jämförelse unghäst vs vuxen häst

MiniLi

Trådstartare
Skulle vilja höra lite synpunkter och erfarenheter.
Har idag en 10 årig halvblodsvalack. På grund av studier har jag inte tid och råd att ha kvar honom. Eller, jag skulle kunna ha kvar honom men inte kunna träna och tävla regelbundet.
Det är en häst med mycket kapacitet och jag känner att han förtjänar att komma till någon som har tid och råd att ta vara på den.
Nu till min fråga: Har funderingar på att istället köpa mig en ungponny som jag kan rida in och utbilda och sedan sälja vidare.
Jag inbillar mig att det inte kommer kräva lika mycket tid och pengar som att hålla igång en vuxen häst med träningar och tävlingar..
Har jag rätt eller fel?

Jag står idag på anlägning med ridhus - med en ungponny skulle jag flytta till ett mindre stall med mer utevistelse och inte ha behovet av ridhus dagligen = billigare stallhyra.
Min hästs försäkring är sjukt dyr - en ungponny för ett lägre värde skulle vara billigare att försäkra.
Med ridhästen tränar regelbundet i både hoppning och dressyr - det är inte dags för några träningar än på länge med en ungponny.
Inga tävlingar på minst 2 år.
Ungponnyn är ännu inte inriden och kommer inte kräva daglig ridning på flera år. Självklart ska den hanteras och tränas/aktiveras på annat sätt men det tar inte lika mkt tid.

Så, är jag helt ute och cyklar eller tänker jag rätt?
Tacksam för svar.

Sv: jämförelse unghäst vs vuxen häst

För det första tyckte jag du sa att du inte hade tid? Då bör du inte sätta dig i en situation där du rider in och säljer hästar.. För bara själva säljningsproceduren kan ta MYCKET tid.

Jag tror att det kommer ta mycket tid och en häst som ska bli inriden behöver väl ridas oftare då den håller på att lära sig, istället för en halvdan inskolad häst som du hållt på med i flera år..?

För det första tyckte jag du sa att du inte hade tid? Då bör du inte sätta dig i en situation där du rider in och säljer hästar.. För bara själva säljningsproceduren kan ta MYCKET tid.

Jag tror att det kommer ta mycket tid och en häst som ska bli inriden behöver väl ridas oftare då den håller på att lära sig, istället för en halvdan inskolad häst som du hållt på med i flera år..?

Jag skrev att jag inte har tid att träna och tävla min häst på det sättet som han förtjänar, för att ta tillvara på hans kapacitet.
Jag har tid att vara i stallet varje dag, jag vill bara ha lite mer tid att ägna åt mina studier.
Det jag vill är att slippa dåligt samvete för att jag inte hinner rida och träna varje dag..

Jag har inte sagt att jag ska börja rida in och sälja hästar. Jag sa att jag vill köpa en unghäst att rida in och sedan sälja. Hur länge jag har den kvar kommer ju bero på hur mitt liv ser ut om några år..

Jag vet att det tar tid att sälja, jag håller som sagt på att sälja ridhästen nu.

Vart fick du ifrån att jag inte skulle kunna rida in hästen ordentligt?
Varför skulle det bli halvdant?
Man brukar inte rida en unghäst varje dag, de behöver vila för att hinna tänka efter vad de har lärt sig och även hinna vila upp kroppen.

Jag tror också att en ung-ponny inte skulle kräva i närheten lika mycket tid och pengar som din nuvarande prestationshäst. Och med ung-ponny projektet finns det även möjlighet att du får igen en del av pengarna som går åt med att hålla häst, antagligen inget större vinst projekt men i bästa fall inte heller ett enbart förlust-projekt vilket det ju annars är att ha häst :)

Men mycket friare på alla sätt och vis (ekonomiskt, tidsmässigt och ansvarsmässigt) blir du om du istället för att köpa dig en ungponny håller upp med hästägandet en par år och ägnar dig istället åt din egen ridning genom att bli medryttare på en för dig lämplig häst.

Jag tror också att en ung-ponny inte skulle kräva i närheten lika mycket tid och pengar som din nuvarande prestationshäst. Och med ung-ponny projektet finns det även möjlighet att du får igen en del av pengarna som går åt med att hålla häst, antagligen inget större vinst projekt men i bästa fall inte heller ett enbart förlust-projekt vilket det ju annars är att ha häst :)

Men mycket friare på alla sätt och vis (ekonomiskt, tidsmässigt och ansvarsmässigt) blir du om du istället för att köpa dig en ungponny håller upp med hästägandet en par år och ägnar dig istället åt din egen ridning genom att bli medryttare på en för dig lämplig häst.

Okej! tack för ditt svar!

Ja jag vet att det skulle vara ännu bättre tid och penga mässigt att skippa hästagandet..
Men jag vill så gärna ha en ungponny. Det är ngt jag har längtat efter länge..
och jag har dessutom lite svårt att vara medryttare.. Vill gärna göra på mitt eget sätt och kan bli galen på vissa hästägare :p

Jag ägde en 16 årig D-ponny förra året och jag insåg att jag inte skulle kunna ha honom kvar och träna och tävla (samma själ som du) eftersom jag började på gymnasiet då.
Ville dock inte vara helt hästfri så jag köpte mig en unghäst som bara var 11 månader då.
Nu har det gått 11 månader sedan jag köpte henne och sålde ponnyn och jag ångrar ingenting.
Jag aktiverar min unghäst 5 dagar i veckan och det fungerar utmärkt med skola .
Det blir inte lika många timmar i stallet osv .

Så jag skulle defentivt göra det : )

Lycka till med säljandet och köpandet : )

okej, sorry om jag gjorde dig upprörd.

men jag skrev att jag TROR att det kommer ta mycket tid och visst du skulle köpa EN häst att rida in och sen sälja, inte flera, my mistake.

och jag förstår att du inte vill få skuldkänslor för att du inte hinner med att träna din nuvarande häst som verkar ha stor kapacitet och som behöver mycket träning, jag tyckte bara att det lät som om du hade väldigt lite tid och jag TRODDE att en unghäst skulle kräva mycket tid med inlärning och ganska så intensivt, ja flera dar i veckan och så men tydligen hade jag fel, du verkar ju ha en massa tid och det är ju bra.

så lycka till

okej, sorry om jag gjorde dig upprörd.

men jag skrev att jag TROR att det kommer ta mycket tid och visst du skulle köpa EN häst att rida in och sen sälja, inte flera, my mistake.

och jag förstår att du inte vill få skuldkänslor för att du inte hinner med att träna din nuvarande häst som verkar ha stor kapacitet och som behöver mycket träning, jag tyckte bara att det lät som om du hade väldigt lite tid och jag TRODDE att en unghäst skulle kräva mycket tid med inlärning och ganska så intensivt, ja flera dar i veckan och så men tydligen hade jag fel, du verkar ju ha en massa tid och det är ju bra.

så lycka till

Jag blev inte upprörd. Jag reagerade bara på att du verkade läsa in en massa i mitt inlägg som inte fanns där..

tack för det svaret!
Nu känner jag mig peppad :)

Även min tränare tyckte att det lät som en jättebra ide! :banana:

Har hittat en jättefin ponny på annons som jag bara vill haaa :love:

Jag tycker det är en jättebra ide. dom små tar mindre tid. man rider inte lika ofta och inte lika länge. sen är det ju bara så roligt :)

En unghäst är nog inte biligare än en vuxen häst,tvärt om,kan dra iväg 1000-lappar i månaden i foder i fall unghästen börjar falla ur under en växtperiod tex.

All utrustning växes ur FORT och man måste köpa nytt (grimmor/täcken m.m)

Tror min unghäst kostar lika mycket på ett år som gammeltanten gjorde på tre... (men då har jag inga tränings/tävlingshästar,utan håller till på hemmaplan)

Och tid! Tycker aldrig jag har tid över nu för tiden...Även fasst man inte rider så krävs det iallafall den naturliga skötseln,och uppfostringen,som kan behövas dagligen...

Men det är värt varenda krona och sekund!

Hur du än gör så tror jag att det blir bra i slutändan,det är underbart med unghästarna! :love:

Senast ändrad:

Precis som många andra tror jag att en unghäst/ponny kan ge dig mer tid över till annat. Fast inget JAG skulle göra just för att man själv tappar träning/tävling på den lite högra nivå än just grundutbildning. Men var sak har sin tid och om du *har drömt* om att utbilda - *go for it*!

jag tycker att en unghäst tar MER tid.
det är så mkt som ska läras in förutom ridning.
transportering, hantering i övrigt, trafiken, miljöträning osv osv.

Låter som en alldeles utmärkt idé tycker jag:) Bara att planera in de mer intensiva .träningsperioderna när det är lugnt i skolan och så låta den vila helt och gå och ha lite tråkigt och längta efter arbetet när du har tentaperiod. Det jag skulle tycka var lite jobbigt är att ha en så ung här uppstallad och att andra ska sköta ut- och insläpp mm. Men är det vettigt folk (vilket det antagligen är om du väljer att stalla upp där) så kan du ju förklara vilka krav du ställer på ponnyn vid den dagliga hanteringen och hur du korrigerar den och be dom göra likadant. Brukar vara mycket vunnet om det blir konsekvent behandling från alla som hanterar ungponnyn/hästen. Lycka till och in med en bild när du köpt nån:)

varför skulle träningen med unghästen ta mindre tid än med den vuxna hästen? unghästen behöver ju massor av annan träning som ersätter den tiden de tar att rida annars..så tidsmässigt så tar de nog lika mycket tid nästan förutom de då att man inte behöver åka o tävla.

en unghäst kräver ju endå oftast mer av ägaren än en vuxen häst, vissa unghästar behöver mycket träning hanteringsmässigt för att bli trevliga för alla att hantera..och sånt tar tid.

annars är de en rolig ide..men att en unghäst inte tar lika mycket tid är lite fel tycker jag, vill man ha häst men inte har fullt så mycket tid så är de bästa o skaffa en vuxen häst som inte har behov av att bli riden varje dag som kan stå några dagar då o då.

så sålänge inte unghästen är under 3 år och inte inriden och inte behöver utrustningen osv så är de nog billigare med unghästar..men en unghäst under inridning kostar en hel del.

delvis knapplån

Tack för alla synpunkter!
Har precis som jag förväntat mig fått respons åt båda hållen, jag får fortsätta att fundera..
Ridhästen är ju fortfarande kvar och det är inte lönt att ge sig ut och leta nytt innan han är såld..
Trots att jag verkligen ville ha den där lilla sötnosen som jag hittade på annons :love::D

Vill gärna höra erfarenheter och synpunkter från fler! :)

Jag köpte en ettåring när jag var mitt inne i min utbildning. Jag ångrar det inte, även om det stundtals var tufft ekonomiskt och jag fick jobba mycket extra för att fixa det. Samt kunnat förlita mig på lån från föräldrar till oväntade veterinärräkningar osv, min häst visade sig ha en lös benbit som opererades bort och det kostade ju en hel del trots försäkring.
MEN! Den stora fördelen var att jag hade en anledning att avbryta pluggandet och ta mig ut i skog och mark, helt nödvändigt för att orka sitta i skolan hela dagarna. Jag hade min häst på lösdrift, vilket blev både hyfsat billigt och enkelt för mig. Jag var sällan tvungen att åka dit om jag hade mycket i skolan, utan visste att han hade det bra ändå. Det sparar ju även tid på mockning osv, den tid jag var i stallet kunde jag ägna åt hästen och inte åt en massa kringarbete. Så lösdrift kan jag verkligen rekommendera, jag har haft min häst (som nu är 6 år) uppstallad ett drygt år men kommer till sommaren flytta tillbaka honom till lösdrift, tycker det är oslagbart.
Vad gäller inridning/utbildning var det inga problem att hinna med som student, man rider ju kanske max 3-4 dar i vecka de första åren. Allmän hantering och uppfostran ser jag inte varför man ska behöva "lägga tid" på, det kommer ju automatiskt när man aktiverar sin häst. Jag gick promenader i skogen, vi band upp dem varje dag för kratfodergivan, samt på gången vid skötsel osv. Sånt som man ändå gör, det tar ju inte mer tid för att det är en ung häst. De flesta hästar är okomplicerade att lasta om man inte gör det till en stor grej, min var van att följa med mig över/brevid/under lite alla möjliga konstiga saker på promenad så när jag gick före in i släpet hakade han bara på, det var inget vi tränade på utan bara gjorde när vi skulle åka. Så är det med allt, gör man inte en stor affär funkar det mesta. Däremot om det blir problem får man ju lägga lite tid på att rätta till det, men det är ju dumt att måla fan på väggen....
Så, känner du att du har erfarenhet nog och möjlighet att få hjälp om det behövs, så satsa du på en unghäst!

Skulle också tillägga; visst sparar man pengar på träning! Men man får ju räkna med att kanske åka och löshoppningsträna ibland, och sen när man börjar rida så kan det ju vara bra att ha hjälp på marken då och då så man inte befäster problem. Men det är ju inte i närheten av vad man kommer upp i för kostnader om man har en häst i tävling/träning. Vad gäller utrustning kan man tänka på att låna/köpa begagnat till en början, dom växer fort och förändrar sin muskulatur från en dag till en annan känns det som.

Men å andra sidan rider du ju inte och tränar transportering samma dag. En unghäst behöver vila huvudet mycket mer än en vuxen häst. Alltså behöver den fler vilodagar då man bara pysslar och umgås med hästen, och dessa dagar lär ju inte ta längre tid än de som man rider.

Det kan ta mindre tid - det kan ta lika mycket tid. Det beror ju på hur fort man vill gå framåt och hur lätt hästen har för att lära sig. Men samtidigt är det inte bra att gå för fort fram.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023