Jakträtt på 8 ha?

Santa

Trådstartare
Jag tittar på en gård som är till salu där 8 ha skog ingår, det står även då att jakträtt ingår. Men hur meningsfull är jakt på ett så pass litet område? Är själv inte jägare men om jag skulle bjuda in en kompis, hur vet man hur och vad man får skjuta av? är det någon mening att hyra ut så lite jaktmark?
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Jag får fråga mäklaren, jag vet inte. Men det är inte omöjligt att det finns älg i trakterna och rådjur finns definitivt.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Ingår det inte i något VVO då? I så fall blir det ju större ytor att jaga på.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Jag visste inte ens vad VVO var, jag fick googla! ;)

Om det ingår eller inte får jag ta reda på. Berätta gärna mer, är det en fördel eller nackdel om det ingår i ett VVO? Hur pass mycket förbinder man sig till om marken ingår? Jag tänker tex om man skulle vilja göra en skogshage så vill man väl inte ha folk som kliver in på ens mark och jagar utan förvarning. Finns det i så fall några plikter vad det gäller skötseln av skogen, vinterutfodring och sånt? Om vi inte själva jagar, har vi rätt till någon del av det som skjuts av (tänker kanske mest på älg)?
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Du lär inte få nån rätt att skjuta älg på 8 hektar, men det kanske ingår i ett större älgskötselområde? Fråga mäklaren!

Men ingen får gå in på din mark och skjuta älg utan din tillåtelse.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Är det inte med i något VVO utan oregistrerad mark bestäms det år för år hur mycket älg man får skjuta. Förra året t ex fick vi som har 10ha oreggat i Västra Götaland skjuta fritt med kalvar dom fem första dagarna av jakten. Men givetvis vill det mycket till för att dom ska vandra in här ;)

Ska man bedriva jakt på så liten mark måste man ha god kontakt med dom på grannmarkerna, vilka vilt som finns runt omkring och hur dom rör sig.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Okej. Så att arrendera ut är ingen mening så länge det inte är till grannarna? Men om man arrenderar ut, vad är det i så fall värt på ett ungefär, några hundralappar per år eller? Kan man ta det i utbyte mot kött?
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Häromkring får man runt 40-50 kr/ha när man arrenderar ut jakten. Jag arrenderar ut min mark men i kontraktet står att jag ska ha markägardelen av köttet, det ingår inte i arrendet.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Om du pratar om "på landet" söder om Sthlm så skulle jag nog mest vilja påstå att jakten handlar om Älg på så stora arealer att man får (kalv på mindre arealer) men även vildsvin och rådjur är "populära" vilt att skjuta...

Själv säger jag absolut inte nej till vildsvin :up:

Såg att du bor i Nynäs och där finns def mkt vildsvin ... Bara att skjuta av =) (om du har jägarlicens såklart)
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Jag har så mycket skog och sitter man bara på rätt ställe så kan man fylla frysen med älg, rådjur och hare och snart gris.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Jag har så mycket skog och sitter man bara på rätt ställe så kan man fylla frysen med älg, rådjur och hare och snart gris.
Jag tänkte säga precis samma sak.

Sambons pappas jaktlag arrenderar ca 20 ha mark och där fyller hela jaktlaget (de är i alla fall 7-8 st) sina egna frysar plus många andras frysar. Vår frys är alltid full, sambons bror likaså, precis som svärföräldrarnas. Så svärfar fyller 3 st frysar.

De jagar kanske en dag i veckan som mest under vintern, förutom när bockjakten drar igång och första veckan på älgjakten.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Det beror så oerhört mycket på marken.
Med bra läge och mycket vilt så finns det värde i det.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Det beror även på om man som jägare har någon form av etiskt tänkande. Vi har en vinterstam på 14-20 rådjur på våran lilla marksnutt på 10 ha och hade med enkelhet kunnat skjuta allihopa. Men jag tycker inte man har rätten att skjuta allt som finns på en mark när den är så liten. Utom möjligtvis vildsvin pga att det finns för mycket på vissa ställen.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Här finns så mycket rådjur som ingen skjuter...så om det sköts av på min mark skulle det snarare gynna stammen. Dom är överallt.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Här finns så mycket rådjur som ingen skjuter...så om det sköts av på min mark skulle det snarare gynna stammen. Dom är överallt.

Men då har ju du koll på grannmarker, precis som jag skrev att man måste ha på en sådan liten mark. :)

Det är skillnad på att ha en plätt i ett stort område där ingen eller få jagar runt omkring, och ha en liten plätt med många små plättar runt omkring där alla anser sig ha rätt att skjuta vad dom vill ha.
 
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Men då har ju du koll på grannmarker, precis som jag skrev att man måste ha på en sådan liten mark. :)

Det är skillnad på att ha en plätt i ett stort område där ingen eller få jagar runt omkring, och ha en liten plätt med många små plättar runt omkring där alla anser sig ha rätt att skjuta vad dom vill ha.

Blir det inte tvärtom, har man en liten mark och det jagas lite på omgivande marker så att vilttillgången är god är det ofta lätt att överskjuta och förstöra rådjursstammen (och därmed jakten för alla). Har man stora viltskador på sin mark kan jag ha förståelse för att man skjuter mer än marken bär men annars är att likna vid rovjakt och främjar inte grannsämjan direkt.

Så är det här, vi hade en jättefin rådjursstam som byggts upp under många års försiktigt jagande ända tills en liten markägare, men med strategiskt placerad mark, började hyra ut jakten till några som satt på pass hela hösten/vintern och sköt precis allt de kom över. Efter tre år med sådan jakt är stammen nu nere på kanske tio-tjugo procent mot innan och möjligheten att jaga rådjur är väldigt liten för alla.

Om det däremot jagas på samma sätt runtom så är det ju mera fritt fram.

Men det kanske var det du också menade?
 
Senast ändrad:
Sv: Jakträtt på 8 ha?

Jag äger mark med ett läge som kan tömma omgivande mark på allt möjligt vilt.
Men rådjursstammen är alldeles för stor och grannen tömde på älg.
Haren åt Lokattfamiljen upp.
Så nu får de jaga gris och rådjur, och det går ju också att äta.

Man kan ju hoppas att Lokatten äter kulting.
 

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 843
Senast: Mirtai
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 411
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp