glad ut?

Om du slappnade av lite skulle det kunna bli hur bra som helst- du får inte bara dens respekt, utan även tilliten.
det är ju en unghäst.:eek:
Man måste ha humor när man håller på med hästar.

Såg du inte frihetsdressyren på Globen?
Där grinade flera av stona illa, utan att han brydde sig om det.:bow:

Trygg människa. Hästar har både humör o humor- om man tillåter det.

Du avgör på några bilder om min häst är lycklig eller inte.. Jag visade dem då jag ville visa hur icke panisk hon är under en join up.

Min häst är en nyfiken dam som jag har väldigt roligt med. Jag är avslappnad med henne. Jag har oändligt med humor.

Jag talar om en händelse som just denna bild..

Som jag skrivit är jag nöjd med mindre i andra lägen. Men just hotandet såg jag som allvarligt och ville få henne att visa sej underlägsen. Men problemet försvann ju. Så då va det ju bra. Jag förväntar mej inte at hon ska stå som en mansikt underlägsen häst som tuggar frenetsikt då hon ser mej. Det vill jag inte ha.

Jag har Hennes tillit. Jag har en lugnt och harmonisk häst om trivs i livet. Hon är nyfiken o och har småbus försej. Vilket jag inte bråkar om. Hon är en väldigt färgstark häst.

1 händelse som jag tog itu med på ett sätt du ogillar så är jag en hemsk hästägare. Jag fick ut det jag ville. Inte en antydan till spark efter det.

Skulle en robothäst våga skutta lite?
http://www.pixbox.se/pic_show_id14491931.html

Jag blev inte arg här. Skrattade och såg det som en pigg häst som vill latja. Vilket oxå är lite roligt. Men håller igen henne då det inte får bli en vana.

Jag Tog ett exempel!

Okej! :) Bara undrade för att inte missuppfatta dig^^

Vad har jag gjort för fel? Förstår inte :confused:

Jag tror att du älskar din häst, men är lite fel ute- i tänket.

när började du med denna egna kopia av NH?
Jag visade dem då jag ville visa hur icke panisk hon är under en join up.
En rätt utförd JU ger ingen panisk häst.
då har man gått över styr.
Det har ju gått över gränsen- hästen har resignerat/ stängt av.

menar du att en flockledare skulle göra så med en häst som bara hotar lite? nä den skulle vifta med ena örat eller pipa lite.
Däremot skulle en "bully" gör så?- ja.

Senast ändrad:

Jag tror att du älskar din häst, men är lite fel ute- i tänket.

när började du med denna egna kopia av NH?

Målet med NH är väl att man på ett bra sätt ska nå en bra komunikation med sin häst?

Du gillar inte att min häst fick visa total underkastelse vid just detta tillfälle... Men som jag försökte med bilderna visa att hon va inte skräckslagen. Eftersom jag stog o hade tid o fippla med en kamera så kan jag inte ha gått så hårt på henne.. Eller hur?...

Som jag oxå beskrivit s kräver jag inte det varje gång. Utan just då hon blev hotfull.. För att klargöra tydligt så vi slapp mer om den saken. Vilket som oxå är avklarat o ingra problem sen dess.

Jag har hållit på i några år. Är osäker på hur länge. Och jag vet inte om det är en kopia. Eftersom hästen inte lider. Utan fick ge sej helt. O sen va det bra..

Jag tänker lägga mej nu. Dels för att sova o sen för att diskutionen inte leder nånvart. Jag får upprepa så väldigt många gånger. Rätta då ingen tycks läsa det jag skriver. Tror att alla svar är på tråden nu.. Är det så att en NY fråga kommer upp så tar jag den då.

Min slupläddring är att jag har en possitiv häst. Hon är nyfiken o frammåt och hanterlig för alla. Jag har inga problem med henne och jag har uppnått det med massor av förståelse,jobb, tid och engagemang.. Och framför allt kärlek.

Dock 1 grejj som vissa inte gillar eller respekterar pga av ett hot som jag inte respekterade. Oxå att min häst tyvär inte kan gå med andra. Men tyvär är det ett faktum.

Men i övrigt så har jag fått fram en enkel häst som är uppfostrad o trofast. Och lyckligare än vissa tycks tro då jag tvingat henne till total underkastelse vid ett visst tillfälle.

Tack för mej (tills vidare)

Målet med NH är väl att man på ett bra sätt ska nå en bra komunikation med sin häst?

Du gillar inte att min häst fick visa total underkastelse vid just detta tillfälle... Men som jag försökte med bilderna visa att hon va inte skräckslagen. Eftersom jag stog o hade tid o fippla med en kamera så kan jag inte ha gått så hårt på henne.. Eller hur?...

Som jag oxå beskrivit s kräver jag inte det varje gång. Utan just då hon blev hotfull.. För att klargöra tydligt så vi slapp mer om den saken. Vilket som oxå är avklarat o ingra problem sen dess.
Den har ju varit med förr.
en skräckslagen häst är fortfarande vaken o uppmärksam- beredd på flykt.

det hade räckt med om du hade hotat tillbaka- så gör ledaren- satt på plats- sen" no hard feelings"- igen.
Den ska inte behöva gå ner på fölstadiet igen.
den sparkade ju inte ens-:confused::confused:

det är ju när det blir avarter av en idé som hela begreppet blir förpestat.

Jag la in en artikel av ngn seriös Nhmänniska i tuggtråden som skrev att många hästar har knäckts i Nh´s namn, men detta är EJ NH.

Senast ändrad:

Kan inte tänka mig att detta är Montys tanke med det hela.

du ska skapa en bra relation med din häst. inte bli en översittare.

Detta är inget som ska behöva göras med en redan superlydig häst- man bryter ner den.

Alltså översittare... vad har du för bild på hästar eg. De är ju djur med fast rangordning, tror du att alla hästarna i hagen utom ledaren går omkring och är ledsna? Nej, de är trygga med att den mest lämpade fattar besluten och tacksamma och glada över att vara med.

Ja, det tycker jag då du läser av hästar och dess sätt att föra sig på helt annat vis än mig.

Mitt sätt kanske är helt fel..vad vet jag? Fast än har jag inte haft problem med dom.

Du tittar på öron..Jag tittar på HELA hästen.
Skillnad.

AM

Genom att hästen har ett öra vänt mot dig så betyr det att den vet vart du håller hus och har koll på dig men är inte 100% villig att sammarbeta än.

diamantsept07.jpg

flerfol.jpg

lillgiddnyfiken.jpg

AM

Bara för att hästarna står nära dig i hagen så betyr det inte att dom är fullt koncentrerade på dig ska du veta.

som hästen högst upp, hon ser mest ointresserad ut. jovisst, hon märker att du är där det syns på öronen, men om hon är intresserad på dig eller är villig att vara med dig: det visar hon INGA tecken på.

och till fölbilderna: föl är alltid nyfikna och skall undersöka saker, bara för det så betyr det inte att dom vill sammarbeta med dig och är 100% uppmärksam på dig.

...många hästar har knäckts i Nh´s namnQUOTE]

Då är det inte NH.

Natural horsemanship arbetar man med för att stärka upp sin kontakt med hästen och skapa samförstånd med den. man skall ha ömsesidig respekt för varandra.

men du verkar mest hålla dig till Normal horsemanship, med tanke på hur din inställning till natural.metoden är :confused:

Genom att hästen har ett öra vänt mot dig så betyr det att den vet vart du håller hus och har koll på dig men är inte 100% villig att sammarbeta än.
Hur menar du att den skulle se ut- i full fart?

titta lite bättre när duktiga horsemen arbetar med sina hästar.
Pratar inte om några vildhästar nu, eftersom det är sällan såna som vi handskas med.

Hur menar du att den skulle se ut- i full fart?

titta lite bättre när duktiga horsemen arbetar med sina hästar.
Pratar inte om några vildhästar nu, eftersom det är sällan såna som vi handskas med.

vadå i full fart?
vad har det med saken att göra??
gör man en join up och är inne på galopp stadiet så är det väl självklart att dem skall galoppera, och då är det enda man kräver av dom är lite tecken på uppmärksamhet, ex. ett öra, kroppen vänd inåt eller dylikt.

vadå titta på dom? vad har det med mitt inlägg att göra, vad gör alla dom som är så otorligt stor skillnad från det vi gör?

förutom att dom är kanske 50år gammla och har hållt på med hästar hela deras liv, vi knappt hälften deras åldrar och hålkler på att jobba oss uppåt. men du verkar tycka att du själv är bäst på allt som gäller hästar och kan inte acceptera att du kanske har fel någongång, du verkar vara en otorlgit trångsynt person som inte pallar att höra andras åsikter och sätt att hanskas med hästar.

Jag blir ledsen för att hästarna missförstås.
Det är bara inom det nya som dominans, underkastelse o diverse annat förekommer.
Man borde mer se till att man själv gör rätt i första hand, än att försöka få hästen att ändra sitt kroppsspråk till något som man har fått för sig ska vara rätt.
Ingenstans säger någon - krama din häst- beröm- nä bara sluta pressa hästen en stund-eftergift.

Gubbarna som kan, har alltid haft ngn erfaren med sig som kan rätta till fel innan det eskalerar.
Ett körkort för häst borde verkligen lagstadgas.

Gubbarna som kan, har alltid haft ngn erfaren med sig som kan rätta till fel innan det eskalerar.

Så du menar, bara för att vi är yngre och inte är "utbildade" så kan vi mindre??

vad vet du egentligen om vad vi kan??

som jag, jag säger inte att jag är bäst elelr alltid har rätt, men jag har lärt mig av många olika "NH" människor.
jag har vart på clinics, har haft en tränare hemma hos mig som hjälp mig med mina hästar, läst massor med böcker och sett massor med filmer.
har hållt på med NH i snart 4 år och jag har hållt på med hästar i 7år.
så du menar då att allt jag säger och tycker är fel?? :confused:

bara för att DU tycker en sak och VILL att det skall vara rätt.

KL

Bara en ren allmän iaktagelse.

Har hittills aldrig stött på en dressyrtant som inte tror att hon kan och vet allt, och det är väldigt sällan de verkligen gör det.... för att inte säga aldrig.

En liten fråga till er som är emot join-up och ser det som psykiskt lidande.

Varför är det så hemskt?

Jag antar att de flesta av er som är motståndare till join-up placerar era hästar i box på natten?
Är inte då detta också psykiskt lidande?
Man stänger in ett flyktdjur i en trång box, den har ingen möjlighet att fly och oftast endast sikt utåt genom galler. Inget fysiskt sällskap heller.
På dagen får många hästar gå ut i minimala frimärkshagar utan sällskap, är detta då inte värre än att skicka iväg hästen på en join-up där det handlar om kanske 5-10 minuter någon enstaka gång, mot detta livslånga lidande som många hästar drabbas av.

Åsikter tack!

/M

så tkr jag med..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 099
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar