jobbig skoning

Sv: jobbig skoning

När jag hade köpt min häst var hon bara skodd fram så jag ville sko henne även bak.
Det gick inte alls. Hon blev totalt tosig. Det hade även varit svårt att kratsa bakhovarna.
Så jag misstänkte att hon hade ont.
Tog hit en kirupraktor och jovisst, hon hade en låsning i ryggen som gjorde att när bakhovarna lyftes spändes det i ryggen och gjorde ont.
Efter det var det inga problem att sko bakhovarna.

Jag håller absolut med om att det är jag som ägare som ska se till att min häst går att sko! Men att hovslagaren ska kunna ha förståelse för unga oerfarna hästar.
Sen denna skoning, eftersom jag nyss köpt henne inte visste om detta innan, har jag stått varje dag och övat och övat... kruxet är att hon är jätteduktig när jag gör det :/ Hon låter mig hålla benen uppe länge och jag drar lite och lyfter upp och ner och INGA som helst problem ..
Det är därför jag funderar på om hon helt enkelt inte gillade hovslagaren i sig, hon kanske behöver en kvinnlig hovslagare då hon inte är van alls att bli hanterad av män.. många tankar som snurrar i mitt huvud!

Jag får testa mig fram, tror iaf att det kommer bli bra eftersom min häst eg är en smart helt underbar häst =)

Är väldigt tacksam för ALLA era svar!

Hejsan jag bytte hovslagare så tidigt som idag tidigare hade jag en lite "mesig" vet itne vad ajg ska kalla det riktigt men lägre i rang om man säger så och på min 3 åring blev det lite sådär det blev små bråk helatiden men idag kom magnus hovslagare http://www.magnushovslageri.com/ OJ vad imponerad jag blev det blev lite bråk på fram att hon hoppade bak medans han bara höll i och pratade med mig (hon är så pass ung så det är lika bra att ignorera) sedan var det i nget mer bråk på fram utan hon stog som ett ljus.
bråk på ett bakben där hon alltid varit lite jobbig och han bara höll i då han är riktigt stark så var det inga problem. Det gick ur bra jag är så nöjd och jag pratade mer med honom och han har verkligen en bra syn på hästhållning. Detta blev en lung och kontrolerad skoning som blev en väldigt possetiv upplevelse för henne som tyckte det var ganska mysigt och hon gick gosa lite emellan :)
jag är så nöjd så jag skulle kunna skicka henne på inridning hoss honom hóm han red in hästar ;)
tipset är då hitta en hovslagere som orkar med henne och person match är så klart också viktig..

Jag är hovis själv, och min första reaktionvar ont, men om hon är ung och ovan kanske den inte ha lärt sig.

Jag hade en unghäst som var som en propeller - dvs den sparkade vilt bak - men den var det fel på

Liksom min :crazy: dvs det gjorde ont

Ja ägaren skall lära dem - men det kan inte de flesta ägare så då får hovis uppfostra, men aldrig tappa tålamodet

ja det är skitjobb - men någon måste göra det :D

prova och se om hon är lika snäll om du lyfter högre

ofta lyfter inte ägare och hovis på samma sätt. Ägaren håller hoven lågt och då frestar det inte på i ryggen eller var de nu gör ont - och så kommer hovis i arbetsställning och då klämmer det

prova en kvinnlig hovis - eller en med förståelse, ofta kan det räcka med att man håller dem på ett annat sätt - tex knäar lite mer

Senast ändrad:

*kl*

Jag hade hem ett sto för ett par år sedan som jag visste inte hade haft det lättast. Hon hade dessutom blivit klämd ganska rejält där hon stod förr och var extremt rädd om hela sin vänstra bakdel inkl. ben och hovar. Där hon stod förr va det inte precis tålamod som gällde vid skoning + att hon va ängslig om sin bakdel.
Det tog mig timmar att brodda henne första ggn:crazy:
JAg varnade min hovslagare första ggn han kom , men han är en riktig ängel. Det fick ta den tid det tog sa han, och han prata och nojsa med henne och hon fick stå och käka hö ur famnen på mig medans. Visst, det tog den dubbla tiden och jag såg att svetten rann på hovis, men för varje ggn gick det bättre och bättre. Även att brodda:D
Hon va en riktig enmans häst, tog väldigt lång tid att få hennes förtroende, men när det väl satt:love:

Det jag vill ha sagt lite, är att det hade ju inget direkt med uppfostran att göra. Jag kunde ju inte "lära" henne innan att känna sig trygg i den situationen. Jag kunde ju inte gärna låtsas va min hovslagare. Men jag gjorde honom medveten om vad problemet va och vi hjälptes åt att lösa det tillsammans.

Hej!

Nåt som kan funka kan vara att ge henne lite lugnande en gång.

Min förra var ett ök att sko från början, inga problem för mej att låtsassko, jag kunde hamra, hålla ,slå etc i alla hovar, det handlade om hovis på henne. Tog mej ett par år att fatta att manliga hovslagare gick bort- hon var hemsk mot dom, skickade dom all världens väg.

Sen fick vi ut en kvinnlig hovis som pleggade en gång och alltid började med bakfötterna och sen dess hade vi inga problem alls (om vi inte blev tvugna att anlita en man förstås).

Min nya har problem med stallgången- skor man henne utomhus, där hon har uppsikt över allt omkring är det inga problem. I stallet känner hon sej låst och kan inte titta på allt intressant. Händer något utanför stallet MÅSTE hon se (hon är inte så gammal). Vi har insett att det bästa för henne är att stå med alla dörrar stängda, med lappar som säjer att "pållan skos och snälla kom inte in i stallet". När hovis går ut och slår på skon följer vi med och tittar och då har vi en relativt lugn häst.

Jag jobbar ständigt med pållan, men har insett att hon faktiskt blir mer stressad om jag försöker "vänja" henne vid stallgången, så nu är stallgången bara till för hovis och då går det bättre.

/ Lavinia, som tror att det bästa är att öva öva öva och sen också testa olika saker för att se vad häst känner sej bekväm med.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men...
Svar
8
· Visningar
1 195
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25