Jobbigt! :(

Sv: Jobbigt! :(

:D

Vi kan ju hoppas på det! För i nuläget så har vi inte mycket till relation alls - i alla fall om hon får bestämma, hon ser mig nog mest som en bromskloss i andra ändan på snöret... :(

Jag är ju hennes fjärde hem under hennes lite drygt ettåriga liv, så jag kan tänka mig att hon kanske inte har så lätt att knyta an. Tror att hon har fått vara en frifräsare och en fri själ utan så mycket styrning och tillit till människor. Kan nog ta lite tid att komma under det skalet.

Jag tror att hon har fått stryk nånstans av någon också. Märks på hennes beteende ibland. Även om jag aldrig skulle höja handen mot en hund så märker jag vid lite oförsiktiga rörelser att hon blir rädd och riktigt hukar sig. Hon blir också väldigt krypig och lägger sig på rygg och fjäskar när hon vet att hon varit olydig.

Skaraborg och vid Vänern är ju där jag bor. :D Vill du ha tips på fler BK än Götene så hojta till här eller PM:a. Bor i Mariestad och kan även träffas om det är intressant.

Skaraborg och vid Vänern är ju där jag bor. :D Vill du ha tips på fler BK än Götene så hojta till här eller PM:a. Bor i Mariestad och kan även träffas om det är intressant.

Asch då! Fel stad. Synd... Jag bor i nästa sjöstad västerut! :p

Men hur har du jobbat med klickern? Nar hon drar i kopplet, hur jobbar du med henne da?

Sen upplever jag det som att traning ar valdigt relationsuppbyggande... sa jag skulle jobbamycket med hjarngympa i form av tricktraning typ. Hon MASTE borja se dig som en resurs.

Men hur har du jobbat med klickern? Nar hon drar i kopplet, hur jobbar du med henne da?

Sen upplever jag det som att traning ar valdigt relationsuppbyggande... sa jag skulle jobbamycket med hjarngympa i form av tricktraning typ. Hon MASTE borja se dig som en resurs.

Klickern har jag försökt använda som positiv förstärkning. Allra först så klickade jag och gav en godis samtidigt som ljudet, för att hon skulle sammankoppla klick - belöning.

Klickade lite då och då under dan och gav godis och höll på så ett tag. Sen tog jag med den ut på promenader. När hon går fint - inte drar - så har jag (skyndat mig :p) att klicka och så har hon fått godis. Tycker att hon började sammankoppla ljudet med positiv förväntan.

Men så glömmer hon sig igen, blir ivrig och börjar dra. Men det är väl bara att nöta på...

Vi leker inne också varje dag, gömmer godisar, sätter henne och låter henne vänta medan jag gömmer godis o leksaker i ett annat rum. Går tillbaka och skickar iväg henne. Tränar "platsliggning" och "fjärrstyrning" med sitt, ligg, stanna osv. Sånt här är hon jätteduktig på och tycker är kul.

Senast ändrad:

har du klickat for all typ av kontakt? Och nar hon drar i kopplrt, stanna och sta still tills hon ger dig nagon som helst uppmarksamhet och da klickar du. sedan tycker jag att du ska klicka vid all ogonkontakt. borja inne och klicka nar hon kollar pa dig nar hon ska fa mat os, ALL ogonkontakt hos dig lonar sig. sedan flyttar du ut och gor samma sak ute, kanske borjar med mindre storning och sedan forsvarar.

kor du ngn shaping m henne? Det brukar de bli trotta av, lar henne att snurra runt, buga... eller satsa pa att lara in alla moment i lydnsddklass ett.

Jaa, det är klart att jag ska förstärka kontaktövningarna med klickern! :idea:

Tappade ju min i skogen, måste genast skaffa en ny! Jag har jobbat mycket med ögonkontakt och att hon måste "ställa frågan" så att säga innan hon tex går ut genom dörren, hoppar ur bilen, tar godisen, får gå iväg efter stoppkommando, osv. Det blir ju jättebra! Tack för tipset.

Vi har inte tränat så mycket konster och tricks mer än "give me five" och "andra tassen"... :D Men det lärde hon sig fort.

Håller med, det är dessutom skitkul att träna in och så har man något att sträva efter/en plan :)

Till ts, gå en kurs det är otroligt givande och ffa roligt både för dig och hunden!

Har hon föremålsintresse? Isåfall kan du ju lära in apportering och sedan öppnas en helt ny värld av sökövningar där hon måkare använda alla sinnen.

Eller varför inte utbilda henne till försvarsmaktshund? En kompis till mig med en trevlig blandras mellan schäfer och rottweiler har precis klarat certprovet och hon siktar nu på tävling i detta. Där får du ju hjälp med både lydnaden, spåret och patrullering/ bevakning. Förutsätter dock att hunden är skottfast.
Tycker detta är ett bra alternativ till brukset om man har blandrashund.

Tips på saker att träna in med din hund:

Tricks: http://www.freestylehund.se/index2/indexx.html (klicka på "rörelser" i menyn under bilderna)

Rallylydnadsmoment: http://www.brukshundklubben.se/templates/Page.aspx?id=8762

Lydnadsmoment:
http://www.brukshundklubben.se/templates/Page.aspx?id=8943 (Klicka på lydnadsregler så står det precis hur de ska utföras)

Allt det här kan du träna in hemma. Allt finns på youtube så du kan titta där om du inte vet hur det ska se ut. Allt det här är sådant som gör att kontakten och relationen mellan dig och din hund blir bättre (förutsatt att ni tränar på ett trevligt sätt). Allt det här kommer göra att din hund får tänka, får mental träning och blir en gladare och mer tillfredsställd hund.

Seså, sätt igång ;)

Beror på vad hon har för päls. Är hon mest lik amstaffen så är det inte godkänt. Höfterna måste också ha minst B, men man kan få dispans för C.

TS

När du ska börja med störningsträningen så kan du ju köra mellan grannens kaninburar ;)

För att hunden ska kunna gå som patrullhund i försvarsmakten krävs det att den har underull :)

Jo fast jag tror nog Heddavovve syftade på frivilligverksamheten?

Krävs det underull även där? Tänkte på att det inte krävs för exempelvis räddningshundar?

Jo tydligen om jag läst rätt så krävs det alltid, vad knepigt att det inte gäller för räddningshundar?

Senast ändrad:

Kravet kommer ifrån att patrullhundar sover utomhus under patrullering och för att de inte ska frysa för mycket så krävs underullen. Jag vet inte hur det funkar för räddningshundar med det :)

Aha ja det är ju klart.

Min hund skulle ju skaka sönder utan täcke om hon skulle sova ute under annat än varma sommarmånader :)

Jag har varit sugen på att köra upp min hund till patrullhund. Hon har alla de rätt egenskaperna, men tyvärr har hon också taskig päls för att vara rottis, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra..

Min mor jobbade upp tre av sina boxrar till godkända bevakningshundar inom civilförsvaret. I deras papper stod det korad tj hund. Och de är ju riktiga fryslortar...

Min tös har 100% amstaffpäls.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 676
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 705
Senast: Dandylinn
·
Hundträning Ni som har aktiva hundar som behöver mycket fysisk och psykisk träning för att må bra skulle ni kunna hjälpa mig med ett typ schema för...
2
Svar
23
· Visningar
1 972
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar