Jobbigt! :(

Sv: Jobbigt! :(

Jo jag tänkte också främst på personspår, men kan man annars dra med sig något som ger lukt utan att man behöver trassla med en flaska blod osv?

Ingen aning. Men jag personligen tycker det känns helt onödigt att dra något efter sig om det inte är viltspår specifikt man tränar. Ens eget doftspår och apportpinnar räcker gott.

Du kan ju göra släpspår med vilt, det gör vi med våra och släpar då kanin eller fågel. Tanken är dock att man ska släppa hunden så att den själv för söka precis efter att man dragit ut kaninen. Men annars kan du ju släpa bara klöv. Kan du inte bara hitta en viltspårskurs? Var i landet finns du?

Annars är mitt råd att sätta upp ett mål med hunden. Typ, gå agilitykurs, klara anlagsklass viltspår, gärna något som inte är ett problem för er just nu.

Jag har liksom ingen tillgång på vilt. Satt förut och letade på nätet efter viltspårkurs/jaktklubbar men hittade inget. Funderar på att ringa någon kennel som föder upp jakthund och kolla med dem?

Jag bor i Skaraborg.

Var inne i djuraffären och köpte en variant av springer till cykeln, ska testa den så får vi se. Hon drar ju gärna både mig och cykeln, men då ska det gå så väldigt fort om hon får bestämma... Dessutom är hon ju inte så gammal än. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Hoppas det blir snö till vintern, det kan bli kul. :laugh:

Senast ändrad:

Jag vet att det finns iaf en som sysslar med viltspår på klubben (Götene BK)
Kan ta reda på vem och höra ifall hon vill hjälpa dig om du vill?

Men sedan behöver du ju garanterat ägna dig åt ngt mer än viltspår med hunden.
Varför inte satsa på att starta en rallylydnad framöver?
Superkul för både hund och förare!
Då har du massvis med moment att träna in = trött hund.

Jag vet att det finns iaf en som sysslar med viltspår på klubben (Götene BK)
Kan ta reda på vem och höra ifall hon vill hjälpa dig om du vill?

Jaaa!!! Det vore kanon. Är bara några mil från där jag bor.

Var inne på BK:s hemsida, kurserna var redan på gång, men de har söndagspromenader med lite lydnadsträning och olika moment längs vägen, Håller på 1,5 till 2 timmar varje gång. Det kan ju vara något!

Tycker absolut du ska haka på!!!
Det är väldigt bra stämning på klubben och alla är väldigt hjälpsamma.
Jag håller rallylydnadskursen i höst och kommer ev ta den till våren igen, då kan du ju haka på där!
Kan ju va lagom att börja med ngt mindre intensivt tills hunden vant sig vid miljön. Träna lite svårare grejer hemma med mindre störning.

Dessutom har vi ju "allmän" träning på onsdagar då det brukar va en hel del människor. Många är villiga att hjälpa till även då :)

Bara man kommer igång brukar det mesta lösa sig :)

Jag fick min terrierblandis när han var 1,5 år och han var jobbig! Men det löste sig genom aktivering. Han var helt enkelt en understimulerad tonåring och det tror jag att din också är :)

Vi tränar lydnad och personspår mest men även uppletande och agility ganska ofta och han är faktiskt mycker mer tillfreds nu för tiden och han älskar verkligen att få en uppgift! Han stack också som en avlöning förr, men nu kan jag ha honom lös under träning.

Jaha... och så förstörde hunden humöret igen... :cry:

Vi skulle ut och testa springern, medan jag gör sista fiinjusteringen sätter jag henne i löplinan.

Rätt som det är får hon vittring på något på andra sidan trädgården, bilvägen och ute på den tröskade åkern. Hon rusar iväg handlöst och sliter av löplinan. Försvinner med den efter sig, den är rätt lång eftersom jag vill att hon ska kunna ha hyfsad rörelsefrihet även om hon inte sitter i den särskilt ofta.

Jag ser henne rusa rätt över gärdet, lååååångt bort, med kanske tio meter löplina efter sig och försvinna in i skogen. Sen är hon borta. Och vi snackar flera kvadratkilometer öde skog med bitvis otillgängliga sumpmarker...

Jag ser bilder på en hund som snurrat sig fast runt ett träd någonstans långt inne i skogen. Har total panik, ropar, cyklar och traskar runt... på näthinnan har jag en hund som får dö svältdöden intrasslad i sin lina ute i skogen.

Tack och lov kommer hon tillbaka med linan släpande efter sig. Vad i hela friden skulle man gjort om hon inte kom tillbaka??? Får ångest bara jag tänker på det.

Jag hade en tik som var mycket aktiv som unghund. Då var jag helt säker på att jag aldrig skulle kunna ha henne lös... Efter 2-3 löp så lugnade hon sig betydligt - fortfarande aktiv, men på ett positivt sätt där hon tog till sig träning och aktivering. Och så småningom kom vi faktiskt dit där det gick utmärkt att ha henne lös. :) Det är jobbigt när man är mitt inne i det, och det känns som om man aldrig ska komma ur det. Det gäller att vara konsekvent och både ha kortare, enklare delmål och en långtidsplan.

Desto större anledning att dra igång med aktiveringen med en gång ;) Vovven verkar ju duktig på att aktivera sig själv om det inte erbjuds tillräckligt mycket kul.

Desto större anledning att dra igång med aktiveringen med en gång ;) Vovven verkar ju duktig på att aktivera sig själv om det inte erbjuds tillräckligt mycket kul.

Fast idag har hon trots allt varit ute både på cykeltur och långpromenad tidigare på dan, sammanlagt ca 3 timmar fysisk aktivitet. Så även om hon inte fått så mycket hjärnjympa så kan hon ju inte varit helt uttråkad och rastlös... :crazy:

Tre timmar sådan aktivering gör inte min Staffe trött å det minsta faktiskt. Hon är nöjd, men orkar mycket mycket mer.

Men jag tror å andra sidan inte att din hund drog för att hon var rastlös, mer för att hunden har stor portion jaktinstinkt.

Tre timmar sådan aktivering gör inte min Staffe trött å det minsta faktiskt. Hon är nöjd, men orkar mycket mycket mer.

Men jag tror å andra sidan inte att din hund drog för att hon var rastlös, mer för att hunden har stor portion jaktinstinkt.

Håller med dig på alla punkter. Tror inte att denna hund kan bli trött heller...
Visst är det jaktlusten som styr och då spelar det ju ingen roll om man så har motionerat den hela dagen lång... Hon blir helt blockerad och bara drar.

Se positivt på det hela istället: Du har en hund med massvis med energi och gnista, jaktlust och entusiasm - nåt man t.ex. gärna ser hos brukshundar! Nu gäller det "bara" för dig att kanalisera energierna till något bra. Det kanske visar sig att du har en träningskompis som kan bli hur bra som helst i lydnad, rallylydnad, agility, osv osv !! Områden där hundens energi är ett PLUS! Det hade varit ett större problem med en hund som var ointresserad, omotiverad och slö!

Och kom ihåg att din hund praktiskt taget är en unghund - såna är ofta ganska odrägliga ;)

Kör på nu, gå olika kurser etc och låt dig inte nedslås - bit ihop, ge dej inte, jag tror det här kan bli hur bra som helst!

Fast allvarligt talat - vad skulle man göra om ens hund trasslat in sig och var försvunnen i storskogen? :crazy:

Prova nått annat än att cykla. Det är inte meningen att du ska behöva slå ihjäl dig;)
Kan du låta henne simma? Eller dra kätting? Jag får en känsla av att hon skulle må bra av att använda musklerna mer än konditionen om du förstår hur jag menar. Simning och drag kräver också fokus och är jobbigare mentalt än att bara kuta på vid cykeln.

Fast idag har hon trots allt varit ute både på cykeltur och långpromenad tidigare på dan, sammanlagt ca 3 timmar fysisk aktivitet. Så även om hon inte fått så mycket hjärnjympa så kan hon ju inte varit helt uttråkad och rastlös... :crazy:

Tänk på att ju bättre kondition hunden är i, desto mer aktivitet (tex spår, sök, lydnad mm) kräver hunden. Lägg dom tre timmarna på mental aktivering istället! Personspår som flera har föreslagit här är väl bland det enklaste man kan göra och är en utmärkt aktivering för stressade hundar. Googla på personspår eller bruksspår så får du upp bra artiklar på hur du går tillväga.
Var i landet bor du? Om du inte vill svara här kan du ju skicka PM!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 676
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 705
Senast: Dandylinn
·
Hundträning Ni som har aktiva hundar som behöver mycket fysisk och psykisk träning för att må bra skulle ni kunna hjälpa mig med ett typ schema för...
2
Svar
23
· Visningar
1 972
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?