Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?
Jag är kritiskt till MR metoder då de inbegriper att man ska "jaga bort" hästen ifrån sig i ett begränsat utrymme tills hästen "erkänner sig besegrad" och väljer att vara med människan.
Vissa hästar kan reagera med: "Jag ska visa dig vem som kan jaga vem jag!" och då ligger du risigt till.
Andra hästar(som vår mellersta) reagerar med: "Ska jag visa dig världsrekordet i höjdhoppning från stillastående?!" och så är du en häst mindre i värsta fall..
Andra hästar blir mentalt knäckta av den här pressen och stannar tillslut och ber om nåd... men vem vill göra så mot sin häst?
Ytterligare andra kanske "överlever" den här metoden ganska bra, men jag är övertygad om att man bör vara MKT erfaren för att kunna avgöra till vilken kategori den aktuella hästen hör....
Parelli hade tydligen för flera år sedan en liknande metod. När vi "träffade" PNH 2006 förstod jag det som att de ganska nyligt gått ifrån tanken på att hästen ska "springa sig till underkastelse".
Vi hade då en mycket skygg häst som vi alls inte kunde ens få röra eller komma nära i hagen. Vi började med att "träna" Parellis "joinup" med honom. Det gick ut på att först och främst visa honom hur HAN skulle få kontroll över människan, så att han skulle känna sig trygg.
Detta gjorde vi genom att alltid stanna upp och vända ryggen till så snart han tittade på oss. Tittade han bort så började vi sakta gå mot hans rumpa, lite smygigt sådär. Men så snart han tittade upp stannade vi och vände oss bort.
Ganska snart insåg han att han kunde få oss att gå bort genom att titta på oss, och DÅ vart han nyfiken!
Det tog inte länge innan han kom fram till oss och nosade och kände på oss, varje gång han blev osäker vände vi oss bort.
Tillslut blev det så att så snart man liksom "siktade" på hans rumpa så snurrade han runt och kom fram till oss
Och det här uppnådde vi utan att han sprang ett enda varv på ridbanan. Med hjälp av en duktig instruktör som hjälpte oss att lära oss se när vi måste reagera, och hur.
Så som vi gjorde tänker jag mig att man kan göra på alla hästar oavsett ålder, men så snart de kommer till dig och följer dig så "kan" man ju inte göra det längre eftersom de redan följer.
Att de följer betyder dock verkligen inte att man är deras ledare i alla situationer och att de litar på en till 100%, det ska man inte tro. Joinup ÄR ingen quickfix för ledarskap. Däremot kan det RÄTT utfört hjälpa skygga hästar att få självförtroende nog att börja vilja vara med människor.
Tycker du verkligen att det ser lugnt ut när MR jagar runt hästarna varv efter varv i en rundcorral?? Visst ser det lugnt ut i followup, när hästen givit upp av en eller annan anledning. Men det som föregår followup är väl knappast lugnt?