jobbig skoning

E

ElinH

Köpte en ny häst för 2 månader sedan, hon är helt underbar att rida, mysig och en stor personlighet. Dock är hon väldigt tuff, men det är sånna hästar jag gillar.

Igår var det dags för första skoningen här hemma, skor fram och verkas bara bak.
Framhovarna gick helt ok, hon var lite hängig och surade en del men relativt smärtfritt.
Första bak gick ok, men sämre än framhovarna,när sen hovis skulle gå runt bak till andra benet skriker hon och kickar mot honom, han säger till henne och tänker sätta igång med sista bak.
Helt omöjligt hon hänger sig på honom, försöker slå, vägrar lyfta bakbenet. Till slut får han upp bakbenet med hjälp av ett grimskaft eftersom att det inte går att ta där bak, och lyckas verka trots allt(bremsad).
Men det kommer en vinter då hon kommer behöva skor runt om, plus att detta är fysiskt jobbigt för hovis och framförallt farligt.

Det verkade som att hon blev fly förbannad på honom då han röt i efter hon hotade kicka första gången..

Jag tror det blir bättre såklart, hon är ung, men tänk om hon bara blir värre och jag inte hittar någon som vill sko henne???

Någon som har erfarenhet?

Sv: jobbig skoning

Träna träna varje dag med hammare hovkrats ja allt som du kmr på att banka med på bakhovarna, hålla hovarna uppe längre stunder, så kmr det gå bra tills vintern!

Hur gammal är hästen?
Är den skodd (regelbundet) tidigare?
Har den alltid reagerat så här (kolla med förra ägaren)?

Är du säker på att den inte har ont? Låter som om den skulle kunna ha problem med bakknäna (då brukar dom kunna reagera så där).

Börja med att skaffa dig en hovis som har tålamod med hästar. Min häst betedde sig likadant första skoningen. Det tog hovis 2 timmar att få på två bakskor och hästen var aldeles svettig - trots att ingen hade jagat upp sig på honom eller varit hård. Han blev totalstressad av situationen. Vi fick också bremsa till slut för att lyckas få på sista skon. Varför han betedde sig så vet vi inte, han var nog aldrig skodd bak tidigare (4,5 år) och han har redan från början varit bökig med att lyfta fötterna, ffa när han blir stressad. Han satte sig på hovis, kickade och gjorde allt för att undkomma. Det är fantastiskt hur smidig en nordsvensk kan bli, trots att han sitter fast från två håll. :D

Efter detta använde vi klickern varje gång vi lyfte en fot (minst 1 gång/fot/dag). Vi utökade trycket genom att hålla hovarna på olika sätt (tex som när man skor) och även att slå på hoven med kratsen eller annat som fanns till hands. När hovis kom nästa gång skodde han bara fram (för det hann han inte med första gången) och det gick bättre. Ett par veckor senare var det dags att sko om bak och denna gång gick det lite bättre än med framfötterna tom, nu kunde han stå lös i gången mot slutet när hovis skodde (vilket han alltid gör under hela skoningen efter detta):
tredjeskonin13april096klippt.jpg

Häromdan följde han med på egen hand från hagen för att sällskapa när kompisen skoddes. Det blev lite trångt i gången, men hovis hade överseende:
1ts16juni.jpg

Att jaga upp sig och bli arg gör bara situationen än mer negativ och obehaglig för hästen. En hovslagare ska ha förståelse för hästens beteende och ffa ha tålamod med hästar som är unga! Det präglar ju hur hästen kommer att fungera i vuxen ålder sen.

Är du säker på att den inte har ont? Hästar är inga elaka djur så jag skulle nog kolla upp den. Men du besiktade den väl för i nte så länge sedan, och då var den väl ren. Testa att ge lugnande nästa skoning? Testade du att ta upp bakbenet själv, eller var det bara hovis som testade?

Gör hästen så när du lyfter hovarna, kratsar och knackar?
Om inte, så skulle jag testa att byta hovis, en del hästar är känsliga för hur kemin stämmer med hovis. Min äldsta valack kan verkligen vara ett litet helvete att sko om det är "fel" hovis.

Hon har precis blivit fem.
Tjejen som haft henne innan mig köpte henne förra sommaren och då var hon helt grön, och inte så mycket hanterad men jag tänker att verka måste man ju göra hela tiden endå. Hon säger dock att hon varit bråkig vid skoning och att när hon först fick hem henne ville hon inte att man skulle ta i bakbenen.
Är skodd första gången i vintras. Sen gått barfota oc nu med skor fram då.
När jag kratsar hovar/lyfter bakben är det inga som helst problem.
Som sagt så är hon ju nyss besiktigad och vid böjproven bak så var hon lite tjurig men hon var iaf ren.

Hon verkar bara hata hovslagaren helt enkelt. Ska nog göra så att jag byter!
Dessutom träna varje dag som många tipsar om, slå på hovarna med kratsen lite osv.

Usch det var en jobbig upplevelse jag hoppas hon blir bättre då hon blir mer van nu..

Att kratsa hovarna är långt ifrån samma sak som att lyfta upp och dra ut hästen bakben på det sätt som hovis gör. Ofta har den ont om det är problem. Prova rida e longera innan hovis kommer nästa gång så kanske hästen är "mjukare". Prova att lägga upp bakbenen själv exakt så som hovis gör ( och lika högt) och se om den inte reagerar. Ibland kan man låta hästen äta hö ur en höpåse när i ganska låg höjd så blir de plötsligt fogligare. Hoppas ni får ordning på skoningen. Inte kul för någon när det blir struligt.

Fast jag provar ju också att lyfta som han gör och när jag gör det är det inga problem :/
Hade ridit innan han kom eftersom hon har mycket energi och tänkte att då är hon nog inte så bråkig:angel:

Det är ju ändå ett sto, de kan ju vara lite mer privata där bak, och med en hovis de inte känner sig trygga med blir det värre.
Stoet vi hade var mycket mer avslappnad att lyfta bakhovarna om hon fick stå på ett ställe där hon kände sig trygg. Tex blev hon mer spänd av att vara uppbunden, så då kunde man underlätta genom att låta henne stå lös, i trånga utrymmen blev det också värre.
Ett bra tips kan vara att informera hovis om att det här är en grön häst som är lite private med benen, då kan man ta det lite extra lugnt, berömma och ge godis istället för att bråka. Så har jag gjort med de hästar jag haft som varit lite sådär, och bara hovis är lugn och fin och tar det i hästens takt så har det gått fint. Men det ska vara med en hovis som vill ställa upp på det också.

Det du kan öva på hemma är att massera benen mycket, kläm och känn, klia och gosa. Även bra att öva på att hålla hoven uppe länge, det är jobbigt för en ung häst och egentligen något som BARA händer när hovis kommer. Samma om du kan träna henne på att hålla fast hoven mellan benen som hovis gör, det är en obekväm vinkel och säkert bättre om du gör det första gångerna, då hon ju känner dig.
Kanske skulle hon också vara mer avslappnad om hon hade någon kompis inne i stallet som sällskap.

det var ju inga problem med frambenen? Kläm absolut inte fast bakbenen mellan dina ben:eek: Ibland är det lättare att hålla i grimskaft och sätta upp hästens sida mot en vägg så den får stöd mot väggen om den har svårt att stå länge när man tar bakbenen.:idea:

Om frambenen gick "relativt smärtfritt" så tycker jag inte att det låter som "inga problem". Jag tror hon behöver träna med samtliga ben på olika sätt, bland annat att hålla dem som hovis gör.
Bra att tänka på kan vara att även om vissa hästar kan uppskatta stöd från en vägg så kan andra känna sig ytterligare trängda, så man är lite uppmärksam där och inte skrämmer den ytterligare.

Jag köpte en häst som gått på lösdrift tills den var tre, den tyckte sig inte heller kunna stå på tre ben och bli skodd/verkad.

Jag anser att det är våran skyldighet som ägare att se till att det går att sko våra hästar, det är inte hovis problem. De har ett yrke som sliter på den fysiskt ändå.
Som sagt så skiljer det att stå på tre ben den tid det tar att verka och att kratsa hovarna.

"Fejksko" hästen varenda dag om så behövs, banka på hovarna, se till att den får stå på tre ben mycket längre än vad den själv anser nödvändigt.

Att skylla på kön och elaka hovslagare tror jag inte på, lär hästen att skos, punkt slut.

Jag anser att det är våran skyldighet som ägare att se till att det går att sko våra hästar, det är inte hovis problem.
Jag håller inte alls med dig. Hästen är kunden. HHovslagaren ska kunna anpassa sig efter kundens behov och oavsätt om hästen är svårskodd eller ej så är det alltid viktigt att ha tålamod och förståelse. Om man arbetar som förskollärare måste man ha pedagogiska kunskaper och ha tålamod med barn, om man jobbar med hästar måste man ha pedagogiska kunskaper och tålamod med hästar. Är man läkare måste man ha pedagogiska kunskaper och ha tålamod med människor. Och förståelse för deras behov och känslor.

Annars tar man inte ett sådant yrke. Det är inte hästens fel att han inte har bra erfarenheter av skoning, men det är han som får lida om hovslagaren inte har tålamod, förståelse och kunskap.

Jag köpte en häst som gått på lösdrift tills den var tre, den tyckte sig inte heller kunna stå på tre ben och bli skodd/verkad.

Jag anser att det är våran skyldighet som ägare att se till att det går att sko våra hästar, det är inte hovis problem. De har ett yrke som sliter på den fysiskt ändå.
Som sagt så skiljer det att stå på tre ben den tid det tar att verka och att kratsa hovarna.

"Fejksko" hästen varenda dag om så behövs, banka på hovarna, se till att den får stå på tre ben mycket längre än vad den själv anser nödvändigt.

Att skylla på kön och elaka hovslagare tror jag inte på, lär hästen att skos, punkt slut.

Kanoninlägg:bow:

Jag har läst en del av dina inlägg och jag har insett att du och jag delar ungefär samma synsätt på hästar. :bow:
Jag håller med dig, behöver inte tillägga något :D

En grej som jag fick lära mig av min hovslagare när min första häst var svårskodd var att knacka honom (hästen alltså, inte hovis) i pannan.

Fungerade för oss och allt gick smidigt. Enl hovis får hästen annat att tänka på och glömmer hovarna.

Lycka till!

Det är inte hästens fel att han inte har bra erfarenheter av skoning, men det är han som får lida om hovslagaren inte har tålamod, förståelse och kunskap.

Självklart ska en hovis ha tålamod, förståelse och kunskap. Det finns ju hästar som har dåliga erfarenheter vad gäller skoning. Dock är det INTE hovis sak att UPPFOSTRA en häst i att bli skodd! Det är faktiskt hästägarens ansvar.

/Lizzie

Jag kan tycka det blir lite långsökt att jämföra läkaren och dagispersonalens vård/omvårdnad med att utföra en skoning.

Kund är jag i allra högsta grad, hovis ska komma i tid och vara affärsmässig och ha gott handlag med hänstar.
Sen bör jag kunna erbjuda ett dragfritt ställe med god belysning och en väluppfostrad häst så hovis kan utföra sina tjänster.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men...
Svar
8
· Visningar
1 195
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25