Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Arbetsplasten har en "värdegrund" som dem så fint kallar det och chefen sa första dagen att vi ska berätta om det sker något som inte är okej,
Hurdå? Ska hon alltså inte tala om varken vem som sa det eller vad han sade? Vad finns isåfall kvar att berätta?Jag tänker att det är nog både lättare o bättre att gå generellt i en dialog med chefen. Inte gå in på vad du sa, vem sa, hur de sades, känslor etc. Utan fråga mer i vilken policy som företaget har o hur de jobbar med den här typen av frågor. Lyft det högre...lämna person-nivån.
Fast jag tycker inte hennes personliga kränkthet är så central. Själv hade jag antagligen inte känt mig det minsta kränkt av något så korkat. Men: det är ett oacceptabelt beteende på en arbetsplats, i synnerhet på en mansdominerad sådan. Därför är det bra om chefen får möjlighet att ta tag i det.Om du upplevde det obehagligt och kränkande så SKA du gå till chefen.
Oavsett vad samtalet handlade om så ska man alltid göra det!
Jag tänker att det är nog både lättare o bättre att gå generellt i en dialog med chefen. Inte gå in på vad du sa, vem sa, hur de sades, känslor etc. Utan fråga mer i vilken policy som företaget har o hur de jobbar med den här typen av frågor. Lyft det högre...lämna person-nivån.
Fast jag tycker inte hennes personliga kränkthet är så central. Själv hade jag antagligen inte känt mig det minsta kränkt av något så korkat. Men: det är ett oacceptabelt beteende på en arbetsplats, i synnerhet på en mansdominerad sådan. Därför är det bra om chefen får möjlighet att ta tag i det.
Tycker du definitivt ska ta upp det med din chef. Det är ett helt oacceptabelt beteende på en arbetsplats (för den delen någon annanstans än i gubbens egna hem då). Jag blir faktiskt besviken på den där O som inte sade ifrån till X. Tycker det gör honom delvis medskyldig som inte tar ställning mot sådant skitsnack. Det är viktigt att alla män(niskor) med bra värderingar tar ställning emot unkna värderingar när de luftas.
Fast vad policyn uttalat är vet jag, har dock aldrig behövt ta upp något med en chef, så hur reaktionen blir då vet jag inte. Chefen har själv sagt att om det kommer upp att någon säger något olämpligt/ liknande så vill han veta det.
Men du har en poäng, tänker nog inte börja med att gå in på exakt vad som sas, om han inte frågar.
Kör hårt, sånt här får inte gå obemärkt förbi!Jo jag har väl tänkt föreslå för den andra som sommarjobbar att hon får följa med om hon vill, skulle kännas lite lättare för mig tror jag.
Chefen har själv sagt att om det kommer upp att någon säger något olämpligt/ liknande så vill han veta det.
Jag håller med, men det kan vara svårt ibland också. Jag har själv missat att markera i viktiga situationer för att jag liksom blivit så jävla.. ställd.
Blir snabbare i käften... slänga käft är ett vedertaget uttryck. Säg kanske, "tja inte fn får du några bullar av någon när du snackar sådan djvl skit" . Lycka till. Leta upp hans skåp och pissa på det.Har under mitt liv varit förskonad från kommentarer/åsikter riktade mot mig bara pga. mitt kön, tills idag.
Jag sommarjobbar inom en industri väldigt mansdominerad arbetsplats, och har gjort flera sommar tidigare, det har aldrig varit ett problem för mig, alltid känt mig välkommen och uppskattad.
Men idag utspelade det ett scenario där en gubbe i 60 års åldern (som är ganska okänd för mig) från en annan avdelning kom till "min" avdelning. Jag kommer kalla honom X i berättelsen. I övrigt var det jag i rummet och en till kvinnlig sommarjobbare, sen en ordinarie man som jag kallar O.
X kommer in och pratar med O, X kommer på något vis in på att kvinnor ju normalt är fysiskt mindre än män, vilket även är bra då dem är enkla att kontrollera. Det positiva i att män har fysiskt övertag påpekas 2 -3 ggr, jag märker på O att han inte vet vad han ska säga.
Jag vet själv inte vad jag ska säga, blir mest chockad men säger något i stil med att "ja så kan man ju också tycka" i sarkastisk ton.
X ger sig då inte, och hävdar att "vi" jag och sommarjobbaren som kvinnor "ska vara tacksamma att vi får jobba här, för att det är då inga kvinnor som byggt upp den här industrin, det är män! Det är män som byggt upp det här samhället". Och att vi borde visa vår tacksamhet över att få jobba här genom att bjuda på fika varje dag....
Sen kom en yngre kille (också från en annan avdelning) in i rummet. Jag är fortfarande chockad, vet inte vad jag ska säga och undrar om jag hörde rätt, sen avlägsnar sig X.
X visade tydligt med sina kommentarer och framförallt hur han sa det, att han är nidbilden av en bitter gammal gubbe med kass kvinnosyn.
Det här var i slutet av arbetsdagen. Jag och andra sommarjobbaren pratade lite om det senare i omklädningsrummet, båda var/är förbannade tycker att han uttryckte sig väldigt konstigt och att ja kommentarerna om mäns fysiska övertag var ganska obehagliga...
Vad gör man ? funderar på att gå och prata med min närmaste chef imorgon.
"X kommer in och pratar med O, X kommer på något vis in på att kvinnor ju normalt är fysiskt mindre än män, vilket även är bra då dem är enkla att kontrollera. Det positiva i att män har fysiskt övertag påpekas 2 -3 ggr, jag märker på O att han inte vet vad han ska säga."
Jag skulle vilja vrida detta till ett hot, helt klart!
Har under mitt liv varit förskonad från kommentarer/åsikter riktade mot mig bara pga. mitt kön, tills idag.
Jag sommarjobbar inom en industri väldigt mansdominerad arbetsplats, och har gjort flera sommar tidigare, det har aldrig varit ett problem för mig, alltid känt mig välkommen och uppskattad.
Men idag utspelade det ett scenario där en gubbe i 60 års åldern (som är ganska okänd för mig) från en annan avdelning kom till "min" avdelning. Jag kommer kalla honom X i berättelsen. I övrigt var det jag i rummet och en till kvinnlig sommarjobbare, sen en ordinarie man som jag kallar O.
X kommer in och pratar med O, X kommer på något vis in på att kvinnor ju normalt är fysiskt mindre än män, vilket även är bra då dem är enkla att kontrollera. Det positiva i att män har fysiskt övertag påpekas 2 -3 ggr, jag märker på O att han inte vet vad han ska säga.
Jag vet själv inte vad jag ska säga, blir mest chockad men säger något i stil med att "ja så kan man ju också tycka" i sarkastisk ton.
X ger sig då inte, och hävdar att "vi" jag och sommarjobbaren som kvinnor "ska vara tacksamma att vi får jobba här, för att det är då inga kvinnor som byggt upp den här industrin, det är män! Det är män som byggt upp det här samhället". Och att vi borde visa vår tacksamhet över att få jobba här genom att bjuda på fika varje dag....
Sen kom en yngre kille (också från en annan avdelning) in i rummet. Jag är fortfarande chockad, vet inte vad jag ska säga och undrar om jag hörde rätt, sen avlägsnar sig X.
X visade tydligt med sina kommentarer och framförallt hur han sa det, att han är nidbilden av en bitter gammal gubbe med kass kvinnosyn.
Det här var i slutet av arbetsdagen. Jag och andra sommarjobbaren pratade lite om det senare i omklädningsrummet, båda var/är förbannade tycker att han uttryckte sig väldigt konstigt och att ja kommentarerna om mäns fysiska övertag var ganska obehagliga...
Vad gör man ? funderar på att gå och prata med min närmaste chef imorgon.
Fast jag tycker inte hennes personliga kränkthet är så central. Själv hade jag antagligen inte känt mig det minsta kränkt av något så korkat. Men: det är ett oacceptabelt beteende på en arbetsplats, i synnerhet på en mansdominerad sådan. Därför är det bra om chefen får möjlighet att ta tag i det.
Jo absolut, tycker också att det är bättre att markera direkt om någon säger något olämpligt. Men den här gången blev jag så förvånad, så just då kom jag inte på något att säga...Vilken gris.
Jag hade munhuggit honom direkt där och då.
Prata med chefen du om det känns bättre för dig.
Jag tycker att du ska återge så exakt du kan vad han sa. Det finns ingen anledning att inte göra det. Ju mer exakt du är, desto större chans att chefen agerar på ett bra sätt.Fast vad policyn uttalat är vet jag, har dock aldrig behövt ta upp något med en chef, så hur reaktionen blir då vet jag inte. Chefen har själv sagt att om det kommer upp att någon säger något olämpligt/ liknande så vill han veta det.
Men du har en poäng, tänker nog inte börja med att gå in på exakt vad som sas, om han inte frågar.
Nej, inte känna så. Det är en arbetsmiljöfråga.Jo absolut, tycker också att det är bättre att markera direkt om någon säger något olämpligt. Men den här gången blev jag så förvånad, så just då kom jag inte på något att säga...
Att prata med chefen efteråt känns ju på ett sätt som när man gick till fröken när man var liten när någon vart dum mot en.