vilse

Trådstartare
Hur mycket kan man begära för ett hästrelaterat jobb? Vet inte så mycket om jobbet inu, men vet att det blir en del stalltjänst, dock ingen mockning, och en väldig massa ridning.
Egentligen ville hon att jag skulle bo där och då få mat logi och lite fickpengar.
Men jag bor så pass när att jag stannar hemma och vill då ha lite mer i lön.

Problemet är att hon inte kunde betala alltför mycket, för det hade hon inte råd med...

Så vad borde jag begära för att vara säker på att få jobbet, men ändå inte jobba med alltför liten lön?

Sv: Jobb..

Jag antar att detta är ett svartjobb och då ska jag leka moraltant och säga att ta det inte!

Dels så kommer du inte att ha en dräglig lön, inga försäkringar ifall du skadar dig "på jobbet" och definitivt inga pensionspoäng.

Att jämföra: 6 dagar i veckan 12 timmar om dagen hos en av våra kändaste dressyrtränare ger 3000 svart i månaden inkl. boende.

Jag tycker att det beror lite på vad man vill ha ut av jobbet & hur länge man tänkt stanna. Det är klart att är det ett roligt & lärorikt jobb där du får mkt hjälp med din ridning & får lära dig mkt, så får man ju se det som endel av lönen, men de flesta klarar ju inte det ekonomiskt mer än nån månad...
Jag har jobbat på ett stall där jag fick mat & husrum, stallplats inkl foder till mina 2 hästar samt 4000:- i fickpengar.
Men då gjorde jag å andra sidan det mesta själv. (mocka 15 boxar, släppa ut & in i hagar & rida ca 4 hästar dagligen).
Du får väl räkna ut hur mkt pengar du behöver för att "överleva" & sedan lägga på minst 1000:- till oförutsedda kostnader.
Det varierar ju jättemkt inom "branchen...
Men jag skulle faktiskt oxå råda dig att försöka hitta ett vitt jobb, och glöm inte då att kräva anställningsbevis redan första dagen!! Många skyltar med vit lön osv, men i själva verket är det inte mkt som är "vitt"
Lycka till i af!
MVH

Det låter som ett svartjobb, så var det när jag skulle börja efter gymnasiet.

Jag skulle sköta om 7 hästar 6 dagar i veckan mellan 7-ca 17, sköta alla stallsysslor och följa med på tävlingar.

Fast det tar mig ca 20-30 min att åka dit var jag tvungen att bo där, få boende + mat och 2.500:- månaden.

Tackade nej och tog jobb på slakeriet och tjänar mer i timmen där än vad jag skulle tjänat om dagen där.
Och eftersom jag bara är 19 än så länge så vill jag bara tjäna pengar nu, köpa mig en egen häst, eget hus (hyr ett litet hus tillsammans med min sambo nu) och starta eget.

Tyvär vimlar det av folk som är beredda att avar praktikanter till slavlön så jag tror inte du får mer än 3000kr, det brukar ligga därikring.

Då är det bättre att du ser till att få aktivitets garanti/stöd istället.Är du över 20 år får du strax över 3000(beroende på var du bor)/månad å då är du försäkrad ifall ngt händer, det är man ine när man jobbar svart.

Det kan vara lockande att ta anställning för att få a kassa men de t räknas ju bara på det du tjänat in å då blir du ändå lika fattig som du var från början då du bara får ca 4000/månad i ersättning. :crazy:

Men får du mer betalt å känner att du är beredd att ta riskerna så visst!Själv har jag jobbat svart då jag inte hade rätt till bidrag(äger hästar) å helt enkelt var tvungen för att överleva.
Om staten inte vill att folk ska jobba svart så är det dags att de skaffar fram lämpliga jobb till arbetslösa i såna fall, man kan inte leva på 3000/månad, det borde alla fatta.

Senast ändrad av en moderator:

Kanske skulle skrivit lite mer i första inlägget...

Saken är den att jag är 18 och går sista året på gymnasiet. Detta kommer bara vara ett helgjobb, för att få lite extra pengar utöver studibidraget på 950 kr.

Nu blir jag säkert påhoppad men jag skulle köra på å jobba svart :devil: Du får så lite pengar iaf å jag vet att man inte kan leva på 950.Själv gick jag inte praktik när jag var under 20 år då jag bara skulle få den summan du får å det kostade mer i bensin pengar att ta sig till praktikstället så mina föräldar fick försörja mej. :smirk:

Håller med.. TOg ett sådant jobb för att få lite extra inkomst ett tag.. Tyckte det var kul att prova å jobba med hästar och så.. Efter 2 veckor ledde jag en hingst som blev skrämd och stegrar sig och i landningen fäller han mig vilket resulterar i att jag hamnar under och får foten söndertrampad.. Ingen försäkring gällde och nu 5 månader senare går jag fortfarande runt med en knappt användbar fot och enl. läkare ska det mycket till för att den ska bli helt återställd!
Kan tillägga att stallet inte ens erbjudit sig att stå för alla läkar/sjukgymnast kostnader jag haft.

Nä.. e det ett hästjobb som e svart så ta det INTE! Sen tycker jag oftast det r alldeles för lite betalt för det slit som det faktikst är att arbeta i stall!

RImlig månadslön borde vara minst 20000!

Är bestämt att jag inte ska ha jobbet, inte pga av att det är svart, utan att de erbjöd mig alldeled för lite i lön. Tyvärr :( Tror annars det hade varit ganska kul där...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 204
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama