Jockeylicens

Feua

Trådstartare
Jag undrar lite om Jockeylicensen!
Hur gammal måste man vara?
Hur mycket får man max väga? Jag skulle uppskatta svar!
Jag skriver en bok men är inte så insatt i det hela. Boken utspelar sig någonstans i usa och den handlar om 2 16 årningar. Båda har licens men jag undrar bara om man kan ha tagit den vid 16 års ålder.
Förlåt om det är fel forum för denna frågan!

Sv: Jockeylicens

Vet inte riktigt hur det funkar i just USA, men är ganska säker på att man kan rida löp vid redan 16 års ålder.

I Sverige kan man det i alla fall, men du rider inte under titel "jockey" utan lärling i början ( det är detsamma i USA ). Det innebär att du rider i samma löp som proffsen ( jockey´s ) men du har viktlättnad pga av bristande erfarenhet. Till att börja med rider du med 4 kg av, dvs om en häst ska bär 56 kg så rider du med 52kg på den hästen. Sen efter ett visst antal vinster sänks vikten till 3 kg, 2 kg och sen blir du jockey. Jag vet att i USA har dem lärlingar ovkså men jag kan inte deras viktsystem, med lättnaden...

Om du vill kolla närmare på reglementet kan du gå in på www.galoppsport.se, där finns svar på det mesta :).

Glömde frågan om vikten, tror inte det finns ngn "maxvikt", det är snarare åt andra hållet ;). Om man säger att man väger runt 50-52 kan du rida de flesta vikter. I proffslöpen är lägsta ridvikt 52 (48 med lättnad) och i amatörloppen 60 (56 med lättnad ) om de nu inte höjde vikten där med, är inte 100... men detta är i Sverige

Okej! Tack så mycket för svaren! Det är så svårt när man inte är insatt i galoppen! :bow:

Jag tror att ungomsromanen "Pistolero" (PD Malm) kan de dig lite av galoppkänslan. Och en del fakta på köpet.

Lycka till med boken, säg till när den kommer ut ;)

Haha! Tack för alla svar! Jag får se hur lång tid det tar och skriva... jag ska snart ge ut en annan bok! Håll ögonen öppna ungdomsboken: Kan man lita på en dagbok!

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 663
Skola & Jobb Har under mitt liv varit förskonad från kommentarer/åsikter riktade mot mig bara pga. mitt kön, tills idag. Jag sommarjobbar inom en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 338
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 542
Relationer Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
17 156
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar