Jobbigt att kastrera!

Russin8

Trådstartare
Har en 4-årig kallblodstravar hingst. Han har alltid varit jätte snäll att hantera. Har kunnat gå med andra hästar. Inga problem att träna med andra hästar, även ston.

Men nu för några dagar sedan fick vi ett dräktigt sto till stallet (har bara funnits valacker innan) och då blev han som förbytt:(. Min underbara hingst förvandlades till ett hormonstinnt monster:devil:. Har hela tiden vetat om att detta kunde hända. Han jagade sin hag kompis så vi var tvugna att ta ut valacken. Nu går han och vandrar och skriker hela tiden...
Omöjligt att hålla på med, man får bråka med honom hela tiden.

Jag har hela tiden sagt att jag inte är beredd att ha hingst till vilket pris som helst. Den dagen han inte kunde gå med andra eller att jag fick bråka med honom bara för att han är hingst skulle jag skära honom!

Nu är jag vid den dagen:( och det känns så jobbigt. Min vackra, stolta hingst som jag älskar, som alltid varit min dröm häst:crazy: Hur kommer han att vara som valack? Kommer han tappa sin personlighet? Kommer han vara den han är idag?

Så nu behöver jag få höra från er som kastrerat sina hingstar, hur stor skillnad i deras personlighet märkte ni? Kommer han fortfarande vara min dröm häst? Gör jag rätt? Eller ska jag kämpa ett tag till? Är det värt allt bara för att jag vill ha en hingst?

Suck, känner en stor sorg i hjärtat:cry: Vill ju bara hans bästa:love:

MVH
Russin8

Sv: Jobbigt att kastrera!

När vi kasterade våran super snälla hingst så vart den jätte snälla och absolut lugnaste hingst till en liten nipprig herre. Idag mår han mkt bättre och kan gå med sina damer :) Han har fortfarande mkt hingstkaraktär men inte den här driften att betäcka.

DU vill inte att han blir valack ifall han förändras?
Men hästen då? Tänk själv att ha kroppen full av hormoner och inte få göra något av dem.
För övrigt är han i den åldern där han KOMMER förändras, steg för steg, så hur du än gör lär han inte vara "samma" häst om ett år som han är idag.

över lag så tycker jag helt enkelt: ska du inte avla så kastrera.

och bara den saken att hingstar oftast måste gå ensam. vilket är ett mycket starkt skäl till kastrering.
tänk på hästen inte på dig själv!

Det är ju för hans skull jag kastrerar! Om jag bara tänkte på mig själv så skulle jag så klart vilja ha en vacker hingst;)
Behöver mest höra att jag gör rätt:crazy:.

MVH Russin8

Klart de kan andras.
Man kan aldrig veta.

Min favorit, en stor stolt eldig svart hingst med enorm interegritet forvandlades till en lugn barnhast nar han kastrerades. Total personlighetsforandring.

Han var da 14 eller 15 ar gammal.

Men jag vill inte ha en lugn barn häst;)

Men han är väldigt het att rida och köra, och det tror jag faktiskt inte kommer att ändras bara för att han kastreras. Jag vill bara att han ska få lugn och ro. Slippa vandra, slippa vakta och slippa gå själv:)

MVH Russin8

Tyckte våran blev lugnare, han var ju samma häst men slutade härja. Nu var han iofs inte ens ett år gammal, men det märktes ändå.

Om det bara har gått några dagar kanske han lugna ner sig igen snart, vem vet. Sedan är det där med kastrering mycket individuellt, vissa ändras hur mycket som helst, andra inte.
De jag upplevt före och efter kastrering har varit mycket olika i utseende framförallt, beteendet var i stort sett samma, någon av grabbarna blev lugnare, men annars så har de skött sig lika fint före som efter. Det kanske har att göra med uppfostring, inte vet jag.

Tycker du ska ta dig en redig funderare vad som ska bli av hästen, sedan är det ju lite mer bråttom pga väder om du nu skall kastrera. Men som sagt, han kanske hade uppfört sig likadant om det hade kommit en ny valack och lugnar ner sig snart.

Vissa hästar blir ju mer "häst" vid förändring av flocksammansättningen i stallet, inte bara hingstar.

Men han är väldigt het att rida och köra, och det tror jag faktiskt inte kommer att ändras bara för att han kastreras. Jag vill bara att han ska få lugn och ro. Slippa vandra, slippa vakta och slippa gå själv:)

MVH Russin8

De tre jag varit med om kan jag ju berätta om:

1. Min shire. Köpte honom som fyraårig hingst. Var världens snällaste hingst. Stallägaren var och klämde honom på kulorna flera gånger för att förvissa sig om att han faktiskt var hingst eftersom han var så lugn. Jag hade köpt min första egna häst och tyckte inte att det var lämpligt att ha hingst då - dessutom är det drygt nog att leta stallplats etc. åt en shire utan att dessutom ha hingst och jag har inget eget stall. Så jag bokade kastrering.

Blev ingen större skillnad på honom. Snäll hingst blev en snäll valack. Springer mindre i hagen nu så man får hålla lite koll på hullet dock.

2. Kallblodstravarhingst. Kastrerades då han var fyra eftersom han fick problem med traven eftersom han hade så stora kulor att de tog i. Det var en väldigt välbehövlig kastrering - en dryg hingst blev en snäll valack. Tidigare stod han på bakbenen allt som oftast, jag gick inte gärna in i hans hage utan att ha ett spö med mig kan jag säga och att ta in honom VAR förenat med viss fara. Han var dock världens goaste häst men hade för mycket hormoner för sitt eget bästa. Nu har han kvar det goa och rara, han har kvar piggheten och glädjen men slipper alla hormonruscher som gjorde honom svårhanterad. Han har kompis i hagen och han är som ett litet lamm att hantera. Det enda som är kvar av hans jobbiga sidor är att han fortfarande vet att han är stark som f-n så man bör vara på sin vakt då man leder honom. Enbart positiv förändring!

3. Kallblodstravarhingst. Kastrerades som tvååring. Snäll hingst blev snäll valack. Ingen förändring av personlighet etc. Nu hade han inte hunnit bli så där riktigt jobbigt hingstig så jag kan ju förstås inte uttala mig om hur det skulle bli men med tanke på att den här är en nästan exakt kopia av sin halvbror (2:an ovan) så hade han säkert kunnat bli rätt jobbig som hingst.

Jag tycker att du gör rätt. En snäll valack är guld värd!!! En vacker hingst kan också vara det förstås men samtidigt finns så många fördelar för både dig och hästen med att kastrera.

Det enda man skall tänka på tycker jag är att sätta sig in i vad som kan gå fel. Komplikationer vid kastrering är inte helt ovanliga, oftast är de ju inte allvarliga men man bör veta vad som kan gå snett och vad man gör då. Min häst fick jag ju promenera med två/tre gånger per dag i två veckors tid eftersom han fick en infektion till exempel. Och penicillinkuren tog cirka 8 dagar innan den verkade.

Ge det hela lite tid till innan du skär. En vecka?

Dvs om du inte egentligen vill skära.

Om detta är första gången det kommer ett sto till hans stall så kan de reagera. Det brukar dock gå över.

Jag kasterade min kallblodstravare som treåring. Han vände från en dag till en annan i början av sommaren. Före det inga problem, åkte finka med ston, gick i hage bredvid ston tillsammans med valack. Sen blev han redigt hingstig nästan över en natt.

Skillnaden efter kastration var att allt vi tränat på utöver travträningen (dvs. vanlig lydnad, markarbete etc.) föll på plats. Han blev lite skvättigare under en period. Personligheten den förändrades inte mycket, han är samma kille nu, 9 år senare. Jag tyckte han blev lite avtrubbad första tiden men han hade jävligt ont, hade jag vetat vad jag vet idag hade jag inte låtit kastrationen gå till som den gjorde.

Samma erfarenhet har jag av i princip alla kastrationer vi gjort på varmblodstravare.

I mitt fall var det rätt val men hans personlighet satt inte i kulorna och de var inte kulorna jag var förtjust i, det var honom. Så jag kan inte råda till endera men jag tror den personlighetsförändring som som många upplever bottnar mer i att dessa personer var mer förälskade i sin "hingst" än i sin "häst" och därmed inte utforskat sin hästs personlighet. Men det är min högst personliga uppfattning (baserat på många exempel under många år).

Mår hästen bra av att vara hingst, alltså trivs med sina valack kompisar och inte blir totalt knäpp av att se ett sto och går bra att hantera så varför inte vara hingst?
Mår hästen dåligt, skriker, inte kan ha hagkompis, blir ett monser att hantera så kastrera, hästen kommer må så mycket bättre och förhoppningsvis blir trevlig och stabil.

Jag kastrerade min halvblods hingst i aug förra åter (han är såld nu). Han var underbar på alla vis, han stod tillsammans med sin son (också hingst på 1 år då och såld) dom stod brevid sina ston, vilket de älskade. de stod brevid varandra i stallet, jag kunde ta ut dom ur hagen utan att de skrev svetten av sig efter stona.
Anledningen till att jag kastrerade var att sonen blev såld och jag hade bara ston i stallet och ville inte att han skulle gå själv samt att han började tävlas i hoppning och skulle säljas vilket är lättare om de inte är hingstar.

Han tappade inte sin personlighet, han var ju hela 6 år så det var inpräglat i hans hjärn :) snarare så fick han mycket lättare för sig, han fick lättare för att flytta sig (han hade väääääldigt stor pung :grin:) han blev kvickare, inte så hingsttrött av värmen, brunst, ston osv.

Nu går han som hopphäst och mår prima (minst lika bra som innan) och är en underbar häst samt har kompisar i hagen.

Skär... är det inget stort travämne så tycker jag man ska skära om han nu eggar upp sig så han vandrar och mår dåligt av det. De som har blivit kastrerade som "äldre" tycker jag inte det blir sån jättestor förändring förutom att de blir betydligt lugnare i sig själv. Våran varmblodsvalack som kastrerades som 3-åring var lika snäll och go som han är nu och samma personlighet men han har sin "hingstkaraktär" när det gäller att impa på sina damer eller kaxa upp sig emot en som kommer för nära, 19 år gammal.

MVH Russin8

Fast det ar inget du kan paverka.
Ingen vet hur han blir forren efterat.

Hingsten jag beskrev var verkligen ett monster och skulle gladeligen atit barn till frukost. Nu ar han deras basta van.

Han biter inte manniskor langre och forsoker inte doda andra hastar.
Han ar lugn och forsiktig nar man rider.

Vilket var tanken med kastreringen.

Visst är det som du skriver, man vet ju inte förrens efteråt! Så svårt att ge bra råd härifrån förutom de TS fått redan...

Åh jag var precis som dig!
Den dagen jag ringde och bokade tid för kastrering var den värsta i mitt liv tyckte jag, grät hela eftermiddagen.

Min kastrerades som femåring. Han var inge hingstig alls någonstans även om det var brunstiga ston i närheten eller ej.

Nu är det 1,5 år sedan men jag har inte märkt någon större skillnad på min häst. Han är lugn och fin under sommarhalvåret (numer kallat sommarkoman) och halvt sjövild (under ridningen då) under vintern. Men det är bara kul! Han lever lixom.
En enda liten grejj bara är att jag tycker att han har blivit fjantigare när man t ex rider ut eller det står en kaffekopp i hörnan i ridhuset.
Men jag har ändå alltid känt mig trygg med honom, hingst som valack.

Skulle tro att den största skillnaden du kommer att märka är att efter ett tag försvinner den hormonstinne hingsten du har nu och den trevliga individen du har haft innan kommer tillbaka.
Väldigt få om ens någon ändrar sin personlighet, det enda som ändras är mängden hormoner. Det du kommer att märka det på är att han kommer att billigare i foder.

Känner nu att jag har tagit rätt beslut. Han kommer få bli valack. Jag vill ha min mysiga häst tillbaka, inte det här hormonstinna monstret som står i stallet just nu:crazy:

Han gör utfall mot valacken som går på andra sidan staketen även om stoet är inne.

Han lekte cirkus häst och gick på bakbenen när vi skulle ta ut honom. Han som alltid har varit guda snäll att hantera. Har alltid varit lugn och snäll, även när vi varit iväg på träning där det är mycket hästar!

Tack allihopa för era råd och synpunkter.

MVH Russin8

Kan säga så mycket att min hingstige hingst, kastrerad som 4-åring, då fanns det inte ett staket som höll honom inne, blev en väldigt hingstig valack.

Han var aldrig elak mot folk som hingst, men lyssnade inte om det fanns ston i närheten utan hade bara tid att skrika och fjanta runt, och så rymde han hela tiden. Nu bodde vi så att det var bara våra egna ston som var i farozonen (men för det mesta kom han inte längre än grannens grönsaksland)

Den här killen är 18 år efter kastrationen fortfarande inte helt övertygad, kan få för sig att betäcka om han går med slampiga ston. Var på kurs för ett par år sedan och fick rida samtidigt som en hingst och min valack gick in i döda-mode, vi fick inte nåt vettigt gjort på 40 minuter utan galopperade runt runt på en liten volt medan han skrek och försökte komma undan. Han går annars med unghingstarna och så gammal han är så leker han med dem tills DE är helt slutkörda.

Han har alltid varit sådan här och det är en del av hans personlighet, han är stolt, kaxig och showig. Kanske hade han varit lättare att ha att göra med om man kasterat honom som 2-åring, men det är ju inte säkert det heller. Hade han varit människa hade han garanterat varit en dragqueen;) Mr Fantastic lämnar ingen oberörd och jag tror inte du behöver oroa dig för en personlighetsförändring du heller, det är just det ohanterliga du tar bort allt annat kommer att finnas kvar.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 512
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 001
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 462
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama