Jobba med islandshästar utanför Island

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Någon som har gjort det (eller bara har lite koll)? Syftar då inte på Sverige heller, utan någon som jobbat utomlands, i nåt annat land än på Island. Jag har funderat på det ett tag nämligen, men ska man jobba med islänningar utomlands är ju Island det självklara valet, jag har aldrig hört om nån som varit till något annat land för det.

Funderar ju även på om det finns intresse från de som har islandshästgårdar ute i Europa (eller övriga världen) att ta emot folk från utlandet? Vet ju att det är stort intresse i övriga grenar, men har nog aldrig sett en annons om jobb med Islandshäst från annat land än Island.

Men jag kan väl inte vara ensam om att ha ett sånt intresse? Eller är det enbart Island som lockar folk?

Sv: Jobba med islandshästar utanför Island

I Danmark finns de väl vissa islandshäst gårdar som vill ha hjälp med hästarna :)

Min inackordering/kompis spenderade nyss ett år i Canada på islandshästgård. De hade inte annonserat efter arbetare utan hon kontaktade dom för att hon ville jobba i ett engelskspråkigt land. USA är nog inga problem heller att hitta islandshästjobb.

Jo, jag kan tänka mig att man får ordna med kontakten själv lite, höra runt och fråga om nån nappar! Kul att höra att det finns de som gjort det i alla fall. Hur tyckte hon det var i Kanada?

Jaså? Tyskland är faktiskt ett land som lockar mig, eller möjligtvis nåt däromkring, men Tyskland är väl största islandshästnationen där i Mellaneuropa. Men riktigt kul att höra, då kanske det är nåt man skulle fundera allvarligt på framöver. :)

Såg nån tråd om Tyskland här på Buke nyligen, har jag för mig eller om det var i snacktråden.

Jag jobbar just nu i Schweiz och trivs bra med det. Jag träffade min chef när jag jobbade på Island.
Jag tycker definitivt att det verkar finnas intresse att ta emot folk från andra länder i islandshästsstallen i Europa, så länge man kan jobba... Men man får nog leta reda på jobbet själv.
Tyskland är väl det stora landet och det verkar som om många från Schweiz åker dit för att jobba med hästar.
Jag tycker att det är jätteroligt att jobba utomlands och jag lär mig massor. Det är spännande att se hur hästhållningen ser ut på andra ställen och det är en chans att växa och utvecklas.

När jag pluggade i Kalifornien jobbade jag extra hos Àsta Covert (just nu rankad bäst i världen på både V1 och T1;) ), jag trivdes jättebra där och man fick betydligt bättre betalt är när jag jobbade på Island. Dock skulle jag inte vilja jobba på ett så varmt ställe igen, det är hopplöst svettigt i hjälm och ridbyxor:crazy:

Men det är likadant i Schweiz som överallt annars när det kommer till löneläget antar jag? (Jag skulle eg vilja jobba utomlands ett halvår eller så men jag måste ju ha råd med tex hästarna hemma i Sverige under tiden...)

Lönen är naturligtvis inte jättehög men det är riktig VIT lön och bättre än vad jag fått både på Island och i Sverige. Jag upplever det som om det helt enkelt finns mer pengar i Schweiz.
Jag har inga direkta utgifter i Schweiz, jag får mat och boende. Jag flyger hem regelbundet (oftast en gång i månaden faktiskt) och kan betala för att ha min häst hemma. Men efter det så är det inte mycket pengar kvar.

Får man fråga vad du har för lön? Om du vill skriva ut det, vill säga... Låter ju helt okej i alla fall, det är ju inte för att bli rik man jobbar med hästar direkt, utan huvudsaken är ju att klara av att leva och få lite extra i fickan så man har råd med nåt mer.

REIN här på buke ska väl till nya Zeeland och jobba med islandshästar om jag inte minns fel:) Sen är det en tjej i min klubb som är i Tyskland just nu

När jag jobbar en hel månad (ibland är jag hemma i Sverige någon vecka) så får jag 1250 CHF, drygt 9000 SEK (efter skatt alltså). Utöver det så får jag som sagt mat och boende plus att min chef betalar att jag går på intensivkurs i tyska två kvällar i veckan. Jag får också vara med på ridkurser och utbildningar utan kostnad men det ingår väl lite i arbetet...
Glömde ju säga att jag under vår/sommar också betalat min lägenhet hemma men nu är den uthyrd, tack och lov för det har varit på håret.
Så pengarna räcker till.

En (ytterst inaktiv) bukefalist som jag känner är i Norge och jobbar med islandshästar.

Okej, ja det låter ju helt klart som en fungerande lön! Låter ju bra med tyskakurs också, sånt är ju nästan ett måste om man befinner sig i ett land med konstigt språk man inte behärskar. ;)

FengurLaugar: Ja, men det stämmer nog! Hade jag glömt bort.

De är ganska lätt att få jobb vart som med islandshästar men som någon innan sagt - man får ofta leta reda på jobben själv, fast de gäller ju ofta här på ön också om man vill ha ett bra jobb som betalar sig okej :)
Och de går att få okej lön på ön beroende på erfarenhet och vad man förväntar sig av jobbet :)

///Petronella - som aldrig kommit längre än Island men gärna skulle vilja åka till usa och jobba också...

Det stämmer nog ganska bra! Så är det väl egentligen här i Sverige också när jag tänker efter. Men då vet jag, bara att sätta igång och leta runt den dagen det blir aktuellt!

Yllet: Hur är det förresten med hästhållningen i Schweiz? Ser det i princip ut som här eller skiljer det sig mycket? Vad har du för arbetsuppgifter och hur långa dagar jobbar du?

Det skiljer sig en hel del faktiskt. Här i Sverige är vi bortskämda med betesmark och hagar. Schweiz är trångt så det är en bristvara. I de stall jag har sett så står hästarna i små lösdrifter med hårt underlag plus mjuk liggplats. När jag säger små så menar jag verkligen små, inte mycket plats att springa runt på. I vårt stall släpps de ut på bete två timmar om dagen och då har de mera plats. Men de hålls i grupp i alla fall. Själva hästhanteringen är väl i princip som här annars.

Tanken är väl att jag ska jobba 8 timmars dagar men ibland blir det inte så, jag jobbar 5 och en halv dag i veckan. Jag gör det mesta faktiskt. Jag mockar, fodrar, sköter exem mm. Jag longerar och rider, brukar bli tre fyra hästar jag jobbar med per dag. Vi har ridskola så jag hjälper barnen att göra i ordning hästarna och håller lite lektioner själv. Jag kommer hålla mer lektioner framöver, nu kan jag språket bättre och det har satt käppar i hjulet tidigare. Så det är ganska varierande och inte så farligt tungt rent fysiskt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 408
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat