Har under mitt liv varit förskonad från kommentarer/åsikter riktade mot mig bara pga. mitt kön, tills idag.
Jag sommarjobbar inom en industri väldigt mansdominerad arbetsplats, och har gjort flera sommar tidigare, det har aldrig varit ett problem för mig, alltid känt mig välkommen och uppskattad.
Men idag utspelade det ett scenario där en gubbe i 60 års åldern (som är ganska okänd för mig) från en annan avdelning kom till "min" avdelning. Jag kommer kalla honom X i berättelsen. I övrigt var det jag i rummet och en till kvinnlig sommarjobbare, sen en ordinarie man som jag kallar O.
X kommer in och pratar med O, X kommer på något vis in på att kvinnor ju normalt är fysiskt mindre än män, vilket även är bra då dem är enkla att kontrollera. Det positiva i att män har fysiskt övertag påpekas 2 -3 ggr, jag märker på O att han inte vet vad han ska säga.
Jag vet själv inte vad jag ska säga, blir mest chockad men säger något i stil med att "ja så kan man ju också tycka" i sarkastisk ton.
X ger sig då inte, och hävdar att "vi" jag och sommarjobbaren som kvinnor "ska vara tacksamma att vi får jobba här, för att det är då inga kvinnor som byggt upp den här industrin, det är män! Det är män som byggt upp det här samhället". Och att vi borde visa vår tacksamhet över att få jobba här genom att bjuda på fika varje dag....
Sen kom en yngre kille (också från en annan avdelning) in i rummet. Jag är fortfarande chockad, vet inte vad jag ska säga och undrar om jag hörde rätt, sen avlägsnar sig X.
X visade tydligt med sina kommentarer och framförallt hur han sa det, att han är nidbilden av en bitter gammal gubbe med kass kvinnosyn.
Det här var i slutet av arbetsdagen. Jag och andra sommarjobbaren pratade lite om det senare i omklädningsrummet, båda var/är förbannade tycker att han uttryckte sig väldigt konstigt och att ja kommentarerna om mäns fysiska övertag var ganska obehagliga...
Vad gör man ? funderar på att gå och prata med min närmaste chef imorgon.