Jobb utomlands, hur betalade ni skatt?

M

Midi

Ni som jobbat med hästar utomlands, hur gjorde ni med skatten? Stannar man mindre än sex månader ska man ju betala svensk skatt och skatt i det landet du bor som sedan räknas av.
Får du kost måste du skatta för det också i Sverige, schablonen ligger på 160 kr per dag.

Är man där 6 mån - 1år betalar du skatt i landet, och kan bli skattebefriad i Sverige. Är du där över 1 år ska man inte vara folkbokförd i Sverige längre.

Hur gör jag då för att inte åka på världens största skattesmäll när jag kommer hem? Säg att man får 5000 kr i månaden. Svensk skatt på ca 30 % och då ex irländsk skatt på ca 20%. Dessutom mat, 160 kr per dag som ska skattas.

Om jag då kommer hem efter säg, 9 månader och kan inte visa att jag inte betalt skatt i utlandet, då får jag ju betala i Sverige... o vad det hamnar på vill jag inte ens veta...
 
Sv: Jobb utomlands, hur betalade ni skatt?

Så nu har ingen arbetat utomlands? Eller har ni alla fuskat :angel:
 
Sv: Jobb utomlands, hur betalade ni skatt?

Du menar att det finns irländare som anställer sina utländska hästskötare på riktigt? :eek:
 
Sv: Jobb utomlands, hur betalade ni skatt?

Nu lärde du mig nått nytt! ;)
Hade ingen aning om sånt.

Jag som tänkt åka till Österike och jobba, men insåg nu att jag är mkt okunnig och bör läsa på lite. :o:D
 
Sv: Jobb utomlands, hur betalade ni skatt?

Det spelar väl ingen roll om det är på riktigt, kan du inte bevisa att du betalat skatt i utlandet kommer du ju få betala skatt när du kommer hem. Även om det var svart i utlandet. :angel:
 
Sv: Jobb utomlands, hur betalade ni skatt?

Man tjänar så dåligt att man hamnar under gränsen för att behöva skatta?

Jag vet inte, jag var rätt ung när jag åkte. Jag bara åkte! Betalade ingen skatt i landet jag var, ingen hemma heller. Sen när jag var färdig åkte jag hem igen. Ingen hade märkt att jag varit borta.
 
Sv: Jobb utomlands, hur betalade ni skatt?

det vet jag inte, måste kolla :D Man kan nog göra sånt när man bor hemma, men skattverket funderar ju om man taxerar 0 kr?
 
Sv: Jobb utomlands, hur betalade ni skatt?

Man tjänar så dåligt att man hamnar under gränsen för att behöva skatta?

Jag vet inte, jag var rätt ung när jag åkte. Jag bara åkte! Betalade ingen skatt i landet jag var, ingen hemma heller. Sen när jag var färdig åkte jag hem igen. Ingen hade märkt att jag varit borta.

samma för mig :angel:
 
Sv: Jobb utomlands, hur betalade ni skatt?

Jag taxerar jämt 0 kr. :crazy: Sommarjobb 2 ggr eller nåt, annars har jag aldrig haft nåt "riktigt" jobb.
Kan säga att det är inte roligt att läsa i de dära orangea kuverten om pensionen...
 
Sv: Jobb utomlands, hur betalade ni skatt?

men du kankse man har a-kassa osv?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 112
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 519
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 727
Senast: fejko
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp