Angående att alla tycker det är okej eftersom ingen sagt något.
Häromveckan råkade jag ut för att en kollega kläckte ur sig något extremt otrevligt om en annan kollega som inte var där. Jag kommer inte säga vad som sas för vissa saker säger man inte alls. Jag tror det var 7-8 personer i fikarummet. En kollega gick därifrån. 2-3 höade med, jag blev fruktansvärt illa berörd (nej jag sa inget och det skäms jag för) och
chefen ignorerade totalt.
Jag har efter detta hänt pratat med kollegan om att jag tycker att den person som uppträdde extremt olämpligt går över gränsen rätt ofta för att iallafall ge henom mitt stöd.
Det är faktiskt inte särskilt lätt att säga något, framförallt inte när chefen deltar eller som i exemplet tyst legitimerar mobbingen
Edit Jag har rapporterat problem uppåt i organisationen (inom annat område) utan resultat. Jag kommer inom snar framtid att gå ännu ett steg högre men vill ha svar på en sak först för att veta hur jag ska formulera mig till den nivån. Jag vet att beteendet inte är accepterat i organisationen som helhet utan beror på att en urusel chef inte gör sitt jobb alls inom något område vilket skapar irritation, ilska och konflikter som i det här fallet går över i oacceptabelt beteende.
Edit 2 Chefen lyckades med en bedrift vid det tillfället nämligen att misslyckas med att vara chef 3 ggr på mindre än 10 min

Problemet är alltså i första hand inte kollegan utan den usla chefen