Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

KL

Nu blir jag så himla trött på allt experimenterande med hästar,:crazy: :( Barn och nybörjare och även andra kan läsa om det ena med det tredje på nätet och sen bara sätta igång och prova på sina stackars hästar:crazy::o:cool:

Bättre förr utan datorer och lättillgängliga modeflugor som leder till idiotiska "lekar". Visst ska man kunna leka och ha skoj med sin häst särskilt om man är barn eller tonåring men alltså diskussionerna här:eek: Som att hålla på och jaga bort hästar och driva runt dem gång på gång.......till exempel.

Ja. Men lady_mike kanske gjorde ett misstag, kanske pressade hästen för hårt. Det jag ville säga är att en häst som går lös med matte i skogen och sedan kommer travande glatt när hon visslar kan omöjligt vara så olycklig...

Jag tror inte alls att lydighet nödvändigtvis behöver vara en följd av att hästen är lycklig. Här finns det bildbevis och då motsäger du dig själv (enligt mig) efter att ha sett bilderna och sedan tro att de har en "jättefin" kontakt.
Jag är inte ute efter att se ett gäng bilder på Ella, du har skickat in så många ändå (jag gillar föga förvånande inte "tugg-bilden":crazy:). Vad jag är ute efter är att se en reaktion på hur "underkuvad" en häst ska vara för att man som "join-up-anspråkare" ska vara nöjd?!
Och varför man i all världen skulle vilja kuva sin häst på det sättet.
Jag trodde i min enfald att de som förspråkade "join-up-light" skulle reagera på lady.mikes bild med chockerade utrop såsom -" nej så långt går inte jag" etc. Men eftersom det inte skett får jag sluta mig till att de anser att det är o.k.. Så tuktas en häst alltså.....:eek:

Jo, jag tycker ärligt talat att bilderna lady_mike lagt ut inte är så roliga. Hästen visar total underkastelse men samtidigt vet jag inte hur hon gjort. Jag ser bara en bild på när hästen tuggar så, så vad vet jag. Om det är som hon skriver att hon och hästen har kul tillsammans och att den vill vara med henne så tycker jag det är jättebra!

F ö vill inte jag att min häst ska visa denna underkastelse när jag leker med henne. Jag vill att hon ska koncentrera sig på mig när jag ber henne om det, och gör hon inte det så tar jag hennes koncentration genom att flytta henne. :)

Hon är så mycket tryggare, gladare, positivare och vi samspelar och förstår varandra hundra gånger bättre än innan. Vi är vänner, jag lovar! Jag lyssnar och respekterar henne precis som hon gör mot mig. Jag kräver inte att hon ska leka och springa om hon inte vill. Det gör jag när hon vill, och det är väldigt ofta faktiskt! :bow:

Numera är hon så positiv att hon kör ner huvudet i grimman och gapar stort efter bettet. Hon traskar genast ut ur stallet löst fast sällskapshästen står i boxen och det är mörkt och kallt ute.

Det är skillnad från förra året då hon jämnt var sur, ville vara ifred och var negativ till nästan allt, den här tiden.

Visst hon gillar inte vintern och mörkret såhär jättemycket, men är ändå positiv och glad och gillar att ha uppgifter att lösa.

Sen kan det ibland vara annat som distraherar henne och om jag då ber om hennes uppmärksamhet men inte får den tar jag den istället genom att flytta henne. Inte för att få denna underkastelse eller liknande, utan för att få hennes koncentration.

Då brukar hon också tugga lite och öronen blir slappa och hänger lite frågande åt sidorna eller ligger lite bakåt. Men hon är inte sorgse, rädd eller negativ till något utan är koncentrerad på mig. Att hon tuggar betyder för mig (beror ju på lite "hur", men typ slickar sig lite om munnen) visar att hon slappnar av.

Iaf så har aldrig jag sett en rädd/spänd häst "mala" och slicka sig lugnt om munnen. Hästar tuggar (enligt mina teorier/erfarenheter) när de slappnar av och inte behöver vara vaksamma på faror runt omkring. De är koncentrerade på sin ledare och är trygg med den.

Men vadå? Så om man försöker lära sig kommunicera med hästen (förutsatt att man inte trycker ned hästen och gör det på helt fel sätt, utan har som mål att utveckla hästens självförtroende och stolthet) så är det helt fel? Något man måste gå mängder av kurser för och ha livslång erfarenhet av?

Alla har inte det. Det finns ingen som kan "allt" i början. Alla måste lära sig och med hästen som lärare kan man ju inte lära sig fel. Det tror jag inte...

Sen att man läser om olika metoder och försöker utöva dem kanske kan bli ordentligt fel... Men om man lyssnar och iaktar hästen och testar sig fram får man nog tillslut svar på alla frågor och kan bygga upp en fin relation till hästen.

Och alla de som inte håller på med "NH" (eller hur man nu ska säga det). Mår alla deras hästar bättre? Har de aldrig några problem? Har de några mål med sin kommunikation till hästen? Förstår de alltid sina hästar?

Visst kan det bli fel. Riktigt fel. Men då kan man ju inte kalla det NH eller kommunikation. Jag vill ha en "demokrati" med min häst, ingen "diktatur". Men jag vill ändå vara den som beslutar och styr dansen. Jag vill vara den som visar vägen, om min häst vill följa mig. Annars börjar jag fundera varför?

Det finns ju hela tiden brister i allt man gör... Hela tiden saker som kan bli bättre. Och jag frågar mig själv alltid, hur jag kan göra det bättre och varför det blev som det blev, osv.

Det kan man lära väldigt mycket av. Men i slutändan är det ju ändå människan som måste ta besluten om vad som är rätt och fel. Hästar är ganska maktlösa faktiskt. Även fast de inte accepterar en som sin ledare kan de tvingas till väldigt mycket...

Jag vet inte vad du visar på bilderna:confused: Hästar går efter om man är med dom i hagen, eller släpper dom i ridhuset eller vad man nu gör.

Du älskar din häst och är jättemån om henne, det kommer fram i allt du skriver. Det är bra.

Men det behöver inte vara så komplicerat och att leka "följa john" kan du gärna göra men hålla på att driva undan hästar och tro att man får bättre relation :crazy: Hästar är inte så komplicerade egentligen. Ett mer avspänt förhållande behöver många ha.

OCh hur kan man se av en bild hur mycket hästen "underkastat sej":eek: Hela diskussionen är absurd, tycker jag.

Hon följer inte efter mig överallt. Men alltid när jag är med henne iaktar hon mig.

Jag leker och bara ÄR med min häst för att vi ska få ett bra samspel och för att det är grymt kul. JAG vill lära mig förstå henne. Jag vill kunna utvecklas med henne och därför tillbringar jag mycket tid med henne. Varför skulle det vara fel att leka med hästen?

Kan man dominera hästen på ett bra sätt så ger den också en den kärlek, tillit och förtroende som ledarrollen innebär :)

Varför skulle min häst annars titta på mig när hon blir rädd? Varför skulle hon annars över huvud taget lyssna på små fina signaler när det är något väldigt läskigt och hon lika gärna kunnat pressa mig ifrån sig eller sticka därifrån? Varför tycker hon att det är kul att leka med mig? Varför slappnar hon av och traskar fram till mig som ett fromt lamm trots att jag aldrig, så länge jag lekt med henne och börjat skapa denna kommunikation, använt våld och krävt denna underkastelse. Jag har flyttat henne när hon själv inte lyssnat på mig men aldrig har jag pressat henne så att hon blivit rädd eller så, utan bara frågat och bett om hennes koncentration.

Hon har aldrig från det att jag börjat leka med henne ifrågasatt min plats i rangordningen. Däremot har hon blivit okoncentrerad pga mig, och då har jag bett om hennes koncentration igen och lärt mig av misstaget jag gjorde.

Så svårt har det faktiskt inte varit hittills. Den enda skillnaden är att jag verkligen iakttar henne och frågar mig själv varför? hur? när? osv. Jag har gått in för att lära mig och för att bli mer samspelt med min häst, och jag tycker iaf att vi kommit in i någorlunda bra riktning. :)

Har du ens sett Agnes och Ella träna eller?
Ne, tordde väl det.
Hur kan du då ens påstå att dom inte har en fin och bra relation till varandra?
likaså Michaela med Bääs, du har endast sett ett få bilder, hur kan du då sitta och bedömma ett helt livsverk??

jag har blivit mycket irriterad när jag läst den här tråden men nu vart jag ritkigt förbannad.
vem är du att säga att dom gör rätt eller fel?
tror du att du är någon slags expert eller??

GAH BLIR GALEN PÅ DAGENS MÄNNISKOR!!

Dito:D
Om man anser att ett eller ett par års arbete är ett livsverk:rofl:

Å vad trött du ska var om 30 år- som vi:p

Hehe..

Appråpå följa John

verkningklart.jpg

Intressant bild igentligen. Unghingstarna lämnar ledarhästen kvar och följer oss i stället
vattenrad.jpg

Äskar våra unghingstar :love:

AM

Upprepar mig:angel:
Det är mer tilldragande eller smart affärsdrag att döpa en övning till De 7 lekarna.
Det innebär inte att man leker med hästen.
Vi är definitvt inte byggda för att tåla en olycklig spark.

Det är många barn som har dött efter att de gått in i hästhagar.
Om en häst är van vid att springa efter folk kan det bli ödesdigra konsekvenser.
När jag var ung hade jag hand om en ridskolehäst som var mkt aggressiv.Den högg o sparkade med alla fyra. Var illa hanterad som ung.
Ingen ponny, utan ett fint halvblod på 169 cm.

Den lärde sig att tycka om mig o var då snäll- bara mot mig.
Den testade mig- oj oj vad rädd jag var i början, men jag vann dens förtroende- genom att vara lugn, pyssla o rida.
När jag ryckte manen- i spiltan:eek: stod den o trevade mot mig med frambenet. Jag låtsades som om det regnade- fast jag var rädd.
Den högg flera barn i huvudet som visste om dess rykte o blev rädda när den kom mot dem i hagen.
Vad hände?
De började att försöka vifta bort den med armarna o triggade igång den istället- högg i pannan.
Hade de bara gått därifrån hade inget hänt.

Om hästar som har blivit rejält mobbade till slut ruttnar, kan liknande hända.
Jmf även med elefanter som får spel på sin skötare. Nu är det förvisso vilda djur, men...

Om hästar som har blivit rejält mobbade till slut ruttnar, kan liknande hända.
Jmf även med elefanter som får spel på sin skötare. Nu är det förvisso vilda djur, men...

För det första, tror du verkligen att en häst känner sig mobbad? Tror du att en häst känner sig kränkt? Tror du att hästen besitter mänskliga tankar? Tror du att den värderar sin omgivning och situationen som du gör?
Det tror inte jag. Jag tror inte att hästen känner sig mobbad, jag tror inte att det finns en enda häst som känner sig mobbad i Join up. Mobbing är ett mänskligt fenomen. Jag säger att du har hur fel som helst.
Det är vad jag är övertygad om. Jag skulle vilja ha en motivation till varför hästen känner sig mobbad, på vilket sätt och varför, gärna understött med fakta, inte dina fantasier.

Hittills upplever jag att du mest hoppat på och kritiserat alla andra utan att kunna motivera dina egna metoder eller varför de skulle fungera bättre än tex Monty Roberts, som är utvecklade under en livstid, då han studerat hästar, dragit slutsatser och provat sig fram. Menar du att du kan mer än honom och att dina metoder är bättre understödda? Förklara gärna utförligt.

För det första, tror du verkligen att en häst känner sig mobbad? Tror du att en häst känner sig kränkt? Tror du att hästen besitter mänskliga tankar? Tror du att den värderar sin omgivning och situationen som du gör?
Det tror inte jag. Jag tror inte att hästen känner sig mobbad, jag tror inte att det finns en enda häst som känner sig mobbad i Join up. Mobbing är ett mänskligt fenomen. Jag säger att du har hur fel som helst.
Det är vad jag är övertygad om. Jag skulle vilja ha en motivation till varför hästen känner sig mobbad, på vilket sätt och varför, gärna understött med fakta, inte dina fantasier.

Hittills upplever jag att du mest hoppat på och kritiserat alla andra utan att kunna motivera dina egna metoder eller varför de skulle fungera bättre än tex Monty Roberts, som är utvecklade under en livstid, då han studerat hästar, dragit slutsatser och provat sig fram. Menar du att du kan mer än honom och att dina metoder är bättre understödda? Förklara gärna utförligt.

:bow: :bow: :bow:

Tack för ett smart inlägg

Vissa människor behöver bara VARA o bara GÖRA, som svärfar. Vet inte om han behöver en kvast längre, kanske förut? Men liksom i en hästflock är det en äldre individ med ERFARENHET o KUNSKAP som är ledaren, man FÖLJER en sådan individ pga av att LEDARSKAPET är NATURLIGT - MAO inte genom övningar eller lekar, det bara ÄR.

Ni som någon gång haft en arbetsplats med en riktigt bra chef på, som också varit en naturlig ledare, vet vad jag menar. Har själv haft förmånen att ha en mycket bra kapten o en mycket bra löjtnant, gick inte att jämföra med gaphalsarna som man visserligen lydde men utan respekt eller egen vilja utan bara pga hot om repressalier. Ingen ville ju hugga ved en hel kväll. Kapten behövde aldrig ta till med sådant.
Ganska bra liknelse när jag tänker efter.

***RADERAT****

Senast ändrad av en moderator:

Ja, men nu får du väl ändå ge dig...

Jag har följt den här tråden på håll utan att lägga mig i eftersom jag tycker att ett flertal andra redan säger det jag tycker.

Du kommer och pratar om "livsverk" och är själv 16 år:eek:. Kom tillbaka med ett inlägg som innehåller det ordet om en 40-50år.

Jag tycke att det är fruktansvärt att se dessa hästar med inåtvänd blick, hängande öron och tuggande munnar. Det är uttryck för stress, underkastelse, osäkerhet och uppgivenhet. Jag skulle vilja veta vad hästen har för puls när de är i det där stadiet..... Nästa steg är att hästen lägger sig ned och spelar död.
Hästen har tre försvar flykt, väpnat försvar och spela död, i den ordningen.

En del av dessa personer kan man ju även se på deras bilder på hur bra de är på att hantera sina hästar och sig själva. Läser man sedan en del andra inlägg i andra trådar så förstår man ungefär vilken nivå det mesta är på hantering, ridning, avel mm.

Jag har en hel del erfarenhet och utbildning och jag tror absolut INTE att jag kan och vet allt. Den gamla klyschan "Ju mer man lär sig dessto mer förstår man hur lite man kan" är absolut väldigt träffande.

Jag har haft olika relationer med olika hästar jag ridit/ägt/tagit hand om genom åren och jag har inte gillat alla, men jag har alltid respekterat dem.

Vi är människor och de är hästar, vi kan lära oss förstå dem bättre ja, men vi kan aldrig "bli" en häst i deras ögon. Vi kanske är i hästens liv 1 - 5h/dygn och det är ju inte speciellt mkt, ska vi då klampa in och vara diktator i ett par timmar och sedan lämna den själva??
Det man ska tänka på vid hanteringen av hästar är basic saker som tex säkerheten, vilket verkar glömas bort av många:eek::eek:.

Alla de gånger som jag har gjort mej illa/eller har sett någon annan gjort det, vid hantering av en häst så har det alltid varit mitt eget "fel". Man har alltid kunnat gå tillbaka och förstå VARFÖR en sak har hänt och göra det bättre/annorlunda nästa gång. Nu för tiden så gör man inte lika många misstag eftersom man lärt sig av egna och andras misstag.

I en hästflock så vet inte hästarna vilken rang de har utan de vet bara vilka de sak gå undan för och vilka som ska gå undan för dem. Vi kommer aldrig att kunna ingå naturligt i en hästflock eftersom vi är ett "rovdjur" och de är ett bytesdjur, det finns inprogramerat i deras gener. Däremot kan de acceptera, respektera och till och med "gilla" oss.

Och precis som någon annan skrev en glad, trygg häst ser glad och trygg ut och en rädd, osäker häst ser just rädd och osäker ut.

Dito:D
Om man anser att ett eller ett par års arbete är ett livsverk:rofl:

Å vad trött du ska var om 30 år- som vi:p

Men yikes!
det är ett utryck!!
Du som är så 'gammal' borde väl veta det!!

Och om du nu skall föreställa 'mogen' så varför kritiserar du människor här på buke riktigt personligt och säger att dom ALLTID har fel??

Jag använder ordet mobbing - för det är det som det handlar om- att trycka ner en individ så att den till slut ger upp totalt.

MIN åsikt är att många i den här tråden tänker fel i sin relation med hästar.
Fråga Monty vad han egentligen menar-
Ni kan ju maila.

Nafayette.
Härliga bilder.
Du har legat i hårdträning va:rofl:

Jag använder ordet mobbing - för det är det som det handlar om- att trycka ner en individ så att den till slut ger upp totalt.

MIN åsikt är att många i den här tråden tänker fel i sin relation med hästar.
Fråga Monty vad han egentligen menar-
Ni kan ju maila.

Nafayette.
Härliga bilder.
Du har legat i hårdträning va:rofl:

Återigen, bara kritik mot andra och ingen förklaring över hur du själv gör. DET kan man kalla bullying.
Kan du redogöra för hur du själv gör så vi andra kan avgöra om du har "rätt tänk" eller inte?

Då kanske jag ska ge dig lite mer på fötterna.

Om vi först tar vilka som blir utfrysta/mobbade:
Vanligt med "felfärgade" så som ljusa fuxar eller skimlar. Då i större flockar med enbart bruna/svarta. Naturligtvis finns det undantag.

I en homogen grupp. Så som 10 travarston eller 10 arabston.
Stoppa in fel sort så som fjording eller halvblod så blir det en viss utfrysning.

KAn väl lägga till att mobbning förekommer mest bland vuxna djur och flockar med märrar (ungston)

Har däremot aldrig varit med om mobbning bland unghingstar.
(däremot kan en unghingst mobba en hel grupp)

En mobbad häst är:

Ensam och inte i ett gruppförhållande eller parhäst.
(ston går ofta två och två, unghingstar mer gruppvis)

Den är alltid sist in i stallet. ALLTID.

Den kan vara ganska svår att komma underfund med då man kan själv tycka att inte alla hjärnceller kommer överens.

Den kan sätta upp fasad mot folk och bli dum. Men är oftast känslig för häftiga gester.

En häst som blir utfryst har dåligt självförtroende.

Den kan faktist stundtals bli apatisk (i våra ögon) men är antagligen ledsen i sin otrygga värld.

Alla lågrangade/utfrysta som vi haft har vi tagit ur flocken och så har dom fått gå för sig själva i trädgården i slutet av dräktigheten.

SAMTLIGA vill ha sällskap vid fölning. ALLTID.

När det gäller en homogen flock med enbart ungston så är mobbningen ännu värre.
Mobbarna kan stå vakt vid karet så kraken inte får komma och dricka.
Dom håller den långt utanför gränserna.
Dom ser helst till att den befinner sig utanför sitt revir/staket.
Och dom håller på och mobbar tills individen försvinner därifrån.
Ungston fortsätter att mobba samma individ TROTS att det kommer nya indvider in i flocken.

Jag behöver väl knappast tillägga att en mobbad individ, inte håller hull trots mat upp till hakan.
Den ÄR jätteledsen och du får säga precis vad du vill om detta.

AM

Dessutom Axel, börjar jag undra vad ditt problem är.

Jag trycker inte ned några individer, varken hästar eller människor, det är inte mitt mål med relationer. Underkastelse är inte min grej, kommunikation är min grej. Är inte intresserad av något tuggande, inte heller att köra Join up varje dag, behövs inte. Jag är intresserad av en pigg och glad häst och att förstå vad han menar med olika signaler.

:mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 098
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar