Sv: Join-up vs häst i box
Finns inga problemhästar, det är människornas hantering som är problemet.
Elstaketet är en säkerhetsåtgärd för att förhindra lösspringande hästar, vilket säkert är anledningen till att du också har det.
Att du inte har haft hand om "avarter" verkar ju solklart nu..
Säkerhet angående lösspringande hästar verkar ok??
Varför inte bara ha trästaket då???
För mig handlar det om säkerhet när jag kryper på alla fyra i en box där det finns ett ilsket sto som nyss fölat.
I slutänden handlar det om att få det nya fölet att överleva.
Och jag med för den delen..:smirk:
Och det verkar som ingen här har fått erfara sitt eget ansikte totalt söndersparkat med alla tänder utslagna..
Min karl har det..och jag lovar er...det är med blixtens hastighet sådant händer.
Och det är inte lätt att förekomma då vi, till skillnad från er, får nya hästar hela tiden som kommer och går.
Vi har inte er förmån att hålla på år ut och år in med samma häst.
Och i sådana sammanhang så är min metod att klargöra regler klart bättre.
För jag går då inte ut med en nytillkommen fölmärr som har 5 veckor kvar till fölning och jagar runt i nån Join Up.
Men det är så typiskt hästfolk.
På med helstängt och murfybländare och sätt er absolut inte in i hur andra människor har i sitt arbete med djur.
Man kan sitta här på nätet och tycka att alla hästar är goa och snälla. Ingen är elak...
Så kan man tycka enda fram till den dagen ni möter upp en märr som ÄR elak.
Fast risken är ju för er del ganska liten då ni enbart har ett mycket begränsat antal häst att pyssla med.
Köper jag 150 bingolotter så är ju chansen till storvinst större än om jag bara har en bingolott.
Vinsten i sådana här exempel är ju då avarten av häst som redan vid avlastning bestämt att Jag bestämmer..punkt slut.
Ni talar kvast..
Men helt ok med snurrande rep, kanske ha sporrar..kanske ha spö med sig vid ridning...
Jag behöver en kvast en enda gång.
Ni måste ut och bekräfta "ledarskap" flera gånger..konstigt.
Till och med Lia säger ju att Join Up är till för hästar av extremt slag och att just ingen behöver den typ av "tillrättavisning"
Och trots att jag och Lia är från skilda världar så tror jag på henne till etthundra procent.
Därför att hon, liksom oss har hållit på med fler en en handfull individer.
AM