Jättelös kalvmage

ginnies

Trådstartare
Slänger ut en fråga om kalvar.

För 3 veckor sedan köpte jag en bunt kalvar mella 3 dagar o 2,5 månader.

Jag ville ha sällskap till en av våra som vi fick plocka bort från mammako, hon hade ingen mat.

När jag köpte så såg jag redan då att några hade rejäl ränneskita, men jag köpte ändå på mig fler än vad jag skulle, de hade det inte så trevligt.

En av dem är fortfarande inte bra. Vad göra? Tänkte köpa någon form av kol på apoteket, fick rådet av veterinär för väldigt många år sedan,men??? tips?

Kalvarna går ute i min hundgård:D, alltså på bra bete dagtid o nattetid om det är väder, annars inne i box, matas 3 ggr per dygn hittills, förut med mjölk nu med pulver och får puppehink.:)
# ggr för vår o några andra var inte i så bra skick. Tips? Finns det ngn bakteriebalans på Lantmännen? ( har inte gjort ngt särskilt ännu o alla övriga har blivit bra i magen ,men denna behöver nog hjälp)

Sv: Jättelös kalvmage

Ja det finns på lantmännen, Kan även tipsa om effydral som fungerar bra.
Är dock kalven riktigt dålig i magen tycker jag att du bör kontakta veterinär.
Det kan tyvärr gå fort utför med kalvar om de inte får behålla sin näring i kroppen.

Det är verkligen hjärtskärande att läsa att kalvar säljs så tidigt som 3 dagar efter födseln! :cry::cry:

Men angående din fråga så säger jag veterinär eller kol, det brukar funka toppen!

Det är verkligen hjärtskärande att läsa att kalvar säljs så tidigt som 3 dagar efter födseln! :cry::cry:

Det är olagligt att sälja, men jag visste inte det då jag frågade, kalven stod o skulle få stå i typ en låda på ca 70 * 100 cm, hade inte hjärta att inte köpa.

Men det är inte den som har dålig mage nu.Den aktuella kalven är snart 6 veckor.

Effydral, vad är det?

Kalven är pigg men lömagad, inte alltid men tillräckligt ofta.Trodde det skulle gå över med bättre måltider o skötsel, men inte på denna.

Tar såklart ut veterinär om allt rinner igenom, men riktigt så är det inte.

Vi har ju några amkor och detta är först gången en ko sinat, så jag har inte så stor erfarenhet av kalvar intill, utan sina mödrar.

Effydral är så att dom inte ska bli uttorkade pga all tappad vätska, det blandas ut i vatten.
Det finns också ett pulver som heter Diakur som vi ger till våra klavar när dom har diareé. Det blandas ut med ljummet vatten eller mjölk. Fungerar bra.

Alla kalvar står nästan i ensambox innan dom släpps ut med andra kalvar dvs "liten låda". Dom står där i ca 1-2 veckor bara för att inte riskera att bli smittade av andra kalvar om dom har diareé. För att bygga up immunförsvaret.

Hoppas att det går bra med kalvarna :)

Alla kalvar står nästan i ensambox innan dom släpps ut med andra kalvar dvs "liten låda". Dom står där i ca 1-2 veckor bara för att inte riskera att bli smittade av andra kalvar om dom har diareé. För att bygga up immunförsvaret.

Effydral, Diakur är det recept på dem?

Tyvärr stod dessa i låda hela tiden, ja tills de bands upp.

Effydral, Diakur är det recept på dem?

Tyvärr stod dessa i låda hela tiden, ja tills de bands upp.

Båda finns att köpa på granngården. Jag skulle rekomendera att du tog diakur (vit burk m gult lock).

Jaha det var en sådan ladugård, jag tycker att kalvar ska gå lösa med jämnåriga andra kalvar.

Om kalven nu får pulver så skulle jag återgå till vanlig mjölk. Är avföringen blodblandad så ta bort även mjölken och ge enbart saltbalans under några dygn.

Kicki :laugh:

Knapplånar mig själv....

Vilken ålder är det på den kalv som fortfarande är dålig?

Kalven är 6,5 vecka.

Och den var jättelös när jag skrev, ;), ibland är den inte jättelös, utan bara lös, inget blod, pigg kalv, o går upp i vikt.

Den har fått mjölk av oss, men inte heller det hjälpte.De andra har blivit bra, men kanske inte topptopp, kan jag ge även de lite diakur?

Ja det tycker jag att du kan. Iom. att den är så pigg och trots diareén går upp i vikt, så är det ju inen överhängande fara. Vissa kalvar kan ju ha trassel med magen, inom rimliga gränser förstås, och ändå må bra. Och hips vips är det som bortblåst.

Men är det så att trasslet med mage ofta beror på mjölkersättningen? Att deras magar inte riktigt är gjorda för det?

Vi har aldrig haft dåliga magar på våra kalvar som går med kor, undantaget kanske första dagarna när de komer igång med puppningen.men det är inte riktigt samma dåligamage.

Det beror ju mycket på övergången och hur mycket råmjölk de har fått, samt hur noga man är med rätt mängd pulver o.s.v. om man ger manuellt. Samt att de inte bara blir åtslevad 2 gånger per dygn. Tyvärr så är det ju så på många ställen. Och vissa får ju efter mjölkningen och sedan före mjölkningen, vilket gör att dygnsfördelningen blir helt skev.

Personligen så tycker jag att kalvar ska ha riktig mjölk minst 2 veckor, helst längre och fri tillgång. Vi ger mjölk nästan hela perioden, endast de sista veckorna får de pulver. Vi har ju kalvamma så givan fördelas jämt under dygnet.

Även hur nogrann man är med diskning av napphinkar/kalvamma spelar ju in. Många är inte på långa vägar så noga som det behövs tyvärr. Det är ju fördelen med mjölk direkt från kon, hygienskt och färskt. :D

Diakur är inhandlat.

Behandling påbörjad.:D

Och redan efter natten var kalven med löslösa magen bättre, vad det verkar tom bra.Går det så fort?

Vad bra att den är så bra redan! :laugh: Jo det kan vända rätt kvickt om man har tur.

Jag puttar upp mig själv för att fortsätta om min kalv.

Skriver först att jag på måndag ska ringa o ta ut veterinär, så slipper många att anstränga sig att skriva det.;)

Men tänkte spåna lite här först.

Vi gav alla en omgång Diakur, den aktuella kalven blev behandlad och då bättre, t.o. m bra.
Men.

Sedan vi köpte den har den vid puppning på puppehink ibland gjort ett host.
Jag har inte tänkt så mycket på det utan mer trott att kalven satt i halsen. Men det var nog inte så.
Nu har kalven fått mer hosta, fortfarande bara vid puppning, men lösmage har kommit tillbaka(inte jättelös, men kladdig), och lösmagsskiten luktar syrligt.

Jag är rätt säker på att det är en form av infektion, hitills utan feber men med hosta.

Men tänkte mest fråga om det kan vara maskangrepp? Avmaska?

Liknande trådar

Ridning Har en varmblodstravare på 15 år valack som gick på travet tills han var 10 år sen varit runt lite men knappt riden mycket.En bonde...
Svar
3
· Visningar
1 361
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 449
Övr. Barn Min 2-åring kaskadspyr av fisk. Vi har provat kokt lax, rökt lax, fiskpinnar. (hon har dock tidigare ätit torsk och alaska pollockfileer...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: Gnist
·
Avel Mitt 12åriga sto som jag köpte i våras hade i onsdags jämntjocka svullna bakben, jag blev genast lite misstänksam och tog temp, 39,9...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg