jobbiga hundar-aktiviteter 24 timmar om dygnet

Z

Zaxxa

jag har fått en hund på halsen som är totalt knäpp, den håller på och knäcker mig totalt. det räcker inte med 2 timmars promenad varje dag där den får promenad och aktivitet, nej den ska helst aktiveras dygnet runt. får den inte som den vill så sätter den sig och jäspar gällt rakt i örat. vad ska man göra? låsa in hunden, eller låsa ut hunden eller ignorera?

Sv: jobbiga hundar-aktiviteter 24 timmar om dygnet

Det låter som om hunden inte behöver aktiveras utan tränas i att ta det lugnt... Det är oxå en viktig träning...

Hur länge har du haft den? Vad är det för ras? Var har den gjort innan du fick den? Hur gammal är den?

Problemet är nog att den är överaktiverad...

det är en schäffer. jag har haft den sen den var 8, den är 3 år nu.

jag tycker helt enkelt den borde kunna ta det lugnt efter sitt motionspass. tycker den får mer motion än många andra hundar.
bortskämd gnällhög kan man nog kalla den för.

jag har andra hundar också, inte f-n är dom som den här token

Överstimulerad?

.... eller inte rätt stimulerad?

Svårt att få en 3 årig schäfer trött genom promenader (funderar )

Spår, sök m.m ( bruks ? ) kanske vore något för TS hund?

.... eller inte rätt stimulerad?

Svårt att få en 3 årig schäfer trött genom promenader (funderar )

Spår, sök m.m ( bruks ? ) kanske vore något för TS hund?

inte bara promenad, sök och annat (skrev det tidigare)

Nej du skrev : Promenad och aktivitet ( vilket kan betyda vad som helst )

Men kan du inte börja träna i någon brukshundklubb då?

Jag håller med alla andra. Vad du behöver träna på är att se till att hunden kan vara passiv. En hund ska ha en av och en på knapp, vissa har bägge naturligt, vissa har bara en av knapparna. Din hund verkar endast ha påknappen. Installera avknappen genom att när ni är inomhus så skickar du hunden till sin korg eller sovställe. "Plats" eller vad du nu än säger. Där ska du kräva att hunden ligger i ett par minuter till att börja med. Prova att pyssla med annat medan hunden ligger i korgen, kolla på tv eller liknande. Hunden får vänja sig vid att vänta med ro. Därefter gör du om "övningen" genom att öka på ett par minuter när du känner att hunden ligger lugnt de fåtal minutrarna ni började med. När hunden ligger dom minutrarna med ro ökar du och ökar du. Tillslut kommer hunden förknippa platsen med vila och du kommer antagligen inte behöva anstränga dig lika mycket för att få hunden att slappna av.

Sedan skulle jag om jag var du dra ner på längden på promenaderna och ersätta dom minutrarna du spenderar på att promenera till att träna något ganska intensivt. Enstaka dagar skulle jag dock endast promenera och skicka hunden till viloplatsen om den beter sig rastlöst. Man får vara ganska sträng.

En av mina schäfrar var överaktiv, röjde hela tiden, kunde inte vara still nåt. Fick tips av en veterinär att byta foder, hade Royal Canins högproteinfoder, som man ska ha till hårt arbetande hundar. Våran var ju bara en familjemedlem. Bytte foder, efter ett tag lugnade han ner sig betydligt.

Min schäfer klarar utan problem att gå en 2 timmars promenad i skogen utan att bli trött. Skulle jag däremot köra ett kort lydnadspass på gräsmattan hemma i 5 minuter så skulle han bli mycket tröttare. Det är det mentala man måste lyckas att stimulera på rätt sätt. Kanske är inte sök och spår tillräckligt mentalt "krävande" för din hund. Den behöver kanske andra utmaningar. Sen håller jag med om vad de andra skrivit om att lära hunden att vara passiv. Du kan, exempelvis, träna passivitet under promenaderna. Stanna och stå stilla, med hunden i koppel, och bara stå stilla. I början kan du kanske lägga hunden ner för att visa vad du vill. Ett par minuter räcker i början.
Aktivera hunden mentalt under promenaderna, lite linförighet, en platsliggning, inkallningar osv osv. Din egen fantasi sätter gränserna. När jag är ute och går i skogen så går jag inte bara, jag kör lite mental aktivering också.

Sen behöver ju hunden också få vila hjärnan ibland.

Håller helt med dig "Lilla loppan", så jobbar jag med med min dobbis som är nästan helt outtröttlig.

Men jag har skaffat en "backpacker-klövjeväska" som jag har en
stor telefonkatalog plus en 1/2 liters flaska med vatten i, på var sida.

Jag har märkt att han blir lite mer tömd på energi med hjälp av denna. 30 minuter blir till 1 timmes promenad med den på ryggen.

Sen är det nyttigt att lära hunden att kunna ta det lugnt och vila, i sin korg/sovplats. Min börjar lära sig detta nu. Har haft honom sedan 1 år, och då var han 14 månader när jag tog över honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 638
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 445
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 411
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka