Jobba övertid

norrsol

Trådstartare
Hur mycket övertid kan företagen kräva att man ska jobba om man jobbar 100% ???

Hur gör ni som har barn med övertid? Har ni släkt som hämtar era barn eller turas ni om att jobba övertid? Om ni båda jobbar mkt övertid hur får ni ihop vardagen?

Sv: Jobba övertid

Vi jobbar båda ganska mycket. Både jag och sambon snittar på 50h i veckan. Vissa veckor mer, väldigt mycket mer.
Vardagen går ihop genom att vi går mycket omlott. Båda åker ganska tidigt på morgonen och sen kommer en av oss hem sent. Sonen går på dagis mellan 6:45-15:45. Vi bor på krypavstånd till dagis. Den som inte lämnar är på jobbet mellan 6-6:30.

Vi har fått fundera igenom vardagen ordentligt för att få det att gå ihop. Har städhjälp 3h i veckan. Lämnar bilarna på tvätt och däckbyte istället för att fixa själv. Är i tagen att beställa matkasse för att slippa tänka på mat. Allt för att köpa oss tid. Har nu till höstterminen gått ihop med en dagiskompis familj och delar hämtning en dag i veckan. Delar varandras kalender i Outlook. Gör veckogenomgång på söndagar för att redan då bestämma vem som eventuellt kan vabba.

Min mamma hjälpe oss 5 gånger med hämtning under vårterminen när det krisade ihop sig. Sambons pappa 2 gånger och mamma 1 gång. Krisgångerna har främst varit när jag har varit bortrest och sambon fått ett möte som slutar efter 15:00.

Både jag och sambon har förtroendearbetstid med borttalad övertidsersättning så hur reglerna är vid beordrad övertid vet jag inte.

Mvh Miks

Vad det gäller beordrad övertid är det bästa att kolla i avtalen med facket eller om du har något eget annat avtal. Det är inte tillåtet att beordra hur mkt övertid som helst.

Hur mycket övertid kan företagen kräva att man ska jobba om man jobbar 100% ???

Det är delvis en avtalsfråga, variationer iom skiftgång och 7-dagars vecka finns så man kan inte rakt av utgå från 40-timmars veckan.

Men om vi ser till arbetstidslagen och allmän övertid gäller maximalt uttag på 48h under en fyra veckorsperiod alt 50h/kalendermånad.
Dock maximalt 200h/år.

När det gäller övertid utöver allmän övertid sk extra övertid, får tas ut med max 150h/år.

Sedan finns det även något som kallas nödfallsövertid men det skall väl inte vara aktuellt.

Övertid skall beordras i så god tid som möjligt. Det kan alltså innebära allt från i mycket god tid till slutet av ett arbetspass.

När jag jobbade på posten så kunde det hända att de beordrade övertid. De som hade barn inom barnomsorgen och inte hade någon annan som kunde hämta gick hem utan att jobba övertid.

Jag tycker inte att de anställda ska pussla ihjäl sig för att arbetsgivaren inte kan planera bättre/är för snål för att ta in mer folk.

Just när det gäller övertid så skiljer det från arbetsplats. Men, jag håller helt och hållet med Kamomilla gällande vad övertiden i sig beror på, hur mycket man skall ta på sig.

Jag driver företag med min syster. Det blir ju helt klart mycket övertid så här i början, men tanken är ju att vi skall kunna skörda frukten av detta så småningom. Det blir massor av kvällsarbete, när barnen sover - men då arbetar jag undan så mycket det bara går så att man kan knåpa ihop lediga dagar.

Vi är båda ensamstående mammor, men valde att flytta ihop så att det skulle fungera bra för barnen. Så att de inte skulle behöva vara så mycket på dagis och att ge stabilitet vid hämtning, lämning och när en av oss behöver ut på fältet och arbeta. Dessutom har vi båda våra döttrar på samma dagis, vilket underlättar. Barnens mormor är dessutom en klippa i att finnas där när det "kör ihop sig" och pusslar ihop med sina egna arbetstider. Då försöker hon att byta dag/kväll och på så vis samtidigt få egentid med sina barnbarn.

Det som fungerar för vår del, är att planera så mycket det bara går. Vi gör också som Miks - har investerat i städhjälp samt att vi nu också funderar på Matkasse. Allt kan man inte planera inför, men vi försöker lösa det mesta genom ordentliga planer och även reservplaner.

Jag tycker inte att de anställda ska pussla ihjäl sig för att arbetsgivaren inte kan planera bättre/är för snål för att ta in mer folk.

Beordrad övertid kan bero på väldigt många andra anledningar än just dålig planering/snålhet.

Fast det är ju skillnad på att som ni joba övertid i ett eget företag för att ni valt det och troligen brinner för det ni gör, jämfört med att gång på gång bli beordrad övertid av sina överordnade på arbetsplatsen.

Fast det är ju skillnad på att som ni joba övertid i ett eget företag för att ni valt det och troligen brinner för det ni gör, jämfört med att gång på gång bli beordrad övertid av sina överordnade på arbetsplatsen.

Ja. Det är klart. Dock är det väl frivilligt att starta företag, så vitt jag vet. Vi har ju valt den formen just för att vi anser att vi blir mer fria att planera och lägga upp arbetet efter våra möjligheter. Om man inte är nöjd med att ständigt bli beordrad övertid får man helt enkelt gå igenom arbetsplatsens avtal. Det är ju en av fördelarna med att faktiskt vara anställd. Till skillnad från att vara egen företagare. Men, för oss väger fördelarna över nackdelarna.

Diskussionen kretsade kring hur man löser övertid rent praktiskt. Och den skiljer sig inte direkt om man är anställd eller egen företagare ....

När jag jobbade på posten så kunde det hända att de beordrade övertid. De som hade barn inom barnomsorgen och inte hade någon annan som kunde hämta gick hem utan att jobba övertid.

Jobbade för bring och där fick föräldrarna också gå hem om de inte kunde jobba över. Inget som vi "barnlösa" sa något om - barnen måste givetvis hämtas. Men det som var jobbigt var om man märkte att personen aldrig 'bjöd till' och vi andra som var kvar fick ta deras också för att arbetsgivaren inte hittade någon vikarie och för att det inte kunde vänta till dagen efter :grin:

Man kan kolla med någon annan ex den andre föräldern om h*n kan hämta barnen. Men kan den inte det så behöver man inte ringa runt till alla man känner. Därmed inte sagt att man alltid ska jobba över varenda gång utan ge och ta i arbetet.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat