Jogga med hund, sele?

molnskimmer

Trådstartare
Hej!
Har haft min första hund några månader, en mellanpinscher på drygt ett år.
Har hittills hållit oss mestadels till promenader men har löptränat tidigare och skulle vilja ta upp det och ta med hunden ut, tror det skulle passa henne.

Rent spontant känns det inte så lämpligt att springa med vanligt halsband, är det sele man ska ha? Och isf, vad för sele?

Tar gärna emot övriga tips när man ska löpträna med hund också!

Hej!
Har hittills hållit oss mestadels till promenader men har löptränat tidigare och skulle vilja ta upp det och ta med hunden ut, tror det skulle passa henne.

Rent spontant känns det inte så lämpligt att springa med vanligt halsband, är det sele man ska ha? Och isf, vad för sele?

Vi har en hurtasele till vår hund när mannen springer med henne

Hej!

Zero DC!

Så himla bra sele.

Hej!

Jag har alltid sele på mina hundar oavsett om vi går eller springer. Limex tror jag märket heter, tycker dom funkar bra.
När jag började springa med hund så skaffade jag ett sånt här bälte som man kan fästa kopplet i. Det funkar säkert jättebra om man har en hund som springer är framför en hela tiden, men mina hundar har tusen grejer som de gör "i farten" (vilket säger en del om mitt tempo, men jag brukar trösta mig med att jag har små hundar och det hade inte funkat om jag hade varit supersnabb) och är ibland framför, ibland bakom, ibland vid sidan om så det kändes mer som en snubbelrisk än ett hjälpmedel :-) Det funkar dock jättebra ihop med ett litet flexikoppel, men då tyckte jag det var jobbigt att ha handtaget dunkandes mot benet hela tiden, så det skippade jag med efter några gånger. Nu har jag bara det vanliga kopplet i handen när jag springer.

Andra tips: rasta hunden innan själva löpturen börjar (finns inget tråkigare än att springa med en bajspåse i handen), börja i lugnt tempo och undvik att springa långa sträckor på asfalt. På sommaren är det jättebra att ha med ett vätskebälte och ha lärt hunden att dricka ur en flaska. Avsluta löpturen med att gå en bit och låt hunden få varva ner.

Våra hundar har Hurttas Y-selar när de springer med min man, så de har bra rörelsefrihet

930792_3.png

Våra hundar har Hurttas Y-selar när de springer med min man, så de har bra rörelsefrihet

930792_3.png
Den har vi också, funkar klockrent!

Man ska absolut inte köra halsband, då lär dom sig att det är OK att dra i halsbandet.... Skaffa gärna ett fjädrande koppel också, bekvämare för både dig och hunden, samt såklart bälte med öppen krok!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 287
Senast: fixi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 064
Senast: bobbbo
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 285
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 663
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar