Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?
Aha då förstår jag vad du gjorde.
Det är ju en viss skillnad på vad jag gör
Aha då förstår jag vad du gjorde.
Det är ju en viss skillnad på vad jag gör
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
nu nämnar du ju själv att DU ska läras upp. Så innan du ska lära hästen, ta lektioner själv, annars blir det kanske pannkaka...
Ska du lära dig hoppa tar du lektion, så naturligtvis bör man även ta lektion när man ska lära sig NH, vilken stil det nu handlar om...
Har du något problem som måste rättas till snabbt? Om du inte har möjlighet till daglig kontakt, varför inte bara acceptera att det kommer ta lite längre tid att bygga upp den önskade relationen med hästen? Varför så bråttom???
*KL*
Jag undrar varför ni alla verkar så NEGATIVA mot Join up??? För mig har det iaf fungerat finfint och jag tycker inte att det är speciellt svårt. Det jag var osäker på var om jag skulle ge mig in i det med en väldigt ung häst... pga min oerfarenhet.
Men varför skulle man inte kunna testa om man kan på en normal, tamhäst? tror knappast att en sådan häst skulle bli farlig på nåt sätt om man testar...
Som jag beskrev ovan - enbart för att jag är så IVRIG! Ivrig att lära mig EQUUS och att kommunicera med hästar på ett för dom förståeligt sätt! Vill lära mig att på bästa möjliga sätt hantera och kommunicera med hästar och de verkar som jag missförstått MRs metoder som vänliga....
Och jag kan tillägga att den enda häst jag ÄGT var en nsv bruks (se min avatar) som var ganska ängslig, känslig och het och det uppstod en hel del mindre problem med henne så därav en av orsakerna till mitt intresse för NH....
Såg längre fram i tråden att du "tog ditt förnuft tillfånga" Att bli så väldigt frälst av en enda person och dennes metoder tror jag är farligt.
Inom PNH får vi lära oss att om hästen ber om att få komma till en så är det det finaste som finns, och det ska man alltid uppmuntra. Så om man tex försöker ha hästen på en cirkel runt sig, och den bara vill komma in hela tiden, så ska man tillåta det, säga "hej, vad trevligt att du kom till mig! Så, nu är det dags att gå ut på cirkeln igen för vi var inte klara." Backa ut hästen mjukt på spåret igen och skicka runt den. På så vis kan man väl säga att vi uppmuntrar "joinup" om det är hästens förslag, men det kommer av sig själv och ä inget man behöver tvinga fram.
. Så om man tex försöker ha hästen på en cirkel runt sig, och den bara vill komma in hela tiden, så ska man tillåta det, säga "hej, vad trevligt att du kom till mig! Så, nu är det dags att gå ut på cirkeln igen för vi var inte klara." Backa ut hästen mjukt på spåret igen och skicka runt den.
Och jag har som sagt vart inne på Parellis metoder o testat innan jag kom in på MRs metoder, och håller just på att lära mig mer om Parelli och fått låna DVD av min goda vän alias Lundborg som är väldigt duktig inom Parelli NH.
Har tittat en del på DVDn och är redan frälst i paret Parelli!
Vore det inte bättre om man är ovan att leka med hästen lös i liten inhägnad, typ löslongering?