Jobbigt! :(

Sv: Jobbigt! :(

Prova nått annat än att cykla. Det är inte meningen att du ska behöva slå ihjäl dig;)
Kan du låta henne simma? Eller dra kätting? Jag får en känsla av att hon skulle må bra av att använda musklerna mer än konditionen om du förstår hur jag menar. Simning och drag kräver också fokus och är jobbigare mentalt än att bara kuta på vid cykeln.

Dina tips som du skrivit om är mycket bra! Jag har en flera km lång och långgrund sandstrand som vi kan utnyttja bara badjävlarna har åkt hem :angel: är hundförbud än så länge. Hon älskar att bada och simma.

Ska kolla vad vi kan hitta som hon kan få dra. Mig och cykeln blir ju inte så mycket motstånd.

Fast allvarligt talat - vad skulle man göra om ens hund trasslat in sig och var försvunnen i storskogen? :crazy:

Letat upp den. Man kan inte gå genom livet och oroa sig för "tänk om".

Min unghund är strax över 18 månader nu, shit vilket drägg hon varit och fortfarande är. Vi har fått lägga massor av tid på henne, hon har energi för 10 hundar. Det blir bakslag emellanåt, oftast pga hennes enorma jaktlust, men vi försöker hela tiden få henne att förstå att hon ska jaga det vi vill. Nyckeln för oss är att träna henne i massa jaktgrenar, vilket ju är hela tanken med denna hunden, så vi var ju förberedda. Vissa saker får hon dock inte göra, typ dra när vi cyklar, så då har vi grimma.
Så fundera lite, tänk vad din hund gör bra och utnyttja det.

Tänk på att ju bättre kondition hunden är i, desto mer aktivitet (tex spår, sök, lydnad mm) kräver hunden. Lägg dom tre timmarna på mental aktivering istället! Personspår som flera har föreslagit här är väl bland det enklaste man kan göra och är en utmärkt aktivering för stressade hundar. Googla på personspår eller bruksspår så får du upp bra artiklar på hur du går tillväga.
Var i landet bor du? Om du inte vill svara här kan du ju skicka PM!

Jag bor vid Vänern i Skaraborg. Det är sant det du säger om konditionen...

Jag har en vän som faktiskt var SM-segrare i bruks-spår med sin schäfer en gång i tiden, även om det är gamla meriter. Vi ska hjälpas åt med lite spår.

Fast allvarligt talat - vad skulle man göra om ens hund trasslat in sig och var försvunnen i storskogen? :crazy:

Min Setter drog iväg en gång, med kopplet hängande, och snärjde in sig i ett snår. INGEN på mindre än två kilometers håll kunde undgå att höra var han befann sig! Oj vad han tjöt!

Se positivt på det hela istället: Du har en hund med massvis med energi och gnista, jaktlust och entusiasm - nåt man t.ex. gärna ser hos brukshundar! Nu gäller det "bara" för dig att kanalisera energierna till något bra. Det kanske visar sig att du har en träningskompis som kan bli hur bra som helst i lydnad, rallylydnad, agility, osv osv !! Områden där hundens energi är ett PLUS! Det hade varit ett större problem med en hund som var ointresserad, omotiverad och slö!

Och kom ihåg att din hund praktiskt taget är en unghund - såna är ofta ganska odrägliga ;)

Kör på nu, gå olika kurser etc och låt dig inte nedslås - bit ihop, ge dej inte, jag tror det här kan bli hur bra som helst!

Jag håller helt med Lena! Med rätt aktivering så kan det bli kanon. Min uppfattning är att det är de jobbigaste valparna/unghundarna som blir de bästa hundarna som vuxna.

Sedan vill jag påminna dig om att du i tidigare trådar har blivit upplyst om amstaffens starka jaktinstinkt.

Jag vill också påminna det som Skuggi skrev i ett svar till dig i en av dina leta-hund-trådar:

Ska man köpa en korsning måste man vara medveten om vad den i värsta fall kan bli, om man sedan känner "det klarar jag, jag har så mycket erfarenhet" då kan man slå till.

Jag förstår att situationen kan kännas jobbig, men jag blir ändå brydd över att du i ditt första inlägg tänker på avlivning som ett alternativ. Du måste ha varit medveten om att hunden förmodligen kunde kräva fruktansvärt mycket jobb och med den kunskapen valt att skaffa hunden. Så det är bara att kämpa på! :)

Nä... innerst inne vill jag ju så klart ha henne kvar... hon är en goding på många sätt, men ibland blir jag bara så less och besviken...

Men har amstaffarna verkligen så stark jaktinstinkt, har inte varit min uppfattning när jag läst på olika infosidor? Men jag kanske har fel?

Men som många skrivit så lägger jag fokus på att aktivera henne på andra sätt och släpper det där med att hon ska kunna vara lös på mina långpromenader i skogen. Vilket är tråkigt iofs, för jag har alltid gjort det med mina andra hundar av olika raser som t ex springer schäfer/labbe, spaniel och boxer.

Med dom raserna "måste" det ju vara mycket social kamplust och jaktkamplust i hunden? Gillar hon att jaga bollar och dra i kampskinn/brandslang/annat? Isf kan du ju använda det mycket i vardagslydnaden för att göra dig till en bättre resurs för henne när det gäller vilt.

Jag har nästan alltid en boll i fickan som jag belönar min malle med RIKLIGT när vi ser vilt. Han slits såklart åt 2 håll eftersom han är väldigt jaktglad, men han vet att det är bäst att lyda.

Åsa A skrev ett jättebra inlägg i en tråd om jakt där hon beskrev hur hon jobbat med en omplacering. Jag kan inte med att leta upp den och länka, men det var inte så värst längesen så om du klickar in på hennes inlägg så bör du hitta det ganska lätt :).

Ja, Åsas inlägg minns jag! Det handlade om nära nog "hjärntvätt" (i positiv bemärkelse!) och var jättebra! Och hon vet vad hon pratar om ;)

Ja, jag tror att TS kan ha mycket nytta av det inlägget :)

(PS. Vi ska träna på klubben ikväll kl 18 Lena, kom och var med! Det blir lite tävlingsinriktat :))

Hehe... :D

Jag måste få säga att jag är superglad för allas tips och engagemang! :bow:

Har en liten plan framför mig:

Promenader i långlina med "hjärntvättsinkallningen" med positiv förstärkning, hon älskar blodpudding så det är bara att bunkra upp. :D

Jag ska kolla vad jag kan hitta som hon kan dra för att trötta ut sig. Tycker ni att man bör röntga hunden? Hon ska ändå till vet för vaccination. Klövjeväska? Har nån någon erfarenhet av det?

Lite cykelturer.

Delta i hundklubbens söndagspromenader 2 ggr/månad. Hon är grymt jobbig bland andra hundar, inte för att hon är arg utan för att hon vill fram och leka. Bra social träning.

Lägga spår.

Hon svarar väldigt bra på klickern så länge det inte är för stark retning, ska jag träna vidare med den? Använda den till skvallerträning som ett sätt att bryta?

Fast idag har hon trots allt varit ute både på cykeltur och långpromenad tidigare på dan, sammanlagt ca 3 timmar fysisk aktivitet. Så även om hon inte fått så mycket hjärnjympa så kan hon ju inte varit helt uttråkad och rastlös... :crazy:

Hon kan mycket väl vara uttråkad av det, eller stressad. Det är inte många hundar som blir nöjda av enbart fysisk träning, så vitt jag vet så är det i princip bara vinthundar och sällskapshundar som blir nöjda av det. Resten kräver mental träning.

Om du istället för att lägga tre timmar på fysisk träning, lägger 1 timme på mental träning och 1 timme på en rask promenad, då tror jag din hund kommer vara GLAD sedan. Framförallt efter en timmes mental träning, då har du nog en trött hund sedan.

Därmed inte sagt att du behöver hålla på en timme i sträck, det blir lätt för mycket för en hund som inte är van vid att behöva tänka. Kanske du kan träna en kvart på morgonen (du kan ju tex låta henne jobba lite för att få frukosten), en kvart mitt på dagen, sedan promenaden och därefter en kvart innan ni går in och låter henne jobba lite för att få kvällsmaten.

Om hon svarar bra på klickern så fortsätt jobba med den! Allt som är positivt kommer ju att förbättra er relation och då är det ju bra på ett eller annat sätt.

Leker ni mycket? Utnyttja hennes kamp (som hon borde ha mycket av) och lek mycket med henne! Använd det som en belöning när hon är duktig, i tex inkallningarna. Men jag skulle undvika att kasta bollar eller liknande, det roliga ska vara hos dig!

Ja, jag leker med henne, men kan säkert göra det mer. Hon älskar att kampa med gosedjur och att slita loss deras ögon... :D

Problemet är att jag har haft svårt att leka med henne ute eftersom hon drar till skogs. Vi har jobbat med det och ett tag gick det riktigt bra att ha henne i trädgården lös (under uppsikt). Ett klick och hon kom som ett skott. Men sen flyttade mina nya grannar in som har en hel kaninfarm... :crazy: De har en hel hög burar stående ute på gräsmattan utanför sitt hus och följdaktligen även utanför mitt. (Är väldigt nära mellan husen.)

Så nu vågar jag inte ha henne lös i trädgården heller eftersom hon är helt fixerad vid dessa kaniner när hon är ute och skulle sticka dit på en tiondels sekund om hon fick chansen. :mad:

Funderar på om jag kan ha henne i en långlina när vi leker och även tränar lite fritt följ, platsligg, inkallning osv? Ni som kör rallylydnad, har ni hittat på lite egna "stationer" och kör med hemma?

Ja varje tisdag! Klart du ska komma och vara med :)

Nej du ska inte gömma dig, då kan vi ju inte hjälpas åt ;)

Hon kan mycket väl vara uttråkad av det, eller stressad. Det är inte många hundar som blir nöjda av enbart fysisk träning, så vitt jag vet så är det i princip bara vinthundar och sällskapshundar som blir nöjda av det. Resten kräver mental träning.

Om du istället för att lägga tre timmar på fysisk träning, lägger 1 timme på mental träning och 1 timme på en rask promenad, då tror jag din hund kommer vara GLAD sedan. Framförallt efter en timmes mental träning, då har du nog en trött hund sedan.

Därmed inte sagt att du behöver hålla på en timme i sträck, det blir lätt för mycket för en hund som inte är van vid att behöva tänka. Kanske du kan träna en kvart på morgonen (du kan ju tex låta henne jobba lite för att få frukosten), en kvart mitt på dagen, sedan promenaden och därefter en kvart innan ni går in och låter henne jobba lite för att få kvällsmaten.

Låter som mycket bra ideer!

Frågar alla: Hon är extremt jobbig att gå med i koppel när man är ute i naturen, blir fruktansvärt hetsig och stressad, jaktlusten givetvis. Jag har tränat massor på stoppkommando, funkar bra nu, men så fort jag släpper iväg henne så tar det inte lång stund innan hon stretar för fullt igen. Klicker funkar också bra, hon vänder direkt mot mig, men samma sak där, så fort hon går iväg så börjar det igen... Jag jobbar med kontakt och att hon inte får gå iväg utan att ha haft ögonkontakt med mig och fått kommando. Jag har stannat varje gång hon börjar dra, osv osv men inget funkar...

Jag hade röntgat nu när du ska köra på mer fysiskt med henne.

Jag hänger på mina klövjeväska på vissa promenader. Då får dom fundera lite extra när dom tar sig fram i skogen.

Har du 2 eller flera likadana föremål så kör med dom när du leker och tränar. Ha henne i lina för säkerhets skull. Många jag känner tränar in avlämnande inomhus på sina valpar och unghundar. Då sätter man sig i en korridor med hunden och kastar ut ett föremål som hunden tar. När den då ska sticka med det finns bara ett alt, dig. Då berömmer du, plockar av hunden föremålet och kastar det igen.

Roligt att du har tagit till dig! Jag tror som Lena, det kommer bli bra bara du kämpar på :)

Det viktigaste med en stirrig hund är att ha en lugn och balanserad förare.

Beröm lugnt och ge henne frikommandot lugnt. Inget "BRA! VARSÅGOD!" Utan "braa... *smek henne på halsen* vaarsågood".

Stirrar hon så begränsa koppellängden. Lugnar hon sig får hon mer koppel.

Hon kanske inte kommer ha så mycket tid att stimma och stirra när du börjar med Åsas inkallningsträning. Förhoppningsvis kommer ditt nya sätt att vara och träna leda till en bättre relation och en helt annan förväntan på promenaderna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 676
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 705
Senast: Dandylinn
·
Hundträning Ni som har aktiva hundar som behöver mycket fysisk och psykisk träning för att må bra skulle ni kunna hjälpa mig med ett typ schema för...
2
Svar
23
· Visningar
1 972
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar