Jämtlands tio budord

Piek

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp!
Sambon är jämte ända ut i fingerspetsarna och läste för ett tag sedan upp Jämtlands tio budord. Nu skulle jag vilja göra en tavla åt honom med de här budorden men jag hittar dem inte!

Någon som har koll? Jag TROR att de kommer ifrån Ewert Ljusberg eller att han iallafall läst upp dem? Kan det vara så att de finns med i hans tal på yran kanske?

Hjälp en stackar dalkulla med allt för dålig koll :D

1. Du skall veta att du är något. Jämt.
2. Du skall veta att du är lika god som andra.
3. Du skall som jamt aldrig tro att du är förmer än andra eller mindre värd än andra.
4. Du skall komma ihåg att du alltid duger som du är.
5. Du skall älska dig själv så att du kan älska andra.
6. Du skall inte döma andra för att de inte heller begriper bättre.
7. Du skall alltid bekämpa självgodheten inom dig.
8. Du skall jämt vara stolt över ditt tungomål.
9. Du skall vårda och försköna den bit av jorden som du ett ögonblick i historien förvaltat åt de ofödda.
10. Du skall bejaka den gåva som heter Livet.

Om det finns nån annan variant på de Jämtländska budorden, vet jag dock inte.

Jag kan inte låta bli att älska det nionde budordet "9. Du skall vårda och försköna den bit av jorden som du ett ögonblick i historien förvaltat åt de ofödda." :love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 201
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar