jämförelse unghäst vs vuxen häst

Sv: jämförelse unghäst vs vuxen häst

Jag känner ju spontant att har du inte tid för den häst du har ska du inte skaffa någon annan heller.

Unghästar behöver mycket mer tid och pyssel än vad en äldre häst gör. Medans den äldre hästens ridning tar längre tid. Kan tänka mig att tidsmässigt om man räknar in allt så blir det ungefär detsamma.

Så har du inte tid, då är det bättre att ta ett uppehåll eller hitta en hästägare du kommer överrens med. Varför inte själv söka efter en medryttare? Då kan du ju säga vad du har för krav och önskemål.

Jag läste 6 månader på universitetet och hade då en 4 åring och det var inte en barnslek. Vissa dagar var det ett helvete i stallet och dessa dagar hade man oftast också bråttom med att man var tvungen att plugga. Och dessa helvetiska problem måste man oftast reda ut när det gäller unghäst eftersom man annars kan få tillbaka lika mkt nästa gång igen. Att bara tränsa vissa dagar kan ta upp emot 30 minuter, skydden kan vara det läskigaste man sett och ridningen/hantering bråkar och måste redas ut. Andra gånger går det jätte fort och de sköter sig exemplariskt. Jag fick efter en tid lära mig att de dagar jag har bråttom påbörjar jag inte något, låter honom alltså vara. Annars hinner man inte med skola och en unghäst

Men att borsta och pyssla tar buddelt så mkt tid som men vuxen av den anledningen att man vill lära samtidigt. De dagar jag bara gör min vuxna ponny tar mkt kortare tid än med unghästen. Men sen tycker jag det är så kul så det kanske är därför det tar tid ;). Men känner du att du kan tänka dig lägga tid på uppfostran och utbildning så satsa. Det jag tycker du först och främst ska tänka igenom är din plan med honom. Hur gammal ska han vara då du säljer honom och vad ska han kunna, hinner du med detta tror du?

Att unghästar är billigare kan jag dock inte heller hålla med om, snarare tvärtom. Men visst är det skillnad på ponny och storhäst kostnader.

Senast ändrad:

Klart du kan skaffa dig en unghäst i stället! Jag förstår precis vad du menar med att man känner pressen att träna/tävla när man har en hyfsat bra häst. Har varit i samma sits. Det är tufft ekonomiskt. Har själv gått på högskola samtidigt som jag har haft tävlingshäst. Med unghästen kan du ju lägga upp träningen lite när du själv har mer tid. Funkar alldeles utmärkt! Jag har själv en ponny som ett projekt att rida in och sälja, men ingen press att det ska ske inom en viss tidsram. Man tar sig den tid man har. Det gör mig inget om det tar längre tid att rida in hästen, bara det blir ett bra resultat! Tränar min ungponny ca 2ggr i veckan aktivt. Vi har gjort stora framsteg. Sen kräver det ju mer regelbundet och intensivt under den perioden som man börjar rida lite mer kanske. Det beror ju på vad du själv har för krav att din häst ska kunna prestera. Kom ihåg att alla hästar är olika. En del kräver mer tid och träning än andra. Lycka till!

jag menar att det tar mer tid med en unghäst då allt tar längre tid att lära in. Det är inte lika självklart att hästen uppför sig i alla moment och då måste man ta sig tid och lösa sig igenom sitationen. Man kanske inte rider, men jag gick iaf promenad för hand eller tömkörde med mina unghästar! i olika miljöer, lugnt såklart! men just för miljöträning. Åkte till nya platser med släpet bara för att gå ut och gå. Se trafik, andra hästar osv och det tog mycket längre tid än tex rida ett 30 min ridpass med den äldre hästen!
Jag har haft många unghästar och för mig är god grundutbildning och grundhantering mycket viktigt.

Man får inte vara stressad kring unghästar! Därför tycker jag dom tar mer tid.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023