Join-up vs häst i box

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Join-up vs häst i box

Jag kommer aldrig att tycka att det är okej att damma på ett flyktdjur med kvast, just därför att det är ett flyktdjur. Enligt min erfarenhet är hästen sällan elak utan oftast otrygg och rädd. Finns inga problemhästar, det är människornas hantering som är problemet.
Elstaketet är en säkerhetsåtgärd för att förhindra lösspringande hästar, vilket säkert är anledningen till att du också har det.

:bow: :bow: :bow:

Men du måste väl förstå att dessa herrar (som du räknade upp) tjänar grova pengar på sina böcker, clinics, dvd mm mm. Det har ju blivit en komersiell cirkus av alltsamans som sedan får sina "följare" som inte alls har samma kunskaper som dom = pannkaka

Ja, det vet jag väl att dom gör. Det gör dom som rider för med, dom tjänar en jävla massa pengar. Det är därför man har det som jobb.
Bara för att du inte föredrar en viss metod så behöver det inte betyda att den metoden är fel skall du veta. hur gammal du än är.
Riktig natural-metod går ut på att man hanterar hästen med sitt kroppsspråk ut hästens perspektiv, har ingenting med att "trycka2 ner hästen att göra. Om du nu har sett en massa människor göra så så skall du inte tro att det är natural. Om du nu vet så mycket om hästar och olika metodet så varför tjatar du då om att natural ÄR FEL? du verkar ju inte ens veta vad det verkligen är!!

Jo det stämmer. Vi talar hästar. Hästar har inte samma funktioner som vi mentalt. Läs en bok. Mobbing är mänskligt, hästar mobbar inte varandra, de driver inte bort varandra för att jävlas utan på blodigt allvar. De driver bort varandra som en del i flockens sociala samspel, inte för att mobbas. Finns utmärkta böcker om biologisk psykologi där det förklaras mycket bra varför människan på många sätt är unik från djuren i sitt sätt att resonera. Prefrontal Cortex. Där har du den stora skillnaden. Djur mobbar inte varandra. Det är det bara människor som gör.

:bow: :bow: :bow:

...trots din ilska

Självklart att jag blir ilsk, jag ids inte människor som sitter och kritiserar andras jobb så som ett gäng i den här tråden gör!
Vi som är för "join-up" och annat som har med "natural" att göra kritiserar inte ni som sitter där med era kandar stång och en pisk i varje hand (ta inte det här personligt men många som håller på med normal-metoden gör nästan så här)

Så jag har nog rätt att bli ilsk i denna situation.

Hehe..

Appråpå följa John

verkningklart.jpg

Intressant bild igentligen. Unghingstarna lämnar ledarhästen kvar och följer oss i stället
vattenrad.jpg

Äskar våra unghingstar :love:

AM

Härliga bilder.

Det är så sorgligt när man lär ut att ledarskap handlar om rangordning - istället för att leda troppen :)

Rang är något helt annat

Mobbing är fortfarande ett mänskligt fenomen och inte applicerbart på hästar. De fungerar inte likadant som vi.
Deras hjärnor är inte uppbyggda likadant, de har inte tillgång till vårt logiska tänkande och kan därför inte dra slutsatser och se samband på det sätt vi kan.
DET är min poäng. Jag är inte ute efter underkastelse, som jag skrivit tidigare, men det verkar vara dödfött. Du tillhör dem som bestämt att du kan bäst och alla andra kan ingenting. Du får gärna tycka så, om det berikar din vardag. Jag tycker fortfarande att det är jävligt osmart att slå ett instinktdrivet flyktdjur med kvast.

Men var får ni er kunskap ifrån :comfused:

Har inte djur känslor ?

Den del av hjärnan som hanterar känlsor är vädligt lik vår.
man behöver inte logik för att kunna känna - tvärtom....

Vi som är för "join-up" och annat som har med "natural" att göra kritiserar inte ni som sitter där med era kandar stång och en pisk i varje hand (ta inte det här personligt men många som håller på med normal-metoden gör nästan så här).

Hehe.. ja man kan ju ha en pisk i handen när man ryktar sin unghäst också! (hade alltid en tant i mitt förra stall, hon kunde använda den också väldigt bra :p ) Bara fantasin sätter gränser! :smirk:

vet ni inte att det finns en tredje och en fjärde och en femte väg.
varför skulle det bara finnas två val - pest eller kolera?
:confused:

Jag tror att de flesta "hästmänniskor" inte vet vad join-up betyder(inget illa menat :bow:)... De tror att dom gör det bästa för hästarna genom att ställa dem i boxar på nätterna och de får gå ut på dagarna.
Join-up är så mycket mer än bara hantering och om de ska stå i box eller inte...Det kan vara helt okej för hästarna att stå inne under nätterna, bara de får rätt hantering från början.
Jag tror att alla hästar kan gå ute i hagen under hela dygnet, men vissa hästar har vissa behov! Personligen tycker jag att det är "snällare" att låta hästarna vara ute i hagen dygnet runt, men då försvinner kontakten mellan hästen och människan. Hästen får det naturligare, men för människan tar det längre tid att bygga upp ett förtroende och en livslång vänskap...:banana:

vet ni inte att det finns en tredje och en fjärde och en femte väg.
varför skulle det bara finnas två val - pest eller kolera?
:confused:

De finns tusen olika sätt och metoder och en miljon kombinationer av dessa (fast det vi diskuterar just i denna tråd är väl join up) :) Jag har inte sagt att det bara finns två sätt, jag berättade bara om en metod en tant i mitt förra stall använde :p om det sen verkar bra eller inte är upp till var o en att bedöma.
Skulle personligen inte använda den metoden kan jag ju tillägga, men det har ni nog redan gissat :smirk:

Personligen tycker jag att det är "snällare" att låta hästarna vara ute i hagen dygnet runt, men då försvinner kontakten mellan hästen och människan. Hästen får det naturligare, men för människan tar det längre tid att bygga upp ett förtroende och en livslång vänskap...:banana:

Har aldrig upplevt att jag får dålig kontakt av att ha mina hästar ute dygnet runt. Snarare tvärtom. Dom storm trivs med att vara ute om nätterna då det är svalt och inge små-skit som bits och sticks.

Jag tror att de flesta "hästmänniskor" inte vet vad join-up betyder(inget illa menat :bow:)... De tror att dom gör det bästa för hästarna genom att ställa dem i boxar på nätterna och de får gå ut på dagarna.
Join-up är så mycket mer än bara hantering och om de ska stå i box eller inte...Det kan vara helt okej för hästarna att stå inne under nätterna, bara de får rätt hantering från början.
Jag tror att alla hästar kan gå ute i hagen under hela dygnet, men vissa hästar har vissa behov! Personligen tycker jag att det är "snällare" att låta hästarna vara ute i hagen dygnet runt, men då försvinner kontakten mellan hästen och människan. Hästen får det naturligare, men för människan tar det längre tid att bygga upp ett förtroende och en livslång vänskap...:banana:

Jag förstår fortfarande inte vad join up har ihop med om hästen skall stå i box eller ej :confused: :confused:
Så som jag är undervisad så har vi aldrig nämt ordet "box"

Ja precis det finns ju lika många vägar som mål. Och alla sätt har väl kanske sina bra och dåliga sidor, vilket man väljer beror ju på vad man värderar högst.

Finns inga problemhästar, det är människornas hantering som är problemet.
Elstaketet är en säkerhetsåtgärd för att förhindra lösspringande hästar, vilket säkert är anledningen till att du också har det.

Att du inte har haft hand om "avarter" verkar ju solklart nu..

Säkerhet angående lösspringande hästar verkar ok??
Varför inte bara ha trästaket då???

För mig handlar det om säkerhet när jag kryper på alla fyra i en box där det finns ett ilsket sto som nyss fölat.
I slutänden handlar det om att få det nya fölet att överleva.
Och jag med för den delen..:smirk:

Och det verkar som ingen här har fått erfara sitt eget ansikte totalt söndersparkat med alla tänder utslagna..
Min karl har det..och jag lovar er...det är med blixtens hastighet sådant händer.
Och det är inte lätt att förekomma då vi, till skillnad från er, får nya hästar hela tiden som kommer och går.
Vi har inte er förmån att hålla på år ut och år in med samma häst.

Och i sådana sammanhang så är min metod att klargöra regler klart bättre.
För jag går då inte ut med en nytillkommen fölmärr som har 5 veckor kvar till fölning och jagar runt i nån Join Up.

Men det är så typiskt hästfolk.
På med helstängt och murfybländare och sätt er absolut inte in i hur andra människor har i sitt arbete med djur.

Man kan sitta här på nätet och tycka att alla hästar är goa och snälla. Ingen är elak...
Så kan man tycka enda fram till den dagen ni möter upp en märr som ÄR elak.
Fast risken är ju för er del ganska liten då ni enbart har ett mycket begränsat antal häst att pyssla med.

Köper jag 150 bingolotter så är ju chansen till storvinst större än om jag bara har en bingolott.
Vinsten i sådana här exempel är ju då avarten av häst som redan vid avlastning bestämt att Jag bestämmer..punkt slut.

Ni talar kvast..
Men helt ok med snurrande rep, kanske ha sporrar..kanske ha spö med sig vid ridning...

Jag behöver en kvast en enda gång.
Ni måste ut och bekräfta "ledarskap" flera gånger..konstigt.
Till och med Lia säger ju att Join Up är till för hästar av extremt slag och att just ingen behöver den typ av "tillrättavisning"

Och trots att jag och Lia är från skilda världar så tror jag på henne till etthundra procent.
Därför att hon, liksom oss har hållit på med fler en en handfull individer.

AM

På med helstängt och murfybländare och sätt er absolut inte in i hur andra människor har i sitt arbete med djur.
Fast risken är ju för er del ganska liten då ni enbart har ett mycket begränsat antal häst att pyssla med.
Ni talar kvast..
Men helt ok med snurrande rep, kanske ha sporrar..kanske ha spö med sig vid ridning...

Ja du verkar ju ha jäkligt klart för dig hur vi arbetar med hästar ialla fall... :p frågan är vem som har helstängt och murfybländare ;)
Personligen använder jag aldrig vare sig kvast, sporrar eller spö i min hästuppfostran. Jag höjer min hand tre centimeter och tittar på min hästs bakdel så flyttar hon den, till exempel. Har inte heller utfört join up på den hästen (även om jag tycker att det kan vara en bra metod vid behov). Mitt ledarskap är redan befäst, även om jag gärna kollar "att hon är med" genom olika övningar.

Senast ändrad:

Ja du verkar ju ha jäkligt klart för dig hur vi arbetar med hästar ialla fall... :p frågan är vem som har helstängt och murfybländare ;)
Personligen använder jag aldrig vare sig kvast, sporrar eller spö i min hästuppfostran. Jag höjer min hand tre centimeter och tittar på min hästs bakdel så flyttar hon den, till exempel. Har inte heller utfört join up (även om jag tycker att det kan vara en bra metod vid behov).

Möjligt.
Men om man besöker ett djursjukhus i maj-juni månad så står det fullt med nyförlösta idiotmärrar vars ungar håller på att svälta ihjäl.
Detta enbart för att uppfödarna har varit för mesiga med sina hästar.

Och för att dom inte vågat gå in i dennes box.

AM

Möjligt.
Men om man besöker ett djursjukhus i maj-juni månad så står det fullt med nyförlösta idiotmärrar vars ungar håller på att svälta ihjäl.

ehh... jaa? :confused:

Möjligt.

AM

Förstår inte vad detta har med tråden att göra... :confused:

*kl*

Problemet i denna diskussion är att det finns för många människor med olika hantering. Vi har en klick hästmänniskor med likartad hantering som inte innebär join-up, man bara ÄR med sin häst.
Sedan har vi en annan klick med människor vars hantering innebär join-up med olika krav på underkastelse- allt från total underkastelse (vilket vi sett bilder på) till väldigt låg form av underkastelse om knappt någon. Det finns även de som rent teoretiskt inte gör några slags "join-uper" per definition men ändå anser att de gör det?!

Kanske en reflexion om vart man eg. befinner sig på skalan kan vara på sin plats för om man överhuvudtaget ska känna sig träffad eller ej.

Angående kvastdiskussionen så skulle jag personligen aldrig tveka att direkt ge en ögonblicklig konsekvens på en "surspark". Både för min egen framtida säkerhet men även för andras. Om det skulle ske med kvast (bättre för min egen säkerhet) eller med min kropp eller röst skulle vara egalt men vilket av sättena som skulle användas skulle rent smärt- eller våldsmässigt betydligt understiga en "straffspark" av en annan häst. Rent psykologiskt skulle en straffspark vara långt mer förståelig för hästen (olämplig handling= ögonblicklig konsekvens) än en join-up en kvart senare.
Nu hamnar jag ytterst sällan i sådana situationer eftersom jag numera endast hanterar ett fåtal häst. Men ju fler okända hästar man hanterar per dag desto större är risken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 098
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden