Sv: Join-up vs häst i box
Ja, men nu får du väl ändå ge dig...
Jag har följt den här tråden på håll utan att lägga mig i eftersom jag tycker att ett flertal andra redan säger det jag tycker.
Du kommer och pratar om "livsverk" och är själv 16 år
. Kom tillbaka med ett inlägg som innehåller det ordet om en 40-50år.
Jag tycke att det är fruktansvärt att se dessa hästar med inåtvänd blick, hängande öron och tuggande munnar. Det är uttryck för stress, underkastelse, osäkerhet och uppgivenhet. Jag skulle vilja veta vad hästen har för puls när de är i det där stadiet..... Nästa steg är att hästen lägger sig ned och spelar död.
Hästen har tre försvar flykt, väpnat försvar och spela död, i den ordningen.
En del av dessa personer kan man ju även se på deras bilder på hur bra de är på att hantera sina hästar och sig själva. Läser man sedan en del andra inlägg i andra trådar så förstår man ungefär vilken nivå det mesta är på hantering, ridning, avel mm.
Jag har en hel del erfarenhet och utbildning och jag tror absolut INTE att jag kan och vet allt. Den gamla klyschan "Ju mer man lär sig dessto mer förstår man hur lite man kan" är absolut väldigt träffande.
Jag har haft olika relationer med olika hästar jag ridit/ägt/tagit hand om genom åren och jag har inte gillat alla, men jag har alltid respekterat dem.
Vi är människor och de är hästar, vi kan lära oss förstå dem bättre ja, men vi kan aldrig "bli" en häst i deras ögon. Vi kanske är i hästens liv 1 - 5h/dygn och det är ju inte speciellt mkt, ska vi då klampa in och vara diktator i ett par timmar och sedan lämna den själva??
Det man ska tänka på vid hanteringen av hästar är basic saker som tex säkerheten, vilket verkar glömas bort av många
.
Alla de gånger som jag har gjort mej illa/eller har sett någon annan gjort det, vid hantering av en häst så har det alltid varit mitt eget "fel". Man har alltid kunnat gå tillbaka och förstå VARFÖR en sak har hänt och göra det bättre/annorlunda nästa gång. Nu för tiden så gör man inte lika många misstag eftersom man lärt sig av egna och andras misstag.
I en hästflock så vet inte hästarna vilken rang de har utan de vet bara vilka de sak gå undan för och vilka som ska gå undan för dem. Vi kommer aldrig att kunna ingå naturligt i en hästflock eftersom vi är ett "rovdjur" och de är ett bytesdjur, det finns inprogramerat i deras gener. Däremot kan de acceptera, respektera och till och med "gilla" oss.
Och precis som någon annan skrev en glad, trygg häst ser glad och trygg ut och en rädd, osäker häst ser just rädd och osäker ut.