Jag bor på en gård mitt ute i skogen. Mina hundar (en stor hund och en dvärgpincher) är alltid lösa på våran gård och springer aldrig långt bort, men kan visst springa ut på våra åkrar för att leka och "göra sina behov". För några dagar sedan får vi syn på jägare precis i skogsbrynet på andra sidan om våran hage, varpå våra hundar blir nyfikna och springer dit. Vi försöker kalla tillbaka dom och den stora hunden återvänder hem. Dvärgpinchern springer däremot in i skogen och blir då genast attackerad av två jakthundar (en vorste och en jaktterrier). Jägaren berättar att han befinner sig en bit bort men hör slagsmålet och rusar dit för att försöka stoppa attacken men upptäcker att våran hund då var död. När jag talar med honom dagen efter berättar han att han blev biten i handen, av min hund....så klart (som mest troligt redan var död), så illa att han fick uppsöka läkare. Vi hade inte blivit informerade om att jakt pågick för då hade vi så klart haft våra hundar inomhus.
Vad har jag för chanser att få ersättning? Jag känner till lagen om strikt hundägaransvar. Förstår att även jag har brustit då jag inte lyckades kalla tillbaka honom. Någon som är juridist kunnig?
Vad har jag för chanser att få ersättning? Jag känner till lagen om strikt hundägaransvar. Förstår att även jag har brustit då jag inte lyckades kalla tillbaka honom. Någon som är juridist kunnig?