Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

Jeanette

Trådstartare
Jag bor på en gård mitt ute i skogen. Mina hundar (en stor hund och en dvärgpincher) är alltid lösa på våran gård och springer aldrig långt bort, men kan visst springa ut på våra åkrar för att leka och "göra sina behov". För några dagar sedan får vi syn på jägare precis i skogsbrynet på andra sidan om våran hage, varpå våra hundar blir nyfikna och springer dit. Vi försöker kalla tillbaka dom och den stora hunden återvänder hem. Dvärgpinchern springer däremot in i skogen och blir då genast attackerad av två jakthundar (en vorste och en jaktterrier). Jägaren berättar att han befinner sig en bit bort men hör slagsmålet och rusar dit för att försöka stoppa attacken men upptäcker att våran hund då var död. När jag talar med honom dagen efter berättar han att han blev biten i handen, av min hund....så klart (som mest troligt redan var död), så illa att han fick uppsöka läkare. Vi hade inte blivit informerade om att jakt pågick för då hade vi så klart haft våra hundar inomhus.
Vad har jag för chanser att få ersättning? Jag känner till lagen om strikt hundägaransvar. Förstår att även jag har brustit då jag inte lyckades kalla tillbaka honom. Någon som är juridist kunnig?

Sv: Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

I det här fallet är det ju hans hundar som bitit ihjäl din, därav bör väl det vara han som står för kostnader i och med att det var hans hundar som brast i tillsyn och skadade din så illa...?
(Beklagar sorgen fö..)

Samtidigt känner jag att ifall ens hund inte håller sig på gården utan springer iväg får man skylla sig själv lite grann. Tråkigt, givetvis, men själv hade jag aldrig krävt ersättning.

Oj så hemskt. Stackars er :cry:

Dock vet jag inte om jag tycker att jakthundsägaren är ersättningsskyldig, inte heller vet jag vad som regelmässigt gäller. Men ditt försäkringsbolag måste väl ersätta liv?

Samtidigt känner jag att ifall ens hund inte håller sig på gården utan springer iväg får man skylla sig själv lite grann. Tråkigt, givetvis, men själv hade jag aldrig krävt ersättning.
Instämmer.

TS, bedrevs jakt på era marker?

Jag bor på en gård mitt ute i skogen. Mina hundar (en stor hund och en dvärgpincher) är alltid lösa på våran gård och springer aldrig långt bort, men kan visst springa ut på våra åkrar för att leka och "göra sina behov". För några dagar sedan får vi syn på jägare precis i skogsbrynet på andra sidan om våran hage, varpå våra hundar blir nyfikna och springer dit. Vi försöker kalla tillbaka dom och den stora hunden återvänder hem. Dvärgpinchern springer däremot in i skogen och blir då genast attackerad av två jakthundar (en vorste och en jaktterrier). Jägaren berättar att han befinner sig en bit bort men hör slagsmålet och rusar dit för att försöka stoppa attacken men upptäcker att våran hund då var död. När jag talar med honom dagen efter berättar han att han blev biten i handen, av min hund....så klart (som mest troligt redan var död), så illa att han fick uppsöka läkare. Vi hade inte blivit informerade om att jakt pågick för då hade vi så klart haft våra hundar inomhus.
Vad har jag för chanser att få ersättning? Jag känner till lagen om strikt hundägaransvar. Förstår att även jag har brustit då jag inte lyckades kalla tillbaka honom. Någon som är juridist kunnig?

Får en jägare ha med två hundar som jagar tillsammans? Eller var bara jägaren ute och gick?
Och två olika jakthundar dessutom..

Försäkringsbolaget lär väl inte ersätta när lagen säger att man har strikt hundägaransvar? Är det inte i princip alltid så att den vars hund har orsakat skada är ersättningsskyldig?

Försäkringsbolaget lär väl inte ersätta när lagen säger att man har strikt hundägaransvar? Är det inte i princip alltid så att den vars hund har orsakat skada är ersättningsskyldig?

Det där tror jag inte försäkringsbolagen lägger sig i. De lär betala ut livbeloppet.

Det är väl klart han får, han kan ha 10 hundar med sig om han vill. Just kombon av hundar är inte särskilt ovanlig så antagligen skedde någon typ av drevjakt.

Men otroligt tråkig händelse, men det är ju så att hundar under jakt är undantagna vissa ansvarspunkter, bita ihjäl tamdjur är dock inte en av dem. Situationen försvåras ju dessutom av att det var dvärgpinschern som sprang dit...

Såg att mitt svar såg drygt ut, inte menat så. Det behöver ju inte varit hans hundar heller båda två, TJT har en tendens att virra rundor och inte hitta husse/matte:angel:

Oavsett hur det går till så är det alltid den hundägare vars hund biter som är skyldig att ersätta den som blir skadad/dödad. Det spelar ingen roll om den som biter är kopplad och den som blir biten är lös. I detta fallet var alla hundar lösa.

Du säger att det var er mark era hundar vistades på. Har jägaren jakträtt på er mark? Det brukar skrivas avtal om sådant. Har han inte det så har han heller inte rätt att jaga på er mark och då är han illa ute redan där om han driver upp vilt på er mark. Man får inte jaga hur och var som helst.

Beklagar verkligen men tycker man inte ska kräva ersättning om ens egen hund var lös. Det var ändå din hund som sprang fram till hans hundar. Vet flera hundar som hade huggt för att försvara sin ägare om någon annan hund kom springandes mot dem. Så tycker inte han hundar gjorde större fel, att din hund dog kanske inte riktigt var meningen men skyddar hundarna ägaren och din hund var liten så är det lätt att det blir att de biter för hårt.

Kan hundarna ha haft ett byte på andra sidan hagen? Min hund hade också gått in i kamp vid ett sånt scenario... Har haft en situation med en border som kom irrande när vi skjutit ett rådjur som min fått spåra rätt på. Fick tag på min i tid dock och lyckades hålla undan bordern med foten. Annars vete 17 hur det hade slutat...

Kan hundarna ha haft ett byte på andra sidan hagen? Min hund hade också gått in i kamp vid ett sånt scenario... Har haft en situation med en border som kom irrande när vi skjutit ett rådjur som min fått spåra rätt på. Fick tag på min i tid dock och lyckades hålla undan bordern med foten. Annars vete 17 hur det hade slutat...

Det var min tanke oxå, överlag gör jakten att våran går in i ett betydligt skarpare läge, med ett byte så vet jag faktiskt inte hur våran skulle reagerar mot en annan hund.

Finns det något undantag för jakt från strikt skadeståndsansvar? Annars gäller samma som alltid, dvs. ägaren till den hund som vållat skadan ska ersätta den. Dock kan jämkning ske om den skadelidande har varit vårdslös.

Finns det något undantag för jakt från strikt skadeståndsansvar? Annars gäller samma som alltid, dvs. ägaren till den hund som vållat skadan ska ersätta den. Dock kan jämkning ske om den skadelidande har varit vårdslös.

Det borde finnas prejudicerande fall att kika på. Jakt på tamdjur är ju aldrig tillåtet, även om hunden är under jakt, den ihjälbitna hunden i detta fallet måste ju räknas till tamdjur.

Vår blir arg som fan, kom en labbe en gång (på vår mark) och skulle rida på vår hane:eek: Slutade med att vår bet ifrån sen gick hunden hem igen.

kl
Just jakt på annans mark kan vara lite klurigt, iallafall för oss. Vår långdrivande hund hamnar lätt på grannens mark eller på mark som inte ens ligger nära vår, men då får inte sambon skjuta på viltet och ska i möjligaste mån hämta hem hunden.
Nu "ska" hunden vara en kortdrivare och även om djuret har gått ner i gryt på er mark så får inte jägaren skjuta/släppa terriern.

Beklagar verkligen men tycker man inte ska kräva ersättning om ens egen hund var lös. Det var ändå din hund som sprang fram till hans hundar. Vet flera hundar som hade huggt för att försvara sin ägare om någon annan hund kom springandes mot dem. Så tycker inte han hundar gjorde större fel, att din hund dog kanske inte riktigt var meningen men skyddar hundarna ägaren och din hund var liten så är det lätt att det blir att de biter för hårt.

Skydda ägaren? Ägaren var ju inte ens nära.

Min spontana tanke var samma som det Hellas beskrev. Slarv av båda, då får båda ersätta.

Det borde finnas prejudicerande fall att kika på. Jakt på tamdjur är ju aldrig tillåtet, även om hunden är under jakt, den ihjälbitna hunden i detta fallet måste ju räknas till tamdjur.

Jag har ju fått en ihjälbiten av mina grannes hundar. Detta polisanmäldes, men blev inget straff av det.
För det var inget brott.
Däremot om han tidigare fått föreläggande så hade han blivit straffad.

Nu har han ju det, så händer något igen, så är det ett brott.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 766
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Gör en lång historia kort. Jag har en blandras hund Golden/Lapphund 10 månader gammal. Hunden är snäll mot allt och alla, älskar ALLA...
2
Svar
25
· Visningar
5 311
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 436
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31